Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Joppiemaster, begin nog eens met het lezen van dit topic vanaf pagina 1, er staan veel tips een aanwijzingen voor een goede beginnersheli..

Succes!

ik heb nu een sjm 180 op het oog. Maar wil eerst nog weten; gaat dat als je van een lama v4 komt, of is dat veel te hevig? Iig een mooie heli!

Zou als ik jou was ook echt aan iets groters denken...........
Ik heb heel lang gevlogen met een lichte CP heli van rond de 400 gram.
Vlieg nu met een CP heli van 800 gram.
Slechts het dubbele zou je zeggen............qua gewicht.
Maar een wereld van verschil.
Beetje verschil tussen het vlieggedrag van een kolibri en een post duif.
Gr erwin

Haha, moet gelijk aan die vadsige duif denken die hier in de buurt zwerft. Warrige verebuil die helemaal vet is van de wintervoer strooiers.

Maar inderdaad, als je eenmaal de stap naar 'volwaardige' helikopters wilt maken zul je voor 90% van de situaties het beste af zijn met een Trex 450 (cloon).

Dat hoeft niet duur te zijn maar dan proef je wel gelijk aan het echte werk.

en wat te denken van een Blade 400 3d? Het is een RTF set met DX6i zender voor 415 euro, toch niet slecht lijkt me?
verdere specs:

• Omvat Spektrum DX6i 2.4GHz DSM2 6-kanaals computer programmeerbare zender
  • DS75 Digitale Sub-Micro servo's en G110 Micro Heading Lock gyro biedt precisie en snelle reactie op de staart
  • 420H brushless motor, 25-amp brushless ESC en 3S 11.1V 1800mAh 20C Li-Po batterij levert veel vermogen

Neem van mij aan: die wil je niet.
Tenzij je de lastigste weg wilt kiezen op meerdere fronten.
Wat je wel wilt is een heli waarvan de onderdelen gangbaar zijn!
Niet alleen maar om te verkrijgen, maar ook voor de prijs en uitwisselbaarheid ten opzichte van andere 450 machines.
Deze Blade 400 valt niet echt in dat rijtje.
Kies daarom ook voor een heli waarvan de kop dmv direkte aansturing geschiedt van de Swash servo's.
Deze Blade 400 heeft dat maar ten dele.
Oke het werkt! Maar waarom zo'n keuze?
Ik heb ooit een Esky Belt CP gehad.Daar ging de aansturing van de Swash ook dmv een tussen mechaniek.
Gewoon de aansturing van de servo's direkt op de Swash Plate.dat werkt feilloos.
Wil je zoveel mogelijk zorgen, frustratie en zinloze energie vermijden (je gaat ze toch wel krijgen als je heli vliegt), kies dan voor een heli waarvan de parts nagenoeg hetzelfde zijn met andere merken heli's van dat formaat.
Je wilt niet weten hoeveel dat scheelt.
Waarom denk je dat zoveel mensen in een Opel of in een Volkswagen rijden.
Kies daarom een heli die gangbaar is.
Waarom moeilijk doen.
Vr Gr Erwin

Toch nog even iets bijvoegen:
Het is absoluut niet mijn bedoeling om te kort door de bocht of bot over te komen.
Integendeel.
Ik geef je alleen maar mijn ongezouten mening.
Ik ben door veel schade en schande in het verleden een stukje wijzer geworden op heli gebied.Heeft me ook bakken geld gekost.
Heb me in het verleden te vaak laten verleiden door het kopen van mooi uitziende heli's.
Maar er dan daarna achter komen dat het zoveel lastiger met dat type heli was in vergelijking met de heli's die ik tegenwoordig heb.
Oke, op voorhand weet je nooit niet allles.dat is onmogelijk.
Punt is dat er tegenwoordig zoveel aanbod is van verschillende heli's (Coaxiaal/FP en CP) dat voor een beginnend iemand het erg lastig wordt gemaakt om vrij vlot een fijne keuze te maken.
Er is echt veel kaft onder het koren.
Niet alleen met verschillende merken van heli's maar ook met verschillende type heli's.
Als ik jouw was zou ik de informatie van Forums echt goed gebruiken om daarmee een keuze te maken die jou deze hobby langer plezier kunnen doen geven.
Kijk en luister vooral eens naar gasten die bijv al heel lang vliegen met een bepaald type heli.
Dat doen ze niet zomaar.
Dat zegt iets.
Probeer echt heli's te vermijden die niet door het grote publiek gebruikt worden.
Alle heli's vliegen.Dat is waar.
Maar niet alle type heli's zijn fijn.
Niet alle type heli's zijn prettig om aan te sleutelen.En geloof me, dat ga je vaak doen als je heli vliegt.
Kwaliteits verschil................het bestaat.
Sukses met je keuze.
Choose well.
Vr Gr Erwin

ok Dylan, bedankt. Die schrap ik dan van het lijstje.
Feit is wel dat als je nog niets hebt, het toch een hele smak is voor een Trex. En dat kan in de toekomst nog als ik wil verder gaan.

Vandaar denk ik dat als intro in deze hobby onderstaande 2 heli's ook niet slecht zijn?

KDS-450S 3D CCPM 2,4Ghz RTF
CopterX 450ME CP 2,4Ghz

de specs staan op deze pagina:
http://www.romafiramodelbouw.nl/Romafira%20webshop%20helikopters.html

welke zouden jullie kiezen?

Copter X

Ik heb het niet zo op het frame van de KDS-450S omdat hij de optie naar schaalbouw in de weg zit. Maar dat is het enige puntje

Niet om tegendraads te zijn..............maar ik zou persoonlijk toch voor de KDS450 gaan.
van dat Frame klopt inderdaad.
Alhoewel er best wel schaalrompen speciaal voor de KDS450 zijn hoor.
Google er maar eens op.
Maar..........de keuze is minder ja.
Ik zou voor een KDS450 kiezen omdat de Spare Parts over het algemeen net wat goedkoper zijn dan die van de CopterX.
Let dan vooral eens op hoe het staart mechaniek van een KDS450S in elkaar zit en van een andere 450 CP heli.Hierbij doel ik op het mechaniek ter hoogte van het hoofdtandwiel.
Bij een KDS450S is dit systeem super makkelijk te demonteren en te monteren.
Ik vind dat echt een pre ter vergelijking van die andere 450 size CP heli's.
Al dat gedoe met systemen die werken dmv een tussentandwiel of soortgelijk zaken........
Ik vind dat echt niet wat.
Affijn......
In jouw geval zou een CopterX of een KDS450 een hele goede keuze zijn.
De kop en staart zijn tussen beidde machines uitwisselbaar.En ook en tal van andere zaken.
Vr Gr E

Beste Heren,

Mijn naam is David en ik volg het forum nu al zon beetje een half jaar (ja lang he!) Nu post ik eens mijn eerste bericht, ben net lid geworden. Ik heb de volgende vraag. Ik wil ook helicopter gaan vliegen. Heb een coaxiaal ding gekocht en veel plezier van gehad...Ben het beu om binnen te vliegen en wil eigenlijk buiten vliegen. Na een half jaar hier alles gelezen te hebben weet ik inmiddels wel dat je dan het beste een wat grotere CP heli kunt nemen. Is een Trex 450 dan iets? Ben best bereid om er wat geld tegenaan te gooien;).

Met de coaxiaal kon ik al redelijk tot goed hooveren. Echt vliegen is er niet van gekomen. Is dit niet te veel gevraagd wat ik wil? Graag jullie advies!

Waar ik ook tegen op zie is het bouwen als ik een trex 450 koop. Ergens lijkt het me toch ook wel weer leuk om het te doen en je kent de heli dan wel meteen van binnen en buiten he, dus das wel een pluspunt. Ook heb ik een modelbouw winkel bij mij in de buurt die al heel behulpzaam waren bij de aankoop van de coaxiaal heli. Ik heb alleen geen tijd om bij een club te gaan of zo, daar ben ik te druk voor, is dit erg? Kom overigens uit de omgeving Tilburg. Zijn er meerdere heli vliegers in Tilburg of omstreken?

Ik hoop dat jullie wat advies willen geven en dat jullie me misschien over de drempel kunnen trekken om er een te kopen.

Groet Davitamontje

Heb Tilburg al onder wat namen zien staan, dus dat moet lukken.

Een Coax is een beetje zinloos voor het heli vlieg oefenen. Het enige wat je leert is sturen in alle richtingen etc, maar omdat het zo super stabiel is leer je het belangrijkste weer net niet, het stabiel en recht houden.

Ik heb nu een 450 en blijf daar een beetje bij plakken. Ik kan er goed mee uit te voeten en het grotere spul word me toch net wat te prijzig. Vandaag met 30kmh wind gevlogen en hoewel hij geen strakke bochtjes maakt door de wind is het toch nog wel te doen.

Als je de stap te groot vind kun je een kleine FP kopen, maar dan zou ik wel een Walkera 4#3b nemen zodat je binnen nog even kunt oefenen met hoveren en 8 figuren vanuit alle hoeken voordat je een grote heli koopt met wat duurdere crash kosten.
Aan de andere kant, voor de kosten van de 4#3b kun je een 450 trex cloon flink wat crashen.

Beste mensen,

Ik heb gisteren een coaxiale heli gekocht, een Protech Helixx.
Nu kan ik nog niet heel goed vliegen, en helaas zijn 3 van de 4 rotoren al kapot (er zijn stukjes van af) na een paar slechte landingen.

Morgen ga ik op vakantie, ik zal na mijn vakantie ook een aantal reserve-onderdelen kopen dus dat is geen probleem.
Wat wel een probleem is is, dat als ik zo blijf vliegen al die nieuwe rotors heel duur gaan kosten.

Is het trouwens normaal dat rotors snel kapot gaan of moet je echt gaan leren zo te vliegen dat dit zelden gebeurd?

Daarom wil ik een advies, is het verstandig vliegles te nemen?
En weten jullie een goede leraar (in omgeving Rotterdam) die voor een niet belachelijk dure prijs degelijke lessen geeft?

Stormbreaker.

Beste Stormbreaker..........het is over het algemeen zo dat als je met een heli crasht de bladen vaak het meeste te lijden hebben.
Na de bladen is de kop aan de beurt en de overige onderdelen erop.
Het verschilt erg per helikopter wat er aan schade kan ontstaan na een crash.
Vaak is wel, hoe groter en zwaarder de heli des te meer kans op grotere schade je oploopt.
Maar dat zal wel met massa te maken hebben.
Wat betreft het nemen van heli lessen...................
Ik weet niet precies hoe de overigen piloten het in den beginnen hebben gedaan, maar ik vermoed dat het gros van de lieden het helivliegen zichzelf aan hebben geleerd.
Vooral het doen simmen op een PC met een kwalitatief goede simulator doet meer dan wonderen.
Nee, je leert er volgens mij niet door vliegen, maar zo'n SIM leert je wel bepaalde moves bij die je kunt aanscherpen dmv vliegen in het echt met je heli buiten.
Heli vlieg lessen nemen zou ook een goede optie kunnen zijn, maar ik denk dat zoiets dan aardig in de papieren gaat lopen.
Je zou natuurlijk altijd eens een proefles kunnen nemen.
Ik denk dat dan vaak gebruikt wordt gemaakt van brandstof heli's.
Die apparaten zijn van zichzelf al behoorlijk stabiel vliegend.
Niet dat het dan ook een eitje zal zijn, maar ik weet zeker dat op die manier de weg om helivliegen te leren korter zal zijn dan als je bijv met een FP helikopter van 400 gram het jezelf thuis aanleert.
wat overigens velen hebben gedaan op die manier.
Hoe je het jezelf ook wilt aanleren, het staat als een paal boven water dat je meer dan een lange adem zult moeten hebben.
Ik zie veel om me heen dat deze hobby omtrend heli vliegen zwaar onderschat wordt.
Veel lieden denken dat het wel 'even' aan te leren valt en het een kwestie is van mooie heli kopen en onbezorgd gaan vliegen.
Nou ik durf hardop te zeggen dat dat een utopie is.
Dat is 1 van de redenen waarom zoveel gassies ermee stoppen na verloop van tijd.

Je zult straks met je eigen heli absoluut gaan crashen.
Hoe en wanneer hangt af van veel factoren.
Maar dat het een paar keer zal gebeuren...............zekers.
Het is dan niet alleen een kwestie van even wat spulletjes kopen en weer repareren, maar veel meer dan dat.
Heli's behoeven onderhoud.
Na een eventuele crash mag het kapotte spul eraf (demonteren dus) dan het nieuw bestelde spul erop (monteren).
Klaar???
Echt niet.
Dan gaan afstellen.
Dus na elke crash krijg je dit:
-spullen bestellen/ kopen die kapot zijn gegaan tijdens de crash.
-demonteren van kapotte onderdelen.
-monteren van nieuwe onderdelen.
-afstellen van de heli.
-eventueel fijnafstelling na de eerste vlucht met zojuist nieuw geplaatste spare parts.

En daar wringt vaak de schoen.
Dit zien veel gasten dus niet meer zitten na een paar keer gecrast te zijn.
Niemand kan op voorhand zeggen dat hij/zij niet zal crashen.
Sommigen crashen 1 keer per jaar en anderen wel 2 keer per maand.
Ik kan je beloven dat zodra je met heli's gaat vliegen en dan voornamelijk CP heli's, dat er aardig wat tijd en geld in gestoken gaat moeten worden.
Wie het met me oneens is mag het zeggen.
Ik vlieg zelf nog gewoon met het 450 size 'kloon' heli's.
Maar als ik zie wat aan tijd en geld ik er elke maand inpomp, dan slik ik wel eens.
Ik denk dat dit ook velen van jullie bekend voorkomt.
Wel vind ik dat alle energie en geld die ik in het heli vliegen investeer het dubbel en dwars waard is op het moment dat ik op het veld sta te vliegen en ik na 10 lege Lipo packs huiswaarts keer met een ongecrashte heli onder de arm.
Dat gevoel................is eindeloos.
Geluk met je hobby Stormbreaker.
Vr Gr Erwin

Dankje Erwin, ik heb je bericht gelezen.
Ik zal nog goed in de handleiding moeten kijken hoe ik de heli moet afstemmen.

Volstaat alleen trimmen of moet je ook nog aan de rotors sleutelen?

Verder zag ik op Modelvliegsport.nl dat de Nederlandse bond van modelvliegers het onaanvaardbaar vindt zonder brevet te vliegen, zonder toezicht.

Ik vlieg op dit moment met toezicht van m'n vader (ik ben 16 maar toch...).
Als ik over een tijdje goed kan vliegen, is het dan verplicht een brevet te halen?

Heb Tilburg al onder wat namen zien staan, dus dat moet lukken.

Een Coax is een beetje zinloos voor het heli vlieg oefenen. Het enige wat je leert is sturen in alle richtingen etc, maar omdat het zo super stabiel is leer je het belangrijkste weer net niet, het stabiel en recht houden.

Ik heb nu een 450 en blijf daar een beetje bij plakken. Ik kan er goed mee uit te voeten en het grotere spul word me toch net wat te prijzig. Vandaag met 30kmh wind gevlogen en hoewel hij geen strakke bochtjes maakt door de wind is het toch nog wel te doen.

Als je de stap te groot vind kun je een kleine FP kopen, maar dan zou ik wel een Walkera 4#3b nemen zodat je binnen nog even kunt oefenen met hoveren en 8 figuren vanuit alle hoeken voordat je een grote heli koopt met wat duurdere crash kosten.
Aan de andere kant, voor de kosten van de 4#3b kun je een 450 trex cloon flink wat crashen.

Dank je voor je reactie Styreta!

Ben jij ook met een 450 size CP begonnen en heb je het indertijd geleerd?
Heb je deze ook zelf in elkaar gezet? Zit echt te twijfelen wat te doen...Wat voor zender heb je erbij gekocht? Lees hier op het forum dat je het beste kan investeren in een goede zender.

Misschien nog andere mensen met een reactie op mijn post? Zou graag eens wat meerdere mensen aan het woord horen.

Gr Davitamontje

Hoi Zijn er hier ook heli vliegers in de uurt van hilversum ik ben namelijk ook net in het bezit van de KDS 450S is een super ding zijn er mensen die eens willen vliegen en mij eventueel wileen weg wijs maken met het vliegen

Ha ha ha ha ha ha............ik wist niet eens dat die Nederlandse Bond van Modelbouwvliegers het ONAANVAARDBAAR vind om zonder brevet te gaan vliegen.
Het lijkt potdorie het kabinet wel.Doe dit en doe dat.Regeltje hier en regeltje daar.
Word eerlijk gezegd wat flauw van zulke mensen.Ondanks hun vast wel goedbedoelde mening.Ha ha ha ha ha ha.
Moet toch niet gekker worden.
Het feit dat men als wildvlieger genoeg afstand neemt met het vliegen tot een Modelbouwclub in de buurt, daar kan ik alleszins inkomen.Dat heeft gewoon met gezond verstand en respect te maken.
Maar om nou alle Modelbouw piloten te moeten laten vliegen met een geldig brevet op zak..................(of op z'n minst onder toezicht)
Dat kun je toch niet verlangen van een jongen van 13 jaar die lekker wenst wild te vliegen omdat hij net begint te oefenen met zijn vliegtuigje of heli.
Leven en laten leven geachte lieden van de Hollandse Modelbouwclub.Ha ha ha ha ha ha.
Grapjassen............
Vr GR Erwin.
Inderdaad een hele vrije wildvlieger zonder enig papiertje op zak, maar wel eentje die met meer dan plezier zijn hobby uitoefenend.

Brevetvliegen is niet verzonnen om mooie regeltjes te hebben om mensen ergens aan te verplichten, maar om te zorgen dat mensen een goede beheersing over hun heli/vliegtuig hebben. Je zult versteld staan hoe gevaarlijk sommige mensen vliegen omdat ze geen flauw benul hebben van veiligheid.

Back