Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

even een vraagje tussendoor,
mijn vader zei dat er Li-Ion battarijen nu op de markt zijn..
geld dit ook voor heli's?

en wat vinden jullie van de bleu arrow van robbe?

alvast bedankt

als je een stabiel platform zoekt en serieus verder wilt, zou ik minimaal voor een maat 450 gaan (dat getal slaat op de lengte van een enkel rotorblad :) ). Bijvoorbeeld een HDS450 o.i.d.. Let wel: neem een simulator in je budget op! dat scheelt je heel veel duiten met oefenen!!!! vervolgens een trainingskruis onder je heli en oefenen met hoppen. Er zijn op het internet verschillende sites die je goed op weg kunnen helpen met leren vliegen, bijv. Radd's.
Nog beter is iemand zoeken die je kan helpen met vliegen..

Succes!

waarom zou je dat willen?

een Li-ion batterij gaat een stuk minder lang mee dan een LIPO en is zwaarder.

nee ik vroeg me het gewoon af..
maakt het verder iets uit of ik een ''betere'' of slechtere accu erbij koop?
of kan je alleen maar de accu erop aansluiten die er ook normaal (standaart) bij zit?

jvbemmel zei:
als je een stabiel platform zoekt en serieus verder wilt, zou ik minimaal voor een maat 450 gaan (dat getal slaat op de lengte van een enkel rotorblad :smile: ). Bijvoorbeeld een HDS450 o.i.d.. Let wel: neem een simulator in je budget op! dat scheelt je heel veel duiten met oefenen!!!! vervolgens een trainingskruis onder je heli en oefenen met hoppen. Er zijn op het internet verschillende sites die je goed op weg kunnen helpen met leren vliegen, bijv. Radd's.
Nog beter is iemand zoeken die je kan helpen met vliegen..

Succes!

wat bedoel je met de HDS450?
is dat een heli of een accu ?

Laatst bewerkt:
Een 450 heeft een bladlengte van 325mm.

oke en dan zou ik dus een andere heli moeten kopen?
of moet er dan gewoon alleen grotere bladen op?

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/jvbemmel.html" zei:
jvbemmel[/URL]]o enne, HDS450 is KDS450, een kit die RTF geleverd wordt..

dus dan zou ik in dat geval de robbe bleu arrow KDS450 moeten kopen?

Laatst bewerkt:
nee, ik maakte een denkfout. 450 klasse is een 'redelijk' stabiele klasse om te beginnen. In helivliegen is groter makkelijker.. hoewel de meeste met klein beginnen is dit veel minder stabiel dan een grotere heli. koop dus de grootste binnen je budget, i.p.v. allerlei carbon/alu spullen. Beter een grotere 450 of 500 met kunststof spullen en houten bladen dan een carbon 250..

nee, ik maakte een denkfout. 450 klasse is een 'redelijk' stabiele klasse om te beginnen. In helivliegen is groter makkelijker.. hoewel de meeste met klein beginnen is dit veel minder stabiel dan een grotere heli. koop dus de grootste binnen je budget, i.p.v. allerlei carbon/alu spullen. Beter een grotere 450 of 500 met kunststof spullen en houten bladen dan een carbon 250..

tja ik snap het niet helemaal maar, komt er dus op neer dat ik beter voor een grotere kan gaan? :rolleyes:

ok, laat ik het nog een keer samenvatten. Om te leren vliegen met een heli zijn een paar dingen belangrijk (wat mij betreft):
- een goede simulator om de basis te oefenen zonder crashkosten.
- een stabiele helicopter met goedkope en makkelijk te krijgen spares.

Qua sims zijn er genoeg topics: gewoon eentje kopen.
Qua heli's zijn er meerdere 'klassen', gebaseerd op grote van de heli. Bedenk hierbij dat hoe groter de heli, hoe stabieler hij vliegt (minder last van wind e.d., zwaarder dus stabieler). Echter, hoe groter de heli, hoe duurder de aanschaf en duurder de crashes. Dus wat moet je doen?
Er zijn globaal de volgende klassen heli's:
- coaxiaal: dubbelle rotor, heel stabiel, maar niet echt helicopters qua toepassing, niet geschikt voor 3d, wel geschikt om eerste stapjes te zetten.
- 250 CP helis: de microhelis: MOEILIJK te vliegen, omdat ze ontzettend onstabiel zijn en snel zijn. De rotor draait erg snel, ze zijn licht e.d. dus niet voor buiten geschikt en moeilijk op te leren.
- 450 CP helis: klasse als de Trex 450, de KDS450 e.d. stukje groter dan de 250, dus stabieler. Veel gebruikt voor eerste helioefeningen.
- 500: tussenklasse.
- 600: grotere heli, electro of brandstof
- 700: je raadt het wel :) met name brandstof, lekkere maat om buiten te vliegen met wind e.d. stabiel
- enz enz. het gaat nog even door, maar allemaal erg duur, mooi en niet voor beginners.

De beste keuze is denk ik de 450 klasse: goedkope heli's door de aantallen die geproduceerd worden; veel spares voor weinig en toch iets waarmee je buiten uit de voeten kan.

Hopelijk is dit duidelijk..

Succes!
Jeroen

toppie uitleg,
alleen nog 1 vraagje,
hoe kan ik precies weten onder welke klasse hij valt?
als je bijvoorbeeld op deze site kijkt:
www.verspaget.nl

en dan bij online shop----> rc heli's----> electro?

en waar valt de bleu arrow onder?:rolleyes:

voor alsnog erg bedankt voor deze duidelijke uitleg ;)

mmm kan daar geen blue arrow ontdekken op de pagina... zie wel een boel TT 325 heli's, dat is dus de 450 klasse (zelfde bladlengte).

de blue arrow gevonden, dat is een microheli met fixed pitch. stuk kleiner dan de 450 klasse en dus stuk zenuwachtiger! er staat bij outdoor, maar dat moet je maar vergeten.. beetje wind en dat ding vliegt niet meer, door de vaste pitch op de rotor. Hierdoor is hij heel erg windgevoelig.

K blijf er dus maar bij; koop een 450 klasse, een goeie sim en een oefenkruis en vraag iemand om je de basis mee te leren.

de blue arrow gevonden, dat is een microheli met fixed pitch. stuk kleiner dan de 450 klasse en dus stuk zenuwachtiger! er staat bij outdoor, maar dat moet je maar vergeten.. beetje wind en dat ding vliegt niet meer, door de vaste pitch op de rotor. Hierdoor is hij heel erg windgevoelig.

K blijf er dus maar bij; koop een 450 klasse, een goeie sim en een oefenkruis en vraag iemand om je de basis mee te leren.

hmm,
oke maar als ik dus voor een grotere zou gaan ben ik wel meer geld kwijt?:(

ga eens shoppen voor een KDS450 setje.. ben je compleet niet al te veel kwijt tegenwoordig.. en koop een sim a la Reflex of RealFlight.. dat is verreweg de beste investering die je kunt doen i.m.o.

Succes!
Jeroen

KDS450 is een merk heli. o.a. te koop bij rctechnics. de 450 'klasse' herken je vaak aan de cijfers 450 ergens in een naam of de omschrijving, of de bladlengte van ongeveer 325 mm...

Back