ok, laat ik het nog een keer samenvatten. Om te leren vliegen met een heli zijn een paar dingen belangrijk (wat mij betreft):
- een goede simulator om de basis te oefenen zonder crashkosten.
- een stabiele helicopter met goedkope en makkelijk te krijgen spares.
Qua sims zijn er genoeg topics: gewoon eentje kopen.
Qua heli's zijn er meerdere 'klassen', gebaseerd op grote van de heli. Bedenk hierbij dat hoe groter de heli, hoe stabieler hij vliegt (minder last van wind e.d., zwaarder dus stabieler). Echter, hoe groter de heli, hoe duurder de aanschaf en duurder de crashes. Dus wat moet je doen?
Er zijn globaal de volgende klassen heli's:
- coaxiaal: dubbelle rotor, heel stabiel, maar niet echt helicopters qua toepassing, niet geschikt voor 3d, wel geschikt om eerste stapjes te zetten.
- 250 CP helis: de microhelis: MOEILIJK te vliegen, omdat ze ontzettend onstabiel zijn en snel zijn. De rotor draait erg snel, ze zijn licht e.d. dus niet voor buiten geschikt en moeilijk op te leren.
- 450 CP helis: klasse als de Trex 450, de KDS450 e.d. stukje groter dan de 250, dus stabieler. Veel gebruikt voor eerste helioefeningen.
- 500: tussenklasse.
- 600: grotere heli, electro of brandstof
- 700: je raadt het wel

met name brandstof, lekkere maat om buiten te vliegen met wind e.d. stabiel
- enz enz. het gaat nog even door, maar allemaal erg duur, mooi en niet voor beginners.
De beste keuze is denk ik de 450 klasse: goedkope heli's door de aantallen die geproduceerd worden; veel spares voor weinig en toch iets waarmee je buiten uit de voeten kan.
Hopelijk is dit duidelijk..
Succes!
Jeroen