Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

En dan wie wil er een nieuwe regelaar kopen als ze voor een stock regelaar kiezen? Kopen dan de rijders die stock regelaar of zeggen ze dat ze liever met hun eigen regelaar willen rijden en blijven de rijders dan weer weg?

Voor 100 euro kun je fris instappen

EZrun motor/regelaar 75 euro
Flightmax zippy 4000 mah 25 euro

Samen 100 euro, en twee jaar race plezier.

Afgelopen twee jaar heb ik dit betaald:

LRP tc regelaar 240 euro
LRP stockspec 210 euro
Tekin regelaar 210 euro
LRP 10.5 turns motor 50 euro
Accus 4 x 75 euro = 300 euro

Dat is dus meer dan duizend euro voor de electronica,
en voor mijn zoon die ook wedstrijden rijd het zelfde bedrag.

Het gaat er bij mij niet in dat de wedstrijden daar leuker van worden,
en als je in de stock klasse 80 km/h en harder gaat is dat ook bedenkelijk.

Maar we kiezen er zelf voor, en we doen het ons zelf aan.
Ik heb besloten uit deze molen te stappen,
en alleen wedstrijden te rijden met mijn Ezrun setjes,
op clubs waar dat een klasse is geworden.

En de firmware aan het begin van de wedstrijd verplicht bij iedereen op de zelfde versie zetten!
 
Programmeerbaar heeft altijd nut, er zijn nooit andere regelaars geweest ;)
Leg eens uit hoe een regelaar zijn informatie krijgt van een motor zonder sensor. :-D

Duidelijk heb je geen kaas van de materie gegeten....

De magneet van de rotor doet bij de niet aangestuurde spoelen in het systeem een spanning opwekken. De spoelen van de motor sturen dit signaal weer terug naar de regelaar waarmee de positie van de rotor bepaalt wordt. Daarom stotteren sensorloze motoren bij het opstarten, er moet eerst toeren opgewekt worden voordat de magneet een spanning in de spoelen opwekt en dus de positie uitgelezen kan worden.
 
Op de indoorbaan Real 80 Groningen hebben we gekozen om vanaf 10.5 en hoger (13.5) de competitie te rijden.
Dit om dus om het regelaar probleem te tekkelen. Naar uitvoerig te hebben getest. Bleek dat met een 13.5 en stock regelaar. dit geval een SPX de snelste tijden staan.
en het meest constant gereden kon worden.
wat ook goed ging was een normale regelaar maar dan zwaarder vertand. (op aanraden van: Team het wilde westen. heren het was een leuke middag.!!..:cool:.
Het verschil met de LRP Spx was klein maar over een totale heat lente toch weer genoeg om een stockregelaar te steken. en naarmate we de baan beter leren kennen en beter wordt. zal het meer en meer gaan uit maken. dus een 10.5 gestoken met een normale regelaar op power profiel laag. vertanding normaal. En temp normaal !!en klaar is kees..hij rijd nu als een 13.5. en iedereen kan !!!!.als hij dat wil snel gaan. (Met Bijna iedere regelaar) Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op omdat je op onze indoorbaan en veel indoorbanen snel overpowered bent en dus langzamer.

Maar goed. volgend seizoen buiten een melk wedstrijd houden om wie het meeste uit een 13.5 weet te krijgen met een slim programma is ook leuk. de nieuwe regelaar technieken zijn gewoon geweldig. En is ook een hobby. Maar voor veel rijders te hoog gegrepen. en of willen dit niet. En gaan afhaken.
Oplossing ? het wordt niet makkelijk. Ik denk een echte stockset met motor.(AMCC :cool:) Wel weer kosten. maar op langer termijn veel goedkoper.

Gr Richard van Gelder
 
Het duurde even voor ik alles heb door gelezen.

Wat ik mij afvraag, "stel" je stelt een EZ run set verplicht. Wedstrijd rijders willen altijd tot de max gaan. Wat is de kwaliteit van deze set als je hem tot de max gaat kietelen. Want dit gaat toch echt gebeuren! Als deze motor na kietelen harder gaat, maar ik daarvoor wel na iedere wedstrijd een nieuwe motor nodig heb... wat ben ik er dan goedkoper op geworden?

Wat ik mij afvraag als je een regelaar verplicht stelt met firmware XX... Hoe ga je dit controleren?
En is het netjes om in een markt je te binden aan één merk/leverancier als federatie zijnde.

v.w.b. het komende jaar denk ik dat we het niet meteen weer volledig uit het slob getrokken krijgen, daarvoor staan er te veel mensen langs de zijlijn te roepen, maar doen zelf niets! Ik denk dat zoals Frans steld we een heel end op weg zijn.

- Lipo's een Go, maar dat 1C laden, hoe controleer je dat???
- 13,5T motor, eveneens een Go! 10,5T gaat gewoon te hard met Lipo :)

Banden: één set per wedstrijd? Dat zijn dus meer set's dan dit jaar????? Wat was er mis met het aantal van de huidige drie set's? (ongeacht of deze band nu slijtvast of niet is)

Laten we vooral proberen om goede ideën aan te brengen, en niet zo zeer alles onderuit te hakken wat de ander zegt, daar komen we nergens verder mee.

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:
laden op 1c is makkelijk te checken door op de display van de lader te kijken en te kijken wat voor lipo er wordt gebruikt? Dit kan door rijders onderling ook gedaan worden. En nee dat hoeft niet maatenaaien te zijn maar gewoon gezond verstand als je onderling afspreekt op 1 c te laden.
 
Wat ik mij afvraag als je een regelaar verplicht stelt met firmware XX... Hoe ga je dit controleren?

Ten eerste betekent dit dat je een regelaar moet hebben waarbij je de firmware zelf kan instellen. De gm, lrp en nog wel meer vallen dan al af. Alle regelaars waar je het zelf kan instellen kan je met een laptop snel uitlezen. STEL dat je de EzRun neemt als regelaar.... voor iedereen is dit een on-updatebare regelaar, maar je kan hem gewoon updaten hoor. MAAR... daardoor kan je hem snel uitlezen en updaten met de correcte versie! Ik denk dat je je moet afvragen hoeveel je gaat eisen van de technische controle bij de verschillende clubs. Waarom gaat het in Duitsland bijvoorbeeld wel goed met de stockklasse?

Daarnaast vind ik de ETS een prima voorbeeld. 1 motor, accu vrij en regelaar vrij. Gierend druk altijd! En geef de winnaar van afgelopen keer een regelaar zoals de huidige NL kampioen heeft en hij wint nog. Veel mensen vergeten volgens mij dat de grootste winst uit sturen komt. Iedereen kan hard rijden met de beste en snelste spullen, maar als jij dan altijd de buitenbocht hebt win je echt niet hoor....
 
Duidelijk heb je geen kaas van de materie gegeten....

De magneet van de rotor doet bij de niet aangestuurde spoelen in het systeem een spanning opwekken. De spoelen van de motor sturen dit signaal weer terug naar de regelaar waarmee de positie van de rotor bepaalt wordt. Daarom stotteren sensorloze motoren bij het opstarten, er moet eerst toeren opgewekt worden voordat de magneet een spanning in de spoelen opwekt en dus de positie uitgelezen kan worden.

Ik denk eerder andersom Roelof, zolang je geen kaas hebt gegeten van dit soort software en wat er exact wordt gedaan om dynamisch variabel te vertimen ... :mrgreen: Er wordt nl bij sensorloos GEEN positie uitgelezen...
Je aanname hierboven over stotteren en eerst toeren heeft niet te maken met uitlezen... maar eerder met het niet kunnen uitlezen...

Even een C/P uit het patent:

A system and method for controlling a brushless DC motor (58) is provided. The motor (58) includes a rotor (72) and a stator (96) having at least three phases. The rotor (72) is magnetically coupled to and moveable by the stator (96) when the coils (94) are appropriately energized. Each of the coils (94) is characterized by a corresponding voltage waveform. No more than two position sensors (122) are provided for sensing the position of the rotor (72) during a start-up mode. Each position sensor (122) has an associated position sensor signal. The position sensors (122) are aligned to sense the rotor position such that each position sensor signal indicates a zero torque point corresponding to a phase voltage waveform. The position of the rotor (72) is sensed such that the position sensor signals indicate the start-up operating state of the motor (58). During a first ambiguous start-up state, two predetermined coils (94) are alternately energized. During a defined start-up operating state, one predetermined coil (94) is energized.

Maar ja wat heeft dit nu met stock te maken ... als je dus altijd weet wat je rotor-positie is , kan je de draaistroom (het 3-fasen veld) zodanig beïnvloeden dat er altijd een optimale power / speed curve is. Denk eens na als je dynamisch gaat vertimen afhankelijk van rotor-snelheid en dat nog eens een keer aangepast in tijd (afhankelijkheid van circuit)...
 
Laatst bewerkt:
Lipo laden verplicht volgens het 1c lipo laad principe. Lipo zak verplicht ( verzekeringskwestie )

Waarom zou je het laden met 1c verplicht maken> De accu's die tegenwoordig gebruikt worden kunnen al met 3c geladen worden. Daarnaast is inmiddels bewezen dat een lipozak voor het laden gevaarlijker is dan zonder.... Wellicht moeten we dat even bij de verzekeringen doorgeven.

Belangrijkste bij lipo/modelbouw is gewoon dat je weet wat je doet! Ik heb NOG NOOIT een lipo zien ontploffen op welke race dan ook en NOG NOOIT iemand die ik ken horen vertellen dat het verkeerd is gegaan. Dit was met de 'oude' cellen wel anders.

Lipo hoeft zeker niet duur te zijn. Een test afgelopen seizoen bij ons op de club gaf aan dat de goedkope zippy's (21 euro) met kop en schouders boven de rest uitstaken (Robitronic, GS, LRP, SpeedPassion, SpeedEnergy). Alleen de IP5000 komt erbij in de buurt.
 
Heren .
Laten we het ontopic houden????????

ps wat is er mis om te rijden zonder de 1c laden regel.[scheelt weer controle ]
Ik neem aan dat de meenste mensen tussen de 1 en 1,5 c laden .
En dat kan goed tegenwoordig ,we leven niet meer in de lipo steentijd .

Groeten Wiebe.
 
Heren .
Laten we het ontopic houden????????

ps wat is er mis om te rijden zonder de 1c laden regel.[scheelt weer controle ]
Ik neem aan dat de meenste mensen tussen de 1 en 1,5 c laden .
En dat kan goed tegenwoordig ,we leven niet meer in de lipo steentijd .

Groeten Wiebe.

Sorry als ik dit zeg maar voor on-topic moet je denk ik eerst aangeven hoe breed het speelveld is ...

Wat is de reden waarom het allemaal "magertjes" is? Waarom scoren andere competiteies beter? Heeft dit met sfeer te maken, met kosten, met regels? Waarom doet bv een ETS het wel goed en een nationaal kampioenschap niet?
Ik denk zelf dat e.e.a. met een funfactor tov regeltjes te maken heeft en de hieruit vloeiende kosten...
 
Laatst bewerkt:
Heren .
Laten we het ontopic houden????????

ps wat is er mis om te rijden zonder de 1c laden regel.[scheelt weer controle ]
Ik neem aan dat de meenste mensen tussen de 1 en 1,5 c laden .
En dat kan goed tegenwoordig ,we leven niet meer in de lipo steentijd .

Groeten Wiebe.

Daarmee bedoelde ik dat het geen ik weet meer dan jij competitie moet worden.
over de sensorkabels .

Groeten Wiebe.
 
Maar ja wat heeft dit nu met stock te maken ... als je dus altijd weet wat je rotor-positie is , kan je de draaistroom (het 3-fasen veld) zodanig beïnvloeden dat er altijd een optimale power / speed curve is. Denk eens na als je dynamisch gaat vertimen afhankelijk van rotor-snelheid en dat nog eens een keer aangepast in tijd (afhankelijkheid van circuit)...


Oftewel Space vector aansturing.
Maar de rotor snelheid word wel degelijk gemeten in een sensorloos systeem hoor. anders zouden de zware brushless truggy's allemaal niet kunnen rijden.
Wat je eigenlijk zegt is dat een sensorloze regelaar in het principe alleen een in frequentie varierend 3-fase signaal uitstuurd. als dit het geval zou zijn, zouden de lagers het in eerste instantie al niet lang volhouden denk ik. neem bijvoorbeeld een zware auto. (E-Revo bijvoorbeeld, met een MMMv3 systeem.) als je nu vanuit stilstand hard optrekt, en de rotor positie zou neit gemeten worden, zou de regelaar vrij snel een hoog frequent signaal uitsturen, maar door de grote massatraagheid van deze zware auto zal de rotor nooit zo snel op toeren kunnen komen, en zal de regelaar de motor vrijwel meteen tegen gaan werken.
(ook zijn de Mamba systemen volledig programmeerbaar met vermogens curves, iets wat denk ik ook niet te doen is zonder de rotor positie te meten. :) )
Anyways, genoeg off-topic.
Ik vind het draadje wel interessant, ik zit er zelf namelijk nog wel aan te denken om volgend jaar mischien eens mee te doen met een wedstrijd.
 
Wat mij betreft zou het komend jaar LIPO met 13.5 motoren worden voor de stock klasse en bij voldoende belangstelling superstock met LIPO 10.5 motoren. Banden LRP X30 of eventueel Sorex 32. Keus uit 3 motoren die zelf aangeschaft dienen te worden GM/LRP en SpeedPassion zoals op de EFRA homologatielijst vermeld. Deze zijn van bewezen kwaliteit en voldoende verkrijgbaar in NL bij de winkelier. Banden: max 1 setje per wedstrijd, voor de race op het circuit te laten merken. Lipo laden verplicht volgens het 1c lipo laad principe. Lipo zak verplicht ( verzekeringskwestie ) Lipo's moeten voldoen aan de door EFRA gestelde afmetingen en hardcase zijn. Merk vrij ! Banden en motoren niet meer via de NOMAC maar via de winkelier.

Frans Heinsbroek

Kijk.....zo komen we ergens, nu alleen nog een leuke kalender.....mssn met een indoorrace in maart als start???

groet,

Eric
 
Wat we bij ons op de club ook tegenkomen is het aspect KOSTEN...
door de diverse stock regelaars die dit jaar op de markt zijn gekomen was het aftasten wat er echt ging werken. Zo heb ik zelf de SPX en de GM aangeschaft, en daarnaast een stuk of 3-4 verschillende 13.5 turns motoren.
Hiermee zijn Rogier en ik toch een stukje sneller dan de rest van het veld. Oke het komt altijd aan op sturen, maar als ik zelfs de meest ervaren rijders voor kan blijven door mijn extra vermogen zegt dat ook wat.

Dit jaar zag ik al meerdere mensen afhaken of tegen de kosten aanhikken. Want als je met je beperkte budget een snelle regelaar koopt en deze blijkt niet mee te komen met de rest, dan voel je je best klote.

Daarom praten we op onze club al een tijdje over een budget klasse naast de Stock klasse. Hierin zou gereden moeten gaan worden met 1 regelaar en 1 motor. Iedereen weet ik dat geval waar hij of zijn aan toe is en voor een bedrag van onder de 100 euro ben je de man. Een dergelijke klasse staat ook los van de technische ontwikkelingen op regelaar en motorgebied dus kan een paar jaar mee!
Voor de wedstrijden op AMCC heb ik een EZrun 17.5 setje aangeschaft, deze set bevalt mij er goed en zou buiten ook perfect zijn voor een budget klasse.
Nu lees ik hier dat men bedenking heeft bij de kwaliteit van een dergelijk setje en dus de vraag of je 5 motoren op voorraad moet hebben of niet.. Hoe vaak heeft men dit jaar met een stock regelaar een motor opgefikt? die kans lijkt mij groter.

Het mooie is dat je met een dergelijke klasse op clubniveau en landelijk niveau een prima klasse creëert voor instappers die een lager budget hebben en kunnen werken aan hun rijervaring. Want de overstap van een Swift naar een Stock klasse is vrij groot in budget. Daarnaast zullen in geval van de jongere generatie vaak de ouders moeten betalen voor de hobby. En als een kind vraagt om een 1000-2000 euro dan kunnen ze dat wel vergeten. Door een dergelijke klasse maken we de hobby naar mijn mening een stuk interessanter en behouden we een instroom van rijders in de Stock/Modified klasse.

Zelf blijf ik lekker Stock rijden.. Omdat het kan ;)
 
Wat we bij ons op de club ook tegenkomen is het aspect KOSTEN...
door de diverse stock regelaars die dit jaar op de markt zijn gekomen was het aftasten wat er echt ging werken. Zo heb ik zelf de SPX en de GM aangeschaft, en daarnaast een stuk of 3-4 verschillende 13.5 turns motoren.
Hiermee zijn Rogier en ik toch een stukje sneller dan de rest van het veld. Oke het komt altijd aan op sturen, maar als ik zelfs de meest ervaren rijders voor kan blijven door mijn extra vermogen zegt dat ook wat.

Dit jaar zag ik al meerdere mensen afhaken of tegen de kosten aanhikken. Want als je met je beperkte budget een snelle regelaar koopt en deze blijkt niet mee te komen met de rest, dan voel je je best klote.

Daarom praten we op onze club al een tijdje over een budget klasse naast de Stock klasse. Hierin zou gereden moeten gaan worden met 1 regelaar en 1 motor. Iedereen weet ik dat geval waar hij of zijn aan toe is en voor een bedrag van onder de 100 euro ben je de man. Een dergelijke klasse staat ook los van de technische ontwikkelingen op regelaar en motorgebied dus kan een paar jaar mee!
Voor de wedstrijden op AMCC heb ik een EZrun 17.5 setje aangeschaft, deze set bevalt mij er goed en zou buiten ook perfect zijn voor een budget klasse.
Nu lees ik hier dat men bedenking heeft bij de kwaliteit van een dergelijk setje en dus de vraag of je 5 motoren op voorraad moet hebben of niet.. Hoe vaak heeft men dit jaar met een stock regelaar een motor opgefikt? die kans lijkt mij groter.

Het mooie is dat je met een dergelijke klasse op clubniveau en landelijk niveau een prima klasse creëert voor instappers die een lager budget hebben en kunnen werken aan hun rijervaring. Want de overstap van een Swift naar een Stock klasse is vrij groot in budget. Daarnaast zullen in geval van de jongere generatie vaak de ouders moeten betalen voor de hobby. En als een kind vraagt om een 1000-2000 euro dan kunnen ze dat wel vergeten. Door een dergelijke klasse maken we de hobby naar mijn mening een stuk interessanter en behouden we een instroom van rijders in de Stock/Modified klasse.

Zelf blijf ik lekker Stock rijden.. Omdat het kan ;)

Bravo, goed stuk... De kern van het verhaal is volgens mij ook dat de vroegere stock rijders veelal ook budget rijders waren.
 
FBA, BELGISCHE RACE VERGUNNING : 40€

NOMAC Nederlandse licentie : € 40,--

??????

Vanaf de zijlijn schoppen is gemakkelijk. Kom eens met een goed voorstel waar we met zn allen wat aan hebben.

Wat mij betreft zou het komend jaar LIPO met 13.5 motoren worden voor de stock klasse en bij voldoende belangstelling superstock met LIPO 10.5 motoren. Banden LRP X30 of eventueel Sorex 32. Keus uit 3 motoren die zelf aangeschaft dienen te worden GM/LRP en SpeedPassion zoals op de EFRA homologatielijst vermeld. Deze zijn van bewezen kwaliteit en voldoende verkrijgbaar in NL bij de winkelier. Banden: max 1 setje per wedstrijd, voor de race op het circuit te laten merken. Lipo laden verplicht volgens het 1c lipo laad principe. Lipo zak verplicht ( verzekeringskwestie ) Lipo's moeten voldoen aan de door EFRA gestelde afmetingen en hardcase zijn. Merk vrij ! Banden en motoren niet meer via de NOMAC maar via de winkelier.

Frans Heinsbroek

Hioezo betaal je dan 100 euro?
En vanwaar dat de clubs zoveel geld aan de Nomac moeten betalen?
Betaalt een electro club net zo veel als een club waar ook nitro gereden kan worden?

Regels zijn trouwens prima als het niet die LRP X30 zooi word.
Heb er mee gereden en na 3 accu's is buiten de grip weg en heb banden gehad waarin de insurt omgedraait zitten.
De sorex 32 is een prima band.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hioezo betaal je dan 100 euro?

Dat is inclusief de inschrijvingen voor alle wedstrijden, in België moet je die appart nog eens betalen. Een veel gemaakte (bewuste?) rekenfout door enkele organisaties buiten de NOMAC
 
Dat is inclusief de inschrijvingen voor alle wedstrijden, in België moet je die appart nog eens betalen. Een veel gemaakte (bewuste?) rekenfout door enkele organisaties buiten de NOMAC

Ok dat wist ik niet.
En waarvoor betalen de clubs zoveel geld en betalen electro clubs net zo veel als clubs waar ook nitro en zo gereden kan worden?
Wij moeten nu alle kosten van de NOMAC uit die ene wedstrijd zien terug te verdienen en dat is niet te doen met een opkomst zoals afgelopen jaar. Je moet al meer dan 60 rijders hebben om kiet te spelen.
 
Voor 100 euro kun je fris instappen

EZrun motor/regelaar 75 euro
Flightmax zippy 4000 mah 25 euro

Samen 100 euro, en twee jaar race plezier.

Afgelopen twee jaar heb ik dit betaald:

LRP tc regelaar 240 euro
LRP stockspec 210 euro
Tekin regelaar 210 euro
LRP 10.5 turns motor 50 euro
Accus 4 x 75 euro = 300 euro

Dat is dus meer dan duizend euro voor de electronica,
en voor mijn zoon die ook wedstrijden rijd het zelfde bedrag.

Het gaat er bij mij niet in dat de wedstrijden daar leuker van worden,
en als je in de stock klasse 80 km/h en harder gaat is dat ook bedenkelijk.

Maar we kiezen er zelf voor, en we doen het ons zelf aan.
Ik heb besloten uit deze molen te stappen,
en alleen wedstrijden te rijden met mijn Ezrun setjes,
op clubs waar dat een klasse is geworden.

En de firmware aan het begin van de wedstrijd verplicht bij iedereen op de zelfde versie zetten!

Je hebt gelijk maar wie doet het?
Dat is het probleem.
Wie koopt er een Ezrun setje?
Je zit met gesponsorde rijders die nu voor bv GM rijden en die kunnen dan dat niet meer doen.

O 1 bepaalde motor geeft niet de oplossing.
Wat afgelopen jaar al bleek was, dat de ene regelaar beter met de ene motor ging dan de andere.
Mij lijkt het beter de EFRA lijst te gebruiken.
Bij de Dutch RC series bleek al dat het verschil zeer klein is met de motoren.
maar ik ga me bezig houden met andere zaken. NOMAC is voor mij voorlopig verleden tijd.
Naar Dutch RC kijk ik weer naar uit.
Maar voor nou ga ik mij bezig houden met het indoor racen.
 
Back
Top