Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Als ik het goed heb betalen clubs met meer afdelingen ook meer geld, maar net als de 100 euro in een paar posts terug lijt het mij dat je je even iets beter moet verdiepen in het kostenplaatje zodat je ook weet waarover je klaagt.

En ja, wat krijg je er voor terug.... je kunt je leden toegang tot een officieel nationaal kampioenschap bieden en ook EFRA en IFMAR wedstrijden. Je kunt als club ook NK's en grotere wedstrijden aanvragen (waar ook een hoop inkomsten uit te halen is)

Maar in het algemeen (om op het topic terug te komen) helpt het niet mee om als club uit de NOMAC te stappen....

Ok dat wou ik weten.
Dankje Roelof.
Tja ik beslis niet of we bij de NOMAC blijven of niet. Dat hangt van de leden af.

Ik denk dat de grootste drijfveer voor rijders een leuke raceserie is; het reeds eerder opgehemelde ETS gaat ook deelnemers kwijtraken nu ze een stap terug genomen hebben in de banden; de Xenon-banden hebben een nog hogere wang als de eerste Sweep-banden. Dit geeft veel griprol-problemen waar ook niet iedereen op zit te wachten....

De NOMAC-regel dat alle wedstrijden vooraf betaald worden is weldegelijk een verhoging van de jaarkosten aangezien de Belgische variant deelname vrijlaat na het aanschaffen van een licentie, in NL is iedere wedstrijd reeds afgerekend.....

Licentiegeld heb ik geen probleem mee, alleen is het wat gek want je hoeft er niets voor te kunnen om er één te bemachtigen. Beter zou zijn om 15 euro per race te vragen waarvan er 10 naar de club gaan en 5 naar de NOMAC. Hierdoor is het voor veel mensen ook makkelijker om één of twee races mee te doen, niet iedereen kan zes weekends per jaar reserveren. Het feit dat een pas maken en dergelijke ook betaald moet worden vervalt dan ook alweer; maak er een open NK van en de echte klassementsrijders rijden toch alle races wel.

Ik vind het voorstel van Frans al erg de goede kant op gaan, zelf je spullen meebrengen en bij twijfel kan er altijd even gecheckt worden of de motor wel aan de eisen voldoet. Veel belangrijker vind ik een draagvlak om nieuwe rijders aan te trekken; een instapklasse MOET er gewoon komen, als er op NK-nivo één is stappen de clubs ook mee en gaat er op clubnivo ook misschien weer wat groei komen.

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
De NOMAC-regel dat alle wedstrijden vooraf betaald worden is weldegelijk een verhoging van de jaarkosten aangezien de Belgische variant deelname vrijlaat na het aanschaffen van een licentie, in NL is iedere wedstrijd reeds afgerekend.....

Licentiegeld heb ik geen probleem mee, alleen is het wat gek want je hoeft er niets voor te kunnen om er één te bemachtigen. Beter zou zijn om 15 euro per race te vragen waarvan er 10 naar de club gaan en 5 naar de NOMAC.

Je bekijkt het nu als rijder, bekijk het ook eens als vereniging.....
De vereniging weet nu waarvoor hij die dag een wedstrijdleiding neerzet en kantinepersoneel optrommelt. Maak je de inschrijving vrij is dat vooraf niet te bepalen en kan het achteraf wel eens tegenvallen. Daartegen dwing je de rijder ook een beetje om die NK's te bezoeken wat ten goede komt voor de competitie.
Voor de vereniging is dit een win-win situatie en is deze constructie ook ooit de wil van de verenigingen geweest.

Een klasse weer op de kaart zetten begint met een goede instroom van onder af. Zorg eerst voor een goed bereikbare instap klasse. Dat valt heel lastig te sturen, dat denk ik tenminste, want dat is afhankelijk van wat de markt aan auto's vraagt/biedt. Kijk eens naar wat er nu off-road gebeurt. De slashes zorgen daar voor een flinke instroom van nieuwe (en her-intredende) rijders. Daar zitten zeker weer rijders tussen die de overstap maken naar een hogere klasse.
Als ik de discussie zo diagonaal doorlees denk ik: "wat een hoop gedoe, daar begin ik niet aan"

Wanneer er toch overgegaan wordt naar een vorm van standaardisering wbt motor en regelaar binnen een competitie, en iedereen ervan overtuigt is dat nagenoeg bijna geen productie afwijkingen bestaan, heb ik misschien wel een leuk idee om niet te hoeven controleren, en dat “stiekem anders programmeren” geen zin heeft, of meteen opvalt.

Monteer een snelkoppeling op de regelaar. De geregistreerde regelaar combi motor innemen na de kwalificaties, opnieuw “random” uitdelen voor de finales, diegene die “moetwillig” een “twijfelachtige combi” inlevert waardoor de ander stil komt te vallen, wordt uit de uitslag genomen.

Wat ik mij trouwens afvraag, iedereen heeft het over de EZ Run setjes.... MAar deze zijn naar mijn weten NIET in Nederland te krijgen... Maken we daarmee niet onze eigen markt kapot...

Nee wij maken onze markt niet kapot,
de importeurs zien er geen brood in ( mijn interpretatie )
Ik ben een jaar lang intensief bezig geweest een nederlandse importeur te vinden die
iets in deze richting kon (of wilde) leveren.
Het mag duidelijk zijn dat er geen belang aan gehecht werd.
Als duidelijk word dat er een markt voor is,
zal er wel een importeur in willen stappen,
wij moeten die markt en vraag creeren!

Misschien word er een Speedpassion combo binnenkort leverbaar ( 2 jaar te laat )
een systeem met sensor maar volgens mij met net te veel power.
Een sensorloos syteem is weer een onderdeel minder om aan te knoeien.

PS: ik heb 3 stuks Ezrun setjes tot op het bot gemarteld maar niet stuk gerkregen,
wellicht zijn er experts die daar beter in zijn.
De kwaliteit van de setjes is naar mijn mening boven gemiddeld.

PS: ik heb 3 stuks Ezrun setjes tot op het bot gemarteld maar niet stuk gerkregen, wellicht zijn er experts die daar beter in zijn.
De kwaliteit van de setjes is naar mijn mening boven gemiddeld.

Yep, niet kapot te krijgen en......we krijgen ook weer leuke regenraces, de regelaar is namelijk ook nog eens prima waterdicht

groet,

Eric

Zijn alle Ezrun regelaars (ik heb de 60A versie, 2.0) waterdicht Eric?

Groet,
Marcel.

ps. Ik heb de regelaar nog niet veel gebruikt, maar hij komt zeker degelijk op me over. Ik heb de combo met de 8.5 motor voor mijn F104 en dat is naar mijn idee echt teveel van het goede, ik ga denk ik kiezen voor een 13.5 motor. De nadelen die ik wel gelezen heb van de sensorless systemen (bv. de haperende start) heb ik met mijn Ezrun absoluut niet ondervonden, de regelaar reageert prima.

Zijn alle Ezrun regelaars (ik heb de 60A versie, 2.0) waterdicht Eric?

Water-and dustproof.... Ik heb het dit jaar een keer of vier tijdens races getest (inclusief in de stromende regen in Andernach) en de regelaar heeft geen kik gegeven. De enige keer dat ik ben stilgevallen bleek er een motorstekker los.:-)

groet,

Eric

Das mooi! Dan zou je dus met een Ezrun combo met een lipo alleen nog de ontvanger hoeven in te pakken ;-)

Groet,
Marcel.

De mensen die aanwezig zijn bij een race houden over het algemeen hun spullen wel in de gaten , zeker de accu's....

Ik ga wat dat betreft met Rogier mee , in een zak zie je niks !!!
Een lipo die dan fout gaat zal altijd als eerste gaan opbollen , dan heb je nog voldoende tijd om het ding ergens in te gooien waar het geen kwaad kan.

Maar letterlijk blind op een zak vertrouwen zal ik niet doen. Wat als de lipo klapt op het moment dat jij je mooie zak opent ??? Een mooie gerichte steekvlam die je vol in je gezicht treft ;)

Valt ook niet echt op als je lipo zak 2x zo dik is geworden...? En al zou het gebeuren, dan is het mijn eigen schuld, en hoef ik niet te leven met het feit dat door mijn gepruts iemand zijn gezicht heeft verbrand.

En ja je hebt genoeg tijd om hem weg te gooien als hij gaat opbollen maar dan moet je het wel zien! En ik ken echt niemand die constant naar zijn lipo's aan het kijken is, ja bij een race zul je het wel beter in de gate houden... maar voor het zelfde geld ben je net even met iemand aan het praten wanneer je lipo opzwelt.

Ik weet nog dat een tijdje terug langs kwam dat bij iemand het hobby hok was afgebrand met een boel vliegtuigen ed er in, en als die lipo in een zak had gezeten was dat waarschijnlijk niet gebeurt.

Ja laden zonder een lipo zak is "veiliger" ALS je constant naar je lipo's kijkt, doe je dat niet dan zou ik niet zonder lipo zak of andere brandwerende maatregelen gaan laden.

En ben je bij wedstrijden niet verplicht om met hardcase lipo's te rijden?

Een klasse weer op de kaart zetten begint met een goede instroom van onder af. Zorg eerst voor een goed bereikbare instap klasse. Dat valt heel lastig te sturen, dat denk ik tenminste, want dat is afhankelijk van wat de markt aan auto's vraagt/biedt. Kijk eens naar wat er nu off-road gebeurt. De slashes zorgen daar voor een flinke instroom van nieuwe (en her-intredende) rijders. Daar zitten zeker weer rijders tussen die de overstap maken naar een hogere klasse.
Als ik de discussie zo diagonaal doorlees denk ik: "wat een hoop gedoe, daar begin ik niet aan"

Ben dit topic nu een paar dagen aan het volgen. Als beginnend rijder (niet in deze klasse, maar short course/unlimited) begin ik me af te vragen waar deze hele discussie eigenlijk over gaat. Ik heb zelf de stelling "Niet zeiken maar rijden" Maar besef ook dat deze iets te kort door de bocht is gesteld. Toch zit er een waarheid in. Om een competitie vlot te trekken (want daar gaat het hier over) zal het makkelijker moeten worden om deel te nemen. Teveel regels en de bijbehorende discussie's dan schrikken alleen maar af.. ;)

Ben dit topic nu een paar dagen aan het volgen. Als beginnend rijder (niet in deze klasse, maar short course/unlimited) begin ik me af te vragen waar deze hele discussie eigenlijk over gaat. Ik heb zelf de stelling "Niet zeiken maar rijden" Maar besef ook dat deze iets te kort door de bocht is gesteld. Toch zit er een waarheid in.

Deels ben ik het met je eens. De mensen die klagen over de keuze banden en motoren die verplicht worden gesteld moeten inderdaad niet zeiken maar rijden. Iedereen moet er mee rijden dus iedereen kent dezelfde nadelen en is het je taak om het voor jou zo min mogelijk een nadeel te maken.
Als je op een bep. niveau gaat racen wordt winnen of uberhaupt het halen van DE finale belangrijk en dat mag dan ineens wat gaan kosten in de vorm van geld tot zelfs het niet handhaven van de regels.....
Om een competitie gezond en betaalbaar te houden moet men een technologische voorsprong zien te vermijden en zelfs de mogelijkheid tot zo'n voorsprong. De LiPo accu kan daarin tov. de NiMh cel een grote rol spelen maar de gelijkheid in motor en aansturing is ook net zo belangrijk zoals men ook voor gelijke banden kiest, dan komt het racen weer meer op de rijder aan.

Roelof: zei:
Om een competitie gezond en betaalbaar te houden moet men een technologische voorsprong zien te vermijden en zelfs de mogelijkheid tot zo'n voorsprong. De LiPo accu kan daarin tov. de NiMh cel een grote rol spelen maar de gelijkheid in motor en aansturing is ook net zo belangrijk zoals men ook voor gelijke banden kiest, dan komt het racen weer meer op de rijder aan.

Persoonlijk denk ik dat de LiPo (of een toekomstige variant) niet meer weg te denken is uit de RC wereld en zou derhalve niet lang meer geweerd moeten worden in race's, ongeacht op welk niveau de race zich bevind. Het economische aspect valt te verwaarlozen. het gebruik van LiPo accu's is niet per definitie duurder dan het gebruik van NiMh cellen. Het gebruik van gelijke banden en motor lijkt me goed te verantwoorden richting iedere rijder. Ook aan nieuw instromende rijders! Ook in de zg. instapklassen worden er keuze's gemaakt ten aanzien van gelijke banden/shocks/motor.
Het gebruik van LiPo wordt echter steeds vaker toegestaan om de competitie levendig te houden en een nieuwe instroom van rijders te garanderen.

Deze topic lezende heb ik het beeld dat het overleg tussen de verenigingen onderling en het algemeen heersende regelement eens onder de loep genomen zou kunnen worden. Dergelijke organisatie's stellen zich schijnbaar (refererend aan wat ik lees) wat star op t.a.v. vernieuwingen en wensen/suggestie's uit het rijdersveld.

Laatst bewerkt:
Ik hoor niemand klagen over het feit dat elk jaar een nieuwe TC auto uit komt die weer 400-500 euro kost waardoor onderdelen van je oude auto lastiger (of helemaal niet meer na een jaar of zo) te krijgen zijn? :confused:

Heb je halverwege het jaar een nieuwe auto gekocht komt er een paar maanden later een nieuwe uit, dat is leuk voor een beginner zeg.

Nee makkelijker is het om de snelheidsregelaar en of lipo de schuld te geven van de neergang van de electro. De nieuwe auto moet je wel hebben want hij is 1mm ge-optimised waardoor je zeker 0,1 seconden sneller bent. :sleepy:

Ik denk niet dat de allerbeste auto meteen een pro van je maakt ;) .

Misschien moet traxxas ook maar uitkomen met een kwalitatief sterke onroad voor een leuk prijsje... Het is dat hier geen offroad cirquit dichtbij is anders had ik ook wel een slash gekocht ;)

Iedereen heeft nu een mening uitgespuugd,

nu graag de ideeën,
want het topic vraagt Hoe krijgen we weer leven in de NL competitie.

Ik zie meer meningen dan ideeën!

Het is van groot belang een aantrekkelijk reglement te vinden
met een goede aansluiting naar alle nederlandse clubs.

Graag meer ideeën en voorstellen.

Laatst bewerkt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Heinsbroek
Wat mij betreft zou het komend jaar LIPO met 13.5 motoren worden voor de stock klasse en bij voldoende belangstelling superstock met LIPO 10.5 motoren. Banden LRP X30 of eventueel Sorex 32. Keus uit 3 motoren die zelf aangeschaft dienen te worden GM/LRP en SpeedPassion zoals op de EFRA homologatielijst vermeld. Deze zijn van bewezen kwaliteit en voldoende verkrijgbaar in NL bij de winkelier. Banden: max 1 setje per wedstrijd, voor de race op het circuit te laten merken. Lipo laden verplicht volgens het 1c lipo laad principe. Lipo zak verplicht ( verzekeringskwestie ) Lipo's moeten voldoen aan de door EFRA gestelde afmetingen en hardcase zijn. Merk vrij ! Banden en motoren niet meer via de NOMAC maar via de winkelier.

Frans Heinsbroek

Ik denk dat Frans hier een goede start heeft gegeven ..........ik kan me er wel in vinden
idd de banden ook niet meer dan 2 soorten is prima denk
en makkelijk dat je je eigen spullen kunt aanschaffen

Ronald Bestman

Back