Wat is de perfecte electro sleepkist

5mtr slepen?
Sig Rascal 110. Lichte kist en toch voldoende degelijk bij een grootte die bij die maat zwever past.279cm span. Relatief weinig weerstand, hoewel iets zonder struts me nog liever zou zijn.

Motor idealiter op 15S, capaciteit 5000mAh. Met de hoge spanning kun je een groot vermogen bij een lagere stroom creeeren. Nadeel is dat je aan een dure regelaar zit.
Met een dergelijke hoge spanning zou je een motor van zo'n 140kv nodig hebben zo uit het hoofd. Proppen op rond de 5kw.

Hyperion CX cellen, met 3x een iCharger 208 (20A). Laders en balanskabels gecombineerd in 1 stekker, die je zo in de zijkant van de kist kunt pluggen.
Nog mooier: Een zeer goed afgeregelde voeding die 25A laadt, met 3 externe balancers.
Zo kun je tijdens het aanhangen van de zwever snel wat bijladen.

In de kist ingebouwde Wattmeter. Kun je de capaciteit aflezen zodat je weet hoeveel sleepjes je met de accu nog kunt doen.
Nog mooier: Jeti 2.4ghz met Jetibox op je zender en spanning/stroomsensor in de kist.
Kun je ten alle tijde zien hoeveel er nog in je accu zit.

Zo de eerste dingen die me te binnen schieten,
Groet,
Gerben
 
Laders en balanskabels gecombineerd in 1 stekker, die je zo in de zijkant van de kist kunt pluggen.
Nog mooier: Een zeer goed afgeregelde voeding die 25A laadt, met 3 externe balancers.
Zo kun je tijdens het aanhangen van de zwever snel wat bijladen.

In de kist ingebouwde Wattmeter. Kun je de capaciteit aflezen zodat je weet hoeveel sleepjes je met de accu nog kunt doen.
Nog mooier: Jeti 2.4ghz met Jetibox op je zender en spanning/stroomsensor in de kist.
Kun je ten alle tijde zien hoeveel er nog in je accu zit.

Zo de eerste dingen die me te binnen schieten,
Groet,
Gerben

'k hoef eigenlijk alleen een motor en kist te bouwen. De rest heb ik al standaard tot veldgereedschap eigen gemaakt (dus ook 2 modules en 2 antennes in mijn zender voor de telemetrie ;) )

deze vind ik wel interessant, mischien nog te klein.

Coca_Cola-Schlepperle_wmv - RC-Network.de Medienportal
 
Zou een vliegende vleugel zoals ik heb in het groot ook werken?
Het moet toch mogelijk zijn om 80 tot 100 sleeps op een dag te maken?

Een vliegende vleugel kan nooit werken omdat je nooit een fatsoenlijke akku mee naar boven krijgt .

En met een grote kist 90 sleeps willen maken op elektro gaat alleen lukken met een berg aan lipo,s (je wil geen 123)

Dus lukt dat ook niet , word gewoon te duur .:mrgreen:

Mvg Johan
 
Alleen het prijskaartje wordt een beetje te gortig denk ik voor die paar meetings per jaar ;)

Bertus,

Wellicht is het een idee om een budget te stellen waarbinnen de "ideale sleper" samengesteld dient te worden, een en ander dient ook betaalbaar te blijven.

Verder ga ik dit draadje volgen.

groetjes,

Jeroen
 
Beter een voorcalculatie ;)

Weet niet of die kist groter moet hoor. hoe meer akkus erin hoe lichter de te slepen zwever moet zijn. die verhouding bepaalt natuurlijk ook het aantal slepen per keer.
Voor 80-100 keer slepen op een dag mag je vast rekening houden met een bak vol lipos op voorraad OF een goede lader en balancer die je alvast op je lijstje mag zetten. Een zwaar overbemeten regelaar en een setje berenservos, BECje erbij, aggegraat en dan kom je al in de buurt van wat je op het oog hebt.

Of een vliegende vleugel geschikt is voor slepen weet je zelf beter als wij.
 
Wat is precies het grote verschil tussen een elektro of benzine sleepkist? Ook bij benzine heb je een aardige doosromp nodig voor je benzinetank. De hoeveelheid vluchten die je kunt maken hangt af van de keuze van tank (en hoe vol je tank), danwel de grootte van je accu.

Het belangrijkste item is bij een gegeven kist met goede sleepeigenschappen en een gegeven setup met voldoende vermogen, de ideale sleep te gaan zoeken (stijgsnelheid, motorvermogen e.d.) en daarbij de juiste accu te selecteren.


ik verwacht niet dat daarbij een andere kist ideaal zou zijn dan bij de benzineslepers.
 
Je wil met minder energie een zwever boven brengen.
Dus je moet een kist hebben die gestroomlijnder is.
En hij kan op veel punten kwetsbaarder gebouwd worden omdat je niet met trillingen zit.

Hi Bertus,

Lijkt me ook wel handig om te definieëren wat je naar boven wilt slepen. Om ff terug te komen op verleden week; een DG1000 van 5 1/2 meter en 11 kilo of een minizwever van 1 1/2 meter en 800 gram...................
 
Als je zorgt dat je 10 sleeps met een accu kan doen en je heb 4 sets accu's.
Dat hoef je ze allemaal maar 2 keer te laden 1 keer thuis en 1 keer op het veld.
Dat moet toch mogelijk zijn?
Ik zal zo te denken dat je met 12s vliegt en 20 ah dus 4p 5000.


4x12sx4p=192 cellen van 5000mAh.
10 sleeps 5m span, 10 keer in je slaap ;)
 
ik reken zelf met 80%capaciteit/massa=32mah/gram voor 30C cellen

12sx4px5000mAh=240000mAh/32=7500 gram wat je nodig hebt om te slepen. de overige 20% komt er nog eens als ballast bij.
 
5kw lijkt me voldoende voor een behoorlijke sleper.
Ik denk dan aan 3mtr en 8.5kilo vlieggewicht. Met licht bouwen moet dit te doen zijn. Met 5kw aan vermogen kun je met een dergelijke kist behoorlijke zwevers wegkrijgen.

Een setup met hoge spanning bij lage stroom is efficienter dan een setup waarbij enorme stromen lopen. Ik denk dan aan een 15S setup. Voordeel van een 15S setup is dat je voor 5kw aan vermogen, een stroom nodig hebt van onder de 100A, 92A om precies te zijn. In de lucht mag dit nog wat dalen.
Met deze stroom en een 5000mAh pakket heb je 3.2 minuten volgas motorloop.
Goed voor 3 sleeps van een minuut.Met dit vermogen moet je ook grote zwevers binnen een minuut op grote hoogte kunnen brengen.
Zo'n pakket weegt 2kg.

Een sleep in totaal 4minuten, 1minuut stijgen, 2 minuten aankoppelen en taxien, 1 minuut dalen.
Je laadtijd bij 5C laden is 15 minuten.
Wil je continu kunnen slepen heb je dan 5 pakketten nodig.... en een heeeele boel laders.
(per pakket al snel 3 laders, totaal 15 laders). En 5kw aan generator.
En een helper om accu's aan de laders te koppelen terwijl de piloot aan het slepen is.

Het is zonde om een enorme 7.5kg accu in de sleper te zetten. Is alleen maar dood gewicht wat je iedere sleep weer mee omhoog moet slepen. Met een lichtere accu ben je sneller op hoogte. Liever deze tijdswinst investeren in het na 3 sleepjes wisselen van accu. In totaal ben je net zo lang bezig, het vliegt alleen veel beter en je hebt minder vermogen nodig om boven te komen.

Groet,
Gerben




Met 15S 5000mAh kun je bij een vermogen van 5kw
 
Ander Item: Profiel.

Een clark Y heeft veel lift, maar ook redelijk wat weerstand. Leuk om langzame zwevers op te slepen, maar ga je richting grotere Foxen e.d. heb je wat meer vliegsnelheid nodig.
Met een Clark Y profiel moet je dan veel vermogen verstoken om de weerstand van ht profiel te overwinnen.
Een symmetrisch profiel zou al geschikter zijn, echter heeft weinig eigen lift. Kost ook weer vermogen.

Ik zat zelf richting een zweefprofiel te denken. Iets wat behoorlijk lift, maar met de nadruk op weinig geinduceerde weerstand. Een een breed snelheidsbereik.
Iemand suggesties?

Groet,
Gerben
 
Je moet eerst eens gaan kijken wat je wilt.
Wil je er alleen mee slepen of moet het ook nog een normaal te gebruiken model zijn (aerobatic).
Wil je er een model in of mag het gewoon een doos zijn met een vleugel.
Hoe groot kan je vervoeren.
Hoe groot wil je slepen.
Wat wil je slepen (langzame of snelle modellen).
Wil je op schaal slepen of gewoon zo snel mogelijk omhoog.
Wat zijn je laadmogelijkheden (12 of 220V)
Hoeveel mag het kosten.

Er bestaat geen perfecte sleper.
Iedereen heeft wel zijn eigen wensen.
Er is in principe geen verschil tussen een brandstofmodel en een electromodel behalve dan dat een electromodel lichter gebouwd kan worden omdat je de trillingen van de motor niet meer hebt.
Hoe ligt een model gebouwd moet / kan worden hangt ook weer af van het veld en ook van het profiel wat je in de vleugel gebruikt.
Een bepaald vleugelprofiel werkt pas bij een bepaalde vleugelbelasting.

Dus het is volgens mij zinloos om een universele kist te gaan bedenken, je moet gewoon kijken wat je zelf wilt en vanuit die hoek een model gaan ontwerpen.

GJ
 
Je wil met minder energie een zwever boven brengen.
Dus je moet een kist hebben die gestroomlijnder is.
En hij kan op veel punten kwetsbaarder gebouwd worden omdat je niet met trillingen zit.
Gestroomlijnd is altijd goed, maar ik vroeg me af in hoeverre dat ineens anders wordt bij elektro.

Dat je met minder energie een zwever naar boven wilt brengen is duidelijk, maar neem dan niet een accu mee waar je in theorie 20 sleeps mee kunt maken! In mijn vorige post probeerde ik uit te leggen dat je moet zoeken naar een optimale accugrootte.

Kwetsbaarder bouwen is goed, maar ook hiermee heb je niet ineens een ander model vliegtuig nodig.



het handigste is eerst om wat randvoorwaarden te stellen: wat weegt het toestel wat gesleept moet worden? Wat is de gemiddelde sleepsnelheid voor je te slepen kisten?
Hiermee kun je een vleugelprofiel gaan kiezen. Daarna een motor. Dan gaan rekenen aan de vliegduur en een voorlopige keuze maken voor een accu. Daarmee het toestel bouwen, en daarna optimaliseren.
 
Voorzetje

Een model a la de Rascal echter:

attachment.php


- de spanwijdte van circa 2.2 tot 3 meter aanhouden
- de semi-elliptische vleugel ook; weerstandsverminderend
- wel een vleugel met kleppen om lekker vlot en gecontroleerd naar beneden te komen
- profielen laat ik aan de experts over maar vlgs mij moet een dergelijke vleugel met een lekker ouwerwetse ribben-doos konstruktie licht en sterk te maken zijn en zou NACA2412 (in het midden misschien 2413) moeten kunnen.
-de romp van de originele Rascal is een kilometertje te groot. Deze moet aangepast worden aan de motor en aan het mee te nemen aantal cellen. Zo weinig mogelijk frontaal oppervlak en eigenlijk ook zo weinig mogelijk zijdelings (nat) oppervlak. Dat verminderd de weerstand en maakt het geheel minder gevoelig voor zijwind (categorie: erg belangrijk)
-motorisering is opnieuw voor de experts maar hier liggen al een paar voorzetjes.

Weet jij een dergelijke kist licht te houden dan kan ook in combinatie met de flaps in een groot snelheidsbereik gevlogen worden. Een klein zwevertje hierachter hangen kan dan ook.....
 
Back
Top