bochten maken met heli

Hallookes,
Ben nu zo ver dat ik begin rond te vliegen met m'n heli, het hooveren ed heb ik voldoende onder de knie zodat ik aan de volgende stap ben begonnen maar.............. ik krijg mijn bochten niet mooi rond gemaakt :confused:, heeft iemand tips hoe ik mooi kan bochten met behoud van hoogte ?

Alle tips zijn welkom !
 
Veeeel oefenen....

Ben er zelf ook al een tijdje mee bezig om perfect mooie rondes (grote en kleine) te maken, zowel rechtsom en linksom. en op verschillende hoogtes.

Alleen het weer wil niet echt meewerken, te koud of te veel wind.
 
Inderdaad erg veel oefenen.
Het is ook een beetje een compromis met een heli.
Vlakke bochten als een vliegtuig ze vliegt zijn moeilijk te maken met een pot-boom heli.
Daarom klaag je ook over hoogteverlies.
Je zal altijd het rotorblad voorover moeten hellen om voorwaardse snelheid te houden in een bocht want er trekt of duwd geen propeller in de vliegrichting.
En je hebt geen vleugelprofiel wat veel opwaardse kracht leverd als je voorwaardse snelheid hebt.
Je kan die zaken wel nabootsen.
In ruil voor het vleugelprofiel heb je rotorbladen (ronddraaiende vleugels met symetrisch profiel).
Als je de aanvalshoek veranderd door meer pitch (throttle stick) te geven kan je de hoogte regelen.
En door altijd een klein beetje elevator voorover te geven houd je voorwaardse snelheid.
De richting zal je net als bij een vliegtuig met je rudder moeten sturen.
Maar de rudder op een heli is geen vergelijk met een vliegtuig.
Je zal hem constant moeten leren besturen, een heli kan theoretisch oneindig om zijn as draaien op 1 punt zonder hoogte verlies.
Als je het al niet doet, moet je snel overstappen naar vliegen met een vast toerental (idle-up).
Dan heb je het voordeel dat je maar 1 factor veranderd met je throttle stick, namelijk Pitch (bladverdraaiing) i.p.v. 2 factoren, headspeed en pitch.
Je kan dan de hoogte beter controleren/vasthouden en je richting met rudder zo vloeiend mogelijk maken.
Daarna kan je gaan oefenen op het banken (8 tjes).
Je gebruikt dan wat meer aileron in je bochten waardoor de heli zijn snelheid/hoogte beter behoud of zelfs enorm versneld in een bocht.
Als basis zijn hoveroefening in alle orientaties enorm belangrijk.
Orientatie is alles bij het helivliegen.

Phewww...
sorry, Lukte niet korter :D

Succes
Eric
 
mijn eerste bochten met de heli waren ook niet om aan te zien en gingen voor mijn gevoel ook zo.
Tot ik de tip kreeg om de staart ook zo te sturen dat de neus ook mooi de bocht in gaat. De neus iets naar beneden gericht en de staart dus iets naar buiten. Dan gaat ie opeens veel mooier door de bocht.
Resume: bocht in rollen dan met "up" de bocht maken en terwijl hij de bocht ingaat gelijk met je rudder hem de bocht insturen en mooi op het pad houden.
Even oefenen en je gaat vat merken dat ie mooier wordt.
Als je rechts bent zullen de linkse bochten die je aan de rechterkant van je uitvoert beter bij jou gevoel pasen en "makkelijker" gaan dan die aan de linker kant, maar laat je niet gek maken, ze zijn in wezen even moeilijk en ik kan je adviseren om ze beide te gaan oefenen. Het is nl. egr wijs en ook handig dat je jezelf geen voorkeurskant gaat aanleren.

Suc6
steven
 
Qua hoogte is het lastig.
Zodra je een bocht in gaat krijg je exta lift.
Zodra je de bocht uit komt verlies je deze extra lift.
Dus hierin moet je compenseren.

Hoe meer nick, hoe minder pitch.
Daarmee moet je leren spelen, samen met de reeds gegeven tips.
 
Enige waar je ook even rekening mee moet houden is het banken (dus het beetje op zn zij leggen)

Je komt aan voor bv een bocht naar rechts.
- je geeft een tikkie rechts (dus niets aanders, alleen rechts)
- je stuurt de staart mee
- als je op 3/4 tot het eind van de bocht, moet je de heli weer rechtzetten (door rechts te geven in het begin is ie iets scheef gaan hangen), moet je iets links geven, waardoor hij weer recht in het spoor komt.

Dat is kort gezegd, er komt VEEL oefenen bij kijken (zoals eerder gezegd)

wat ik vaak merk, is dat ik de heli een beetje tegen moet houden in de bocht, omdat hij de neiging heeft steeds harder te gaan.
Kwestie van rustig oefenen, veel proberen en niet teveel in 1 keer doen.

Als je nog eens wat anders wilt oefenen, kun je ook proberen om langzaam rond te draaien op de plaats. Is ook redelijk lastig

Succes!
 
Qua hoogte is het lastig.
Zodra je een bocht in gaat krijg je exta lift.
Zodra je de bocht uit komt verlies je deze extra lift.
Dus hierin moet je compenseren.

Hoe meer nick, hoe minder pitch.
Daarmee moet je leren spelen, samen met de reeds gegeven tips.

ligt er uiteraard aan hoe de wind staat, draai je tegen de wind in, dan zal je altijd minder pitch moeten geven om hoogte te houden, draai je van de wind af, moet je pitch bijgeven om hoogte te behouden.
 
Nou, nu vlieg ik al 25 jaar (of langer) heli, maar als ik de beschrijvingen hier zie, dan zou ik het al heel lang fout doen. En als ik dan kijk hoe ik mijn bochtjes vlieg, dan vraag ik me letterlijk af of wat jullie beschrijven wel een bocht oplevert.
(Heimhelicopters uitgezonderd, da's de enige hier die en normale manier van bochten sturen omschrijft. En zijn manier om de neus iets "extra" de bocht in te sturen, maakt de bocht voor een beginner iets controleerbaarder, omdat je iets meer "roll" moet houden in de bocht. Dat voelt wat natuurlijker)

Extra lift in een bocht???? Na de bocht deze lift weer verliezen????
Dus in een bocht pitch terug nemen? nou, dat is met een trainer nog te overleven en slechts een recept voor heel veel snelheidsverlies; met een (zware) schaalheli is dit het recept voor een fatale wervelringtoestand!

Bij van de wind afdraaien hoogte verliezen en dat compenseren met pitch? dan hou je je airspeed niet goed in de gaten, en geef je de heli geen tijd weer (air) speed op te bouwen. Ook een bocht van de wind af, kun je zonder pitch bij geven én zonder hoogteverlies vliegen. Gebeurt dit toch, dan moet je de heli iets meer "laten lopen", ofwel iets minder "up" geven gedurende de bocht, en de bocht aan het eind iets wijder laten uitkomen.

Een bocht vlieg je met een heli vrijwel exact als met een vleugelkist: Inleiden met rol, (en gedurende de bocht deze rol weer nagenoeg neutraal houden) zodra de heli begint te "banken" heel geleidelijk "nick-up" bij gaan voeren. De hoeveelheid hiervan is een beetje afhankelijk van je snelheid en gewenste bochtstraal. Zaak is dat je "nick-up" geleidelijk instuurt tijdens het inrollen zodanig dat je geen hoogte verliest en ook niet wint (tenzij je dat wilt).
Tijdens het bochten vliegen moet je met de hekrotor de romp in lijn met de vliegbaan houden (de staart wil vrijwel altijd naar binnen kruipen, en moet gecorrigeerd worden met hekrotor met de bocht mee), net zoals je met grote motorkisten met richtingsroer meestuurt in een bocht. Bij niet al te steil genomen bochten kun je de pitch laten staan zoals je voor de bocht vloog, maar zul je een licht snelheidsverlies moeten accepteren in dat geval. Naarmate je steiler en haakser de hoek om wilt zul je tijdens de bocht pitch bij moeten geven, teneinde geen snelheid te verliezen. (een richtingsverandering kost nu eenmaal extra vermogen, ongeacht of je met een vliegtuig, auto, boot of heli onderweg bent. Is gewoon een natuurwet.

Voor een normale bocht met constante hoogte en (lucht)snelheid, is dit de enige juiste methode. ALLE andere methoden leiden tot of snelheidsverlies, of hoogte veranderingen, of tot een lelijk vliegbeeld.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Yep, was ik al bang voor. Iedereen heeft zo een beetje zijn eigen manier van bochten ontwikkeld. Denk dat het een beetje van persoon tot persoon afhangt maar had nooit durven denken dat je met een heli op zoveel manieren een bocht kunt maken :). Zal door veel oefenen bij mij dan ook wel goed komen hé.
 
Kijk, toch nuttige tips hier. Ik ben ook zover dat ik bochten kan gaan maken (zowel met mijn 400 klasse, als mijn 4#3btje). In de sim gaat dit alles vrij goed, in het echt durf ik het gewoon niet (zo lijkt het) ;)
 
@ badbert,
Denk dat ik met hetzelfde zit, op de sim lukt het perfect maar eenmaal op het veld lijkt het alsof het allemaal niet meer lukt. Ik heb 15 jaren met RC vliegtuigen gevlogen en dit speelt me soms toch parten.
 
durf is natuurlijk wel nodig om door de bocht te gaan. Ik ben destijds begonnen met voorzichtig steeds meer de neus meesturen bij achtjes hoveren, maar uiteindelijk toch meer vooruitgang geboekt met hoger vliegen en de bocht gewoon maar maken. Ik merk dat meer rollroeren helpt voor mooie bochten, dus niet te vlak willen draaien, maar de heli lekker in de bocht laten hangen. Ook niet te veel pitch-up, je loopt dan kans de heli te 'stallen'; de bocht loopt niet verder en je heli gaat alleen maar omhoog of erger: achteruit.

Wat ook helpt in het begin is je gyro niet op HH zetten. Door voldoende snelheid zal de staart dan beter achter je heli blijven door het windvaan effect.

succes!
 
durf is natuurlijk wel nodig om door de bocht te gaan. Ik ben destijds begonnen met voorzichtig steeds meer de neus meesturen bij achtjes hoveren, maar uiteindelijk toch meer vooruitgang geboekt met hoger vliegen en de bocht gewoon maar maken. Ik merk dat meer rollroeren helpt voor mooie bochten, dus niet te vlak willen draaien, maar de heli lekker in de bocht laten hangen. Ook niet te veel pitch-up, je loopt dan kans de heli te 'stallen'; de bocht loopt niet verder en je heli gaat alleen maar omhoog of erger: achteruit.

Wat ook helpt in het begin is je gyro niet op HH zetten. Door voldoende snelheid zal de staart dan beter achter je heli blijven door het windvaan effect.

succes!

Wat bedoel je in dit geval met pitch up? Extra collective, of de heli achterover trekken? (in het engels is "pitchen" ook een woord wat gebruikt word voor "achterover komen")
Want je kunt, en dat is gewoon een feit, nooit een bocht verknallen door extra collective te geven, wel door teveel achterover te trekken bij tegelijk te weinig collective om de extra G-krachten te compenseren.
Als e een bocht de mist in laat gaan op deze manier doe je wat anders fout: je bent dan OF de bocht in gegaan met te weinig snelheid danwel pitch, OF je komt een fractie te vroeg met "nick achterover" waardoor de heli reeds snelheid verliest voor de bocht goed en wel begonnen is.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
@ badbert,
Denk dat ik met hetzelfde zit, op de sim lukt het perfect maar eenmaal op het veld lijkt het alsof het allemaal niet meer lukt. Ik heb 15 jaren met RC vliegtuigen gevlogen en dit speelt me soms toch parten.

Hangt er van af, ik heb ook jaren vleugeltjes gevlogen, en mij heeft het nooit in de weg gezeten, integendeel! Moet er wel bij zeggen, dat ik zowel vleugel als heli in mode 1 vlieg. Dat kan erg schelen, dat weet ik niet.
Maar in mijn beleving is het sturen van een bocht met een heli redelijk vergelijkbaar met het sturen van een grote motorkist of een zwever, waarmee ik bedoel dat je bij die toestellen ook redelijk fors met het richtingsroer mee moet sturen, net als met de hek bij een heli. Of je HH of normaal vliegt, maakt hier niet heel veel uit. Met HH moet je wat preciezer zijn als met Normaalmode, maar in beide gevallen moet je nadrukkelijk met de hek meesturen. Wat de pitch betreft: hoe rustiger de bocht, hoe meer je hem kunt laten staan. Hoe heftiger de bocht: hoe meer je tegelijk met "Nick-achterover" ook ietsjes pitch bij moet geven, en bij terug uitrollen weer terugnemen. Veel is het over het algemeen echter niet....

Let wel, ik heb het wel over normale bochten, niet over haaks de hoek om gaan. Maar dat doe je bij een vliegtuig ook anders als een normale bocht....

Groet, Bert
 
ik bedoel idd teveel up geven (dus hoogteroer)..


Ik heb alle reakties hier nog eens bekeken, en kan hier het volgende algemene over zeggen: We weten allemaal dat een heli elke gewenste snelheid kan vliegen. We weten ook, dat als je de pitchsetting bij hoover als "X" (basiswaarde) neemt, dat dan bij toenemend snelheid en horizontale vluchtbaan, pitch teruggenomen kan worden tot een bepaalde snelheid "Y", en vanaf die snelheid weer pitch bij gegeven moet worden om hoogte en snelheid vast te houden.
De snelheid "Y" is de minimale veilige vliegsnelheid voor wat jullie willen doen; vlieg je langzamer als snelheid "Y", dan zal de heli bij licht "nick-up"trekken zonder pitch bij te geven, aanvankelijk licht stijgen, maar daarna snelheid verliezen en uiteindelijk beginnen te dalen. Meer "up" om hoogte vast te houden leidt dan tot stilvallen en doorzakken. Zeer gevaarlijk! Boven snelheid Y" zal licht "up" geven slechts leiden tot een stabiele stijgende baan bij lagere snelheid, en dat is een veilige situatie. Ook al klopt het aerodynamisch niet, je zou deze snelheid "Y" als een soort van "overtreksnelheid" kunnen beschouwen. Vlieg je langzamer, dan zal bij afname van de snelheid (en dat gebeurt in een bocht) de pitchbehoefte toenemen, terwijl het vliegen van de bocht op zichzelf ook al om meer pitch vraagt. Doordat je niet in de heli zit, en op afstand snelheid en hoogte niet super-exact kunt waarnemen, merken we te laat dat het fout gaat. We zijn dus automatisch veel te laat met onze correcties met pitch of "nick-achterover". Daar komen de vreemde reakties van de heli vandaan.

Als basisregel: vlieg altijd met de pitchsetting die je ook gebruikt bij hooveren (de setting "X"). Dit houd in, dat als je in de bocht snelheid verliest, de heli weer een nieuwe balans tussen pitch, snelheid en bochtstraal gaat zoeken. Vlieg je langzamer dan snelheid "Y", dan zal bij het verstoren van die balans, door het afnemen van de snelheid en het inzetten van een bocht (en zowel doordat de snelheid afneemt als door het vliegen van een bocht neemt de pitchbehoefte op dit punt TOE) de heli vrij snel stilvallen. Pas als je hier flink ervaring mee hebt, zul je in staat zijn om ook bij lagere snelheden adequaat te corrigeren met pitch, en ook dan vloeiende bochten te vliegen. Als je nog bochten moet leren vliegen, hou dan de pitchsetting "X" aan, en je zult zien dat de heli zich tamelijk makkelijk vloeiend een bocht door laat sturen. Enig nadeel: de snelheid loopt redelijk op. maar geloof me, je heli is een stuk veiliger bij deze snelheid, dan wanneer je (te) langzaam vliegt. Bovenstaand komt van ongeveer 20 jaar mensen leren vliegen, het heeft zijn waarde (en waarheid) in de praktijk bewezen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
vandaar dat ik ook de tip gaf om zo snel mogelijk in idle-up te gaan vliegen.
Dan vlieg je niet alleen altijd met dezelfde pitchcurve, maar ook met hetzelfde toerental.
Het zijn allemaal prima analyses wat mij betreft.
Maar waar het echt op neerkomt is veel oefenen, en daadwerkelijk rondvliegen.
Ik heb dan geen twintig jaar ervaring met RC heli's ;), maar heb het mezelf aangeleerd.
Hoe meer ik bij dit soort zaken na denk tijdens het vliegen, des te groter is de kans van desorientatie.
Begonnen met zijwaardse hovers, steeds meer de neus ingedraaid naar beide zijden, net zolang dat ik de ronding durfde te maken over links, rechts duurde wat langer...
Ben nu bijna drie jaar verder en heb met rondvliegen en de heli plaatsen waar ik hem wil weinig problemen meer.
Je moet het er echt inslijpen.
Gewoon veel op de simulator trainen en buiten zoveel mogelijk en je spullen heel houden :).
Veel sleutelen en opnieuw afstellen, is weinig vliegen.

Groet,
Eric
 
ik vlieg mijn vliegtuigen (al veel verschillende gevlogen) in dezelfde mode als mijn heli :) dus dat zou moeten helpen
 
Back
Top