Inderdaad erg veel oefenen.
Het is ook een beetje een compromis met een heli.
Vlakke bochten als een vliegtuig ze vliegt zijn moeilijk te maken met een pot-boom heli.
Daarom klaag je ook over hoogteverlies.
Je zal altijd het rotorblad voorover moeten hellen om voorwaardse snelheid te houden in een bocht want er trekt of duwd geen propeller in de vliegrichting.
En je hebt geen vleugelprofiel wat veel opwaardse kracht leverd als je voorwaardse snelheid hebt.
Je kan die zaken wel nabootsen.
In ruil voor het vleugelprofiel heb je rotorbladen (ronddraaiende vleugels met symetrisch profiel).
Als je de aanvalshoek veranderd door meer pitch (throttle stick) te geven kan je de hoogte regelen.
En door altijd een klein beetje elevator voorover te geven houd je voorwaardse snelheid.
De richting zal je net als bij een vliegtuig met je rudder moeten sturen.
Maar de rudder op een heli is geen vergelijk met een vliegtuig.
Je zal hem constant moeten leren besturen, een heli kan theoretisch oneindig om zijn as draaien op 1 punt zonder hoogte verlies.
Als je het al niet doet, moet je snel overstappen naar vliegen met een vast toerental (idle-up).
Dan heb je het voordeel dat je maar 1 factor veranderd met je throttle stick, namelijk Pitch (bladverdraaiing) i.p.v. 2 factoren, headspeed en pitch.
Je kan dan de hoogte beter controleren/vasthouden en je richting met rudder zo vloeiend mogelijk maken.
Daarna kan je gaan oefenen op het banken (8 tjes).
Je gebruikt dan wat meer aileron in je bochten waardoor de heli zijn snelheid/hoogte beter behoud of zelfs enorm versneld in een bocht.
Als basis zijn hoveroefening in alle orientaties enorm belangrijk.
Orientatie is alles bij het helivliegen.
Phewww...
sorry, Lukte niet korter
Succes
Eric