Stabiliteit Coax, 450, 500, 600

Even een vraagje,

Je leest overal dat het "beter" is een grotere heli te nemen, ala trex-500, 600 in plaats van de 450 of 250, de kleintjes zijn veel te vinnig, agressief enz.

Een coax daarentegen is nog kleiner maar wel heel erg stabiel... kunnen we dan niet gewoon een 450, 250 in beginner mode zetten/programmeren waarin hij zo “loom” is als een coax of lukt dit niet? Ik lees soms wel dat er op sommige helis 3 standen staan, beginner, gevorderd en expert... wat doet dit dan juist? :confused:

Sorry, wellicht een newbie vraag.

Groetjes
Berk
 
De "loomheid" van een heli instellen gaat niet lukken. Het idee dat een grotere heli stabieler is dan een kleinere is omdat het in grote lijnen zo is dat alles wat groter is trager beweegt dan iets wat kleiner is. Een 450 of kleiner reageert erg snel omdat het weinig massa hoeft te verplaatsen. Een 500 is al echt een maat groter waardoor hij bij elke beweging meer massa moet verplaatsen. Overigens kun je het verschil in massa verplaatsing oplossen door er meer vermogen in te zetten waardoor sommige gevorderde heli vliegers elke (grote) heli kunnen laten bewegen als een 450. Maar meer vermogen = grotere motor = meer massa om te verplaatsen dus zo blijf je bezig.

Een coas is echt iets heel anders. Deze heeft twee tegenroterende rotoren. Beiden zorgen ze voor het stijgend vermogen, echter qua vliegen hebben ze beiden een eigen functie. De bovenste wordt gecorrigeerd door twee gewichten. Hierdoor krijgt de heli de neiging zichzelf stabiel te trekken. De onderste wordt beinvloed door de swashplate en zorgt daarmee voor het "sturend" vermogen. Echter alles wat de onderste stuurt, probeert de bovenste weer recht te trekken. Daardoor is de coaxiaal erg stabiel, maar zul je nooit de vliegresultaten krijgen die een "normale" heli geeft. Daarnaast is het erg veel verloren energie, dat tegen elkaar op werken. Hierdoor zie je in het echt ook geen coaxiale heli's (tenminste niet voor commercieel gebruik, er zal vast wel een exotisch coaxiaal helitje rondvliegen ergens)
 
Over het slecht sturen van een coax geef ik nu een voorbeeld.

Als je vooruit gaat, de neus een beetje naar beneden, dan zal de bovenste rotor recht gaan hangen, dus dan staat de onderste een stukje naar voren en de bovenste een stukje naar achter. Dan stopt de heli met vooruit vliegen terwijl je toch de stick vooruit hebt ;)
 
Is een 450 echt veel kleiner dan een 500 ???
Want sta op het punt een 450 aan te schaffen... ben beginner, en weet absoluut niets van helie's
 
Een 450 is een perfecte maat voor een beginner. Ik ben zelf ook met een 450-size begonnen, ging perfect, na iets meer dan een jaartje heb ik toen een 500-size aangeschaft en die is toch echt wel een stuk groter, vliegt ook een stuk groter zoals Beeek uitlegde.
 
Ok, wat die coax betreft, dat kan ik perfect volgen. Inderdaad de onderste is verbonden met de swash en de bovenste probeert dat allemaal recht te trekken, slim :rolleyes:

Maar wat verandert dan zo'n instelling als beginner/gevorder/expert? Past die de servo uitslag dan aan? Of is dat gewoon een normal, Idle up switch look-alike?
 
heb een belt CP, dat is een 450 size.
hier kan je eigenlijk niet binnen mee "spelen"

daarnaast vind ik het nogal moeilijk (ben ook beginner). zodra hij opstijgt gaat hij links weg. d8 rustig te kunnen leren hooveren, maar dat klonk gemakkelijker dan het is. :D

mocht er zoiets zijn, waarmee je een gevorderd toestel, (want dat raden ze toch aan omdat je beginners toestellen zo snel beu bent), kan beperken of terugschroeven in moeilijkheid, was geweldig geweest !

als je een sim koopt/gebruikt kan je wel makkelijk het verschil tussen een coax of CP zien/voelen/merken.
 
Goed, een hoop gepraat over coaxen en cp's..

Waarom wordt de goede oude FP hier niet genoemd?

CP = Collective pitch
Vast toerental, omhoog en en omlaag wordt gedaan door de bladhoek te veranderen. Deze heli's kunnen dus vaak ook op zn kop vliegen.
Dit zijn de heli's zoals hier genoemd, dus de trex 250,450,500,600 of 700.
Hier zijn vele andere merken van, maten zijn vaak onderling wel vergelijkbaar.
250 - ong 30 cm kop tot staart
450 - ong 65 cm kop tot staart
500 - ong 84 cm
600 - ong 120 cm
700 - ong 130 a 140

Fp = Fixed pitch
Vaste bladhoek, hoogte veranderen gebeurd door het toerental te veranderen. Gevolg: lager toeren nodig om te vliegen, VEEL minder schade bij crashes. Bij dichttrekken gas als er gecrashed wordt, vaak zelfs geen schade, alleen afstelwerk.
Ook hierin verschillende maten.
Kleinste,op de "echte" manier te besturen is de 4#3B van Walkera, normale maat is ong. 30 a 35 cm.

Coax
Dubbelrotor, techniek is al eerder beschreven.
Heli is zelf stabiel, gaat dus stil hangen als de sticks los worden gelaten (de andere typen doen dat dus niet)


Voor beginners ligt het er een beetje aan hoe snel je leert en wat je budget is.

Met een coax kun je snel het vingergevoel krijgen, maar de overstap naar een CP (waar een helivlieger op een gegeven moment toch op uit gaat komen) is dan erg groot. Tussenstap is dan de FP.

FP kan ook mee begonnen worden, heb ik ook gedaan. Bij juist gebruik weinig schade als er gecrashed wordt, en je leert meteen de goede manier van vliegen.

Cp is natuurlijk altijd een optie, al ben ik persoonlijk van mening dat een 500 en groter te gevaarlijk is voor een beginner. De uitzonderingen die precies weten wat ze doen erbuiten gelaten natuurlijk.
Vele beginners weten de gevaren totaal niet, en een 500 size kan er lelijk bijten als er een wiek in je arm terecht komt. Laat staan als er iets door het vliegveld loopt, of als de controle verloren wordt, en de heli op eigen houtje ander gebied gaat verkennen.
Tuurlijk, met wind zijn deze stabieler. Maar liever minder vlieguren met alle vingers en een onbeschadigde omgeving dan een paar crashes en een uitstekend deel minder.

Een 450 is dan beter, deze kunnen wel wat wind hebben, en zijn vriendelijker voor de omgeving.
Ik ben het wel eens met velen op het forum dat een 250 wat te schichtig is. Voor een beginner is dat gewoon niet grappig om mee te proberen.

Maar, iedereen leert het op zn eigen manier, via allerlei wegen is men al tot vliegen gekomen. Op het eind moet je het zelf doen, en zal je ook zelf je leerweg bepalen.

Kortom mijn mening hoe te leren helivliegen:
stap 1: neem een sim
stap 2: Fp
stap 3: Cp 450 oid

Heel verhaal, maar ik hoop dat ik je er enigszins mee geholpen heb..
 
Een coaxiaal is goed voor "het gevoel" maar is verre van echt heli vliegen. Mijn coaxiaaltje lag na 4x vliegen in de hoek (ik reed destijds alleen met autootjes en wilde het wel eens proberen). Nu twee jaar later en vele uren vliegen met vliegtuigen verder ook de stap naar heli gemaakt. Op aanraden van een heli-vlieger op de club een CopterX 450Ae v2 gekocht. Een leuke setup uit Hong Kong erin en vliegklaar.

Ondertussen voor het vliegen ruim 20 uur op de sim gespeeld (Phoenix) en uiteindelijk was het vliegen (lees braaf hoveren) een meevaller.

Kies voor een 450 maar bij voorkeur wel een met aluminium onderdelen. Daar ga je veel meer plezier van hebben. Als je zo leest dan worden de 30 dollar 450's binnen de kortste keren voorzien van vol alu. Dan beter gelijk goed doen. ;)
 
Je kan eigenlijk iedere CP erg loom instellen als je wilt, ook een 450.
Maar dan wel een CP met een programmeerbare zender en mechanishe afstelmogelijkheden.
Kleinere uitslagen op pitch en cyclic, expo of dualrate, lager toerental, etc.etc. mogelijkheden zat.
Het verhaal van Massatraagheid blijft ook altijd waar natuurlijk, is gewoon natuurkunde.
De drie moeilijkheidsinstellingen waar je het over hebt....
Vind het erg speelgoedachtig klinken eigenlijk ;).
Dan gaat het meestal over setjes waar je zelf dus weinig tot niets af kan stellen buiten die drie presets om.

Alles kan natuurlijk Coax FP RTF etc.etc. en niets is beter of slechter maar je ziet hier voldoende verhalen (bijv. van sleurhutje) dat het heel goed kan met voldoende oefening en goede begeleiding.
Krijg je het virus echt te pakken, en laat je budget het toe, dan gooi je al snel je coax of FP in de hoek.

Eric
 
maar je ziet hier voldoende verhalen dat het heel goed kan met voldoende oefening en goede begeleiding.
Dat is wel een heeeeeeel belangrijk punt. Een coaxiaal kun je eenvoudig zelf leren vliegen. Ook qua afstellingen niet echt veeleisend als je het boekje leest. Voor een FP of CP is een deskundige blik van iemand met ervaring en even voorvliegen een must. Je weet dan zeker dat je heli goed is afgesteld. Dat scheelt heel veel zorgen. Als er dan ook een ervaren iemand bij is als je je eerste vlucht(en) maakt dan kan die de nodige instructies geven (zie einde van mijn filmpje waar iemand er constant naast heeft gestaan om aanwijzingen te geven 8)).
 
Klopt,
Als je mondelinge steun en tips krijgt, je setup goed wordt gecontroleerd etc.etc.
Dat maakt zo veel uit.
Kan je naast een goede simulator enorm veel geld en ergenis besparen.
Helivliegen is enorm afhankelijk van goede techniek, bij alle typen die er zijn.
Het is een gecompliceerde baksteen met bouten en moeren wat je rondstuurt ;)
Loopt dat niet in in de juiste harmonie dan zal je er nooit normaal mee kunnen vliegen, laat staan er mee leren vliegen.
 
Is een 450 echt veel kleiner dan een 500 ???
Want sta op het punt een 450 aan te schaffen... ben beginner, en weet absoluut niets van helie's

Ja, scheelt behoorlijk, een 450 kun je nog indoor vliegen, (niet in de huiskamer) en is stukken goedkoper dan een 500 qua setup.

@ HBFP NL Dat zijn prima beginnershelietjes, zelfs met wat wind vliegen ze ook nog prima.
 
Meen je nu dat je beginners een cp 450 aanraad?
Onderdelen te kust en te keur in elke prijsklasse. Omdat alles van zowel de A-merken als de diverse klonen erop past, is er altijd wel een (web)shop die de onderdelen direct kan leveren. Crashes zijn als beginner onvermijdelijk. :oops: Maar je wilt wel weer zo snel mogelijk kunnen vliegen. Verder is de 450 een handzaam formaat. Makkelijk mee te nemen, bijna overal te vliegen.
 
Onderdelen te kust en te keur in elke prijsklasse. Omdat alles van zowel de A-merken als de diverse klonen erop past, is er altijd wel een (web)shop die de onderdelen direct kan leveren. Crashes zijn als beginner onvermijdelijk. :oops: Maar je wilt wel weer zo snel mogelijk kunnen vliegen. Verder is de 450 een handzaam formaat. Makkelijk mee te nemen, bijna overal te vliegen.

Dat is mooi en ik heb zelf ook een 400/450 klasse cp. Ik vind mijn Bee FP wel veel prettiger om mee te oefenen. Ik kan die gewoon tegen de muur/kast/tafel vliegen zonder echte schade. Soms een o-rod van 38 cent aan schade.

Zet ik mijn cp iets te hard neer, raakt hij een opstakel of wat dan ook dan kan ik idd gelijk onderdelen bestellen. Aan het werk en weer afstellen. Naast dat de schade wat euro's duurder is heb ik veel meer tijd nodig voor reparaties.

Met de Bee oefen ik gewoon door, maak meer vlieg uren en maak meer progressie. Al deze progressie komt weer van pas bij de cp.

Neemt niet weg dat als je cp wilt vliegen ook het sleutelen en afstellen belangrijk is om je machine te leren kennen.

Had ik enkel een cp machine gehad dat had ik nu meer gesleuteld dan gevlogen. Vandaar dat ik denk dat een fp een betere instap is.

En als jullie ervaren rotten zeggen dat je direct cp moet gaan vliegen zal dat ook helemaal waar zijn.

Gr
Eric
 
En als jullie ervaren rotten zeggen dat je direct cp moet gaan vliegen zal dat ook helemaal waar zijn.
Mijn heli-ervaringen reiken nu niet verder dan 6 weken. 8O Nou, ja, misschien nog twee weken eerder begonnen met simmen. Maar een avondje om de tafel met een ervaren knutselaar/piloot en een pilsje erbij resulteerde in heel veel kennis over de werking en afstelling en een perfect afgestelde heli met 0,0 bladspoor en als het moet +/- 11° pitch dus 3D waardig (staat nu op 65% ;)).

Zoals gezegd is mijn voordeel dat ik al ruim een jaar indoor vlieg met Depron F3P kunstvlucht vliegtuigen. Hierdoor leer je al snel het "stick bangen" af en stuur je door middel van heeeeeeeeel kleine uitslagen op de sticks. Ook leer je heel goed anticiperen op aankomende bewegingen. Dit is het stukje wat in een sim zeker ontbreekt. Op basis van geluid en ook maar de kleinste bewegingen kun je al "ingrijpen" met minime correcties. Ik vlieg met slechts 15% expo om net het kleine stukje bewging kwijt te raken. 30% of meer maakt de reacties erg sloom (soort van stroperig effect en naar mijn mening geen goede optie om te leren vliegen).

Als je begint dan is het makkelijker om de headspeed enigszins te beperken. Mijn CopterX doet lachend 3200rpm maar staat nu op 2700rpm omdat ik alleen maar hover. Maar met de maximale headspeed en maximale pitch straks zeker 3D waardig. 8)
 
En als jullie ervaren rotten zeggen dat je direct cp moet gaan vliegen zal dat ook helemaal waar zijn.

Dat zeggen wij toch niet ? het kan allebei prima, maar met een CP kun je langer vooruit en kun je ook fatsoenlijk buiten vliegen ;) biedt dus wat meer perspectief. Tegen de muur vliegen doe je daar ook niet zo snel mee als met een FP dankzij de CP kun je het nog volgen ? :D
 
Ik besef me na de post van Sleurhutje dat een club of ervaren piloot die je bijstaat enorm kan helpen. Mijn ervaring is zonder en denk dat ik daarom ook op mijn FP idee ben gekomen. Afgelopen zondag heb ik bv voor het eerst pas een andere cp of fp in het echt zien vliegen.

Ennuh complimenten voor Sleurhutje, dat doe je goed en snel. Mooie stijle leercurve!

Ik ga zo in de pauze nog even wat LiPo's leeg oefenen, allemaal een mooie dag gewenst.
En bedankt voor de informatie! Ben weer wat wijzer geworden.

Gr
Eric
 
Wel, in de club waar ik langsgeweest ben hebben ze me toch echt de rex 450 afgeraden en een 500 aangeraden...
Ok ik zit al wat langer op de sim en ben al voorbij het hoveren en leuk achtjes aan het draaien.

Maar, ik lees dat 1 van de hoofdoorzaken van het chrashen is:
Vliegen in een te beperkte ruimte.
Dus om dit op te lossen moet je naar buiten en buiten heb je dan weer meer aan een 500 dan een 450, althans die
heeft minder last van een beetje wind. En die wind is hier wel aanwezig in de polders de laatste tijd. :lol:
Binnen vliegen is voor mij echt geen optie, ook niet ergens in een besloten ruimte.

Ik denk dat ik toch nog steeds voor de rex500 of clone ga.

Verbeter me als ik verkeerd ben.

Groeten
 
Back
Top