Goed, een hoop gepraat over coaxen en cp's..
Waarom wordt de goede oude FP hier niet genoemd?
CP = Collective pitch
Vast toerental, omhoog en en omlaag wordt gedaan door de bladhoek te veranderen. Deze heli's kunnen dus vaak ook op zn kop vliegen.
Dit zijn de heli's zoals hier genoemd, dus de trex 250,450,500,600 of 700.
Hier zijn vele andere merken van, maten zijn vaak onderling wel vergelijkbaar.
250 - ong 30 cm kop tot staart
450 - ong 65 cm kop tot staart
500 - ong 84 cm
600 - ong 120 cm
700 - ong 130 a 140
Fp = Fixed pitch
Vaste bladhoek, hoogte veranderen gebeurd door het toerental te veranderen. Gevolg: lager toeren nodig om te vliegen, VEEL minder schade bij crashes. Bij dichttrekken gas als er gecrashed wordt, vaak zelfs geen schade, alleen afstelwerk.
Ook hierin verschillende maten.
Kleinste,op de "echte" manier te besturen is de 4#3B van Walkera, normale maat is ong. 30 a 35 cm.
Coax
Dubbelrotor, techniek is al eerder beschreven.
Heli is zelf stabiel, gaat dus stil hangen als de sticks los worden gelaten (de andere typen doen dat dus niet)
Voor beginners ligt het er een beetje aan hoe snel je leert en wat je budget is.
Met een coax kun je snel het vingergevoel krijgen, maar de overstap naar een CP (waar een helivlieger op een gegeven moment toch op uit gaat komen) is dan erg groot. Tussenstap is dan de FP.
FP kan ook mee begonnen worden, heb ik ook gedaan. Bij juist gebruik weinig schade als er gecrashed wordt, en je leert meteen de goede manier van vliegen.
Cp is natuurlijk altijd een optie, al ben ik persoonlijk van mening dat een 500 en groter te gevaarlijk is voor een beginner. De uitzonderingen die precies weten wat ze doen erbuiten gelaten natuurlijk.
Vele beginners weten de gevaren totaal niet, en een 500 size kan er lelijk bijten als er een wiek in je arm terecht komt. Laat staan als er iets door het vliegveld loopt, of als de controle verloren wordt, en de heli op eigen houtje ander gebied gaat verkennen.
Tuurlijk, met wind zijn deze stabieler. Maar liever minder vlieguren met alle vingers en een onbeschadigde omgeving dan een paar crashes en een uitstekend deel minder.
Een 450 is dan beter, deze kunnen wel wat wind hebben, en zijn vriendelijker voor de omgeving.
Ik ben het wel eens met velen op het forum dat een 250 wat te schichtig is. Voor een beginner is dat gewoon niet grappig om mee te proberen.
Maar, iedereen leert het op zn eigen manier, via allerlei wegen is men al tot vliegen gekomen. Op het eind moet je het zelf doen, en zal je ook zelf je leerweg bepalen.
Kortom mijn mening hoe te leren helivliegen:
stap 1: neem een sim
stap 2: Fp
stap 3: Cp 450 oid
Heel verhaal, maar ik hoop dat ik je er enigszins mee geholpen heb..