Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Damn, dan ben ik maar een grote prutser hoor :roll:
Maar daar ben ik trots op :yes:
 
Vandaag de kromme strut van de neuspoot afgemaakt en verder gegaan aan de zogenaamde "scissors" die de draaing van boven en onderstrut regelt...., behoeft geen uitleg denk ik. Ook bij de juk weer begonnen met een dik blok, eerst in stukken zagen en daarna kleiner maken. Laatste stukje detail met epoxy er op geplakt en een schaal schroefje voor de wiel as:

GroteFoto-CGTBCABN.jpg


GroteFoto-XGIMQKUG.jpg


GroteFoto-KFGFYAX6.jpg


GroteFoto-O6S7TQQI.jpg


GroteFoto-ALIYHMXO.jpg


Én klaar! :D
GroteFoto-B8DJPO7G.jpg



Verder met die scissors. Ik heb een hekel om iets hetzelfde 2x te maken dus dat probeer ik altijd samen te doen. In dit geval twee plaatjes bij elkaar gebout zodat ik de contouren voor allebei in één keer mee frees en ze dus exact gelijk blijven. Zo kan ik het werkstuk meerdere keren uit de klem halen zonder dat ze onderling verplaatsen:

GroteFoto-EXPSIKUE.jpg


Eerst binnenwerk eruit, allemaal weer hoek voor hoek:
GroteFoto-ACLCSOM7.jpg


Buitenwerk:
GroteFoto-YPBN4ISB.jpg


Steuntjes er af zagen en uiteindes glad frezen, tadaaa! Nu deze ook verder afwerken vannavond:

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-6S7LGYKB.jpg
 
Fantastisch wat een werk!! In één woord: VAKWERK!!!:worship:

Maak je zelf ook eerst de tekenigen voordat je iets gaat maken?
 
Dankje! Jazeker maak ik eerst tekeningen, anders frees/draai je maar in de wilde weg en dat werkt niet lekker. Onder die scissors zie je een stuk tekening van me liggen. Bij houtbouw kun je nog makkelijk wat wijzigen maar als metaal eenmaal een vorm heefd kun je er weinig meer mee. Ik zie het maken van zo'n onderstel ook eigenlijk als een apparte hobby naast modelbouw.
Voor de tekeningen ben ik eerst naar het militaire museum te soesterberg gegaan alwaar een "oude" F16 op static display staat. Vervolgens ben ik er (met toestemming ;)) een uurtje of twee onder gaan liggen, zoveel mogelijk foto's maken en zoveel mogelijk opmeten en op papier zetten. Vervolgens maak ik thuis werktekeningen in AutoCad die ik gebruik. Later kreeg ik ook nog besschikking over mooie originele werktekeningen van de full-size F16 maar toen was het meeste al opgetekend....(Beetje mosterd na de maaltijd maar toch weer altijd handig!) Mijn Acad tekeningen zijn in geen manier commercieel te noemen, ik teken lang niet altijd alles en er zit een helehoop in m'n bol. Hieronder een samenvoeging van diverse onderdelen wat resulteerd in een hoofdpoot:

GroteFoto-IGQ37HAX.jpg


Groot voordeel; ik had het F16 onderstel al een keer eerder gemaakt voor mijn kleinere Avonds F16. Deze is iets minder schaal afgewerkt maar daardoor wist ik wél precies hoe eea in elkaar steekt en waar eventuele valkuilen te vinden waren. Zéker qua contstructie een hoop van geleerd waar precies de stress plekken waren wat erg handig is omdat dit nieuwe grote onderstel bijzonder licht gewicht moet worden. Nu weet ik waar ik dunnetjes kan doen met metaal en waar zeker niet. Hieronder nogmaals mijn zelf gemaakte Avonds landingsgestel, still going strong na 250+ vluchten op te teller!

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-OYND7SJM.jpg


GroteFoto-ZEVQHUVG.jpg
 
Hij zal wel moeten voor zowel z`n vrouwtje als het werk :yes:


Maar Gerald, wanneer stop je nou eens met foto`s te plaatsen van een echt F-16 gear en dan erbij te zeggen dat jij dat gemaakt heb op schaal en maar voor je model is :roll: ;-)
 
Hoi Gerald;

Ik ben een (en met mij denk ik velen) "stille" genieter van dit bouwdraadje.
Maar ik moet het nu toch even kwijt, man,man, wat een schitterend werk!
En dat met relatief "eenvoudige" middelen, prachtig gewoon!

gr, Nico
 
@Gerald


Super gemaakt kerel, ik heb ze in men handen gehad en kan niet anders zeggen KNAP gemaakt ik/wij zijn trots op je.


Gr Japiooooooooooooo
 
Dank je Nico en Jaap. :cool:


Neusstrut schaartjes zijn klaar en gespoten, nu kan ik de strut in elkaar schroeven zodat het al op een F16 poot begint te lijken. (Is ongeveer de helft van m'n bouwtijd, in-uitelkaar, kijken etc...;))

GroteFoto-FESZKDYQ.jpg


Verder met de intrek strut, ook wel dragbrace;
GroteFoto-LE6QGMEI.jpg


GroteFoto-GDTOLLXH.jpg


GroteFoto-DSNYVACF.jpg


Ook were klaar, hier met de lock-cilinder op positie, blokje er voor moet voorste kleine strut worden. Morgen weer verder.

Groetjes,
Gerald
GroteFoto-W4QHZZSW.jpg
 
hier heb ik echt helemaal geen woorden voor, petje af man, jij geeft aan het woord "schaal" echt wel een nieuwe betekenis !
 
Jaa, bedankt, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik op de goede weg ben. (Erg handig joh, zo'n verklein machine van proffesor Barrabas ;))

Vannavond de dragbrace afgemaakt. Is best wel lastig onderdeel omdat er een inwendige lock in zit. Alle hoeken en geometrie moeten precies kloppen anders past het niet en loopt het niet mooi. Een kleine luchtcilinder zorgt uiteindelijk dat een kleine arm overcentreert en zo de dragbrace stijf recht houd. De kleine cilinder heb ik gemodificeerd van een langere ultraprecision cilinder die ik nog had, was een stuk langer, stuk slag verkleind en de schaal drukveer er op gezet. (niet functioneel)

En zó ziet het er dan uit, weer een onderdeel klaar. Langzaam maar zeker naderen we het einde van operatie onderstel.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-4JVFPT3N.jpg


GroteFoto-VLHESCMW.jpg
 
volgende hoofdstuk

En waar mogen we op rekenen als volgende hoofdstuk "Mr. DAF special products" ? :-)
Schitterend werk dat landingsgestel Gerald, chapeau

Greetz,
Frank
 
Holy smoke! dit ziet wel erg mooi uit!
Het is dat je weet dat ie op een houten werkbank ligt, anders zou je denken dat het landingsgestel op de vloer van de hangaar ligt.
Vakman puur sang... wat zijn ogen zien kunnen zijn handen maken.
ga zo door!
 
Je zou inderdaat zweren dat het een echte poot is
echt vakwerk
Naar die nouwkeurighijd wil ik met het landingsgestel van men spit ook naartoe werken
petje af hoor en :thumbsup:
 
Gerald, erg mooi allemaal.
Hebje wel eens over poedercoaten gedacht ipv spuiten?
Die boys van de RC-B1 zijn dat ook gaan doen, is harder natuurlijk, blijft langer mooi.
 
Back
Top