De nieuwe honey Bee FP

Bij een langer touw neemt tevens de kracht die je nodig hebt om het gewicht met dezelfde snelheid te kunnen ronddraaien

Ik hoop dat je hier toe bedoeld :)

Anders gezegd: je moet meer energie toevoegen om hetzelfde aantal toeren te genereren.
Is het dan niet ook zo dat bij het veranderen van richting je dan ook meer energie nodig hebt om die beweging te maken ( vliedende kracht is immers veel sterker).
Het verschil in energie krijg je gepresenteerd in een verschil in tijd, in dit geval langer dus.

Toch?

Mijn twee centen :)

Hoi,
Arthur
 
Laatst bewerkt:
Als je in de auto rijd en je doet je hand uit het raampje dan kun je surfen op de luchtstroom. Als kind vond ik dat altijd leuk om te doen en nu nog steeds eigenlijk.

Op de snelweg reageert mijn hand veel heftiger op verander impulsen. Een kleine beweging van mijn hand doet die dan met veel snelheid en kracht van plek veranderen. Veel heftiger dan wanneer ik dit op een 80km/uur weg doe.

Nu zijn handen, auto's en asfalt helemaal geen modelbouw dingen. En al helemaal geen flybar of paddles. Er was wel luchtstroom en direct waarneembaar effect.

Snellere paddles met minder drag worden wellicht daarom op kortere flybars gevlogen (SS SuperPaddles & flybar)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

nou, eindelijk gelegenheid gehad m'n Honyebee uit te laten :)
Vandaag hadden we een members only indoor gepland ...

Even de Lipo vers geladen, hier moet ie nog worden bevestigd:

DSC07953.jpg


Wat instructie van clubgenoot Ronald:

Untitled-3-1.jpg


Trainingskruis eronder uit gehaald en de gyro iets bijgesteld:

Untitled-39.jpg


Clubgenoot Martin geeft wat mentale ondersteuning voor de eerste keer zwemmen zonder bandjes .. eehh trainigskruis:

Untitled-27.jpg


Jjaaaaaa :) Ik kan er mee vliegen, nou ja hoveren dan ...

Untitled-35.jpg


Dat trainingskruis is niet echt een succes, daardoor had ik erg veel vibraties in de heli. Zonder het kruis ging het veel beter :cool:

Man, wat een geinig ding :thumbsup: Weer een verslaving erbij ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Leuk! En je trouwe moth ook nog altijd paraat :mrgreen:

Ik had ook alleen maar last van dat trainigskruis. Vloog veel lekkerder zonder. Ik denk dat zo'n trainingskruis vooral handig is op ruwe ondergrond zoals gras. Op zulk glad spul bij een indoor kiepert hij toch niet zo snel om.
 
Hoi,

nou, eindelijk gelegenheid gehad m'n Honyebee uit te laten :)
Vandaag hadden we een members only indoor gepland ...

Even de Lipo ers geladen, hier moet ie nog worden bevestigd:

DSC07953.jpg


Wat instructie van clubgenoot Ronald:

http://

Man, wat een geinig ding :thumbsup: Weer een verslaving erbij ...

Grtz,
Menno[/QUOTE]

Hey Menno,

Gefeliciteerd man. En uit de doos en op de foto :mrgreen:

Groeten,
Eric
 
Hey Ludo & Eric,

Ludo, jaja m'n Mothje is nog steeds heel. Vlieg er nog steeds met erg veel plezier mee, hij heeft hier en daar ook wel wat gebruikschade, maar is nog toonbaar genoeg om mee te vliegen :)

Eric: ik had een keertje in de keuken hopjes van wel 10 cm :schrik: gemaakt, verder door m'n ziekte nergens aantoegekomen. Zondag uit de doos gehaald, wat hulp gehad van een paar clubgenoten met instellen van een en ander.

Toen maar eens geprobeerd met trainigskruis, ging redelijk, maar erg veel vibratie. Trainigskruis er onder uit gehaald en dat was een enorme verberering. Stond binnen een paar minuten kleine vluchtjes (voornamelijk hooveren) te maken :)

Werkt wel verslavend zeg :yes:

Ik heb er twee esky Lipootjes bij, maar ik denk dat ik er maar een paar bijbestel. Heb al gezien dat ze op ebay erg goedkoop zijn, vanwege het afwijkende formaat is origineel misschien het handigst :)

Grtz,
Menno
 
Als je in de auto rijd en je doet je hand uit het raampje dan kun je surfen op de luchtstroom. Als kind vond ik dat altijd leuk om te doen en nu nog steeds eigenlijk.

Op de snelweg reageert mijn hand veel heftiger op verander impulsen. Een kleine beweging van mijn hand doet die dan met veel snelheid en kracht van plek veranderen. Veel heftiger dan wanneer ik dit op een 80km/uur weg doe.

Nu zijn handen, auto's en asfalt helemaal geen modelbouw dingen. En al helemaal geen flybar of paddles. Er was wel luchtstroom en direct waarneembaar effect.

Snellere paddles met minder drag worden wellicht daarom op kortere flybars gevlogen (SS SuperPaddles & flybar)?

Hoe langer :) je flybar hoe sneller je rijdt. Legt meer weg af in dezelfde tijd.
Groeten
Martin
 
Willem
Dat laatste is wel waar, maar de kracht op de paddle is veel minder. Teken maar eens een kleine en een grote cirkel. Dan zie je dat de afstand over de grote cirkel veel langer is en dus de omloopsnelheid van de paddle sneller, en dus heb je een snellere reactie. Alles heeft echter zijn (nog niet door mij ontdekte) grenzen. Volgens mij heb ik het dus goed, maar ben altijd in voor meer ideeen hierover. Schite allemaal eens!

Groeten
Martin

Willem
Een vliegwiel is eigenlijk een bord (dicht). Een flybar is een taafje. Als hij draait merk je er niets van (zonder paddles). De paddles draaien een beetje, de verandering wordt direct ingezet en kost echt niet zoveel kracht. Maw de vergelijking met een tandwiel gaat mank.
Groeten
Martin
 
Maw de vergelijking met een tandwiel gaat mank.
Ik weet niet wie ergens de vergelijking met een tandwiel heeft gemaakt, maar ik niet. Wel begrijp ik nu waarom een langere flybar een snellere reactie heeft.
Echter lees je zo hier en daar wel eens dat men de flybar wat inkort om een wat feller vliegende heli te krijgen. Vandaar dat ik even op het verkeerde been gezet werd door jouw verhaal.
Ook heb ik ooit eens ergens gelezen dat, wanneer je de fly paddles een ietwat positieve hoek geeft, de heli wat rustiger vliegt. Klopt dat?

Willem.
 
Hey Ludo & Eric,

Ludo, jaja m'n Mothje is nog steeds heel. Vlieg er nog steeds met erg veel plezier mee, hij heeft hier en daar ook wel wat gebruikschade, maar is nog toonbaar genoeg om mee te vliegen :)

Eric: ik had een keertje in de keuken hopjes van wel 10 cm :schrik: gemaakt, verder door m'n ziekte nergens aantoegekomen. Zondag uit de doos gehaald, wat hulp gehad van een paar clubgenoten met instellen van een en ander.

Toen maar eens geprobeerd met trainigskruis, ging redelijk, maar erg veel vibratie. Trainigskruis er onder uit gehaald en dat was een enorme verberering. Stond binnen een paar minuten kleine vluchtjes (voornamelijk hooveren) te maken :)

Werkt wel verslavend zeg :yes:

Ik heb er twee esky Lipootjes bij, maar ik denk dat ik er maar een paar bijbestel. Heb al gezien dat ze op ebay erg goedkoop zijn, vanwege het afwijkende formaat is origineel misschien het handigst :)

Grtz,
Menno

Hey Menno,

Ik vond de grootste upgrade in het begin oefenen zonder kruis. Ik had even geoefend met landen en heb daarna het kruis aan de wilgen gehangen.

Het zal me niks verbazen dat je RC achtergrond zorgt dat je dit ook snel(ler) onder de knie zal hebben.

Ik heb inmiddels 6 LiPo's en dat vergroot de mogelijkheden enorm. Heb gewoon de originele genomen.

Willem zei:
Ook heb ik ooit eens ergens gelezen dat, wanneer je de fly paddles een ietwat positieve hoek geeft, de heli wat rustiger vliegt. Klopt dat?
Het helpt behoorlijk bij het hoveren. Wat meer lift bij de zelfde omloop snelheid. Op het moment dat je de Bee gaat vliegen zorgen positieve paddles voor opwaartse beweging wat minder wordt gewaardeerd.

Dus in je hover stage kun je beginnen met wat positieve pitch op je paddles. En dan langzaam afbouwen naar nul%. Het is wel jezelf foppen want uiteindelijk heb je eerst te leren op bv 3% en dan weer op 0%.
 
Hoi Eric,

jij hebt de originele lipootjes ook gekocht, ik zal vandaag eens even rondkijken.

Ik heb erg veel lol gehad met de Honeybee, wat lekker om in beetje ruimte van de sporthal te kunnen klooien zeg :thumbsup:

Wat dat betreft kijk ik ook uit naar de mooie zomderavonden, waarbij er meestal weinig tot geen wind is ... heb namelijk een grote tuin met ruime terrassen :)

Hopenlijk zie ik je de 20e (je had al opgegeven zag ik :) ), dan kunnen we met drie HB's vliegen, moeten we niet door elkaar gaan vliegen want dan zie je niet meer welke je bestuurt :mrgreen:

Grtz,
Menno
 
Hoi Eric,

jij hebt de originele lipootjes ook gekocht, ik zal vandaag eens even rondkijken.

Ik heb erg veel lol gehad met de Honeybee, wat lekker om in beetje ruimte van de sporthal te kunnen klooien zeg :thumbsup:

Wat dat betreft kijk ik ook uit naar de mooie zomderavonden, waarbij er meestal weinig tot geen wind is ... heb namelijk een grote tuin met ruime terrassen :)

Hopenlijk zie ik je de 20e (je had al opgegeven zag ik :) ), dan kunnen we met drie HB's vliegen, moeten we niet door elkaar gaan vliegen want dan zie je niet meer welke je bestuurt :mrgreen:

Grtz,
Menno

Hey Menno,

Rode paddles :) Dus je hebt enkel met Martin een kleine uitdaging :mrgreen:
hbfp_nl_tiel_nov_09_008.jpg
 
Hoi,

haha, dat ziet er mooi uit Eric :) Gave foto :yes:

Jij hebt ook andere blades geloof ik he ?
Nou ja, ik probeer het eerst nog wel even zo ...

Grtz,
Menno
 
Ook heb ik ooit eens ergens gelezen dat, wanneer je de fly paddles een ietwat positieve hoek geeft, de heli wat rustiger vliegt. Klopt dat?

Willem.

Lijkt me niet echt, het positief zeten van de paddels veroorzaakt dat de natuurlijke opboomneiging van een FP nog verder versterkt word. Met negatief zetten ga je dit tegen, al blijft het qua vlieggedrag altijd een compromis, want de stuurreactie op zich word wel wat "waziger" (die is optimaal bij paddels op 0), en het kost ook meer vermogen.

Uiteraard is het voor iedereen anders wat hij wel of niet prettig vind vliegen. Gewoon voorzichtig proberen en kijken wat bevalt lijkt me de beste optie....

Groet, Bert
 
Lijkt me niet echt, het positief zeten van de paddels veroorzaakt dat de natuurlijke opboomneiging van een FP nog verder versterkt word. Met negatief zetten ga je dit tegen, al blijft het qua vlieggedrag altijd een compromis, want de stuurreactie op zich word wel wat "waziger" (die is optimaal bij paddels op 0), en het kost ook meer vermogen.

Uiteraard is het voor iedereen anders wat hij wel of niet prettig vind vliegen. Gewoon voorzichtig proberen en kijken wat bevalt lijkt me de beste optie....

Groet, Bert

Oeps daar is Brutus weer en ik voel me weer direct een dommert ;)

En nu je er toch bent heb ik een klein filmpje voor je waarop je zou kunnen zien dat de FP heli toch echt niet meer de instabiele rammelkast is die jij vroeger had. En ja de heli in het filmpje is vast de best afgestelde Bee ter wereld :mrgreen:

AdaBX3eJS-4[/media] Hands Free hover

Groetjes
Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

ik kan bevestigen wat Eric zegt :)

Afgelopen zondag heeft een clubgenoot mijn Honeybee FP even afgesteld (3 minuten bezig geweest) en daarna kon hij (niet ik ;) ) inderdaad hands free hooveren voor een tijdje ...

Grtz,
Menno
 
Oeps daar is Brutus weer en ik voel me weer direct een dommert ;)

En nu je er toch bent heb ik een klein filmpje voor je waarop je zou kunnen zien dat de FP heli toch echt niet meer de instabiele rammelkast is die jij vroeger had. En ja de heli in het filmpje is vast de best afgestelde Bee ter wereld :mrgreen:

[URL="
Hands Free hover[/URL]

Groetjes
Eric


Nou nou nou, zo was het toch echt niet bedoeld hoor!
Maar wat wil je met je filmpje zeggen? Ik heb nooit beweerd dat FP's instabiel rammelkasten zijn, dat zijn jouw woorden. Een FP vliegt gewoon niet geweldig, omdat ze nou eenmaal geen toonbeeld van neutraal vliegen zijn. En paddels positief zetten versterkt het niet-neutrale karakter. Dat is nu eenmaal zo, hoe je het wend of keert. Dat wil niet zeggen dat je met zo'n ding niet handsfree kan vliegen. Als het rustig weer is en ik hang hem een beetje recht, kan ik mijn vierblads BO ook wel een paar seconden loslaten.... Hoe rechter je hem weghangt, hoe langer je hem los kan laten. Met een gewone paddelstang trainer lukt dat tot windkracht 4 nog wel.... Daar ben ik echt niet zo van onder de indruk.
Paddels positief zetten, leid er wel toe dat de heli veel gevoeliger word voor wind en voorwaartse snelheid, en niet iedereen waardeert dat.... Paddels negatief zetten gaat dat tegen, en maakt je machientje in elk geval wat wind en turbulentie bestendiger, ook al zal het wellicht niet veel zijn.
Been there, done that....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Brutus,

Het was ook allemaal met een knipoog, zie ook de diverse (2) knipoog smileys.

Gr
Eric
 
Hoi,

haha, dat ziet er mooi uit Eric :) Gave foto :yes:

Jij hebt ook andere blades geloof ik he ?
Nou ja, ik probeer het eerst nog wel even zo ...

Grtz,
Menno

Menno je kent die sporthal beter dan ik :)
Ik heb een keer andere blades besteld toen ik toch moest bestellen.
Ik heb ze sinds dien nog 1 maal de stock erop gehad.

Ik kies er vaak voor om even een LiPo te oefenen, en dat vaak op krappe plekjes. Met de nieuwe bladen lukt het me wat beter om op kleine oppervlaktes te spelen. Ze sporen beter, zijn stijfer en hebben iets minder pitch. Het draait net iets harder rond op een meer wenselijke manier. Ik zal morgen er weer eens standaard bladen opzetten weet ik ook gelijk weer die zijn.

Ben ook benieuwd naar de laatste hype: XP blades. Deze lijken me voor buiten en in de hal helemaal okee. Heb ze nog niet gevonden op een Nederlandse website.

Mocht ik je de 20 ste zien dan kun je wel even mijn rotor hoofd op je Bee zetten of de mijne pakken.
 
Willem
Dat laatste is wel waar, maar de kracht op de paddle is veel minder. Teken maar eens een kleine en een grote cirkel. Dan zie je dat de afstand over de grote cirkel veel langer is en dus de omloopsnelheid van de paddle sneller, en dus heb je een snellere reactie. Alles heeft echter zijn (nog niet door mij ontdekte) grenzen. Volgens mij heb ik het dus goed, maar ben altijd in voor meer ideeen hierover. Schite allemaal eens!

Groeten
Martin

I.v.m de lengte van as van de paddle :
Martin zegt dat bij een langere as (grotere diameter) van de paddles de reactietijd korter zal zijn.

Willem spreekt dit tegen.

Als ex-leraar fysica en natuurwetenschappen kan ik mss even mijn zegje doen hierover :)
Martin heeft theoretisch gelijk. De omloopsnelheid is groter bij een grotere diameter en zal bijgevolg ook meer effectief zijn naar directe reactie.
Maar in de praktijk zal Willem gelijk hebben.
Vermits de paddles zich op grotere afstand van de as bevinden (dus ook op verdere afstand van het scharnierpunt met het servootje) zal deze servo meer kracht moeten ontwikkelen. Dit is het hefboomprincipe. Eigenlijk worden de paddles dus zwaarder voor de servo-motor. Hierdoor zal de reactie kleiner zijn.
Indien het scharnierpunt evenredig zou opschuiven met de paddle-afstand, zou Martin gelijk hebben.
Maar eigenlijk toch ook weer niet omdat inderdaad bij een grotere omloopsnelheid sprake is van grotere inertie (behoud van draaiend moment) Maar deze invloed is naar mijn inziens minder invloedrijk gezien we de diameter met hooguit een paar cm zouden vergroten.
Er zijn nog tal van andere krachten die meespelen maar dit zou te ver leiden, denk ik ;)

groetjes.
 
Back
Top