pressostaat tbv Koelkast-compressor

iTuur,

Die vraag verwachtte ik maar ik ben eerlijk gezegd een beetje aan het ""blindvaren"".
Kun je geen foto's maken van de delen die je hebt om een beeld te vormen wat allemaal aan elkaar gekoppeld moet worden.
Heb je zelf al een idee of opstelling tekening als voorbeeld?

Voor het solderen van de ringen moeten we wat weten hoe lang is het resterende stuk pijp aan de compressor?
Tijdens het soldren moeten we voorkomen dat teveel warmte naar de compressor vloeit.

Cees
 
Ik heb in de koelkasten gewerkt (Liebherr, Bosch) en je mag een koelkastcompressor al helemaal niet solderen.
Het gas wat gebruikt word als koelmedium is een soort propaan, dus zeer ontvlambaar.
Ik heb zelf wel eens wat gesoldeerd aan een compressor die al een tijd stil had gestaan maar dat geeft toch wel een aardige steekvlam.

Alle firma's die werken met huis, tuin en keuken koelkasten gebruiken klemkoppelingen.
Je hebt daar speciaal gereedschap voor nodig.
Als je gewoon eens belt met een bedrijf in de buurt dan zullen ze je best willen helpen met het zetten van een koppeling.

GJ
 
iTuur,

Er zijn ook koppelingen voor pijp van 1/4 " ventueel, klemkoppelingen met passende snijringen.

Evenzo kun je een verbinding solderen als je wilt. als voorbeeld een messing slangpilaar uitboren met 1/4" en over de uitgangsbuis schijven en GOED solderen, aanwijzingen kunnen gegeven worden.
Eigenlijk moet je een frame-pje hebben om al je onderdelen op te monteren voordat je ze koppel aan elkaar.
De onderdelen die je noemt worden uiteindelijk op een "header" aangesloten, de header moet gekoppeld worden met de compressor, de header wordt ook voorzien van een slangpilaar voor de "uitgaande" slang.
Als header gebruik ik een stuk koperernpijp 10/12.
Welke koppeleingen had je in beeld, besteld?

Cees



iTuur,

Dit bedoelde ik mt het blindvaren in mijn laatste birichtje en het gebrek aan informatie. Wat GJVO schrijft!!!!

Ik heb zelf wel eens wat gesoldeerd aan een compressor die al een tijd stil had gestaan maar dat geeft toch wel een aardige steekvlam.


GJVO heeft wel gelijk dat we moeten voorkomen dat er onveilige handelingen worden verricht daarom doe ik mee in het draadje
Zonder aanwijzingen kun je fouten maken, vandaar ook mijn laatste post.

Voor het solderen van de ringen moeten we wat weten hoe lang is het resterende stuk pijp aan de compressor?
Tijdens het soldren moeten we voorkomen dat teveel warmte naar de compressor vloeit.



In je eerste post las ik dat meerdere mensen compressoren willen maken, ben van mening dat dat ook wel zal gebeuren, tegenhouden kan ik het niet.

Klemkoppelingen gebruik ik zelf niet omdat ik niet weet hoe hard het koperen pijp is en of er mogelijk een steunring in moet.

GVJO, neem jij het even over voor de koppeling. Want als jij het hebt over het "zetten van een koppeling" dan weet je vast méér, het lijkt wel een piercing!!
Ik lees het draadje verder mee, succes.
Ok, vergeet de kinderkamer niet hè!!


Groeten Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb in de koelkasten gewerkt (Liebherr, Bosch) en je mag een koelkastcompressor al helemaal niet solderen.
Het gas wat gebruikt word als koelmedium is een soort propaan, dus zeer ontvlambaar.
Ik heb zelf wel eens wat gesoldeerd aan een compressor die al een tijd stil had gestaan maar dat geeft toch wel een aardige steekvlam.

Alle firma's die werken met huis, tuin en keuken koelkasten gebruiken klemkoppelingen.
Je hebt daar speciaal gereedschap voor nodig.
Als je gewoon eens belt met een bedrijf in de buurt dan zullen ze je best willen helpen met het zetten van een koppeling.
GJ
GJ, ik heb ook 3.5 jaar bij Bosch gewerkt als koeltechnicus.
Hedendaagse koel/vrieskasten zijn nog steeds hardgesoldeerd met zilverlasstaafjes.
Alle componenten (evaporator, condensor, compressor) van het koelcircuit werden doorgeblazen met stikstof, gehardsoldeerd met acetyleengas + zuurstof lasbrander in het atelier, bij de klant thuis met regelbare 40-200A elektrische soldeertang met grafietbekken, vervolgens vacuumgetrokken en gevuld met de juiste hoeveelheid koelgas.
 
losse delen kopen kom je tig duurder uit

gerard (ervaringsdeskundige in deze)

Even naar de Buitelaar en je hebt een stille airbrushcompressor met 3 liter tank en tot 6 bar voor nog geen honderd euro .

En waarschijnlijk ook veiliger als de " bom " op foto,s hier .

Mvg Johan
 
Even naar de Buitelaar en je hebt een stille airbrushcompressor met 3 liter tank en tot 6 bar voor nog geen honderd euro .

En waarschijnlijk ook veiliger als de " bom " op foto,s hier .

Mvg Johan

Heren,

Ik hoopte dat deze opmerking buiten beeld zou blijven door open kaart te spelen.
De opstelling zoals getoond is een vacuum opstelling voor het lijmen van doublers.
Elektrisch is de schakeling gevoed door een adaptor, dubbel geïsoleerd.
Bij toepassing als "compressor" kan ik alleen daar waar mogelijk dié extra informatie geven die onveilige situaties hopelijk "voorkomt". Dit houdt in aandacht voor primaire beveiliging direct na de compressor, zoals reeds genoemd in een vorig draadje van mij!!
Verder kan ik niet voorkomen dat de activiteiten plaats vinden en is 100 Euro ook voor mij teveel om een beetje wind te maken.
Houd er verder rekening mee dat ikzelf al jaren een koelkast compressor gebruik, er ook eerlijk voor uit kom. Gisteravond moest ik haaraan maar weer eens denken toen ik naar het nieuws op de TV keek, n.a.v. een vuurwerkongeval.


Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Turbokeu,

voor zover ik weet wordt er gewoon niet gesoldeerd.
Ik heb van 2001 - 2003 bij Liebherr en Bosch gewerkt.
Er werd voor die tijd wel gesoldeerd, heb ik ook nog moeten leren voor de professionele kasten, die worden wel zo veel mogelijk gesodeerd (ander koelmedium) en inderdaad, met acetyleengas.
Bij de klant thuis werd er niet gesoldeerd , NOOIT.
Ik kan even geen foto vinden van een klemkoppeling.
Het is een buisje waar aan beide kanten kraagjes op zitten.
De kraagjes zijn er in verschillende maten.
Je schuurt het pijpje op de compressor en de andere kant op, doet er wat locktite op en zet de koppeling er op.
Er gaat een tang op de kraagjes van de koppeling en ze worden naar elkaar toe gepompt met de tang.
De pijpjes worden dan omsloten door de koppeling.

Beetje moeilijk uit te leggen als je het nog gezien hebt.
Ik gebruik trouwens ook een koelkastcompressor voor vacumeren, alles is gekoppeld met gewapende slang van 6 en 8mm binnen.

GJ


GJ
 
Info

Een koelkast circuit is een gesloten circuit gevuld met freon
Normaal gesproken moet de koelkast wel enige weken meegaan.
Om te voorkomen dat het freom "verdwijnt" zou het wel eens kunnen dat soldeerverbindingen "hardgesoldeerd" moeten zijn.

Voor onze toepassing is een hard soldeerverbinging naar mijn mening niet nodig en is de werkdruk van een waterleiding vergelijkbaar!

Voor het vervaardigen van wat gesoldeerde, gewikkelde "ringen" om een slang aan te sluiten is wel enige ervaring vereist.
Bij mij is de slang over de uitgang geschoven en er bevindt zich geen slangklem op de slang mijn eerste primaire beveiliging!


Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb in de koelkasten gewerkt (Liebherr, Bosch) en je mag een koelkastcompressor al helemaal niet solderen.
Het gas wat gebruikt word als koelmedium is een soort propaan, dus zeer ontvlambaar.
GJ

Dank voor de waarschuwing, maar het gas/koelvloeistof is reeds uit het cirquit. De compressor staat op de werkbank en pompt enkel lucht.
grt,

Arthur
 
Werk veilig of werk niet...

Allen,

Dank voor de replies tot nu toe. Stapje voor stapje kom ik steeds verder. Mijn motto is werk veilig of werk niet. Dat wat ik maak, maak ik pas als ik zeker ben van de veiligheid. Daarom waag ik me niet aan moelijke electrische cirquits, want daar snap ik geen hout van en vormt dus voor mij een risico. Om die reden wilde ik een Pressostaat uit de winkel, keurig TUV gekeurd en alles.

Verder wil ik alles op een zo laag mogelijke druk houden. Het compressorvat heeft een werkdruk van 16 bar, max druk zal wel rond de 20 bar liggen. Als ik dus de druk in het vat rond de 8 bar houd zit ik goed (afblaas/veiligheidsventiel dat er op komt blaast al af boven de 8 bar.)

De aansluiting naar de compressor is het laatste struikelpunt, maar van Cees heb ik paar goede tips dus ik neem binnenkort de handel onder mijn arm en ga even naar de Goudse Ijzerwaren en dan kom ik er met die gaste daar wel uit. Als ik alles werkend heb zal ik proberen een paar foto's te maken voordat ik alles aansluit. dan post ik dat hier zodat er een beetje een beeld is van hoe het geworden is.

grt,
Arthur
 
Een koelkast circuit is een gesloten circuit gevuld met freon
Normaal gesproken moet de koelkast wel enige weken meegaan.
Om te voorkomen dat het freom "verdwijnt" zou het wel eens kunnen dat soldeerverbindingen "hardgesoldeerd" moeten zijn.

Voor onze toepassing is een hard soldeerverbinging niet nodig en is de druk van een waterleiding vergelijkbaar.
Voor zover ik me kan herinneren gaat de werkdruk van een standaard koelkastcompressor gemakkelijk tot 8 bar (waterleiding is meer 4 bar-achtig).
Gebruik van Freon (o.a. het veel gebruikte R12, dichloordifluromethaan, CF2CL2) is al jàren verboden.

Ik kan even geen foto vinden van een klemkoppeling.
Ik ben erg geïnteresseerd, nooit gezien of gebruikt.
 
Turbokeu.

Wij Hollanders zijn een kei in het besparen van geld. (Mac Gyvere noem ik dat)
Wat ik schreef, ik schuif de slang over de uitgangstubelure van de compressor en doe hierop geen slangeklem.

Moet jij eens raden wat er gebeurt als ik per ongeluk op de slsng ga staan, hetgeen frequent voorkomt.
Voor mijn installatie volstaat een lage druk!! (0,5 bar?)


Cees

iTuur, je bent aardig op weg ik heb eigenlijk niets meer toe te voegen, succes verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, vergeet de kinderkamer niet hè!!
Ha! vrijdagmiddag naar Ikea, zaterdag de hele handel in elkaargeschroeft, vandaag dochter(3jr) inzage gegeven in project. Volgende week knopjes op kast, schilderijtjes aan de muur en m'n dochter kan verhuizen. Dan haar oude kamer soppen en stofzuigen en de baby mag komen, en dat allemaal voor de kerst. Kind komt eind januari. Ik zeg: strakke planning, toch?

Nu weer even alle aandacht op de compressor.
 
De Foto's

Ok, ik heb een paar foto's gemaakt met de huidige stand van zaken, e.e.a. ter lering ende vermaek.

Hier de algemene setup:
full


De compressor staat nog in de schuur en is een looiig ding, dus die staat niet op de foto.

full


De Pressostaat heeft 4 gelijkwaardige 1/4" aansluitingen die als volgt worden ingedeeld:
1: Borstnippel met aansluiting naar drukregelaar;
2: Uitgang naar tank;
3: Ingang van compressor met een terugslagklep er tussen
4: Overdrukventiel

Op de tank zelf zit een manometer om de druk in de tank te monitoren (ligt nu met wijzerplaat naar de grond)

Hier de uitgang van de compressor die 8 mm is en waar nu m8 draad op is getapt. Heb ik wel een beetje spijt van, want ik wil er eigenlijk een klemkoppeling op zetten...
full


Het draad kan ik er nog afzagen, maar dan houd ik wel erg weinig over...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Extra inmenging van buitenaf

iTuur.

Als ik die koppeling zie dan loopt daar nog geen bloed uit. (LOL)

Bij de bouwmarkten is zeskant te koop, staal, doorboord met metrische inwendige schroefdraad, en ook in M8. Eigenlijk een lange moe-oe-oe-oe-oer (30 mm?)

Door er zo'n zeskant op te schroeven kun je er een "vrouwtje" van maken waarin je weer een slangpilaar met M8 kunt schroeven.
Misschien wil iemand wel een slangpilaar draaien uit een M8 bout, Een aluminium of koperen tussenring in de verbinding kan dan eventueel voor afdichting gebruikt worden.
De schroefdraden zijn cilindrisch, niet conisch/taps,
Met tape of Loctite moet eventueel ook een bruikbare afdichting te realiseren zijn maar de tussenring is een industrieel equivalente oplossing zoals in manometer koppelingen gebruikt wordt en eigenlijk beter i.v.m. de cilindrische schroefdraden.
Kun je aan een slangpilaar komen met M8 vrouwtje aansluiting dan kan die er gelijk op, maar dat zal moeilijker realiseerbaar zijn. (Slechtere Mac Gyver factor (MGF))

De druk daarna direct goed begrensd op een aantal bar (in overleg) kan tot een veilige aansluiting leiden
Voordeel je hoeft niet te solderen. (en kunt dit in feite ook niet denk ik!)

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door er zo'n zeskant op te schroeven kun je er een "vrouwtje" van maken waarin je weer een slangpilaar met M8 kunt schroeven.
zo'n slangpilaar hebben zo toch ook wel bij de bouwmarkt?

Met tape of Loctite moet eventueel ook een bruikbare afdichting te realiseren zijn
Die blauwe loctite, dicht die luchtdicht af? Meestal gebruik ik van die gastape... Wat zou beter zijn?


Voordeel je hoeft niet te solderen. (en kunt dit in feite ook niet denk ik!)
Nauw Cees, vergis je niet in mij,... ik kan enorm goed solderen... (LOL)

Klinkt ook als een aardige oplossing, weet alleen nog niet waar ik dan een slangpilaar met mannetje M8 vandaan haal.

Heb ondertussen al een aardig aantal oplossingen..

De werkweek staat wel weer voor de deur; tijd om materialen te bestellen zodat volgend weekend weer geklust kan worden.

Arthur
 
Hmm, een verlengmoer zou inderdaad een hele goede oplossing zijn.
Die blauwe locktite dicht luchtdicht af, dat word ook op de klemkoppelingen gebruikt.

GJ
 
iTuur

De cilindrische schroefdraad nodigt uit een koppeling te realiseren met een tussenring.
Conische schroefdraden lenen zich voor tape of loctite.
Solderen hangt niet af van de kundigheid maar van materiaal een lengte van de aansluiting
Tubelure M8 vrouwtje waarschijnlijk niet traceerbaar'

Cees
 
GJ,

Nadenkend wil ik jou over heel iets anders benaderen maar ik weet niet of iTuur dat goed vindt in zijn draadje.
Ik moest aan iets denken betrekking hebbend over veiligheid!!

Cees
 
Back
Top