pressostaat tbv Koelkast-compressor

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Arthur Costerus, 7 dec 2009.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ja, dat snelkoppelsysteem heb ik ook toegepast bij mijn aansluiting van compressor naar drukvat en naar de onlastklep! Dat werkt inderdaad prima. Snel en flexibel.

    (nu ga ik echt tukken want m'n ogen vallen dicht...:sleepy:)
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook een clixon op je compressor plakken waarmee je de fan aanschakelt, als de compressor een bepaalde temperatuur bereikt (45 graden) dan schakelt de clixon de fan in.

    Hier heb je een idee hoe zo'n ding eruit ziet.
    Conrad Electronic - System Information

    Je moet een normally open type hebben.
    Je kan ze kopen en advies krijgen bij DIL Electronica in de Jan Ligthartstraat in Rotterdam.

    GJ
     
  3. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Advies nodig

    Wederom heb ik wat advies nodig.

    De ontlastklep van mijn pressostaat wil niet goed sluiten. De luchtdruk moet het pielletje omhoogdrukken zodat er geen lucht meer uitkan (zie afbeelding)
    [​IMG]

    Wanneer de pressostaat afslaat wordt het pielletje naar beneden gedrukt om de lucht af te laten en de leiding drukloos te maken.

    [​IMG]

    Ik heb nu het vermoeden dat het volume wat uit de compressor komt te laag is om het zuigertje/pielletje omhoog te drukken en de lucht lekt dus de hele tijd weg en het systeem komt niet op druk.
    [​IMG]

    Nu kan ik het ventieltje wel verwijderen maar demonteren lukt niet. Ik kan ook niet bij het veertje om die in te korten of te verwijderen.

    Heeft iemand hier een handige oplossing voor?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Klaar!

    Hierbij post ik nog een paar foto's van het voorlopige eindresultaat.

    Als eerste de compressor op het plankje zoals die onder de koelkast geschroeft zat:
    [​IMG]
    Ik heb e.e.a. zo gelaten omdat hij op een paar mooie demp-rubbers rust en ik geen zin had om hier iets anders voor te maken.

    Als drukvat heb ik een brandblusser via internet op de kop getikt (€ 5,-).
    De aansluiting/schroefdraad is M30. Hierop heb ik een verloop gezet van M30 x 1"
    [​IMG]. Dit is ook bijna het duurste onderdeel van alle appendages (€15,-)

    Hierna heb ik een verloop 1" x 1/2" gezet en daarop een T-stuk 1/2"
    [​IMG]

    Aan de ene kant komt via een 1/2" x 1/4" verloop (€1,-?), de drukreduceerventiel met vocht/olie afscheider (1/4") (€ 20,- Harols - Rotterdam), manometer voor de uitgaande druk (zat bij reduceerventiel) en snelkoppeling naar de airbrush (zat ook bij reduceerventiel).
    [​IMG]

    Aan de andere kant omt via een zelfde verloop 1/2" x 1/4" de Pressostaat (naamgever van dit draadje). Deze heeft 4 x 1/4" aansluitingen. Aan de onderkant zit een terugslagklep (€ 7,40, M.A.T.TECH. - 70300505 ). Aan de terugslagklep zit een T-stukje voor 6mm PU slang naar de ontlastklep van de pressostaat. Aan de andere kant komt de aansluiting van de compressor. Verder zit er nog een manometer op om de druk in de tank zelf af te lezen. De laatste aansluiting is nu afgedopt. Hierop komt een 1/4" overdrukventiel (Onno heeft deze opgestuurd, maar het is kerst en dan hebben de kaartjes voorrang geloof ik).

    Zo ziet het er uit als e.e.a. is afgemonteerd:
    [​IMG]

    Voor aanzicht van het spulletje:
    [​IMG]

    Hier een zijaanzichtje:
    [​IMG]

    Het vreemde gaatje in de zijkant is voor de luchtinlaat van de compressor.

    Ik heb nu nog geen mechanische ventilatie. Ik ga eerst in de gaten houden of het wel nodig is. De onderkant zitten twee grote sleuven, dus lucht kan er altijd in (alleen nog niet uit...:rolleyes:)

    De vraagstelling over het ontlast ventiel blijft bestaan [98340] pressostaat-tbv-koelkast-compressor-post1501156. Het veertje heb ik er ondrussen uit gepeuterd en daar wordt het licht beter van, maar nog niet echt goed.

    Allen bedankt voor de input! Als de loctite is opgedroogd gaat deze jongen aan de slag met z'n airbrush!

    Groeten,
    Arthur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    probeer eens of je een veertje onder het klepje kunt plaatsen.
    de kracht van de pressostaat die het pennetje indrukt is best groot, en als je tankdruk niet groter wordt dan een bar of 8 zal dat mischien wel werken. Ik had het zelfde probleem, heb zelf een ontlastklepje gemaakt van een autoventiel.

    gr, Nico
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Hey goed idee! Ga ik proberen. (waarom ben ik daar eigenlijk niet zelf op gekomen...)
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    48.40 euro, niet slecht tot nu toe !
     
  8. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Tja, valt niet tegen. Wel moet ik er bij vertellen dat ik het hout voor het kisje al had en de schroeven en zo.

    (sportief dat je zelf de optelsom even gemaakt hebt gezien één van de eerste replies;))

    Ondanks de adviezen van anderen ga ik toch proberen wat geluidisolatie toe te passen, als de temperatuur in het kistje het toestaat. Ik had ook verwacht dat de compressor het enige ding zou zijn die herrie zou maken (vandaar dat ik alleen die in het kistje heb gebouwd. Nu blijkt dat ook de terugslag klep een beetje " kleppert" (hoe kan het ook anders..) Maar goed.. Je kan niet alles hebben....
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je nadert de prijs van de door mij gegeven oplossing, echter het zelf zoiets in elkaar gefreubeld te krijgen heeft een factor die je niet zo in euros uit kan drukken.

    das gewoon de fun ook.
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Het kan ook zijn dat je ontlastventiel verkeerdom werkt. Dat had ik ook. Ik heb het ontlastventiel geruild voor een omgekeerd type. (EV1S van Condor)
     
  11. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dank. Ik heb het veertje wat er in zat er uit gepeuterd. en e.e.a. een beetje gangbaar gemaakt en hij doet het nu uitstekend.
     

Deel Deze Pagina