pressostaat tbv Koelkast-compressor

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Arthur Costerus, 7 dec 2009.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Kijk! Daar wordt ik nu wijzer van! Voor een neewbie als ik is dit waardevolle info.

    Ik begrijp het verhaal van de 6-kant met metrische draad, maar wat ik niet snap is waar dan die alu of messing tussenring moet zitten. Ik neem aan dat deze ring een functie vervuld, gelijk als bij een klemfitting?

    PS; ik ben niet vies van een off-topic zijdraadje. Posten maar, zeg ik. Ik ben nu ook wel nieuwsgierig wat je wilt vragen.
     
  2. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Voorkomen is beter dan genezen

    iTuur,

    Ik maak een plaatje voor je over de koppeling maar eerste GJ even een plaatje laten zien.

    GJ,

    Ik heb deze foto op het veld van ACK gemaakt, en er viel me wat op.
    [​IMG]

    Hoe zijn de spanningsrails beveiligd die zichtbaar zijn op de achtergrond, weet jij dat toevallig?
    Als er kortsluiting onstaat, al is het maar een uitgeschoven antenne over de rails wat kunnen de gevolgen zijn?

    Dit is naar mijn mening toepasbaar op vele vergelijkbare rails daarom toon ik het hier, veelal hanger er een paar "zware accu's" aan en moet er een beveiliging zijn, een goede aanvulling is echter een barriër tussen de rails.
    Voorkomen is beter dan genezen.

    [​IMG]


    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Cees,

    De rails zijn afgezekerd met 100A, direct bij de accu's.
    Aangezien de bedrading tussen accu's en rail 100" is, zal deze niet gevaarlijk opwarmen of smelten, voordat de 100A zekering doorsmelt.

    Groet,
    Gerben
     
  4. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Pakkingring

    iTuur,

    Als je de bus op de compressor tap schroeft gebruik je de maximale schroefdraadlengte van de compressor. De kwaliteit van de schroefdraad lijkt me oké.

    Daarna de ring erin, oranje weergegeven.

    Daarna met de ""slangpilaar, tubelure" waarvan de schroefdraad lang genoeg moet zijn de ring "ertussen nemen" met klein moment.

    [​IMG]

    Met de vlakken van de compressortap en tubelure zo haaks mogelijk moet het eenvoudig mogelijk zijn een simpele doch doeltreffende afdichting te sealiseren voor een cent (of moet ik zeggen met een cent?)

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Dan blijf ik de barriër aanbevelen om het gevaar van directe aanraking te reduceren.
    Je weet n.l. nog niet wat de weerstand van de kortsluiting zal zijn dat hangt af ven de "antenne" van de modelvlieger van 14 jaar, om maar eens een ongunstig voorbeeld te noemen maar kan vele vele andere oorzaken hebben!

    Wat denk je ervan?

    Cees
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Cees,

    A picture says more than a thousend words!

    Dank. Helemaal duidelijk.

    Arthur.
     
  7. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    iTuur

    Let bij het aansluiten van de drukregelaar er op dat deze maar 1 richting op werkt met in en uitgaande druk (staan pijltjes op) als je deze verkeert om monteerd gaat hij intern lekken. Ik heb eventueel ook nog een slangpilaar mat 1/4 draad op het einde voor je als je daar wat aan heb.
    De overdruk beveiliging die ik je op ga sturen kan je zo in de pressostaat draaien.
    Ik hoor het wel.

    Groeten Onno
     
  8. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dankje, deze zit goed. Ik heb de pijltjes gezien en correct gemonteerd. Heb er ook al mee gespoten.

    Dat zou echt te gek zijn. Als je m d'r bij wil doen, graag!

    Top!
     
  9. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest


    Alarm alarm.

    Ik constateer een afwijking in de materiaalspecificaties.
    Nooit heb ik messing genoemd!!!
    Ik ken het materiaal van de compressor niet, is het niet toevallig aluminium?
    Indien een koperen ring wordt gebruikt, eerst uitgloeien boven het gas om het zacht te maken.
    Eventuele andere niet metalen pakkingringen kunnen ook gebruikt worden, het zal me eigenlijk w..rst zijn als het maar niet te veel lekt.
    Vooral de nederlandse centen zijn eigenlijk te hard door het trekken eraan (LOL)



    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2009
  10. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Geen zweet! slip of the pen, als het ware...
    Had " koper" moeten zijn.

    Niet om het één of ander, maar scheelt dat zoveel dan?
     
  11. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    iTuur,

    Het materiaal moet zich vormen naar de oppervlakten van de taps.
    De doorlaat mag ook niet kleiner worden door vervorming daarom een klein moment.
    Messing is te hard.
    Dun, niet metaal pakking materiaal mag ook denk aan karton van een ansicht kaart "Groeten uit Stompetoren"

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2009
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    [mod]graag houden bij de compressor heren !
    ieder staat vrij een draad te openen over andere veiligheden van wat dan ook, graag hier bij de compressors houden, wel zo netjes tegenover de starter[/mod]
     
  13. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Bericht aan Forumbeheer

    Gerard.nl
    Ik ben technisch ontwerper van industriële procestechnische installaties en heb daarom beroepsmatig specialistische kennis van alle hierop van toepassing zijnde normen en regelgeving.
    Zonder te trachten een complete opsomming te geven : elektrische veiligheid, explosieveiligheid, drukveiligheid (ja, ook PED!), machinerichtlijnen enz.
    Leden van het forumteam zijn van mijn professie op de hoogte maak ik op uit eerdere berichten in andere draadjes.
    Om optimaal resultaat te hebben tracht ik zoveel mogelijk neutraal te blijven met mijn inbreng, hobbyisme kunnen we niet voorkomen.
    Echter dáár waar ik een onveilige situatie aantref betreffende openbare veiligheid probeer ik dit onder de aandacht te brengen van de direct betrokkene zonder onnodige tijd verloren te laten gaan. Wel is daarvoor in dit geval eerst contact opgenomen met de persoon die met de leiding van dit draadje belast was, in dit geval iTuur, (Arthur) . Ik had ervoor zijn toestemming.
    Lees goed post 40 en 41
    In verband met inmenging van de moderator verwacht ik een nadere uiteenzetting van het moderatorteam en forumleiding omtrent hun stelling name in deze.
    Vergelijk de situatie met deze:
    Ik speel een vriendschappelijke wedstrijd mee bij een plaatselijke voetbalclub.
    Naast het veld zie ik jongens met een vuurwerkbom bezig.
    Ik ben specialist industriële explosieveiligheid maar ook ex specialist bewapening bij de luchtmacht.
    Ik vraag de scheids de wedstrijd even te mogen verlaten om de jongens van het gevaar op de hoogte te brengen en krijg daarvoor toestemming.
    U als wedstrijdleider weerhoudt mij en verplicht mij de wedstrijd voort te zetten en een voorlichtingsavond vuurwerkveiligheid voor de jeugd te starten.
    Cees
    Dit gehele draadje is door mij gearchiveerd en ik zal tot nader bericht het forum passief volgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2009
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    [mod]helaas cees, het is een verzoek van de moderator, en geen eis of scheidsrechtelijke stap of wat je dan ook wil aantonen.

    je expertise word waar nodig op prijs gesteld, echter stellen wij het ook op prijs dat we met zijn allen de onderwerpen proberen bij elkaar te houden, dit lukt niet altijd en daar zal van een mod het verzoek geplaatst worden.

    dit komt oa de zoekfunctie goed van pas als er in de toekomst gericht naar info gezocht word.

    nogmaals het is een "verzoek"

    hier willen we juist niet zijn wat jij voor een beeld schetst van de forumleiding.
    gelukkig weet 98% van de mede forummers dat.

    dus ga vooral verder met helpen van diegene die dat op prijs stellen.

    ps arciveren van de "bewijslast" hoef je niet te doen, alles word gebackupped op dedicated servers.

    gerard.[/mod]
     
  15. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Gerard,
    ik heb kennis genomen van de uiteenzetting en geconstateerd dat hierin de eerder genoemde reden, “wel zo netjes tegenover de starter” niet meer voorkomt.
    Ik acht mijzelf evenwel niet bevoegd, bijvoorbeeld in een door mijzelf gestart draadje zoals wordt voorgesteld, vakinhoudelijke kennis betreffende openbare veiligheid in te brengen.
    Het is primair de taak van de clubs optimaal voor veiligheid van leden zorg te dragen en de uitvoering daarvan geheel zelfstandig vorm te geven. In die situaties waarin ik daarin tekortkomingen aantref neem ik altijd geheel zelfstandig mijn beslissingen en laat dat niet afhangen van stelling name van een forumleiding binnen een internetforum of de leiding binnen een vereniging.
    De aangegeven situatie, de eenvoud waarin een kortsluiting kan worden bewerkstelligd van groot vermogen, terwijl de leveranciers van accu’s er al meer toe overgaan het risico te verminderen, was hiervan voor mij een voorbeeld.
    Kennende de werkelijke stellingname van Modelbouwforum zal ik mij in de toekomst weer beperken tot de individuele benadering.

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2009
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even offtopic.

    Cees, de electro op de club staat al jaren zo, nooit iets gebeurd.
    Ik werk met UPS systemen, staat in sommige gevallen 460 volt op de rail.
    Dat zijn ook koperen strips waar de bruggen op geschroeft zitten.
    Zijn ook gewoon met automaten afgezekerd, en als extra beveiliging enorme zekeringen.
    Ik heb het dan over UPS systemen tot 1000 KVA.
    Zoals het bij ons op de club staat 12 Volt, 1000 Ah is speelgoed.
    Zoals Gerben al schreef zit er 100 mm2 kabel op de installatie, de kans dat dat gaat smeulen is uitgesloten.
    Je kan natuurlijk ook doordraaien door overal een risico in te zien.

    Dan weer even on-topic..
    Ook al staat een compressor weken stil, er zal altijd een hoeveelheid gas in blijven zitten.
    Je krijgt een enorme steekvlam, doe het dus niet binnen en ga niet in het verlengde van de leiding zitten.

    Heb je trouwens al iets bedacht voor je spattersmering van de compressor?
    Er wordt in een koelsysteem steeds wat olie rondgepompt om de compressor en kleppen te smeren.
    Als je het systeem open maakt kan de smering niet meer rondgaan, je moet dus af en toe je compressor van olie voorzien.

    GJ
     
  17. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Oei... gevaarlijk...(LOL)

    ? Leg eens uit: Ik heb de compressor ontdaan van zijn koelkast alsmede het medium wat hij toen rondpompte (ik bedoel natuurlijk dat ik dat heb laten doen door een bedrijf die dat mag enzo...;))
    Vervolgens heb ik de compressor regelmatig lucht laten rondpompen. Indien de compressor stil staat, dan kan er m.i. alleen een brandbaar gas inkomen wanneer de olie die er reeds inzit verdampt o.i.d. Is dit het geval, of snap ik het niet?

    Er zit vlak voor mijn airbrush aansluiting een drukregelaar met ingebouwde olie-/water afscheider. Naar ik me heb laten vertellen haalt deze de olie er uit (mede gezien de naam "Olie- en waterafscheider"...;))

    Daar heb ik meer over gehoord. Ik kan er alleen nog geen peil op trekken of je dan na 10 uur airbrushen moet bijvullen, of na 100, of naar 1000. Heb jij daar misschien gevoel bij? Kan je horen wanneer er te weinig olie in zit, of merk je dit aan de opbrengst (luchtdruk), of wordt de compressor heet?

    Bedankt verder voor de input. Zal wel van het weekend worden voordat ik weer verder kan. Mijn Baas vraagt altijd enorm veel van mijn tijd...

    grt,
    Arthur
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    mijn zelfbouw compressorjes gingen altijd wat blikkeriger klinken als de oliestand laag was.

    probeer je compressor ten alle tijden rechtop te houden dan blijft de olie lang op zijn plekje.
     
  19. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Man, ik leer hier per uur meer dan vroeger in een week op school...

    Wat gaat daar voor olie in? Ik kwam online "compressor olie" tegen. Moet dat er in of kan er ook 15w40 motor olie in:hammer:

    Arthur
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    volgens mij is dat idd speciale olie voor die dingen.
    airbrush almere heeft het oa.
     

Deel Deze Pagina