Soldeerbout onderhouden

Hallo beste forumleden
wist niet percies waar ik dit topic moest zetten,
dus heb ik hem maar hier geplaatst, ik wil graag deans connectoren gaan solderen, op mijn lipo packs, alleen na wat zitten te oefenen, word het puntje van me bout niet zo warm als eerst,
hij kan 450 gr worden dus dat lijkt me me wel warm genoeg, om dit soort dingen ermee tedoen, maar hoe komt dit? hij is niet vies ofzo, alleen wat donkerder van kleur, heb de bout al wat opgeschuurd, maar dat lijkt niet echt te helpen, bij het filmpje van bob finless houd hij de bout tegen het draad en vervolgens word het draad zo warm dat hij daar de tin tegen houd en loopt het tin mooi in het draad, bijmij werkt dat helemaal niet..
krijg alleen van die lelijke klontjes, het stroomt er niet netjes in,

oefening baart kunst dat is zo, maar meschien doe ik wel iets verkeerd
graag wat info,

Gr Nico
 
Hi Nico,

Als ik het zo lees gebruik jij geen flux, dit dient om het soldeerdraad te laten vloeien. Kijk eens in een doe het zelf zaak naar S39 flux.
De flux eerst aan je soldeerpunt doen, zeker als je 'm opgeschuurt hebt, dan wat flux aan je bekabeling en nadien solderen. Zou moeten werken zo.

Succes Rudi
 
solderen

beste nicola,

ik heb mijn traxxas strekkers ook zelf gedaan.
gelukkig doe ik regelmatig solderen op het werk
en heb gemerkt dat je wel heel goed apperatuur nodig
hebt om dit netjes te doen, heb het zelf thuis met een
soldeerbout van 30 tientjes gedaan prezies het gevolg
wat jij ook had.
temperatuur die je gebruikt is namelijk al te veel.
display van de soldeerbout geeft 450 aan terwijl het op de
tip 300 is. een goede tip is haal de punt uit de bout en
maak de onderkant van de tip schoon (schuursponsje) en als
het kan ook de contact waar de punt tegen aan zit.
loodhoudende tin smelt bij 300 a 320
loodvrije tin smelt bij 320 a 350

knutselse:cool:
 
De temperatuur van een soldeerbout zegt niet zo veel. Waar het om gaat is of de soldeerbout een voldoende grote warmtebuffer heeft om de te solderen delen te verwarmen.

Het vermogen moet groot genoeg zijn en de koperen punt, de feitelijke buffer groot genoeg.

Dat er tinklontjes ontstaan geeft eigenlijk al aan dat de te solderen delen niet warm genoeg worden.

Je moet er ook voor zorgen dat na het schoonmaken van de soldeerpunt deze niet koperkleurig is, maar vertint. Dat kan door wat tin op de stift te laten smelten.

Je gebruikt harskernsoldeer? Vooral geen vloeimiddelen als S39 of soldeervet gebruiken. Die zijn voor het solderen van zinken dakgoten.

Heb je wat meer informatie, met name het vermogen, over de soldeerbout die je gebruikt??
 
Hi Nico,

Als ik het zo lees gebruik jij geen flux, dit dient om het soldeerdraad te laten vloeien. Kijk eens in een doe het zelf zaak naar S39 flux.
De flux eerst aan je soldeerpunt doen, zeker als je 'm opgeschuurt hebt, dan wat flux aan je bekabeling en nadien solderen. Zou moeten werken zo.

Succes Rudi


Hoi,

NIET doen dus !!! Absoluut geen S39 gebruiken bij het solderen van electronica :teacher: Bij electronica gebruik je een soldeertin met een harskern, waarschijnlijk heb jij niet het goede soldeertin !

NOGMAALS: GEEN S39 bij gebruiken ....

Misschien reageert Ron nog wel met wat linkjes, die heeft volgens mij een linkje met een soort van "how to" :)

Grtz,
Menno
 
Zeer bedankt voor de reakties,
hier de specs van het soldeerstation

voor algemene electronica en reparatie's
* ON/OFF schakelaar met LED aanduiding
* standaard soldeerpunt: Ø1.2mm
* verwarmingselement voor soldeerbout: 48W
* temperatuur: Regelbaar van 100°C tot 450°C
* voeding: 220-240VAC
* gewicht: 0.9Kg
 
Daar komt het probleem te voorschijn. De soldeerpunt is veel te klein om de benodigde warmte naar de te solderen delen over te brengen. Daarnaast is het vermogen aan de lage kant. Een vermogen van 60-70 Watt en een stevige koperen punt zou veel beter zijn.

Jouw soldeerbout is meer geschikt voor het solderen van elektronica. Niet voor het grofstoffelijke als het solderen van connectoren.
 
Duidelijk! meschien heeft u een linkje naar een redelijk goedkope soldeerbout(station) die beter geschikt is hier voor?

Hoor het graag

Gr Nico
 
Een link heb ik niet, naar Conrad en zelfs bouwmarkten verkopen vast geschikte exemplaren. Een soldeerstation is echt niet nodig. Gewoon een simpele soldeerbout.
 
Als je je bout hebt opgeschuurd kun je een nieuw puntje halen of in het geval van een goedkoop ding hem wegknikkeren en een nieuwe halen. Er zit een coating op, herstel, er zat een coating op.

Als je een nieuw puntje hebt moet je deze eerst vertinnen met het eerder genoemde harskernsoldeer, deze wordt agressief bij hoge temperaturen waardoor je de beitsende werking vanzelf krijgt. Regelmatig je puntje met een wc papiertje afdoen en even opnieuw vertinnen.

De te solderen oppervlakken voor het solderen vertinnen, dwz heet maken en de soldeer erop laten vloeien. Dan is het verbinden een kwestie van tegen elkaar houden en even warmte toevoegen met een heel klein beetje verse tin.
De verse tin is vooral om de warmte te geleiden naar de vertinde delen.

Zo probeer ik het te doen omdat het mij zo uitgelegd is door iemand die veel electronica soldeerde.

S39 blijft agressief en is voor loodgieters. De nieuwe leidingen worden gespoeld en de loodgieter wordt geacht de buitenzijde met een vochtige doek schoon te wrijven na het solderen anders slaat het na een tijdje groen uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reakties,

dus als die coating van de stift af is,
dan zal de stift nietmeer zijn maximale temp, halen?
en dus niet optimaal bruikbaar meer zijn?

Gr Nico
 
Als de coating van de stift is zal de tin niet meer aan de stift hechten....

Doordat de tin niet meer hecht wordt solderen erg lastig.

De temp van de stift zakt niet omdat de coating eraf is.
 
Oke, maar waarom moet er eigelijk tin op de solderbout gehecht worden?'
zodat de het verse tin direkt pakt op de stift?
 
Die coating heeft daar niet zo veel mee te maken. De dunne stift kan onvoldoende warmte opslaan en doorgeven. Je soldeerbout/soldeerpunt is niet geschikt voor het soldeerwerk wat je wilt uitvoeren.
 
Dat hoeft niet perse waar te zijn. 40 Watt is meer dan voldoende voor wat hij wil, hij heeft alleen de verkeerde punt.

Aangezien het een soldeerstation is en er in de specs ook staat 'standaard punt', neem ik aan dat er ook andere stiften voor te krijgen zijn.

Met een dikkere stift en 40 Watt kun je prima Deans etc solderen.
 
We solderen hier geen dakgoten of waterleidingen Rudi ;) we werken met elektronica, S39 is uit den boze hier. Veel soldeertips, do's & don'ts in deze discussie " s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-zijn-grote-bagger "

Hi,

Ik zou bij God niet weten hoe ik dakgoten met mijn soldeerboutje moet dichtmaken:mrgreen:, ik soldeer al jaren stekkertjes, kabeltjes en allerhande aan printplaten, meestal met S39 wel spaarzaam aanbrengen. Werkt prima voor mij, nooit, never problemen mee gehad:cool:, wél gebruik ik zeer dunne soldeerdraad 0,4 tot 1mm dus zonder harskern.

Nicola zijn probleem zit waarschijnlijk in de te kleine soldeerstift waardoor hij te weinig warmte kan overbrengen.

Rudi
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top