Revell RMS Titanic 1/400 [Update 15 Januari]

Sorry Ad dat het wat onduidelijk is. Ik zal het proberen duidelijker te maken. Ik heb dit vooral van een ander forum ook gezien die het ook op deze wijze deed (stond nog op me HD). [size=-2]Uit me hoofd: copyrights to Homeghost.[/size]

Hier zie je het beter met de draden gesoldeerd:

311s3y9.jpg


In de romp gelijmd:

2qa1ybr.jpg


En dan gevoed met deze adapter:

vflher.jpg



Ik heb nog wel een paar andere ideetjes ik ga morgen eens naar de bouwmarkt en het een en ander bij conrad bestellen.

Good night!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ad,

leuk om je ook hier te zien!

Die voeding:
aan de achterkant staat wat deze maximaal kan leveren. Meestal een combinatie van spanning en stroom (in V en A) soms ook als VA.
Je kunt dan elke waarde V nemen (die de trafo als uitgangsspanning heeft) en de onbekende waarde "A" dan halen uit:
V x A = VA

(Ja, ja, echt moelijk is deze niet ;) )

Je kunt dus niet veel meer ledjes op 12 dan op 3 volt laten branden.

Bereken dus hoeveel ledjes je wilt gebruiken (zeker niet elk patrijspoort laten branden) en kijk dan hoeveel stroom (dus A) je nodig hebt.

Misschien wat laat, maar ik kom d'r toch maar mee:
Het is nu (bijna) kerst en je ziet overal van die kerst versiering, veel met licht.
Bij ons staat een huisje die door heel veel lichtjes is versierd.
Er zit echter maar 1 ledje in. Vanaf dat ledje gaan plastic draadjes naar de buitenkant van het huisje. Die plasic draadjes "geleiden" het licht als het ware.
Je hebt hiermee minder ledjes (en dus stroom!) nodig.

(Denk je ook aan de afscherming van de binnenkant? Plastic schijnt door!)

Wim
 
@Wim,
Hallo Ad,
leuk om je ook hier te zien!

Ja, ja, de (modelbouw)wereld is klein

V x A = VA
(Ja, ja, echt moelijk is deze niet ;) )
Wim

Zover kom ik nog wel, maar waar mij het om gaat is dat er een hele grote variëteit aan voedingen door Conrad wordt geleverd met een hoop kreten die niet worden uitgelegd. Inmiddels ben ik er via deze link wel achtergekomen dat een "schakelende" voeding moderner en veel efficiënter is dan een "lineaire".
Het is verder vreemd dat ze bij een groot aantal voedingen met variabele uitgangsspanning een vermogen in W er een maximale stroomsterkte in A opgeven die overeenkomt met het vermogen gedeeld door de maximaal instelbare uitgangsspanning. Normaal gesproken zou je denken dat je bij een lagere uitgangsspanning een hogere stroomsterkte zou kunnen hebben. Voor een aantal voedingen (van een ander merk, waarvan wel een "datasheet" gegeven wordt is dit trouwens wel het geval).
Ik ben ook ergens op het forum tegengekomen dat de spanning van een trafo elektronisch teruggebracht werd naar een lagere, maar veel stabielere spanning voor de aansturing van de led-jes. Ik kan alleen dat draadje niet meer terugvinden, en ik weet echt (nog) niet of het nu echt nodig is zo'n super stabiele spanning te krijgen of dat de paar procent onnauwkeurigheid van standaardvoedingen helemaal geen probleem vormt.

Bij ons staat een huisje die door heel veel lichtjes is versierd.
Er zit echter maar 1 ledje in. Vanaf dat ledje gaan plastic draadjes naar de buitenkant van het huisje. Die plasic draadjes "geleiden" het licht als het ware. Je hebt hiermee minder ledjes (en dus stroom!) nodig.
Wim

Ik heb ook al eens naar "fibre optics" gekeken, en ben er ook nog niet uit. Het is wel zo dat ook licht maar één keer "uitgegeven" kan worden. Het principe is om een geconcentreerde lichtbron op een zo efficiënt mogelijke manier te verdelen over een heleboel punten. Die punten zijn wel heel erg klein, en volgens mij te geconcentreerd voor onze toepassing (met uitzondering van patrijspoorten wellicht?). Je kan dat wel weer verbeteren door een aantal draden te combineren, maar je eindigt volgens mij wel met een enorme wirwar van draadjes. Daarbij zijn die veel moeilijker in lengte te variëren dan koperdraad. Je kan ze alleen inkorten, maar niet of nauwelijks verlengen en met een boot van meer dan een meter lang kan dat problemen geven.
Maar zoals ik gisteren al opmerkte, ik ben er echt nog niet uit. Op dit moment denk ik op led-jes uit te komen maar zeker ben ik daar nog niet van.

Is trouwens wel toepasselijk om in deze donkere dagen rond de Kerst met verlichting bezig te zijn.

Groet,

Ad
 
Het is verder vreemd dat ze bij een groot aantal voedingen met variabele uitgangsspanning een vermogen in W er een maximale stroomsterkte in A opgeven die overeenkomt met het vermogen gedeeld door de maximaal instelbare uitgangsspanning. Normaal gesproken zou je denken dat je bij een lagere uitgangsspanning een hogere stroomsterkte zou kunnen hebben.
In dat geval zou het zo kunnen zijn dat de stroomsterkte is begrensd tot die waarde. De VA is dan gegeven bij de maximale spanning en stroom, maar de VA wordt dan dus kleiner bij een lagere spanning.
Als dat inderdaad zo is kun je het aanalt ledjes dus het beste uitrekenen voor de maximale spanning (serie schakeling) en die strengen parallel zetten tot je de maximale stroom hebt bereikt.

Ik kwam juist op de fibers om het aantal ledjes te beperken.
Zo duur zijn die fiber dingen niet, dus het is misschien eens leuk om daarmee te expirimenteren.

Wim
 
Hoi Ad,

een superstabiele voeding heb je voor ledjes niet nodig. Wel moet je zeker weten dat de maximale spanning van de ledjes niet wordt overschreden, want een keer kapotmaken is al teveel voor ze ...

De belangrijkste reden bijvoorbeeld dat ze graag nieuwe transformatoren verkopen als je van halogeenverlichting overstapt op led lampjes gaat over precies hetzelfde.
Neem een standaard halogeenverlichting van een bouwmarkt, en er zit een trafo bij waarop staat dat ie 12V gelijkspanning levert, en maximaal een zeker aantal Watt of VA (hangt van de fabrikant af wat ze erop zetten). Bjivoorbeeld, 5 halogeenlampjes van 20W vragen 100W. Als je nu denkt dat je er ledlampjes op kunt zetten, heb je in principe gelijk. Echter ...
Als je veel minder dan 100W gaat verbruiken, doordat je de 5 lampjes van elk 20W vervangt door 5 ledlampjes van 1W, dan verbruik je zo weinig vermogen dat de spanning stijgt tot een waarde die de ledlampjes het leven zal kosten. 18V kan dan makkelijk gehaald worden, afhankelijk van de trafo.

De verklaring: de trafo wordt gemaakt om, zonder grote nauwkeurigheid, zo'n 12V te leveren bij een belasting die in de buurt van de 100W ligt. Gebruik je minder dan dat, dan zakt de spanning minder in, en blijft er meer over. Net zoals dat je slechts een bepaalde hoeveelheid warm water uit je ketel krijgt per minuut; sta je te douchen en ergens anders draait iemand de warme kraan open, dan daalt bij jou in de douche onmiddelijk de temperatuur. Dus: gewone vraag naar warm water kan de ketel wel aan, vraag je meer dan zakt de temperatuur en druk van het water.
Zo is het ook met (gewone) trafos: vraag je wat erop staat, dan krijg je het ook, vraag je meer dan zakt ie in. Maar vraag je minder dan stijgt ie tot boven de aangegeven waarde.

Een geschakelde voeding werkt volgens een ander principe, die zal een spanning leveren die in de buurt van de aangegeven waarde blijft van zo goed als nul tot aan het maximum. Als je de keus hebt zou ik voor zo een gaan, hij is efficienter, en levert minder zorgen op voor je ledjes.

VrGr,


Theo
 
Als je de keus hebt zou ik voor zo een gaan, hij is efficienter, en levert minder zorgen op voor je ledjes.

Beste Theo,

Bedankt voor de info, hier heb ik wat aan. Het bevestigt inderdaad mijn intuïtieve idee dat een geschakelde beter is. Ook het feit dat ik dan niet voor extra elektronica hoef te gaan om de spanning super stabiel te maken staat me bijzonder aan. Ik hoef (als statische bouwer) weliswaar niet op het gewicht te letten, maar toch......

Groet,

Ad
 
Twee foto's van hoe het voor en achterdek er uit zien nu..

2ptqg08.jpg


5z14n.jpg


Nu nog even het middenstuk pas maken zodat hij precies in de boot past.
Verlichting komt nog. In het bovenste plaatje zie je een beetje de gaten die ik gemaakt heb.
 
Ik ben vandaag wat verder gegaan met het maken van de houders van de LED's. Dit wordt het als goed is.

De LED's zitten goed vast in de houten houders. Ëén LED naar achter één LED naar voren een pootje gaat naar de voorkant toe + en de ander aande achterkant -. . De LED"s zitten precies in het midden van de breedte van alle patrijspoort gaten zodat als het goed is alle gaten evenveel belicht worden.
ev5rsz.jpg


Aan de voor en achterkant loopt schakeldraad die met tiewraps vast zitten. Als ik alles uitgecentreert heb waar alles komt te staan kan ik precies aangeven waar ik de draad ga strippen en waar de soldeer komt. Ik dacht zelf wel dat de combinatie met warmte en hout wel goed moest gaan als ik niet de gehele draad stripte, maar kleine stukjes.
fz4yew.jpg


Die houten steunbalk, die onder de houders ligt worden nog een stukje verhoogd. Hierdoor kan aan de onderkant de draden van de stekkerbus door worden gehaald en aan de bovenkant worden gesoldeerd..
 
Oke vandaag had ik even wat meer tijd en aangezien ik praktisch nauwelijks ooit heb gesoldeerd vandaag maar ff wat getest en meteen gekeken hoe het licht zich verdeeld in de boot. Wat me opviel is dat de soldeer nog wat beter moet... maar het werkt nu goed geneog.

Ik gebruik schakeldraad 2.5mm2 van de praxis om even te kijken of alles de stroom goed geleid en dus de LED brandt.. En dat deed ie.


53uz42.jpg


Zo gezegd zo gedaan heb ik het LED lichtje laten zakken in de romp en gericht op de patrijspoorten. Om te kijken wat het effect was had ik alvast het onderste dek in de romp gelegd. Deze is bekleed met zilverfolie om de doorschijning te voorkomen.

Het resultaat was niet echt gewenst. De kleur (geel) of in ieder geval iets wat er op lijkt komt niet tot uiting buiten. Om dit effect wel te krijgen heb ik tamiya masking tape van binnen op de patrijspoorten geplakt. Het resultaat was wel wat beter. Zie hier:

dm43et.jpg


Gister mijn mooie stekkerbus binnengekregen die een stuk groter en stabielier er uit ziet dan de gene die ik had. Nu een kwestie van goed de leds centreren en eerst een gat van 10mm maken inde onderkant van de romp (waar de voeding komt). Ik kan de kabels dan mooi wegwerken aangezien er onder de bootstandaard zit.


Nu even wachten tot de vlg update
 
Ik zie dit draadje nu pas, toevallig vorige week nog de film gezien.
Ben benieuwd naar het eindresultaat :thumbsup:
 
Back
Top