@Wim,
Hallo Ad,
leuk om je ook hier te zien!
Ja, ja, de (modelbouw)wereld is klein
V x A = VA
(Ja, ja, echt moelijk is deze niet

)
Wim
Zover kom ik nog wel, maar waar mij het om gaat is dat er een hele grote variëteit aan voedingen door Conrad wordt geleverd met een hoop kreten die niet worden uitgelegd. Inmiddels ben ik er via deze
link wel achtergekomen dat een "schakelende" voeding moderner en veel efficiënter is dan een "lineaire".
Het is verder vreemd dat ze bij een groot aantal voedingen met variabele uitgangsspanning een vermogen in W er een maximale stroomsterkte in A opgeven die overeenkomt met het vermogen gedeeld door de maximaal instelbare uitgangsspanning. Normaal gesproken zou je denken dat je bij een lagere uitgangsspanning een hogere stroomsterkte zou kunnen hebben. Voor een aantal voedingen (van een ander merk, waarvan wel een "datasheet" gegeven wordt is dit trouwens wel het geval).
Ik ben ook ergens op het forum tegengekomen dat de spanning van een trafo elektronisch teruggebracht werd naar een lagere, maar veel stabielere spanning voor de aansturing van de led-jes. Ik kan alleen dat draadje niet meer terugvinden, en ik weet echt (nog) niet of het nu echt nodig is zo'n super stabiele spanning te krijgen of dat de paar procent onnauwkeurigheid van standaardvoedingen helemaal geen probleem vormt.
Bij ons staat een huisje die door heel veel lichtjes is versierd.
Er zit echter maar 1 ledje in. Vanaf dat ledje gaan plastic draadjes naar de buitenkant van het huisje. Die plasic draadjes "geleiden" het licht als het ware. Je hebt hiermee minder ledjes (en dus stroom!) nodig.
Wim
Ik heb ook al eens naar "fibre optics" gekeken, en ben er ook nog niet uit. Het is wel zo dat ook licht maar één keer "uitgegeven" kan worden. Het principe is om een geconcentreerde lichtbron op een zo efficiënt mogelijke manier te verdelen over een heleboel punten. Die punten zijn wel heel erg klein, en volgens mij te geconcentreerd voor onze toepassing (met uitzondering van patrijspoorten wellicht?). Je kan dat wel weer verbeteren door een aantal draden te combineren, maar je eindigt volgens mij wel met een enorme wirwar van draadjes. Daarbij zijn die veel moeilijker in lengte te variëren dan koperdraad. Je kan ze alleen inkorten, maar niet of nauwelijks verlengen en met een boot van meer dan een meter lang kan dat problemen geven.
Maar zoals ik gisteren al opmerkte, ik ben er echt nog niet uit. Op dit moment denk ik op led-jes uit te komen maar zeker ben ik daar nog niet van.
Is trouwens wel toepasselijk om in deze donkere dagen rond de Kerst met verlichting bezig te zijn.
Groet,
Ad