Scout, turbine delta

Hoi iedereen,

Hier een kort bouwverslagje van m'n laatste project dat ondertussen klaarstaat voor de maiden.

Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor snelheid, het kan nooit hard genoeg gaan :mrgreen:. Ik denk dat het 2004 was dat ik op Jets over Pampa voor het eerst een Scout gezien heb. Toen dacht ik 16 jarige snotbel, het zou mooi zijn moest dat ik ooit eens met zo een kist kunnen vliegen. Vorig jaar op een show zei ik eens tegen Maikel dat ik zo een vliegende vleugel wel een leuk jetje vind. Hij zei: ik heb nog eentje liggen in bouwkit (veel kit was er niet aan:)). In september vorig jaar had ik hem op de bouwtafel liggen. Toen kon het verwezenlijken van een jeugddroom beginnen :rolleyes:.

Dit waren de bouwkit onderdelen:

De vleugel
full


Het neusje
full


Staarten
full


En dit is de uitgebreide bouwbeschrijving:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste uitdaging waren de benzinetanks. Maikel had graag vaste benzine tanks gelijk in een normale jet, in plaats van de infuuszakken die je meestal in kisten zoals deze ziet.

Veel denkwerk later kwam mijn geniale inval:D. Laten we een ijscremedoos verstevigen en gebruiken als mal. Zo een doos is conisch van vorm en zo was ik toch een beetje zeker dat ik men gelamineerde helft eruit zou krijgen. Een ander voordeel was dat ik makkelijk de hoogte van de tanks kon bepalen. Want in zo een vleugel is minder plaats als op het eerste zicht lijkt.

De mal
full


De afgewerkte tank
full


full


Het bruinachtige dat je ziet is mijn professioneel lossingsmiddel: Boenwas. Hier een beetje te dik gesmeerd. Achteraf zou blijken dat de tank een beetje zweette. Dat is opgelost door er nog een laag glasvezel rond te leggen. Wie niet sterk is moet slim zijn :mrgreen:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Redelijk wat bouwuurtjes later had de vleugel al volgende vorm. Hier zie je ook al de schachten voor de retracts.

full


De ruwbouw klaar
full


Verschillende schachtjes gemaakt om alle kabel te doorlaten
full


Het neus eraan maken en er tevens een radioplaat van maken was een werkje van één week 8 uur per dag. Mijn methode: klooien en bricoleren.
full


full


Toen was het tijd om alles in de glasmat te zetten. Het schuren (met water) heb ik met een handschuurmachine gedaan. Lekker makkelijk en veel sneller als met het handje :rolleyes:.
full


Hier naast zijn methanolbroertje
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Koen, als 'ie gaat wel even bellen he! :)

Ziet er goed uit, ben erg benieuwd! (ook wel naar de motor die dr op zit ;) )
Hans
 
@Hans.

De scout wordt volgens mij gemotoriseerd door de oude RAM die Maikel nog had liggen, volgens Maikel moet dat een beest van een motor zijn.

Ben ook wel benieuwd met Koen aan de knuppels, Bert ging al lááág en hard maar Koen doet dat denk ik nóg spectaculairder :yes:

Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. :) Als hij net zo hard gaat als de Scout van Bert van Didden moet je wel stalen zenuwen hebben de eerste vlucht. :D
 
Hoi Ger,

't is inderdaad die oude RAM, met slangetjes naar de ECU (darmpjes, voor Koen ;) )

Ben erg benieuwd...
 
Met die zenuwen van Koen zit het wel goed, die heeft ie volgens mij niet..................
 
ik kan mij de scout van Bert nog goed herinneren. in 2007 ging dat ding zo hard dat je de flutter van stabilo's iets te goed hoorde... ik ben maar een stapje in de tent gaan staan

mijn pa kan diezelfde scout zich ook nog goed herinneren uit 2008 als zijn eerste kennismaking met turbines we waren nog maar goed 10 seconden op Pampa toen die scout zich voor zijn ogen in een fikse schuiver wist uit te smeren over het halve veld.

dat was net iets te laag.

als koen nou nog laager gaat vind ik dat wel erg knap.....
 
Hoi,

Afgelopen jaar vloog iemand hem in Venlo op de club.
Gaat erg hard of het lijkt in ieder geval zo aangezien hij niet zo groot is.

Hij schoot hem wel af op een rails onder een hoek omhoog met katapult en dan wat het soms nog krap aan.

Heb het wel gefilmd maar niet met mijn cam en zie het niet online staan bij die persoon.

Wil je het online hebben moet je het even aan JohnvanE vragen.

Ziet er allemaal netjes uit dus zal wel vliegen :D

DSC07609.jpg


DSC07610.jpg


DSC07611.jpg


Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ger,

't is inderdaad die oude RAM, met slangetjes naar de ECU (darmpjes, voor Koen ;) )

Ben erg benieuwd...
Idd het is een oude RAM (een RAM 1000F). Het is omgebouwde luchtstart motor. Op de startbox die je moet aansluiten staat een knop voor de elektrische starter te laten draaien.

De ingangen van de ECU: compressorluchtdruk en EGT. Uitgangen zijn pomp en gloeiplug. Er zitten geen kleppen voor het gas en fuel.
Voor het opstarten moet je zelf de starter bedienen, de ontstekingsknop induwen en koelen moet je ook dus zelf doen. Gewoon oldschool :p.

Vanavond zal ik het bouwverslag vervolledigen met foto's van hoe het resultaat eruit ziet :-)
 
@Dennis.

Da's Hans Litjens.

Vliegt ook als een computer zo strak en zuiver.

Al die jonge gastjes vliegen snaarstrak overigens, veel beter dan die ouwe ledermützen van boven de 40 :wink:

Maar eh Koentje en Hans samen? nicé :yes:

Ger.
 
Ik ben ook wel benieuwd hoe de snelheid zal zijn. Delta's gaan meestal erg snel ;)

Wat is het formaat en gewicht?
 
Hallo,
Dat m'n scout zo ver door zakte bij het afschieten kwam omdat ik het elastiek wel heel erg losjes had staan en dat er een stevige wind stond...de verkeerde kant uit dan wel.
Hans kwam even kijken of mijn scoutje het ging overleven, en even een biertje drinken natuurlijk
Ik heb gevlogen met die kingtech K80E, het ging erg lekker die dag.
De snelheid was ongeveer 400/450 kmh.
2 infuuszakken= 4 min knallen
Normaal zit er een pulsejet op de rug maar ik kon het niet laten, de motor had ik net nieuw gekocht

Gr Matthijs
 
Laatst bewerkt:
Hoi Matthijs,

Klopt. Die dag draaide de wind en schoot je hem inderdaad wind mee af.
Later ging het beter.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Hee Koen ben erg benieuwd, zou die harder gaan als de fury???:)
Ik hoop het ;).

Ik ga het allesinds proberen. De Kingcat vlieg ik vrij ruim om hem niet te plooien en het airframe wat te ontzien (instructies van de eigenaar en gelijk heeft ie ook :grin:). Het is er niet voor gemaakt. Die scout is er wel voor gemaakt (denk ik :mrgreen:). Dus daar kan ik helemaal met verstand op nul mee rond knallen. Alleen de hoogtemeter moet positief blijven en dan is er denk ik verder geen enkel probleem.
 
Back
Top