Voorstellen + wat vraagjes

Hoi Allemaal,

Ik ben Edwin 28 jaar oud.
Ik volg sinds een weekje dit forum. Ik heb gister mijn eerste Heli binnengekregen een E-Sky Belt CP v2. Heb hiervoor alleen nog maar wat met Nitro auto's gereden.

Ben al weken aan het lezen op fora en dergelijke hoe de techniek werkt van zo'n heli, waar ook zeker een van mijn interesses ligt. (Zal wel moeten ben ik bang).
Ben gister de hele dag bezig geweest om te kijken hoe alles in elkaar steekt en om alle servo's en de complete kop op de juiste positie te krijgen. Vanuit de fabriek klopte hier bar weinig van, zoals eigenlijk ook wel te verwachten. Na enkele runs op de tafel om te zien of alles goed reageerde was het tijd om de accu vol te laden en vandaag de maiden "vlucht" maar te doen. Het was meer een poging hem van de grond te krijgen en zo op een cm of 10 het ding de goede kant op te krijgen. Ging op zich best redelijk tussendoor een paar keer wat dingen opnieuw afgesteld. Helaas na een minuutje of 15 kwam ik te dicht in de buurt van een bloembak in de achtertuin. Ik had hem ook even opnieuw moeten oppakken met de hand om hem op een vrije plaats te zetten. Maar goed dat is achteraf. Resultaat : 2 kapotte bladen met een behoorlijke deuk erin, de balancing pole mount is een gedeelte van gebroken en in de tail boom een behoorlijke deuk. Volgens mij is de boom nog wel te gebruiken maar voor de zekerheid toch een nieuwe besteld, ook de balancing pole mount is een nieuwe voor besteld. De bladen had ik vorige week al 5 setjes voor besteld uit China dus die zijn onderweg. Ook de vandaag gebroken onderdelen heb ik maar in China besteld aangezien ze daar toch voor de helft van de prijs zijn incl. verzendkosten. Nadeel is natuurlijk wel dat ik 1 tot 3 weken aan de grond sta. Ik heb vorige week ook een nieuwe ESC van EMax besteld, 30A met programming card, en verder is ook een chinese metal head en tail onderweg. De ESC gaat er meteen onder als die binnen is, de metalen upgrade laat ik nog even liggen denk ik aangezien onderdelen hiervoor wat moeilijker te krijgen zijn en een stukje duurder. Ben bang dat er nog wel wat meer incidenten aan zullen komen. Schade voor vandaag €8,77 incl. 1 setje bladen. Is het te zien zonder de feathering shaft eraf te halen of deze mogelijk krom is? Ik kan namelijk zo op het oog er niets vreemds aan zien.

Ik had nog even een vraagje, de blade grips klopt het dat deze enige ruimte hebben om te bewegen? (Ook voor mijn crashje was dit al) Niet alleen roteren maar ook een mm flex zeg maar naar links en rechts? Dacht dat er iets van een rubber achterzat om dit te realiseren klopt dit of zit ik nu fout? Waarmee zetten jullie deze feathering shaft vast waar de blade grips aan vast zitten? Er zit een nyloc moer in aan beide zijden van 5,5 mm als ik het mij goed herinner. Maar geen enkele dop past in die grip om bij de moer te komen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik zal nog vaak terugkomen hier om het een en ander te leren van jullie posts. Maar voorlopig tot er onderdelen komen sta ik aan de grond. =-) en eigenlijk =-(

Groetjes,

Edwin
 
Laatst bewerkt:
Hey Edwin, leuk om weer een nieuwe vlieger te zien op het forum!

De feathering shaft (verbindt de beide blade clamps) kun je op 2 manieren controleren:

1) uitbouwen en controleren op rechtheid door hem te rollen op een rechte ondergrond (of beter nog inspannen in een draaibank en meten met een klokje)

2) Gemonteerd kun je een van de bladen losmaken en dan de moer (en dus de hele as) langzaam ronddraaien. Het blad aan de andere kant moet nu "stil" blijven. Als de tip van dat blad langzaam op en neer beweegt heb je een kromme as.

En je doet er goed aan om wat gereedschap te kopen. Een kleine dopsleutel 5,5 en een paar kleine inbus sleutels (1,5 en 2,5) zijn echt onmisbaar. Ik heb zelf een hele set gekocht, maar alleen deze drie heb je ECHT nodig. Die kleine 5,5 dop (zit vast een handvat/niet verwisselbaar en is daardoor dun) past in de bladeclamp om die moer vast te zetten. De andere kant kun je met een punttangetje tegenhouden. En ja, er zit aan beide kanten een rubber busje/ring gemonteerd dat er voor zorgt dat de feathering shaft gedempt iets kan bewegen. Het is bij mij echter nauwelijks zichtbaar als je weinig kracht uitoefend, zeker geen milimeter.

Op youtube staan natuurlijk een hoop goede videos over het een en ander, bekijk deze maar eens:
[media=youtube]D3EbluBAfzU[/media]


Jammer dat je zo ver weg woont. Ik zoek nog een maatje om eens mee te vliegen want ik ben zelf ook pas net begonnen. Ik loop denk ik een paar weken op je voor en heb nu eindelijk de hover op een meter hoogte te pakken. Als je eenmaal uit het grondeffect durft te komen en wat hoger gaat zitten wordt het makkelijker. De eerste paar dagen bleef ik zelf ook onder de 10 cm omdat een nood landing dan tenminste geen schade oplevert:)

En mag ik vragen waar je die chinese onderdelen koopt? Ik zelf koop nu bij v-nix.nl (goede service en niet duur) maar misschien kan het voor de gebruiksonderdelen zoals blades geen kwaad dat maar eens in china te halen!

Groet!
Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de heli zelf ook bij v-nix.nl gehaald samen met een 31-in-1 schroevendraaier set welke zeer goed van pas kwam (had het idee dat alles wat groter zou zijn), en een trainingskruis. hierin zitten alle imbus en philips maten die ik nodig heb. Echter de dopsleutel niet. Dus daar moet ik maar 2 van ff in de bouwmarkt halen.

De filmpjes van Nuttcaze heb ik vorige week inderdaad allemaal al bekeken. Erg interessant.

Ik heb vroeger, zeg tot een jaar of 9 geleden wel in de buurt gewoond van jou, in het land van maas en waal. Helaas trok mijn vrouw me daar weg en we wonen nu in Noord-Holland zoals je hebt gezien.

Koop alle onderdelen via eBay werkt gewoon erg makkelijk.
Ik heb voor de bladen deze besteld : 10 x 315 E-Sky Blades €12,19 voor 5 paar incl bezorging. Dat vond ik geen geld. Het zijn de originele volgens mij ook nog. Niet dat die zo heel erg goed zijn volgens mij. Enige nadeel is dat je lang moet wachten tussen de 1 en 3 weken.
Voor de onderdelen van gisteren heb ik deze besteld : Balancing Pole Mount, en Tail Boom Blue Bij elkaar €6,43 incl verzending. Vooral de bladen zijn daar gewoon heel erg veel goedkoper die kosten bij V-nix.nl namelijk €7,50 excl verzending per paar. De andere zijn ongeveer de helft van in NL. Ze zijn al onderweg vanuit HK, gisteravond besteld. Als ze met de normale post komen, dus als er geen handtekening nodig is ofzo kunnen ze er zelfs al binnen 4 dagen zijn.

Groetjes,
Edwin
 
Je stelde de vraag of je kunt zien of de feathering shaft krom is zonder deze eruit te halen, hier het antwoord: Ja, je kunt inderdaad de feathering shaft controleren zonder de bladen eraf te halen. Zet dan de heli op een vlak oppervlak en pak beide bladhouders beet. Als je dan de bladen op en neer beweegt - waar normalerwijze maar heel weinig speling op mag zitten - kun je voelen of de feathering shaft ronddraait. Als dat zo is, is-ie waarschijnlijk krom. Dit is echter niet een hele nauwkeurige manier, je kunt hierbij nog wel eens iets over het hoofd zien, aangezien als de rubbertjes in de central hub het hebben begeven, je een soortgelijk gevoel zal aantreffen. Het is meer een "general test" dan om het echt zeker te weten. :)
 
Thanks voor jullie antwoorden, ik ga zo toch maar even naar de bouwmarkt om 2x 5,5 mm dop-schroevendraaiers te halen, maakt het toch wat makkelijker. Dan kan ik ze bekijken en rollen op onze glazen eettafel. Meteen maar even kijken of ze loctite hebben voor de metalen kop als die binnenkomt.

Edwin
 
Jij ook bedankt! Ik heb net 10 blades besteld in HongKong (en nog wat reserve onderdelen).

Nu eerst maar weer even 2 accus leeg hoveren:)
 
Bij de bouwmarkt hadden ze geen dop schroevendraaiers, gelukkig bij de modelbouw shop een paar dorpen verder wel dus ik kan hem loshalen. Loctite hadden ze wel bij de bouwmarkt alleen dan van bison en dan heet het lock bond. Ga straks hem uit elkaar halen hoop dat de shaft wel recht is. De speling waarvan ik dacht dat die erin zat zat er toch niet echt in.
 
Bison Lockbond (blauw) is prima spul.
schroefdraad (beide raakvlakken) eerst ontvetten met een lapje met alcohol, heel klein drupje erop en even met je vingers verdelen.
 
Ik gebruik wasbenzine voor het ontvetten, werkt erg goed.

Ik heb de feathering shaft gecontroleerd doormiddel van deze guide op heliguy.com en deze is perfect recht dus daar hoeft geen nieuwe voor te komen vooralsnog. Als deze er eenmaal aangaat dan koop ik er wel meteen 4 in 1 zakje, deze zijn ook erg goedkoop op eBay te vinden. De blade clamps zitten trouwens ook mooi nu, zit geen enkele speling op en ze draaien lekker soepel.

Nu wachten op de onderdelen.

Maar daar weten de meeste van jullie al alles van volgens mij.

Zijn er meerdere die de DTS mod al hebben gedaan?, staat bij mij ook nog wel op de to-do lijst, ik heb de servo houders meteen meebesteld vorige week zodat deze met de servo's aan de zijkant gemonteerd kunnen worden. Ben dan van plan om dan meteen ook de metalen head en tail erop te zetten, maar dat gaan we pas doen als ik alles een beetje onder de knie heb. Zit er veel verschil in het vliegen voor en na de DTS mod? Kun je dan zowat opnieuw beginnen? Of valt dat wel mee?

Edwin
 
Bij de bouwmarkt hadden ze geen dop schroevendraaiers, gelukkig bij de modelbouw shop een paar dorpen verder wel dus ik kan hem loshalen. Loctite hadden ze wel bij de bouwmarkt alleen dan van bison en dan heet het lock bond. Ga straks hem uit elkaar halen hoop dat de shaft wel recht is. De speling waarvan ik dacht dat die erin zat zat er toch niet echt in.

Fijn dat je er wat aan hebt gehad~
 
Hoi Edwin , welkom op het forum. Ik ben zelf ook pas sinds kort lid en sinds 2 dagen de bezitter van Belt CP v2 :-) Ik heb inmiddels 3 lipo's er al door heen gejaagd. Maar nog niet 'airborne' geweest. Ik ben momenteel een beetje aan het ontdekken wat het ding allemaal doet op de grond. Ik ben aan het proberen 'letters' op de grond te tekenen. Ik ben de 'lessen' aan het volgens van http://www.iheartheli.com Best grappig. Hopelijk komt de heli dit weekend van de grond. Succes met de reparatie, Viel SpaB en de groeten uit Limburg
 
Hoi Edwin , welkom op het forum. Ik ben zelf ook pas sinds kort lid en sinds 2 dagen de bezitter van Belt CP v2 :-) Ik heb inmiddels 3 lipo's er al door heen gejaagd. Maar nog niet 'airborne' geweest. Ik ben momenteel een beetje aan het ontdekken wat het ding allemaal doet op de grond. Ik ben aan het proberen 'letters' op de grond te tekenen. Ik ben de 'lessen' aan het volgens van http://www.iheartheli.com Best grappig. Hopelijk komt de heli dit weekend van de grond. Succes met de reparatie, Viel SpaB en de groeten uit Limburg

Welkom op het forum !!!!
Kijk ff naar de datum, was van een ruime maand geleden. Heb er nu ongeveer een uurtje of 2,5 vliegen op zitten. heb afgelopen weekend de eerste buiten vlucht gedaan met een heerlijk vlucht als resultaat, hij vloog als een zonnetje en geen schade gevlogen. En lees voor vlucht hovers want forward flight zit er nog even niet in =-) Jammer van het klote weer vandaag anders was ik buiten gaan vliegen.

Veel plezier met de hobby !!!

Edwin
 
Hoi en welkom. Ben ook net als jou nieuw in de heli wereld. Ben zelf begonnen met een lama v4, deze ook als een gek zitten upgraden en onderdelen bestellen. Hier heb ik veel van geleerd en dit heeft de keuze van de volgende heli enorm bepaald. Het is helaas al te laat voor je maar toch wil ik hier mijn mening graag neer zetten. Net als jij heb ik ook een hoop research gedaan over hoe en wat elke heli, afstellen etc etc ... dit plus de ervaring met lama v4 en upgrades zijn dit mijn bevindingen en menigen.

Ik heb de belt-cp gekozen boven een betere heli omdat deze goedkoop in aanschaf en onderhoud is. Voor een beginner ideaal om mee te beginnen.

Het upgraden van de heli is zinloos, de metal upgrades uit china en hongkong en zelfs de officiele cnc upgrades zijn erg slecht. Je kan net zo goed de plastic kop houden scheelt je geld. Esc vervangen wanneer deze doorbrand, 90% kans dat dit niet gebeurt voordat je een beetje fatsoenlijk kan vliegen (lees weken/maanden verder). Al het geld wat je teveel in de belt steekt in zonde ... al het geld wat je in de belt steekt om hem te laten vliegen is het waard.

Ofwel ... "Steek er minimaal geld in, leer eerst vliegen. Mocht je elektronica upgraden zorg dan dat je gelijk iets neemt wat je eventueel later in een eigen bouwsel kan gebruiken." Dit is wat ik geleerd heb van me lama, upgraden en hongkong, hoop dat iedereen wat aan dit advies heeft.
 
Hoi en welkom. Ben ook net als jou nieuw in de heli wereld. Ben zelf begonnen met een lama v4, deze ook als een gek zitten upgraden en onderdelen bestellen. Hier heb ik veel van geleerd en dit heeft de keuze van de volgende heli enorm bepaald. Het is helaas al te laat voor je maar toch wil ik hier mijn mening graag neer zetten. Net als jij heb ik ook een hoop research gedaan over hoe en wat elke heli, afstellen etc etc ... dit plus de ervaring met lama v4 en upgrades zijn dit mijn bevindingen en menigen.

Ik heb de belt-cp gekozen boven een betere heli omdat deze goedkoop in aanschaf en onderhoud is. Voor een beginner ideaal om mee te beginnen.

Het upgraden van de heli is zinloos, de metal upgrades uit china en hongkong en zelfs de officiele cnc upgrades zijn erg slecht. Je kan net zo goed de plastic kop houden scheelt je geld. Esc vervangen wanneer deze doorbrand, 90% kans dat dit niet gebeurt voordat je een beetje fatsoenlijk kan vliegen (lees weken/maanden verder). Al het geld wat je teveel in de belt steekt in zonde ... al het geld wat je in de belt steekt om hem te laten vliegen is het waard.

Ofwel ... "Steek er minimaal geld in, leer eerst vliegen. Mocht je elektronica upgraden zorg dan dat je gelijk iets neemt wat je eventueel later in een eigen bouwsel kan gebruiken." Dit is wat ik geleerd heb van me lama, upgraden en hongkong, hoop dat iedereen wat aan dit advies heeft.

CNC head ligt er al, ESC zit ook al een betere op en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb :
1 de kans op doorfikken was een stuk groter dan jij aangeeft als ik de reacties op internet zo doorlees.
2 de startup verloopt nu mooi soepel in plaats van schokkerig wat me waarschijnlijk een tandwiel zou kosten iedere keer als ik zou opstarten, ineens een spike in power en dan zakte hij weer in.
DTS mod is zo goed als gratis kost slechts een paar euro en hij reageert nu een stuk feller, heel blij mee dus.
Alle onderdelen bestel ik al uit HongKong als je mijn andere reacties leest zul je ook zien dat ik een voorstander ben van HongKong voor 1/3 of minder van de prijs de originele spullen thuisbezorgd. Heb verder dan ik nu heb uitgegeven, dus ESC en CNC head ook geen plannen veel meer uit te geven. Mogelijk dat er een goede zender en ontvanger en servo's aan gaan komen maar die kunnen net als de ESC meegenomen worden naar een andere/betere heli. Ik denk dat de volgende heli een HK gaat worden als ik de elektronica bij elkaar heb.

De keuze voor de Belt-CP V2 nu was inderdaad, goedkope onderdelen en een redelijk goedkope heli. Wist nog niet zeker of dit iets voor mij zou zijn dus dan wil ik ook niet teveel geld weggooien.
 
Back
Top