help,durf mn hirobo 30 size nitro niet te starten

  • Topicstarter Topicstarter smartace
  • Startdatum Startdatum
@ erikw
nee is geen probleem haha, maar dit is een veel voorkomend probleem!!
wilde alleen even het ts probleem ophalen, ofja probleem is het niet echt,meer het lef.

@ algemeen
maar idd vanaf het begin werd ook mij aangeraden zowel hier als andere forums, zoek een club, en heb uiteraard ook hulp gekregen van leden van dit en andere forums.
dat heeft mij gemaakt tot de vlieger die ik nu ben.
|geen topvlieger,maar mag mezelf wel vlieger noemen, geen extreme dingen zoals 3d ,maar inverted vliegen met de kds lukt wel (noujja vliegen, hoveren inverted dan)
maar wat ik dus ederomk begrijp van de laatste reactie, zorg dat je ervaringen hebt en kom dan maar terug.
waarom zou ik dan in een clubverband gaan vliegen als ik al ervaren ben?
tuurlijjk is het kut als er een onervaren mannetje komt met een onafgebouwde heli en je vraagt te helpen, maar wat als dit nu eens een vrouwtje is...
wedden dat het dan wel kan?
maar goed dwalen af...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het helemaal met Walter eens, als je alles voorkauwt hebben ze wellicht een heli die vliegt, maar snappen ze er nog steeds geen ruk van, en daar heb je dan als helper een halve dag ingestoken. Gevolg is dat ze daarna om elke pietlutterigheid bij je aankloppen. Toen ik in de leerfase zat, kreeg ik altijd huiswerk mee van mijn instrukteur, hij legde uit waarom mijn heli niet kon vliegen en sleutelde niet aan mijn helie, dat mocht ik mooi zelf doen.
Als je dan de moed opgeeft ben je ongeschikt voor het helivliegen.

Maargoed, de toppicstarter is niet zo onervaren en ik snap zijn punt best, kom gerust langs en ik start jouw motor, en ga jij ermee vliegen terwijl ik naast je sta.

Enehh, als het een mooie dame betreft, zal zij snel geholpen worden.
Haantjesgedrag is een bekend verschijnsel ;)
 
Ik denk niet dat er bedoelt word dat je ervaring moet hebben voor dat je bij een club komt. dat is ook niet realistisch.
maar het gaat meer on de mensen die zich totaal niet verdiepen in de hobby en wel ff willen vliegen en het wel makkelijk vinden als jij alles 'ff' voor ze doet.
dat soort mensen help ik ook niet, er is toch wel enige betrokkenheid vereist lijkt me. het is toch een hobby wat niet zomaar gedaan kan worden en wat zelfs gevaarlijk kan zijn bij de verkeerde instelling (van de piloot).
en ja ik help iedereen die ik helpen kan.
behalve als mensen komen met een tas onderdelen en zeggen 'bouw hem ff'
of zeggen 'die handleiding lees ik niet da's te veel werk!'
dat is in mijn ogen een verkeerde instelling van de piloot en dus ook niet geschikt om met deze hobby te beginnen.
er zijn nou eenmaal heel veel verschillende typen mensen, en ja sommige typen heb ik liever niet om me heen.
daar gaat het in de discussie om in mijn ogen.
denk maar eens injezelf: zou jij zomaar iedereen helpen die lekker bijdehand is en verwacht dat jij alles zomaar voor hem doet, en het liefst nog lekker snel ook?

maargoed is allemaal wel oftopic.
De topicstarter is volgensmij NIET een van deze personen en ik zou je graag willen helpen met je brandstofheli. ook op MVA Almere ben je meer als welkom
we zijn er met erg veel helivliegers en juichen iedere nieuwe toe:mrgreen:
 
kijk dat is dus precies wat ik bedoel.
het is uiteraard niet de bedoeling dat een ander de heli in elkaar gaat zetten zodat een onervaren vlieger meteen aan de bak kan.
wat me atoch al moeilijk lijkt te gaan want laten we erlijk zijn, een heli vliegen is heel wat anders dan een vliegtuigje.
maar idd met hulp bedoel ik gewoon, hulp, niet het totaal klaarmaken van, maar gewoon hulp van het uitkleggen van..
ook ik ben begonnen en wist er totaal niets vanaf, nu een hele tijd later weet ik er wel wat meer vanaf, maar ik moet eerlijk bekennen, zonder de hulp van diverse forums was ik niet zover gekomen.
en natuurlijk zijn er dan nog de gebruiksaanwijzingen, maar ook daar staat niet alles in, en daar bij zijn de meeste in engels of erger in chinees.
en dan het feit nog dat iedereen het anders doet.
en natuurlijk heb je van die mensen die voor elke klein dingetje aan je deur staan,tja dat zijn idd dan de mensen die hopen dat je ze een goede heli levert en dat ze zelf maar hoeven te vliegen....
maarja daar komen ze dan zelf er wel op terug.
ik ben iig blij dat ik met deze hobby begonnen ben en dat er gelukkig nog mensen zijn die wel enige tijd in de hulp willen steken ( lees hulp = uitleggen en SOMS beetje helpen).
al is mijn vrouw er iets minder blij mee gnagnagna.....
maar goed
ikzelf ben idd niet zo'n type dat een ander mijn heli laat afstellen en dan maar hopen dat de heli helemaal goed is.
ik sleutel er liever zelf aan, en wat ik niet weet probeer ik via forums te weten te komen, zo ben ik heel wat wijzer geworden door finless bob bv.
en idd als ik er echt niet uit kom dan probeer ik hulp in te roepen om daadwerkelijk te helpen.
ook op andere forums zul je dit kunnen zien waar ik zit, onder dezelfde naam.

enne @ 123mvd 321 pb me maar eens wat gegevens daarover tnx
 
Hoi,

Zoals iedereen hier beschrijft klopt het eigenlijk wel allemaal. Het probleem is al jaren dat mensen een heli via via, goed koop, goedkoopst kopen. Zelf "even snel" de heli in elkaar zetten. Tja en dan. Dan gebeuren de raarste dingen.

Dit is denk ik een probleem dat vroeger was (nouja toen waren de aanschaf prijzen van heli iets hoger) maar nu dat alles spot goedkoop is in china nog meer van deze instappers zijn.

Het blijft altijd zo, op RADAR zie je dat mensen een reis geboekt hebben en dus voor een duppeltje op de eerste rang willen zitten. En ook bij modelbouw heli's gebeurd hetzelfd. Qualiteit heeft zijn prijs.

Op mijn workshop die ik geef ben ik werkelijk soms een uur alleen bezig om uit te vinden hoe een chineese zender werkt. Er zijn merken bij die heb je snel onder de knie. Maar ook merken. WoW een uur is werkelijk niks voordat de IDL1 goed staat.

Ik blijf erbij een goede voorbereiding is echt het halve werk. En ook de goedkope heli vliegt maar het is en zal nooit een super heli zijn.

@ smartace
Ik had jou ook een PM gestuurd als je hulp nodig had. Een heli even starten en kijken of die goed draait dat kan ik ook ook met links gas (ik til hem gewoon niet op). Maar nu is het mij wel iets te koud. Wacht tot het iets beter weer is (boven de 5 graden)..
En denk eraan de doorzetter wint!!!

Groeten
Roel
 
ja klopt idd heb de pb gezie en meld me vanmiddag ook ff aan.
enne een doorzetter ben ik zeker wel haha al zeg ik het zelf....
maar wat mij betreft komt het ook wel goed,voreg of laat haha liever vroeg natuurlijk haha
ja de temperatuur is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven.
enne wat betreft het eigenlijke onderwerp haha..
het gaat me erom dat die gestart gaat worden.
het vliegen etc.etc. daar zit ik niet over in, maar alleen het starten dat moet ik ff onder de knie krijgen, begreep dat het ongeveer hetzelfde principe is als een nitro auto, maarja daarop ziten geen rotorbladen.........
en dan nog de meest waarschijnlijke domme vraag...
hoe zet je zo'n nitro motor af.......
maar idd de doorzetter wint.....
ik blijf in afwachting

greetz danny
 
Dat varieert per zender.
De motor zet je af door de carburateur volledig dicht te zetten.
Afhankelijk van de zender doe je dit met een "Cut off" schakelaar of via de gas trim draai je de carb dicht als je gas op idle staat.
 
oke toppie dan is dat ook meteen geregeld haha.
anders draai ik vanmiddag de rotorbladen er maar eens af en ga ik maar eens de stoute schoenen aantrekken,
ff de pootjes vastzetten op de grond en eens zien of ik hem toch zelf gestart kan krijgen. de startbox staat al een de laders....
ik hou jullie op de hoogte!!
 
Hoi,

doe voorzichtig, eigenlijk kan er weinig mis gaan als je in het stationaire gebied blijft!!

Denk er wel aan. Vol gas zonder paddels is niet ideaal... Je kunt als je hem vast zet rustig laten pruttelen en kijken hoe het gaat.

En zorg dat je zeker weet dat wat Walter verteld werkt dat is je RODE knop ;-)
 
ja dat is zeker, zet hem idd vast aan de grond, paddles en rotorbladen eraf, en dan proberen te starten.
voorzichtig ben ik zeker haha schijt 7 kleuren en ben kleurenblind haha
en gaat mij erom dat ik het onder de knie krijg hem veilig te starten en hoe dat gaat.
de killswitch/cuttoff zit hier niet standaard op de dx7 dus gebruik er de gear switch voor.
ik heb hem al tich maal geprobeerd zonder draaiende motor op alle servo werkingen en over en over gecheckt haha
nee ik hou jullioe op de hoogte van de vorderingen en mocht ik toch teveel twijfelen dan wacht ik toch op hulp, maar ik ga het vooralsnog even proberen..

tnx
 
bij de DX7 moet je inderdaad de trim gebruiken.
Starten is geen enkel punt ALS je gas juist om werkt.
Kijk eerst even of bij low stick ook je carb dicht staat.
Dan kan er weinig fout gaan.

Als je hem verzuipt kun je een Hydro lock krijgen.
Er zit dan te veel brandstof in de verbrandingskamer wat niet meer compressed kan worden.
Is dit het geval?
even de plug er uit draaien en met de startmotor de overtollige brandstof er uit dreaaien door te "starten".
 
Ik was ook als de dood voor ik de eerste keer een trex 600 n pro moest starten ik had zelfs een bezemsteel met een kromme nagel eraan zodat ik altijd de brandstof leiding los kon trekken.
Maar ik had genoeg bob filmpjes gezien het ging zoals het moest.
Doe gewoon alles rustig en door dacht dan komt het wel goed.
Rob
 
Je kan op de DX7 gewoon een throttle hold EN een throttle cut switch maken hoor.
de cut switch moet je alleen programmeren in prog. mix2 thro -> thro onder je gear switch, zet je gear switch om en schroef je rate omhoog totdat je carb dicht zit.

je stick laag moet dus stationair zijn en je stick hoog volgas.
je throttle hold moet stationair zijn en je thr cut carb dicht dus uit.
je trim kan je gebruiken om je stationair lager of hoger te zetten.

altijd je bladegrip vasthouden bij het starten zodat ie niet kan gaan draaien.
zelfs met volgas kan je hem tegenhouden (wel brand je koppeling eruit dan)

snelste manier in paniek om je motor uit te zetten als niets meer werkt is je uitlaat dichtknijpen, brandstof slang eraf trekken gaat je motor ff arm lopen
en hoog in de toeren.
 
klopt.
Ik heb zelf alleen geen mixers meer vrij omdat ik de governor mee gemixed heb met flight modes.
Maar als je zorgen maakt om te starten. Wil je dan gaan mixen in een zender?
Fall-back is een goede tip :thumbsup:
 
Persoonlijk vind ik dat je te snel afgewezen wordt als je om hulp met je heli vraagt.
Bijvoorbeeld de vraag hoe je de bladpitch insteld op jou specifieke heli,
dan krijg je vaak te horen "google maar op CCPM".
Zo werkt dat niet. De basis is mischien hetzelfde, maar iedere heli heeft weer een iets ander mechaniek.

Bij mij op de club werdt er door 2 man gemompeld "dat doen we wel eens een keer",
daarna nooit meer wat van gehoord en ik ga niet als een klein kind staan dringen en smeken.
Gelukkig was er dan hier op het forum nog een ziel (bedankt Wilbert!! :thumbsup:) die me in een middagje heeft kunnen helpen,
en nu heb ik dus een heli waarmee ik eens voorzichtig durf te beginnen.
Ik heb de heli opgebouwd en zo goed en zo kwaad als het kon de zender ingesteld,
en hij heeft me laten zien wat erbij komt kijken, welke zaakjes je moet veranderen, en waar je op moet letten bij het instellen.
Iets wat een hele club en 2 jaar helicoptertje laten zien niet voor elkaar gekregen heeft.
Leuk hoor, zon club!

En de kortzichtige opmerking dat prijs gelijk ligt aan kwailiteit,
daar krijg ik persoonlijk jeuk van, maargoed.
"Het is 2 keer zo duur, dus is het ook 2 keer zo goed.." :? ja hoor..

Oops :oops: kort berichtje is toch weer een heel verhaal geworden.
Sorry topic poster!
 
Hey mensen
ik heb dus een hele mooie hirobo nitro 30 size....
alles staat klaar om gebruikt te worden.
helemaal goed ( naar mijn weten) ingesteld met de dx7 van spectrum 2,4 ghz.
alleen..................................

Hirobo 30, maar welke?? Shuttle? Schaal? Dit is immers het Schaalforum.
Welke Motor?
Welke Gyro?
Zender is weliswaar geschikt om heli te vliegen, echter niet veel aanwezig bij clubs.

Dat je ontzag hebt, voor een brandstofheli snap ik, maar eigenlijk is elektro nog gevaarlijker.
Als een brandstofmotor uit is (Niet draait), is die UIT.
Bij een elektro motor betekent AKKU aangesloten als AAN (ookal draait er niets).

---------------------------------------------------------------------------------------
Dit bedoelde Mantra met "WE KUNNEN" vandaar de frustratie.

Kleine opsomming van de laatste 4 jaar:

- Geen idee hebben welke Merk of Type heli men heeft "overgenomen".

- Akku's niet geladen, of gewone (ook lege) batterijen zowel in zender als aandrijving.

- Onbekende goedkope chineese Gyro's, zonder gebruiksaanwijzing.

- Allegaartje van verschillende servo's op tuimel, soms met plakband de draden aan elkaar
geknoopt. ("Soldeer, Wat is dat?").

- Zwaar beschadigde bladen (Toch een keer zelf geprobeert?)

- Brandstof verkeerde soort en vaak jaren oud,

- Geen reserve pluggen, , oude er zelf nog nooit uit gehaald en getest.

- Brandstofslangen/tank lek en oud,

- Startmotor??? Heb ik die nodig dan?

- Lege of te kleine startakku.

- Gloeiakku???

etc ect.


Als het dan niet lukt om de heli de zelfde dag vliegend te krijgen.
Van goed afstellen nog maar te zwijgen. Is men vaak teleur gesteld, want ja:
"Ik heb al zoveel hobby's en volgende week de kinderen, tot over een half jaar
dan maar weer."
Dit is echt niet overdreven.

En als na dagen sleutelen, Ding mee naar huis genomen (deels eigen) onderdelen
in gezet en vervangen, het uiteindelijk redelijk vliegt, hoor of zie je die nooit meer terug.

Wat blijkt: Toch ergens op een parkveldje om de hoek, tussen de spelende kinderen zelf geprobeert te vliegen, schade gemaakt, voor onderdelen bij een handelaar geweest,
geschrokken van de prijs van onderdelen en opbouwkosten (Want zelf repareren kan men niet.) Dus gestopt.

Maar goed, iemand die met redelijk nieuwaardig (heel) dus hoeft niet nieuw te zijn.
Met een setup die werkt, of kan werken.
Voorbereid is, en zijn spullen op orde heeft.
En kenbaarmaakt dat hij wel lid wil worden, en echt wil leren om heli te vliegen
Dan wordt hij echtwel geholpen.

En niet met de spullen (echt ze komen met een vuilniszak er nog omheen),
die hij zaterdag via internet heeft overgenomen, op de mooiste zondagmiddag van het jaar aan.
Maar een paar keer op een club avond, langskomen. Zo gezegt een paar keer, wat niet altijd is er tijd of een helipiloot of zin om aan een heli te prutsen. ("Maarja ik wilde eigenlijk as zaterdag vliegen. en misschien heb ik over 7 weken nog eens een keer tijd."
Echt waar.

Vandaar dat club "Wilde Vliegers" niet graag helpen.
Overigens snap ik Vrije Vliegers die weten waar en wat ze doen, heel goed.
Vindt maar eens een geschikt modelvliegveld waar heli's welkom zijn.
En geen "Gevaarlijke dingen die spontaan exploderen" zijn.
Echter zijn er nog steeds lieden, die door onkunde gevaarlijke situatie's veroorzaken.

Wat verwacht men bij MVC-midden nederland van een beginnende helivlieger,
daar er geen heliinstructeurs zijn. Men dient mee te brengen.

- Basiskennis van een modelhelikopter. (Waarvoor dient wat.)
- een werkende veilige heli + alle startmiddelen pomp/akku/Laders.
- Verse brandstof, het juiste nitro gehalte
- Kontrole over alle funties, basis hoveren, hoogte houden, vooruit, achteruit, links rechts.
(Bv door 5 lessen bij een vliegschool te nemen).
("Maar dat kost geld!") Ja, had anders een coaxiaaltje gekocht.
- Lid worden van de Club (incl. KnvvL)

Daarna mag men laten zien in onze speciale hoverbak 30x30M dat men de heli
redelijk onder controle heeft. En geen gevaar voor zichzelf of anderen is.
Is dit zo mag men in die bak oefenen tot aan brevet of,
als het niet veilig gaat, terug gestuurd worden voor extra basislessen.

Groetjes, Martin

Knvvl, net de ANWB-Wegenwacht, je hoopt ze nooit nodig te hebben,
maar als je pech hebt is het wel bijzonder fijn, die hulp.
 
Dat vind ik hele aannemelijke en goede voorwaarden Martin.
Mag wat mij betreft iedere club zo overnemen!.

En ik snap de frustraties van sommige mensen ook best wel, maar ik vind wel dat we hier op het MBF wel open moeten blijven staan voor mensen die beginnen met de hobby.
En ik vind persoonlijk ook de interesse het belangrijkst.
Iemand die bij mij met een vuilniszak met onderdelen aankomt, zal ik ook aanraden om eerst eens wat te gaan lezen/studeren, zelf dat ding zo goed mogelijk in elkaar te zetten, en dan maar eens terug te komen voor inspectie #2.
Ik ben zelfs van mening dat beginners alles zelf moeten doen, leg het graag uit, maar je zal het toch zelf moeten leren.
Is ook een essentieel onderdeel van de hobby.

Ik wil graag serieuze en enthousiaste mensen kunnen doorverwijzen naar verenigingen, met de wetenschap dat ze ook een plekje kunnen vinden om de hobby op een veilige en gezellige manier uit te oefenen, en niet dat ze overal het gevoel hebben tegen een betonnen muur aan te lopen.

Grt,
Eric
 
Laatst bewerkt:
Neem aan dat je hier ook wel eens een tip geeft, die mensen worden echt niet allemaal lid van je vereniging toch..
Ik zou wel helpen, zeker als er een kans inzit om nieuwe heli vliegers in de vereniging erbij te krijgen.
Een nieuw lid betekent meer club inkomsten en meer gedeeld plezier.
Maar misschien ben ik een beetje te optimistisch ingesteld, en te vers in deze hobby ;).
 
Tuurlijk, wel een tip zo hier en daar, maar ik zou echt niet structureel tijd stoppen in iemand waarvan ik denk dat hij 'misbruik' van de hulp maak. Vaak genoeg mensen geholpen die ik daarna nooit meer terug zag.
 
Back
Top