Hirobo 30, maar welke?? Shuttle? Schaal? Dit is immers het Schaalforum.
Welke Motor?
Welke Gyro?
Zender is weliswaar geschikt om heli te vliegen, echter niet veel aanwezig bij clubs.
Dat je ontzag hebt, voor een brandstofheli snap ik, maar eigenlijk is elektro nog gevaarlijker.
Als een brandstofmotor uit is (Niet draait), is die UIT.
Bij een elektro motor betekent AKKU aangesloten als AAN (ookal draait er niets).
---------------------------------------------------------------------------------------
Dit bedoelde Mantra met "WE KUNNEN" vandaar de frustratie.
Kleine opsomming van de laatste 4 jaar:
- Geen idee hebben welke Merk of Type heli men heeft "overgenomen".
- Akku's niet geladen, of gewone (ook lege) batterijen zowel in zender als aandrijving.
- Onbekende goedkope chineese Gyro's, zonder gebruiksaanwijzing.
- Allegaartje van verschillende servo's op tuimel, soms met plakband de draden aan elkaar
geknoopt. ("Soldeer, Wat is dat?").
- Zwaar beschadigde bladen (Toch een keer zelf geprobeert?)
- Brandstof verkeerde soort en vaak jaren oud,
- Geen reserve pluggen, , oude er zelf nog nooit uit gehaald en getest.
- Brandstofslangen/tank lek en oud,
- Startmotor??? Heb ik die nodig dan?
- Lege of te kleine startakku.
- Gloeiakku???
etc ect.
Als het dan niet lukt om de heli de zelfde dag vliegend te krijgen.
Van goed afstellen nog maar te zwijgen. Is men vaak teleur gesteld, want ja:
"Ik heb al zoveel hobby's en volgende week de kinderen, tot over een half jaar
dan maar weer."
Dit is echt niet overdreven.
En als na dagen sleutelen, Ding mee naar huis genomen (deels eigen) onderdelen
in gezet en vervangen, het uiteindelijk redelijk vliegt, hoor of zie je die nooit meer terug.
Wat blijkt: Toch ergens op een parkveldje om de hoek, tussen de spelende kinderen zelf geprobeert te vliegen, schade gemaakt, voor onderdelen bij een handelaar geweest,
geschrokken van de prijs van onderdelen en opbouwkosten (Want zelf repareren kan men niet.) Dus gestopt.
Maar goed, iemand die met redelijk nieuwaardig (heel) dus hoeft niet nieuw te zijn.
Met een setup die werkt, of kan werken.
Voorbereid is, en zijn spullen op orde heeft.
En kenbaarmaakt dat hij wel lid wil worden, en echt wil leren om heli te vliegen
Dan wordt hij echtwel geholpen.
En niet met de spullen (echt ze komen met een vuilniszak er nog omheen),
die hij zaterdag via internet heeft overgenomen, op de mooiste zondagmiddag van het jaar aan.
Maar een paar keer op een club avond, langskomen. Zo gezegt een paar keer, wat niet altijd is er tijd of een helipiloot of zin om aan een heli te prutsen. ("Maarja ik wilde eigenlijk as zaterdag vliegen. en misschien heb ik over 7 weken nog eens een keer tijd."
Echt waar.
Vandaar dat club "Wilde Vliegers" niet graag helpen.
Overigens snap ik Vrije Vliegers die weten waar en wat ze doen, heel goed.
Vindt maar eens een geschikt modelvliegveld waar heli's welkom zijn.
En geen "Gevaarlijke dingen die spontaan exploderen" zijn.
Echter zijn er nog steeds lieden, die door onkunde gevaarlijke situatie's veroorzaken.
Wat verwacht men bij MVC-midden nederland van een beginnende helivlieger,
daar er geen heliinstructeurs zijn. Men dient mee te brengen.
- Basiskennis van een modelhelikopter. (Waarvoor dient wat.)
- een werkende veilige heli + alle startmiddelen pomp/akku/Laders.
- Verse brandstof, het juiste nitro gehalte
- Kontrole over alle funties, basis hoveren, hoogte houden, vooruit, achteruit, links rechts.
(Bv door 5 lessen bij een vliegschool te nemen).
("Maar dat kost geld!") Ja, had anders een coaxiaaltje gekocht.
- Lid worden van de Club (incl. KnvvL)
Daarna mag men laten zien in onze speciale hoverbak 30x30M dat men de heli
redelijk onder controle heeft. En geen gevaar voor zichzelf of anderen is.
Is dit zo mag men in die bak oefenen tot aan brevet of,
als het niet veilig gaat, terug gestuurd worden voor extra basislessen.
Groetjes, Martin
Knvvl, net de ANWB-Wegenwacht, je hoopt ze nooit nodig te hebben,
maar als je pech hebt is het wel bijzonder fijn, die hulp.