Het Walkera CB100 topic

Een beetje late reactie, maar toch..
ik ben net voor t eerst mijn lipo aan t laden. en blijf er dus lekker bij staan...
maar las dit onderstaande en dat is toch een beetje tegenstrijdig...
sinds wanneer is een Metalen koekblik een NIET geleidende ondergrond??
wat geleid metaal dan niet?? keramiek lijkt me een betere oplossing.. een mok ofzo?
Ik laad 'm gewoon in een bloempot. Het is gelukkig ook maar een kleine 1 cellige LiPo, dus ALS die al boem gaan doen is het nog geen supergrote ramp.
nee; 'tuurlijk niet!
gewoon iets van 20 dollar...
Hoe? Want als ik op die site kijk bij UPS kost het mij om de metalen koffer op te sturen toch echt 74 USD.... Beetje teveel van het goede

En jammer dat de heli nog niet binnen is, ben erg benieuwd wat je er van vind :P
 
Ik heb een heli onderweg; geen koffer. Verzendkosten van de barebone heli waren 20 USD ongeveer. Vergeet dat hele UPS; dat was in mijn geval iets anders.
Op de beurs in Dortmund vorige jaar heb ik een koffertje voor m'n 4#3B gekocht voor 25 euro; misschien een tip als jij die kant nog op gaat.
 
hebben meer mensen er last van dat die stekkertjes van de lipo wel heel erg vast gaan zitten aan het contrastekkertje van je heli.. ik ben af en toe wel erg lang aan het pielen om de accu weer los te krijgen.. is dat een kwestie van dat het even moet inslijten? of is het een handigheidje?
 
Yep; gewoon Microdeans; de originele zijn te koop bij Aircraftworld

Ik heb m'n eerste vlucht inmiddels achter de rug, eerste indrukken:
- bevalt goed!
- voelt forser / zwaarder dan de Lama2#1, maar zet je ze naast elkaar dan is er weinig verschil
- vliegt pittig qua klimvermogen, draaien, etc.
- goed stabiel te hangen, niet zo stabiel als een coax, vraagt eenmaal in beweging natuurlijk aandacht (maar niet te veel); heeft duidelijk meerwaarde t.o.v. een coax - vliegt prima
- hangt een beetje scheef naar rechts (zonder canopy gevlogen)
- stil!

Opvallend: ik moet op de zender kanaal 2 en 4 ompolen t.o.v. de instellingen van de Lama2#1. Vreemd, want de 4#3B (die de zelfde instellingen heeft als de CB100) wordt ook in 1 doos verkocht met de Lama2 met 1 zender (de 2401, dus zonder menu). Walkera biedt dus een pakket waarbij de gebruiker dus steeds een klepje moet losschroeven en 2 switches om moet zetten als ie van model wisselt...
 
Laatst bewerkt:
En je eerste indruk kwa verschil met de 4#3B Zambezi? Ben ik wel benieuwd naar.

Het is moeilijk vergelijken omdat het al weer even geleden is dat ik met de 4#3B V2 vloog en ondertussen mijn skills ook wel zijn gegroeid, maar een aantal dingen kan ik wel met zekerheid zeggen:
- veel stabieler in hoover / rustiger met rondvliegen
- voelt stevig aan met vliegen; bewegelijk zonder alle hoeken op te schieten (vliegt als een flinke maat groter met een normale FP-kop)
- zakt vrij snel naar de grond: gasknuppel vraagt ook aandacht!
- zal ondanks makkelijker te vliegen echt niet snel vervelen; is gewoon een echte heli, die gewoon vliegt zoals het hoort: erg goed
- mechanisch dik in orde stil en minder rauw dan mijn 4#3B V2 was

Ik zou in jouw geval zeker die kop overwegen om op je 4#3B V2 te zetten! (of een CB100 er bij halen)
 
Hmm, klinkt goed. Zeker voor het doel wat ik met zo'n mini heli voor ogen heb. De 4#3B is leuk en gaaf, maar het blijft een giftig ding, vooral in wat kleinere ruimtes. De CB100 lijkt me toch wel een mooi compromis tussen een coax en de 4#3.
Moet nog even nadenken wat ik doe, kop van de cb100 is een goed idee.
 
Damn, nu ga ik toch weer twijfelen.

Hoe is het gesteld met bijvoorbeeld headspeed?
En heeft hij daadwerkenlijk geen vervelende coax flybar trekjes?
Zoals erg hard tegenstribbelen op je controls als er een beetje vaart in zit,
of tilt slaan als de bochten te krap zijn?

En de ESCs, zijn dat brushed converters, of zijn het echte kanaal regelaars?
Ik wilde namenlijk graag zoiets op mijn eigen zender vliegen.
 
Laatst bewerkt:
@ Sven, die zal jij leuk vinden, ik kon met mijn 4-3B keihard rondvliegen in een hal, en heeft absoluut geen coax neiginkjes.
 
Damn, nu ga ik toch weer twijfelen.

Hoe is het gesteld met bijvoorbeeld headspeed?
En heeft hij daadwerkenlijk geen vervelende coax flybar trekjes?
Zoals erg hard tegenstribbelen op je controls als er een beetje vaart in zit,
of tilt slaan als de bochten te krap zijn?

En de ESCs, zijn dat brushed converters, of zijn het echte kanaal regelaars?
Ik wilde namenlijk graag zoiets op mijn eigen zender vliegen.

Zijn geen converters, maar gewoon esc's. Jij hebt toch een 4#3B (1x) brushless? zelfde idee dus, maar dan 2x. Je hebt dus een ontvanger/gyro en die zal je dus los moeten kopen als je 'm op je eigen niet-Walkera zender wilt vliegen. Ik zou het niet doen; gewoon deze als barebone kopen en op je 2401 vliegen; doe ik ook.
Tot op heden niets van vervelende trekjes gemerkt; het is ook geen coax en hij vliegt goed door, zij het wat tammer dan een 4#3.
 
Hoi ZamBeZi.
Zit je nog te denken aan een Upgrade 2.9 grams Tail motor voor je CB100?
Ik zag laatst een foto van zo'n CB100 met zo'n Tail.
Zag er vet uit.Het Tailvinnetje waar die motor opzit wordt dan namelijk erg anders.
En kan jouw CB100 genoeg voorwaartse snelheid opbouwen?
Ik vlieg namelijk af en toe wel eens met een CB180D van een kollega.
Die vond zelf namelijk dat de CB180D met buiten vliegen en dan met weinig wind vrijwel geen voorwaartse snelheid kon maken.Zelfs niet met de stick full naar voren gedrukt.
Vraag me af hoe die CB100 en CB180D aan elkaar gewaagd zijn qua vlieggedrag.
Mijn HM4#6 en de HM-UFLY van m'n helimaat lijken erg op elkaar qua vliegen.(gisteravond nog samen met beidde heli's tegelijk in zijn woonkamer gevlogen)
Maar de CB100 en CB180D zijn tot nu toe de enigste heli's met die Bell Hiller Mixer kop toch?
Vr GR Erwin
 
Hoi ZamBeZi.
Zit je nog te denken aan een Upgrade 2.9 grams Tail motor voor je CB100?
Ik zag laatst een foto van zo'n CB100 met zo'n Tail.
Zag er vet uit.Het Tailvinnetje waar die motor opzit wordt dan namelijk erg anders.
En kan jouw CB100 genoeg voorwaartse snelheid opbouwen?
Ik vlieg namelijk af en toe wel eens met een CB180D van een kollega.
Die vond zelf namelijk dat de CB180D met buiten vliegen en dan met weinig wind vrijwel geen voorwaartse snelheid kon maken.Zelfs niet met de stick full naar voren gedrukt.
Vraag me af hoe die CB100 en CB180D aan elkaar gewaagd zijn qua vlieggedrag.
Mijn HM4#6 en de HM-UFLY van m'n helimaat lijken erg op elkaar qua vliegen.(gisteravond nog samen met beidde heli's tegelijk in zijn woonkamer gevlogen)
Maar de CB100 en CB180D zijn tot nu toe de enigste heli's met die Bell Hiller Mixer kop toch?
Vr GR Erwin

Hey Erwin,

Voorlopig houd ik de staart zoals ie is; ik schrok me ook het apezuur van de prijs van dat staartmotortje. Achteraf blijkt het originele motortje ook niet echt cheapo, maar goed.
Eerste indruk is dat de voorwaartse snelheid prima in orde is; het is ook een hele andere heli dan de CB180D, al hebben ze wel het zelfde principe qua rotorhead; mijn CB100 weegt een fractie van de CB180D, is veel kleiner en full-brushless.
De CB180Q heeft de zelfde rotorhead als de CB180D, maar een ander frame en andere body. De electronica (ontvanger, brushed motoren) is dan wel weer gelijk.
 
Mijn 4-3b is full brushless met zon 2.9g tailmotor setje.
Maar een van zijn escs is met ingebouwde brushed converter.
Daarom dat ik het vroeg. ;)

Maar et zit dus meer snelheid in dan een coax iig?
 
hebben meer mensen er last van dat die stekkertjes van de lipo wel heel erg vast gaan zitten aan het contrastekkertje van je heli.. ik ben af en toe wel erg lang aan het pielen om de accu weer los te krijgen.. is dat een kwestie van dat het even moet inslijten? of is het een handigheidje?
Ze gaan wel degelijk soepeler naar een paar keer gelukkig. Ik kreeg ze aan het begin ook alleen maar los met een tangetje, maar nu kan ik ze zo van elkaar afschuiven.

Maar er komen zeker van die micro deans aan. ZamBeZi, heb jij ervaring met het solderen van zulke connectoren? Is dat een beetje goed te doen met een 30 watt soldeerbout?
 
Die micro deans zijn zeker een aanrader. Ik heb de 4#3b van Zambezi overgenomen een tijdje geleden, met micro deans. Echt ideaal die dingen. Gezien de hoeveelheid lipo's erbij kan hij dat zeker wel uitleggen ;). M'n standaard 4#3 ga ik ook van micro deans voorzien, wel zo handig, dus kom maar met die uitleg :).
 
Mijn 4-3b is full brushless met zon 2.9g tailmotor setje.
Maar een van zijn escs is met ingebouwde brushed converter.
Daarom dat ik het vroeg. ;)

Maar et zit dus meer snelheid in dan een coax iig?

Als ik Helipal moet geloven heeft de 4#3B Double Brushless de 2406B-ontvanger. Mijn CB100 heeft de 2406C. Ik heb ff het kapje er af gehaald; het ziet er niet anders uit dan dat er 2 echte brushless ESC's inzitten. De ESC van de hoofdmotor heeft een extra aansluitinkje om de stroom voor de ESC van de staartmotor te leveren; meer dan 2 draadjes op de print waar de accudraad eindigd is dat ook niet, overigens.

Meer snelheid dan een COAX uiteraard, maar wel erg stabiel. Net weer ff gevlogen; het is dat m'n zoontje in de box met ogen zo groot als theeschoteltjes zat te kijken naar wat er nu weer in de kamer vloog, want anders had ik achtjes draaien, nose-in en dergelijke op de 3e vlucht niet uitgesloten.
 
Uitleg Microdeans

1 koop de originele bij Aircraftworld
2 steek er 2 in elkaar en zet het geheel voorzichtig in de bankschroef; als je nu soldeert kan in een extreem geval (veel hitte) de zaak niet scheef gaan zitten in het kunststof blokje, omdat de stekkers elkaar "helpen"
3 vertin de draadjes
4 schuif de krimpjes er overheen
5 soldeer de draadjes aan de pennetjes op de Microdeans; je soldeerbout een miniem drupje tin geven is meestal voldoende - hoeft dan niet het gouden pennetje vooraf te vertinnen, wat het risico op oververhitting en/of te veel tin kleiner maakt
6 gebruik sowieso niet te veel tin, want de + en - zitten erg dicht bij elkaar
7 ik maak de plus aan de accuzijde op het vrouwtjes van de Microdeans - de min steekt dus uit! er zullen er zijn die het anders doen, maar ik heb er redelijk op geGoogled en de meesten doen het zoals ik
8 schuif de krimpjes terug richting de gesoldeerde verbindingen; aansteker op 5 cm er onder en klaar
9 ik doe over het geheel (dus ook het plastic blokje van de Microdeans) nog een groter krimpje voor het nette
 
Laatst bewerkt:
Back
Top