5 assige trekker met 175 ton/m auto laadkraan

ik zal effe op heldering geven
@ wil de mast van 280cm is alleen voor de show de lengte dan die wil ik ook zoo maaken dat hij maar een paar graden kan zakken en de kraan kan pas bewegen waneer er een trailer er achter hangt of een bak met een paar gewichten er in voor de ballast zoodat de kraan ook met de mast lengt van 280 cm toch nog wat kan hijsen met een liertje er op

ik maak ook twee masten een van 280cm en een mast met een lengte ongeveer 1 meter
voor de zwaardere opjecten te hjsen b.v een trekker

gr benzie
 
Hallo Benzie,


Nou 15 kg optillen direct naast de trekker gaat echt ook niet lukken hoor !!
Ten eerste zal je stempels voor en achter moeten hebben die redelijk ver uitschuiven, maar dan nog zal de trekker de neiging krijgen om te gaan omkiepen, zonder een tegen-ballastgewicht !!

Je mag blij zijn als je 5kg kan optillen.
(Een leimbach kraan kan maximaal maar 500gram optillen, bovendien is die mast vrij kort)

Misschien als je de kraan rechts naar achteren zet , dat je aan de achterkant misschien 10 kg kan optillen, maar dan zal waarschijnlijk de mast het begeven, of die moet je zo zwaar maken, maar dan lijkt met niet meer op de 1:1 !!

Als je op 5 meter 5kg wil optillen moet je dit vergelijken met 17 ton, nou een 150ton/m kraan lacht daar natuurlijk om op 5 meter, maar op 40 meter wordt dit een heel ander verhaal, dan zal de kraan hooguit nog 800kg kunnen tillen, maar precies weet ik het niet, want ik heb zo even geen tabellen bij de hand.
Maar het is ook nog per kraan verschillend hoor !
Jij praat over een mastlengte 2,80 meter, dat is in werkelijkheid 42 meter.

Maar waarom met de mast zolang zijn ???, want dit zou betekenen dat jij de mast total 15 keer inschuiven en div. malen inklappen/opvouwen, nou dan wordt de kraan wel heel erg breed denk ik.

Ik denk als je een kraan kan maken die 60 cm, hooguit 75cm lang is, dan heb je al een flinke kraan hoor, waar je dan ook nog wat mee kan optillen !!
Maar dat is aan het einde van de mast dan geen 5kg meer hoor !!
 
tabel3.jpg



dit is de tabel van mijn kraan in theorie... op 2,43m kan ik zelfs nog maar 1,5kg tillen...
op 21cm kan ik 32,8kg tillen met een speciaal blok. 7x inscharing dacht ik. Met 5x inscharing kan ik maar 24,4kg tillen. dit loopt rap af naar mate ik verder vanaf mijn kraan ga werken.

Een autolaadkraan zie ik geen trekker op tillen... laat staan in de lucht houden??? Daar moet naar mijn idee toch wel wat serieuzers voor aan te pas komen..

datasheet van een 150t/m kraan.
http://lammerts-trading.com/files_cms/bestand/28412.pdf

daar is te zien dat je op 10M nog geen 10t meer kan tillen. 10t op 10m = 3,6kg op 70cm.

PS het is ook wel een monster van een autolaad kraan...
franck1750_02.jpg


http://www.ditzj.de/html/nl/trucks/volvo/franckfh16.html
 
Laatst bewerkt:
dit is de tabel van mijn kraan in theorie... op 2,43m kan ik zelfs nog maar 1,5kg tillen...
op 21cm kan ik 32,8kg tillen met een speciaal blok. 7x inscharing dacht ik. Met 5x inscharing kan ik maar 24,4kg tillen. dit loopt rap af naar mate ik verder vanaf mijn kraan ga werken.

Een autolaadkraan zie ik geen trekker op tillen... laat staan in de lucht houden??? Daar moet naar mijn idee toch wel wat serieuzers voor aan te pas komen..

datasheet van een 150t/m kraan.
http://lammerts-trading.com/files_cms/bestand/28412.pdf

daar is te zien dat je op 10M nog geen 10t meer kan tillen. 10t op 10m = 3,6kg op 70cm.

PS het is ook wel een monster van een autolaad kraan...


Ditzj.de - Volvo FH16-550 - Franckaert


Hallo Alwin,

Dat bedoel ik nou, wat Benzie wil is in werkelijkheid niet eens realiseerbaar.

Ik had de tabellen niet zo bij de hand maar ik zat aardig goed met 800kg op 40 meter.

En moet je eens zien wat een beer van een kraan deze Effer kraan is en wat voor ruimte deze kraan inneemt op de trekker, de koppelschotel staat zelfs niet eens in het midden van de 2 aandrijfassen.

Dus Benzie, ik denk dat jij je plannen moet bijstellen !!
 
nou wil ik niet vervelend zijn maar ik kan met mijn leimbach kraan op ongeveer 30 cm met een werk druk van ongeveer 11 bar met moeite 1 kilo tillen maar als ik de mast 1 cm vedder uit schuif is dit niet meer mogelijk

wel heb ik de steunpoten aangepast zodat deze 8 cm uit schuiven in plaats van 5 cm
 
de stempelbasis van de kraan is op 1.1 is 9.8 meter en op schaal 1.14.5 is ongeveer 36 cm breedt . ik maak eerst een mast met 8 telescoperende mast delen en twee vast .de mast an 2.80 meteter wordt als laaste gebouwt maar erop de komt op dat deel van de mast een paar beveligingen zodat hij niet te ver kan aftoppen zodat de kraan niet om kan vallen .
en op het stuk van 8 telescopeerende kan ook nog een jip op de kraan en die schuift nog 4keer uit
gr benzie
 
5 assige trekker met 1750 effer

Hallo Benzie ;

Ga je een concurent worden of zo , daar ik ook een 5 assige Scania Topline heb waarbij alle 3 stuurassen en 2 achter assen aangedreven zijn .
Achter mijn cabine boven de steunpoten komt een kast te staan waarin alle stuurventielen zitten + daarboven de hydrauliekpomp met motor .
Achter deze zou dan de nog te bouwen Palfinger PK 150002 G met PJ 170 jib komen te staan .
Het is de bedoeling dat de hoofd steun poten 3x uitschuiven en de achterste maar 2x uit te schuiven .
Mijn model staat op de Minitruckers website .
Kijk er wel naar uit wanneer jij hierbij foto's van jouw kraan in opbouw gaat plaatsen .
Kunnen we zowat van elkaar afkijken :-) .
Ik zal jouw model ook volgen en kijk al uit naar de volgende foto's .
Of deze op het einde veel zou kunnen tillen is niet zo belangrijk .
Het is zoals je reeds vermeld hebt > het oogt mooi en of het nu nog gaat lukken is nog een andere vraag .
We zullen wel zien .

Mvg,
Steve Billast .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je dat concurent om moet keren.een dag en voor middag op het forum kan men een ander niet als concurent beschouwen.ook stel je steeds vragen op het topic van een ander,begin eens voor je zelf op alle gebied.
adrie
 
Laatst bewerkt:
Hallo Benzie ;

Ga je een concurent worden of zo , daar ik ook een 5 assige Scania Topline heb waarbij alle 3 stuurassen en 2 achter assen aangedreven zijn .
Achter mijn cabine boven de steunpoten komt een kast te staan waarin alle stuurventielen zitten + daarboven de hydrauliekpomp met motor .
Achter deze zou dan de nog te bouwen Palfinger PK 150002 G met PJ 170 jib komen te staan .
Het is de bedoeling dat de hoofd steun poten 3x uitschuiven en de achterste maar 2x uit te schuiven .
Mijn model staat op de Minitruckers website .
Kijk er wel naar uit wanneer jij hierbij foto's van jouw kraan in opbouw gaat plaatsen .
Kunnen we zowat van elkaar afkijken :-) .
Ik zal jouw model ook volgen en kijk al uit naar de volgende foto's .
Of deze op het einde veel zou kunnen tillen is niet zo belangrijk .
Het is zoals je reeds vermeld hebt > het oogt mooi en of het nu nog gaat lukken is nog een andere vraag .
We zullen wel zien .

Mvg,
Steve Billast .

over welke 5 asser gaat het dan want ik kan er even zo gauw geen foto van vinden bij minitruckers maar ben wel benieuwd ernaar
 
Hoi allemaal,

Wat een drukte over een geweldig (moeilijk te realiseren) idee!!

Niet vervelend bedoeld, maar hoe wil je de kraan aandrijven? Je hebt geen ruimte om wat dan ook kwijt te kunnen, en met servo's of zelfs spindels kun je met geen mogelijkheid zo'n hefvermogen opwekken... Zelfs met hydrauliek lijkt het mij onmogelijk om een mast van 280 cm omhoog te krijgen! Zelfs als de mast 1 kilo weegt, ongeveer 10Newton (we hebben het tenslotte over kracht en niet over massa), dan moet je al een hefvermogen van 140 cm X 10 N = 1400 Ncm. Dit is een kracht die niet meer door het materiaal verwerkt kan worden! Als je dan ook nog iets wilt gaan hijsen, loopt die waarde nog veel verder op! En ik denk dat ik de mast wel heel licht heb ingeschat...

Ik ben zelf met een 80 t/m kraan bezig, maar ik weet zeker, dat op 3 of 4 delen uuitgeschoven een brudercontainer al een hele last is. Dan zit je ongeveer op 85 centimeter kraanlengte.

Netto betekent dat 7,5 N X 85 cm = 637,5 Ncm. Dit betekent dat de hefcylinder op 2 cm uit het draaipunt van de hefmast een hefvermogen van 318,75 N moet opwekken, ALS de mast niets zou wegen...

De mast gaat waarschijnlijk ongeveer 1,5 kilo wegen, met het zwaartepunt op 50+ cm uit het draaipunt.

alleen de mast levert al een uitdaging om met hydrauliek op te tillen, maar voor het mooie nog even een formule... zwaartepunt mast gunstig geschat, dus waarschijnlijk ligt het benodigde hefvermogen nog hoger, en ik hou ook geen rekening metweerstanden, alleen zuiver theoretisch.

mast: 15 N X 50 cm =750 Ncm + last 637,5 Ncm = 1387,5 Ncm.
Als de hefcylinder op 4 cm uit het draaipunt zou staan, is het hef vermogen dat nodig is: 346,875 Newton, ofwel 35 KILO!!!

Daar heb je een heel dikke hefcylinder voor nodig, en ik heb in mijn kraan maar 32 mm buitenmaat voor de hefcylinder.

Volgens berekeningen van een vriend van me heb ik minimaal 25 Bar druk nodig, bij een zuigerdiameter van 28 mm.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar de uitdaging is wel heel erg groot.


Groeten uit Helmond,

Sander
 
@ sanderdekraantrucker
Ik was zo ie zo al van plan om met een werkdruk van 30 tot 40 bar te werken, de kraan wordt uitgevoerd met twee cilinders langs elkaar is mijn planning, dat is ook bij de 1 op 1, maar ik ben momenteel met mijn project zover dat ik met de kraan kan gaan beginnen
Momenteel ligt alles even stil, ik moet nog een keertje wat maten opmeten op een 1 op 1 model en ben ook met wat andere projectjes bezig.
gr benzie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi benzie,

Helaas heb je bij 2 cylinders naast elkaar het probleem dat je veel minder oppervlakte hebt, en ik denk dat 30 of 40 bar wel heel veel is. Een Jung pomp levert het met gemak, maar je slangen kunnen het niet aan, en je dichtingen van je cylinders zullen ook heel wat te verduren krijgen...

Ik denk dat je nog iets te makkelijk denkt over de kraan, en waar ik net aan dacht, hoe wil je zoveel uitschuifcylinders monteren? Dit gewicht beperkt natuurlijk ook het hefvermogen...

Niettemin ga ik natuurlijk met veel interesse jouw projekt volgen, ik ben geen praktijkman qua modelbouw, maar ik werk dagelijks met het voorbeeld van mijn model.

Groeten, Sander
 
Hoi allemaal,

Wat een drukte over een geweldig (moeilijk te realiseren) idee!!

Niet vervelend bedoeld, maar hoe wil je de kraan aandrijven? Je hebt geen ruimte om wat dan ook kwijt te kunnen, en met servo's of zelfs spindels kun je met geen mogelijkheid zo'n hefvermogen opwekken... Zelfs met hydrauliek lijkt het mij onmogelijk om een mast van 280 cm omhoog te krijgen! Zelfs als de mast 1 kilo weegt, ongeveer 10Newton (we hebben het tenslotte over kracht en niet over massa), dan moet je al een hefvermogen van 140 cm X 10 N = 1400 Ncm. Dit is een kracht die niet meer door het materiaal verwerkt kan worden! Als je dan ook nog iets wilt gaan hijsen, loopt die waarde nog veel verder op! En ik denk dat ik de mast wel heel licht heb ingeschat...

Ik ben zelf met een 80 t/m kraan bezig, maar ik weet zeker, dat op 3 of 4 delen uuitgeschoven een brudercontainer al een hele last is. Dan zit je ongeveer op 85 centimeter kraanlengte.

Netto betekent dat 7,5 N X 85 cm = 637,5 Ncm. Dit betekent dat de hefcylinder op 2 cm uit het draaipunt van de hefmast een hefvermogen van 318,75 N moet opwekken, ALS de mast niets zou wegen...

De mast gaat waarschijnlijk ongeveer 1,5 kilo wegen, met het zwaartepunt op 50+ cm uit het draaipunt.

alleen de mast levert al een uitdaging om met hydrauliek op te tillen, maar voor het mooie nog even een formule... zwaartepunt mast gunstig geschat, dus waarschijnlijk ligt het benodigde hefvermogen nog hoger, en ik hou ook geen rekening metweerstanden, alleen zuiver theoretisch.

mast: 15 N X 50 cm =750 Ncm + last 637,5 Ncm = 1387,5 Ncm.
Als de hefcylinder op 4 cm uit het draaipunt zou staan, is het hef vermogen dat nodig is: 346,875 Newton, ofwel 35 KILO!!!

Daar heb je een heel dikke hefcylinder voor nodig, en ik heb in mijn kraan maar 32 mm buitenmaat voor de hefcylinder.

Volgens berekeningen van een vriend van me heb ik minimaal 25 Bar druk nodig, bij een zuigerdiameter van 28 mm.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar de uitdaging is wel heel erg groot.


Groeten uit Helmond,

Sander


Hallo Sander,

Ik had Benzie ook al gezegd dat deze autolaadkraan niet is te realiseren, zodat deze ook daadwerkelijk gaat werken.

Ook zal de afstempeling niet gaan werken zonder tegengewicht (ballastblok), de truck zal dan zeker gaan kantelen.

Bovendien zal zo'n lange mast nogal doorbuigen, wat dan weer problemen gaat geven met in en uitschuiven.

Maar de hefcilinders zullen dermate groot moeten zijn om de kraan ook daadwerkleijk te laten werken, dat de cilinders niet realistisch zijn ten opzichte van de kraan zelf, zeker niet omgerekend naar de 1:1.
Waarschijnlijk zal hij geen hefvermogen overhouden bij een volledig uitgeschoven mast !

Ik vind het alleen jammer als je iets gaat bouwen, waar je heel veel tijd in gaat steken en dat achteraf blijkt dat het niet gaat werken.

Maar Benzie moet het zelf weten, het is zijn beslissing om deze autolaadkraan te bouwen !!
 
Hoi Piet,

Ik wil niemand ontmoedigen om iets te ondernemen in deze mooie hobby... :)

Helaas ben ik nog in de planningsfase van mijn eigen truck, maar ik heb eerst een haalbaarheidsbeoordeling gemaakt (mooi scrabblewoord :/ ) Daarom ben ik van het idee van een 150 t/m Palfingerkraan met jib afgestapt.
De kosten daargelaten is de techniek een hele opgave. Binnenkort zal ik ook mijn eigen bouwverslag openen, want ik weet van een aantal dingen nog niet hoe ik ze op ga lossen. Maar dat is al weer te veel off topic.

Groeten, Sander
 
Beste collega's,

Ik heb nu dit hele topic diverse keren doorgenomen en eerlijk gezegd komt er bij mij een klein beetje irritatie naar boven.

Persoonlijk vind ik het werkelijk PERFECT dat men Benzie voorziet van informatie mbt tot zijn plan doormiddel van eigen ervaringen en berekingen.

Maar beste mensen, probeer elkaar dan niet voor ......... uit te maken! :confused:
Als Benzie dit idee daadwerkelijk wil gaan maken is dat toch zijn keuze ?
En ja hij is gewaarschuwd voor alles wat maar mis kan gaan en dat het een zo goed als onmogelijk project is, Mede door de afmetingen en gewichten die Benzie opnoemt.


Nou ja goed, BENZIE SUCCES :) en ik hoop dat het je lukt !
Ik zal jou topic in ieder geval met veel interesse volgen.

p.s. Ik wil met dit bericht niemand beledigen of iets dergelijks uitlokken en mocht dat wel zo worden ervaren dan mag de MODERATOR dit bericht direct weer verwijderen en dan ook alvast mijn excusses.
 
heren mede modelbouwers ik heb er vanacht de hele nacht wakker gelegen of het wel zin heeft om de 150 tm meter autolaadkraan te bouwen het bouwen moet geen probleem zijn maar het werkent krijgen dat zal aleen gaan lukken als ik een contaner er achter op heb staan met de hydroliek systeem er in en dat zouw dan betekene dat ik met mijn vrachtwagen niets ander kan ver voeren als een contaner
dus heb ik na een nacht je wakker gelegen besloten om van de 150 tons autolaadkraan af te stappen maar wil nu een kleinere kraan gaan bouwen en dat zouw dan ongeveer een 100 ton kraan worden op een 4 assege vrachtwagen gebouwt

gr benzie
 
Zit net te denken ...
Heb tijdje geleden een vrachtwagen gezien met een dieplader. En op dat stuk boven de schotel (weet effe niet hoe dat heet) stond zo'n kraan. Had ik nog nooit gezien, vond het wel apart.
Hoeveel tons weet ik niet, maar zag er niet zo overdreven groot uit.
Misschien een idee om dat te maken ? Dan zou je misschien die hydraliek enzo in zo'n kist kunnen maken die je wel eens op diepladers ziet staan.
 
@ neonic dat is ook een optie dat wordt voorlopig aan de kant gezet ik wil eerst mijn vrachtwagen rijbewijs halen en mijn andere 6 projecten af ronden
dat zijn 1 BE combinatie met oplegger 4 verschillende verrreikers en dan mijn 8*4*4 truck met een autolaadkraan.
gr benzie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Excuseert u mijn lompheid

@ Robbert: Mijn bedoeling was alleen een negatief bouwadvies te geven, zonder mensen voor wat dan ook uit te maken... Of Benzie zijn truck wel of niet wil bouwen, is volledig zijn eigen keuze! Ik beoordeel of veroordeel niemand.

@all: Wat Benzie ook gaat bouwen, ik zal het met veel interesse volgen, omdat ik met mijn projekt tegen dezelfde problemen zal lopen.

Vriendelijke groeten, Sander
 
Back
Top