5 assige trekker met 175 ton/m auto laadkraan

Benzie.... wat Cheeta zegt klopt voor de volle 100%, modelbouw is een uitdaging. Anders was het toch niet leuk. Tuurlijk gaan de dingen niet altijd gaan zoals gehoopt/gepland maar wanneer het model eenmaal klaar is kan je pas echt trots zijn op je model. En de tip van alles eerst op papier te zetten moet je zeker ter harte nemen, ik teken eerst alles uit vb koetswerk onderdelen en pas alles eens in elkaar, fouten komen dan naar boven zonder datdit een ramp hoeft te zijn.

Gewoon ervoor gaan zou ik zeggen, veel plezier

Mvg Jan

spreek me anders gerust eens aan op msn.

ik teken zelf veel uit ik schets veel met pen / potlood en papier. maar teken alles om zeker te zijn uit op de pc in autocad. om te zien hoe en wat dingen zullen worden,

vooral 3D vind ik belangrijk omdat je dan echt inziet hoe en wat er gaat gebeuren.

ik ga nu beginnen met de montage platen voor de mast dit moet massief zijn. maar ben er nog niet helemaal uit hoe en wat ik het ga aanpakken hoe dik het materiaal moet worden etc. denk dat 5mm messing het wel aan moet kunnen. gewicht speelt allang geen rol meer in mijn kraan hoe lager het zwaartepunt des te beter. dit zal voor jouw truck ook gelden.

ja dat klopt cheeta want ik heb mijn oficeel hijsbewijs voor een mobilehijs kraan en mij is geleerdt kracht x lengte arm = het maxsimaale hijs gewicht
en bij een mobile kraan wordt altijd van uit hardt draaikrans gerekent
en dat aan spreken dat zal ik zekker doen cheeta

gr benzie

Er is helemaal niets mis met uitdagingen en ambitie. Echter, als je werktuigbouwkundige wilt worden, zul je eerst op de lagere school moeten leren lezen, schrijven en rekenen. Daarna naar de middelbare school voor wis- en natuurkunde en uiteindelijk naar het HBO. Je kunt je kind wel direct naar het HBO sturen, maar de kans dat hij/zij dan een bul haalt is vrij klein.

Wat ik wil zeggen is dit:
Er bevinden zich op dit forum een paar mensen die op hoog niveau modelbouw bedrijven, maar ik denk dat er bar weinig zijn die als eerste model een dergelijk gecompliceerd project hebben opgepakt.
In tegenstelling daarvan, heb ik genoeg beginners gezien die in hun enthousiasme meteen in het diepe sprongen, om vervolgens een illusie en veel geld armer hun spullen in de kast of op marktplaats te zetten.

Er is helemaal niets mis met uitdagingen en ambitie. Echter, als je werktuigbouwkundige wilt worden, zul je eerst op de lagere school moeten leren lezen, schrijven en rekenen. Daarna naar de middelbare school voor wis- en natuurkunde en uiteindelijk naar het HBO. Je kunt je kind wel direct naar het HBO sturen, maar de kans dat hij/zij dan een bul haalt is vrij klein.

Wat ik wil zeggen is dit:
Er bevinden zich op dit forum een paar mensen die op hoog niveau modelbouw bedrijven, maar ik denk dat er bar weinig zijn die als eerste model een dergelijk gecompliceerd project hebben opgepakt.
In tegenstelling daarvan, heb ik genoeg beginners gezien die in hun enthousiasme meteen in het diepe sprongen, om vervolgens een illusie en veel geld armer hun spullen in de kast of op marktplaats te zetten.

Oei, Oei, dit komt wel even aan zeg !!
Ik wilde het niet zeggen, maar ik denk ook dat hij iets te hoog grijpt, want ook een Leimbach kraan in elkaar zetten vereist enige vakkennis !!

En het is inderdaad jammer, als hij dure materialen aanschaft en het komt in de kast te liggen !
En ja, verkopen via Ebay of Marktplaats levert meestal nooit het geld op van wat het heeft gekost en dat is echt jammer !!!

daar geef ik jullie groot gelijk in het is mechine iets te groot gegrepen ja.
als je de tijd er voor neemt en alles op papier aan het uit tekkenen op de schaal 1/14.8 en rustig de tijd neemt met het makken van onderdellen ik verwacht det dit project pas in eind 2010 klaar is en mijn vader is best handig

gr benzie

update

het is een alweer een tijdje geleden dat ik me heb laten horen wegen omstandig heden met school en carnaval heb ik de twee weken toch wat aan mijn vrachtwagen kunne doen

full

full

de laaste as wordt nog om gebouwt naar een aangedreven stuur as

full

heb dit weekend de tweede stuur as en de laste as geplaatseen het chassie verlengt gr benzie

Laatst bewerkt door een moderator:
@ volvo_reak
dat klopt het is een keer iets anders en het is ook nog mooi om naar te kijken als hij over een baan heen rijdt

@v8-leono
het wordt een trekker met een schotel om een dieplader wil trekker en ik wil het zoo maken dat ik er een bak achter over de schotel kan maken met wat contragewicht er in om de kraan zonder dieplader toch mee te kunne zware dingen te kunnen hijsen

gr benzie

dag benzie ik denk dat de truck erg mooi gaat worden zo te hooren
ik ben benieud hoe die er uit komt te zien
gr v8-leono

de kraan ga ik zelf maken is wel mijn bedoeling omdat de kraan ongeveer 15kg kunne tillen en met een mast lengt van 280 cm lang dat redt een leimbach niet met een druk van 10 bar
daarom maak ik de kraan zelf op 30 bar ongeveer

gr benzie

Kraan

Hallo Benzie

Ik val bijna om van de maten en gewichten die jij in je laatste bericht noemt.15 kg bij een mastlengte van 2.80 meter.Dat is nogal wat.Ten eerste het max. hijsmoment van een kraan wordt opgegeven in ton/meter.Dus een kraan van 150 t/m kan in theorie 150 ton tillen op 1
meter uit het hart van de kraan.Maar dan werk je tussen de stempels.Wil je verder weg dan loopt in de hijstabel het hijsvermogen sterk terug.Dus hoe verder je uit het hart van de kraan komt hoe minder je kunt tillen.Maar dit kun je alleen maar realiseren als je voldoende kontragewicht hebt.In dit geval dient de truck als kontragewicht.Maar dat is het probleem bij ons modelbouwers dat heeft onze truck niet.Dus als jij je mast van 2.80 meter uitschuift
zonder last dan valt je truck al om over de stempels als je horizontaal gaat zonder last.Wil je dit niet dan zul je heel veel kontragewicht moeten gebruiken en dat is weer de bedoeling niet.Probeer het maar eens uit met een stuk hout van 2.80 meter en zet dat onder een hoek van 45 graden in je chassis.je zult versteld staan.
Ik probeer hiermee je niet te ontmoedigen.Maar een hoop geld en een teleurstelling te besparen.

Mvg Wil

hallo
de titel heeft een spelfout,
het zal denk ik trekker moeten zijn,
het staat zo l...g
mvg markioo

Kraan

Hallo Markioo

Nee hoor geen fout.Ik heb alleen over de kraan geschreven en niets over de trekker.Het is een 5-assige trekker met een kraan.

Mvg Wil

wil er staat "terekker" in plaats van trekker.

tevens neem ik aan dat benzie bedoelt een maximale mast lengte van 280cm en een max liftkracht van 15kg op zijn kortste afstand.

een 150t kraan zou in schaal 55kg moeten tillen op 1m. *dat is niet misselijk.. meer dan een liebherr telekraan. echter loopt de tabel bijna als een baksteen naar beneden...

dat is niet misselijk.. meer dan een liebherr telekraan. echter loopt de tabel bijna als een baksteen naar beneden...
Klopt, en 150tm is op de kortere afstand vergelijkbaar met een 35-40 tonner telekraan.
Heel kort bij kan de tabel van een 50 tonner ook nog gehaald worden. Voordeel van de autolaadkraan is dat deze "vlugger" een 15-20 ton op kan tillen dan een telekraan. Opstellen gaat wat vlugger, en er hoeft niet ingeschoren te worden.

@Wil,
150tm is een "bruto" opgaven van het maximale last moment. Voor een Palfinger blijft er "netto" maar een 120tm over.
Maar "verkoop techisch" staat die 150tm beter :)
Onze 5-asser woog van zich zelf al 34ton, en kon een ballast bak mee nemen van 9ton.
Hiermee kon de kraan rondom stabiel z'n tabel draaien.

dag benzie het is inderdaat een beste lengte van de kraan
maar waarom moet die lengte zo groot zij kan tog ook iets kleiner??
ik ben wel beniewt naar wat het gaat worden

gr leon

Back