Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

wat maak je die tekeningen toch mooi Rik.
Ik heb gewoon rvs 0.3 mm plaat gebruikt voor het huis.

Mvg,

Martin.
 
klopt, het model is klaar in principe. Ik moet echter nog weten hoe groot alles gaat worden. Als de turbine +2nd stage klaar is en werkt, dan kan ik de romp gaan afbouwen.


Tnx, Martin ;) jij kunt er ook al wat van

Gr. rik
Als de motor klaar is dan kom ik wel even langs, kunnen we hem gelijk controleren en kijken of ie goed draaid.
 
ik heb een aantal jaar terug ook met tunnels,cats,hydro,s gevaren. schaal 1:8 maar dan met quick draw, 15cc pico, 7,5 outboord, 26 cc zenoah. ook zelf drie punts hydro's gebouwd maar dan van hout. beetje experimenteel. vandaar mijn intressen.

maar ik neem aan dat je een overbrenging hebt van de turbine naar de as. met hoeveel toeren wil je die gaan laten lopen?


en dit zou t dan moeten worden :D

[media=youtube]cLrodXRRCLk[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi high fly,

Ik denk dat de prop 25000 tpm gaat draaien max. mocht dat verkeerd zijn, kwestie van gear ratio aanpassen.

Hij wordt inderdaad zoals in dat filmpje, echter een maatje groter. Die in het filmpje lijkt een meter ofso. De van mij is 1.25 x 0.6m

Gr. Rik
 
Zo, de cnc code voor het nieuwe type diffusor is ook bijna klaar. Deze kan op een 3 assige machine gefreesd worden, dus heb ik de roterende klauw nog niet nodig. Ik moet de code nog (laten) finetunen om bijvorbeeld alleen de ronde stukjes nauwkeurig te doen.

Hier een afbeelding van de simulatie:
new_dif_mill.PNG


Groeten, Rik
 
Hoi,

Ik wil materiaal gaan bestellen om de IGV en Spider te maken voor het 2nd stage gedeelte.
Weet iemand of dit gewoon RVS mag zijn, en zo ja welk type? In de tekening van de turboprop staat bij de IGV "High nickel steel".

Groeten,

Rik
 
Hallo Rik.

ik zou rvs nemen voor de spider bv 316
Voor de ngv voor de hotsectie zou ik de buiten en binnen ring van rvs maken,en de bladen van inconel, anders brand je ze door bij hoge belasting.
Ik heb ,maar dan moet je maar een keer langs komen ,inconel 601 ,en die is 0,55 mm dik.
Dit is goed te gebruiken voor de bladen.

Mvg,

Martin.
 
Zo,

Donderdag ga ik mijn 2 stukkies RVS halen @ €20/st. Hiervan ga ik de IGV en spider uit 1 stuk frezen. Zo kan er ook niks lostrillen en in het turbinewiel terecht komen. Als ik de IGV wil maken, moet ik nog een as aan de CNC toevoegen. Anders kan ik niet onder de schoepen komen om de volgende schoep te frezen.

Volgende week in de carnavalsvakantie ga ik de CNC opzetten om de diffusor te frezen. Vandaag heb ik een nieuwe NGV en power turbinewiel besteld bij wren. Deze heb ik dan volgende week binnen hoop ik.

Groeten!
 
komende week ga ik eerst proberen de diffusor te maken.
Daar zullen nog wel foto's van volgen, en een filmpje van het cnc gebeuren..

Gr. Rik
 
Laatst bewerkt:
Hey Rik,

Mooi man.
Ben echt benieuwd wat voor moois je hieruit gaat vervaardigen. Dat is toch wel het mooist he.. uit een vol brok metaal je onderdelen maken en dat op jezelf samengestelde freesbank.
Petje af hoor !!!!

succes en groet he.. :-)

Jacques.
 
Hoi,

Ik heb de spullen van wren binnen. Het turbinewiel ziet er prima uit, ik moet m alleen nog balanceren. De NGV echter is niet helemaal in orde. De krans die er omheen zit, is aan 1 kant scheef gezakt, vandaar dat hij 50 pond was ipv 90. Echter, nu moet ik die krans rechts krijgen, of een nieuwe erop lassen. Wat zouden jullie doen?

ngv.jpg

tur.jpg

gr. rik
 
Hoi,

Ik heb de spullen van wren binnen. Het turbinewiel ziet er prima uit, ik moet m alleen nog balanceren. De NGV echter is niet helemaal in orde. De krans die er omheen zit, is aan 1 kant scheef gezakt, vandaar dat hij 50 pond was ipv 90. Echter, nu moet ik die krans rechts krijgen, of een nieuwe erop lassen. Wat zouden jullie doen?

ngv.jpg

tur.jpg

gr. rik

Hoi Rik ,Jammer jammer zeg probeer de ketelzijde van de ring zo recht mogenlijk te draaien ,en evtueel een opvul ring te draaien,ik denk een groot gevaar van lassen is dat je spanning brengt in de ring.
dan krijg je later problemen met vervorming en aanlopen turbine weel.
Is het verschil 3mm?of in die buurt?
mischien is dit een optie.
groetjes Rene.
 
draaien

@Rik.

Komt goed, je staat er versteld van hoeveel je er vanaf kan draaien, een kraagje van 1,5 mm dikte laten staan is ruim voldoende, lassen nooit doen in een gietstuk en zeker niet waar jij hem voor ga gebruiken.
Kijk maar eens naar de GR 180er van Gerald, die heeft de gehele kraag op een klein opstaand randje na weggedraaid.
Enne zeer langzaam draaien met Inconel, als het beitelraakvlak-werkstuk te heet wordt, wordt Inconel verschrikkelijk taai en hard.

Ger.
 
hoe dik is je rand.?
En je kan kijken hoeveel je over houd als je hem recht draaid.
Ik zou ook Mike even bellen , want dit kan niet .
Ik draai de rand meestal tot 1.5mm dik.

Een andere mogelijkheid is er niet , er afhalen en lassen gaat niet hoor ,wees daar voorzichtig mee.

Kijk eerst maar eens hoeveel je overhoud.
En wat je ook even moet controleren is de ngv bladen en midden ring.
Als die ook slingeren ,kun je hem weggooien ,en gewoon een nieuwe vragen.
Foto sturen naar Mike en vragen voor een oplossing.

Mvg,

Martin.
 
ff Ger
het is geen inconel het is een hitten bestendig rvs soort wat wren er voor gebruikt
je kan het ook lassen geen probleem maar je moet wel wetten hoe rik als je hulp nodig heb hoor ik het wel
Gr Limme
 
hoi,

ik zal morgen eens de NGV recht afdraaien, en kijken hoeveel ik overhoud. Zover ik nu al kan zien is de positie van de ring al anders. Ik weet niet of het verlengen van de behuizing (een mm ofso) een probleem kan vormen? Het is inderdaad niet erg netjes van wren, maar misschien is het een foutje. De rand is trouwens ook minder hoog dan van die ik eerst had.

Ook nog even iets anders. Toen ik de andere onderdelen besteld had, had ik een gasgenerator turbinewiel gekocht. Ook had ik ooit hier een foto gepost van de twee wielen naast elkaar. Toen ik er vanmiddag er even naar keek, viel me op dat mijn turbine wiel meer leek op de linker, diegene met de scherpste hoek. Als ik me niet vergis is dat toch het thrust turbine wiel? edit: niet dus

Gr. Rik
 
Laatst bewerkt:
Back
Top