programma probleem

hoi,

zit eventjes met een probleem waar ik maar niet uit geraak.

het zit zo, het betrefd de f15 van avonds , deze moet worden geprogrameerd met een programma ailevator omwille van het feit dat de rolroeren ook de hoogte zijn.

nu dit is allemaal geen probleem , het probleem is het volgende.

als ik de motor (jetcat p120) programeer , nog steeds alles in orde en werkt prima maar als ik hoogte geef of rolroer dan gaat de ecu zich klaarzetten , hiermee bedoel ik dat als je de schakelaar van de vlieger opzet dan geeft de ecu even een paar pieptoontjes en zet zich klaar om gebruikt te worden , helaas doet hij dit elke maal als ik hoogte of roilroer geef .


heb een zender T12MZ van futaba

heb al vanalles geprobeerd maar geraak hier niet uit .

mss kan hier mij iemand helpen?

alvast bedankt

gtjs
wim
 
Hey Wim, misschien dat er iets nog niet goed staat mbt je zender stick mode-1 of -2 zodat je mixer of gaskanaal de verkeerde input krijgt? (Gas links of rechts) Dat het ook met aileron geberurt is dan logisch omdat deze hoogte (..en dus gas) mee gemixed is.

Anders zou ik het ook niet weten...

Groetjes,
Gerald
 
Maak in de zender een nieuw model aan, en activeer geen enkele mixer. Controleer met de servomonitor of alle functies individueel werken. Beweegt er met een functie een ander kanaal mee, en je weet zeker dat er geen mixer actief is, neem dan contact op met de servicedienst.
 
hoi ,

nps

heb al gecontroleer op de servomonitor en niets anders beweegt mee alsook een individueel model genomen met standaard 2 rolroeren en 1 hoogte en dan ook geen probleem , het zit hem volgens mij in dat programma ailevator .

gerald,
dat is iets wat ik nog wel eens kan checken met de mode

alvast bedankt

gtjs
wim
 
Let op dat je in een geprogrammeerd model niet de mode kan veranderen. Dat leidt tot onvoorspelbare resultaten in de modelprogrammering.

Is het probleem wat je met de zender hebt op de servomonitor te zien? En als je de ECU vervangt door een servo, beweegt die dan op momenten dat dit niet behoort?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zal dit wel niet zijn,maar kontroleer eens of er geen mixer meer actief is naar hetzelfde kanaal als de ecu?

Vraagje:is de ecu ook aangesloten met het aux-channel?
Ook heb ik al rare dingen gezien wanneer men het aux channel aansluit en wanneer dit afstaat in het ecu menu(of andersom)

En anders spring eens binnen als je in de buurt bent(of wie weet passeer ik wel eens in jouw buurt),wil altijd wel eens proberen....

Mvg,
Luc
 
hoi viper,

ja deze is ook aangesloten op de ontvanger

dan zal ik eens moeten zoeken in de ecu of die aanstaat waar kan ik dat ergens vinden?

gtjs
wim
 
hoi,

heb de aux kabel goed gestoken in de ontvanger en geprogrameerd met een drieweg schakelaar.

maar het probleem nog steeds als ik snel 2 maal achter elkaar hoogte trek nog steeds het probleem,

alle mixers nagekeken en niets is gemixd , servomonitor bekeken en ook geen probleem daar .

gtjs
wim
 
raar,is de zender 2.4GHz of traditioneel?
In elk geval heb hier een 35 en een 2.4
Indien je dit zou willen mag je steeds passeren(of andersom) dan kunnen we eens bekijken of het probleem zender gerelateerd is of zich situeerd langs de kant van de ontvanger.
 
@Wim

Jij hebt dat rc setje toch omgezet van mode 2 naar mode 1 ????

Zet het eens terug zoals het eerst was dus de zender in mode 2.

Gr Japiooooo
 
hoi,

heb de aux kabel goed gestoken in de ontvanger en geprogrameerd met een drieweg schakelaar.

maar het probleem nog steeds als ik snel 2 maal achter elkaar hoogte trek nog steeds het probleem,

alle mixers nagekeken en niets is gemixd , servomonitor bekeken en ook geen probleem daar .

gtjs
wim

Je opmerking zette mij aan het denken. Hoewel het op afstand analysen van een probleem een zeker gehalte aan koffiedik kijken met zich mee brengt wil ik nog een suggestie doen, en wel op een heel ander vlak waar tot nu steeds naar een oplossing van het probleem werd gezocht, namelijk de zender.

Het zou kunnen dat het probleem in het model zit. Wat gebeurt er als je snel twee servo's laat bewegen? Juist, het stroomverbruik stijgt behoorlijk. Als de stroomvoorzienining niet 100% is, dan daalt de spanning. Stopt het bewegen van de servo's dan stijgt de spanning weer. Als de ECU door dat stijgen van de spanning denkt dat hij wordt ingeschakeld, zal hij zich gereedmelden.

Het is dan zaak de spanning tijdens het bewegen van de servo's te meten, het lieftst op een ontvangeruitgang, dan meet je alle verlies tussen accu en ontvanger. Dat meten kan met servosnoertje. Op de rode en zwarte draad staat de accuspanning.

Lastiger is de keuze van het meetinstrument. Een digitale voltmeter is ongeschikt. Die meet maar enkele malen per seconde en zou de spanningsdippen kunnen missen. Een ouderwets analoog meetinstrument is beter geschikt, hoewel de fabrikant in het meetsysteem demping heeft ingebouwd om er voor te zorgen dat de wijzer zonder heen-en-weer te zwaaien naar de aan te geven meetwaarde gaat. Korte schommelingen van de spanning zullen door het meetsysteem worden onderdrukt. Als je er van uit gaat dat de werkelijke spanningsdip groter is dan wordt aangegeven, is een analoge meter wel bruikbaar.

Meet je spanningsdips dat het het zaak de oorzaak te vinden. De oorzaak kan onder meer zijn:

Slechte accu(cellen)
Accu van onvoldoende kwaliteit of capaciteit
Slechte aan/uit schakelaar
Slechte connectors
Te dunne bedrading

Het beste kan je testen door een goede accu van voldoende capaciteit rechstreeks op de ontvanger aan te sluiten. Is het probleem dan weg, dan door voedingsdelen een voor een te verwisselen op zoek gaan naar het slechte component.
 
Laatst bewerkt:
alle servo,s van je ontvanger los koppelen alleen de ecu laat je staan .
heb je nu nog het zelfde probleem.
Zet een servo op het ecu kanaal kijk of die beweegt . beweegt deze zit er ergens iets gemixt.
Het zou best een accu probleem kunnen zijn, zo hier op dit draadje vermeld word.
Gr Gerrit Jan
 
hoi,

awel was hetzelf daarstraks al aan het denken dat de acuus mss wel eens te leeg zouden kunnenzijn, heb gisteren avond 1 van de 2 accus geladen en daar ging de volledige inhoud in , vanavond ga ik de andere ook nog laden en dan nog eens proberen.

in elk geval goed opgemerkt , het betrefd een 2de hands model dat al gevlogen heeft dus over de bedrading zou ik mij geen zorgen maken en denk ook aan de accus.

alvast bedankt voor de bijkomende info en hou jullie op de hoogte

gtjs
wim
 
hoii,

jihaaaa probleem opgelost

soms zit het echt in een klein hoekje.

de ontvanger accus opgeladen en probleem is van de baan althans voorlopig toch , ga nu alles programeren verder en dan hopen op goed weer morgen voor de maiden


bedankt aan allen voor de hulp

gtjs
wim
 
verdikke, en ik moet morgen na een familiefeestje, dus ik zal de maiden moeten missen.
Het veld was vandaag wel vrij drassig. Hopelijk morgen beter.
 
kan er mij iemand uitleggen hoe ik de aux functie moet gebruiken aub?

is de eerste keer dat ik deze ingesteld heb

is een drieweg schakelaar met een minimum , center en maximum

hoe moet hij staan om de turbine te starten en welke functie hebben de andere?

alvast bedankt

gtjs
wim
 
@Wimpy


En bedankt he, ik heb van jou probleem nachten wakker gelegen en dan het ti gewoon de zooi ni goed opgeladen.

Suc6 met je maiden morgen


Gr Japioooooooooooo
 
haha japioo

nu weten we ook wat de ecu doet als de accus bijna plat zijn en zo kunenn we het ook controleren voor de start , dus weer wat bijgeleerd ik op mijn jonge leeftijd en jij ....... :-)


gtjs
wim
 
hoi,

vandaag de maiden gedaan en vliegt super goed , de landing was zelfs nog goed ook:-)

nu bij de tweede start , turbine opgestart en ging goed , als test twee maal achter mekaar hoogte getrokken en valt hij uit , weer dat probleem van in de week.

ben nu de accus terug aan het opladen om te zien hoeveel deze verbruikt hebben de eerste vlucht en inde ene accu maar 300mah , dus in deze accu zit nog 1500mah , nu wacht ik nog op de resultaten van de andere accu .

ik snap er echt niets meer van


gtjs
wim
 
Back
Top