Bouwverslag van een zeemeeuw(gemotoriseerd)

Hoi, zijn jullie al klaar voor Emma ?

Wel een tikkeltje zwaarder maar moet voor jullie experts geen enkel probleem zijn : :D

EMMA01.jpg


Zie ook :

www.vth.de: Artikel-Einzelansicht

Guus
 
Nou, mijn Lara heeft gevlogen.
Het vloog, maar niet denderend - motor, prop of lipo zal wel niet optimaal zijn geweest... het klom een tikje moeizaam maar het klom wel. Toestel was erg gevoelig op de roeren - lijkt me iets voor expo.
Na een tijdje dacht ik, nou wil ik wel eens een meeuw een looping zien draaien. Aanduiken, optrekken... op dat ogenblik begaf een vleugel-elastiek het. Hij begon naar beneden te spiralen, en kwam nogal ongelukkig neer; bij touchdown heeft de lipo de hoofdspant vermorzeld... de romp ziet er nogal beroerd uit nou.
Nou ja, misschien lijm ik het wel weer aan mekaar, maar misschien ook niet; juist omdat het een tikje matig vloog. Dat zal dus wel aan de setup liggen, maar ja dat ik die setup had liggen was een belangrijk deel van de aanleiding om Lara te gaan bouwen...
 
Laatst bewerkt:
Goh dat is echt jammer Bart.
Gelukkig weet je waar het waarschijnlijk aan ligt voor je volgende Lara.
Want opgeven doe je toch niet he.
Ik heb bij mijn Lazy Bee 2 x 2 elastieken dus er mag er een breken.
Zo veel werk en erg mooi gekleurd maar ja het is niet anders.
Ik ben inmiddels ook aangestoken door jullie verslagen en heb de tekeningen binnen.
Gaat nog wel even duren maar kan veel opsteken van dit draadje.
Succes met de wederopbouw.
Ton
 
Ik heb vanmiddag heerlijk gevlogen met Lara, het is me opgevallen dat als je het gas helemaal dicht doet, de snelheid er onmiddelijk uit is en Lara zakt dan als een baksteen naar beneden. Een beetje gas erop houden is voldoende om prima te kunnen landen.
 
Ja, een zwever is het niet echt. Ik had nog gedacht dat het een leuk model zou zijn voor op het duin, maar dat werkt niet. En wat rondraggen met een op 2 assen bestuurbaar toestel blijft niet zo erg lang leuk vind ik.
Ik heb mijn Lara weer opgelapt en morgen gaat-ie mee naar de club.
Hij zal wel niet zo lang meegaan. Maar dat heb je toch met depron.
 
Hey

Dit lijkt mij wel een leuk model om ook eens te gaan bouwen!

Alleen waar kan ik de bouwtekening vandaan halen?

Groeten
 
Vinnygogo, je hebt pb...

Voor wie deze meeuw nog gaat bouwen, ik heb het idee dat het niet zo moeilijk moet zijn om 'm iets slanker te maken en dat moet schelen in zijn vliegprestaties. Mijn 3S 1000 mA lipo kan er overdwars in liggen, om een idee te geven van hoe ruim de romp is... een beetje slanker zal hem er ook nóg echter doen uitzien. Beginnen met de hoofdspant iets kleiner te maken, en dan de onder-, boven- en zijkanten daarop aanpassen. Wordt-ie vast niet slechter van... een kwestie van durven...
 
Ik heb vanmiddag heerlijk gevlogen met Lara, het is me opgevallen dat als je het gas helemaal dicht doet, de snelheid er onmiddelijk uit is en Lara zakt dan als een baksteen naar beneden. Een beetje gas erop houden is voldoende om prima te kunnen landen.
Dit lijkt er op te wijzen dat de instelhoek aan de grote kant is (mogelijk gecombineerd met een wat achterlijk zwaartepunt?)
Aan de andere kant, een zwever is het niet nee.
 
Vinnygogo, je hebt pb...

Voor wie deze meeuw nog gaat bouwen, ik heb het idee dat het niet zo moeilijk moet zijn om 'm iets slanker te maken en dat moet schelen in zijn vliegprestaties. Mijn 3S 1000 mA lipo kan er overdwars in liggen, om een idee te geven van hoe ruim de romp is... een beetje slanker zal hem er ook nóg echter doen uitzien. Beginnen met de hoofdspant iets kleiner te maken, en dan de onder-, boven- en zijkanten daarop aanpassen. Wordt-ie vast niet slechter van... een kwestie van durven...


je kan alles slanker maken ;) als je soms ziet hoe klein indoortjes zijn...

ik zou de romp ook een KFM3 profiel geven ipv het nu zijnde KFM2 (kline fögleman 2)

dan presteert het vleugeltje al beter...
dan een slanke romp erbij, een iets platter liggen Vstaartje... en de prestaties in het zweven worden al duidelijk markbaarder :)
 
foldingprop Lara

De zoekopdracht leverd geen bruikbaar antwoord daarom hier even.
Ik heb een foldingprop 8x4 voor Lara.
Er mag gelachen worden hoor maar het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n ding in het eggie zie.
Ik snap dat de bladen naar voor en naar achteren moeten kunnen bewegen.
Ik vind het vreemd dat ze zover naar voren kunnen bewegen.
Of worden zij, als de motor draait, door de middelpuntvliegende kracht vanzelf in een rechte lijn gehouden en gaan zij daardoor niet meer naar voren?
Zo ja hoe gaat dat dan bij lage draaisnelheid?
Waarschijnlijk zo aandraaien dat de bladen nog net kunnen bewegen.
De conus is 40 mm en de bladen vallen niet glad langs de romp.
Zou dat een probleem zijn voor Lara?
Graag de verlossende antwoorden.
Ton

in (bijna) rechte lijn
P1090347.jpg

naar voren
P1090348.jpg
 
Hoi Ton,
Niks aan de hand, het is normaal dat de bladen naar voren en naar achteren kunnen. Middelpuntvliedende kracht doet de rest. De enige lastige kanten die er aan zitten ontdek je als je deze prop ooit als duwprop gaat gebruiken (heb ik pas nog uitgelegd in het draadje over de Multiplex Xeno). Zorg dat de bladen vrij kunnen bewegen, dan komt alles goed. Schroefjes dus niet vastdraaien!
Dat ze niet helemaal vlak langs de romp liggen is ook geen ramp - helemáál aansluiten doet het nooit, maar het scheelt zowiezo een slok luchtweerstand vergeleken met een niet-klapprop.
(Ik moet zeggen dat ik, omdat ik inmiddels ontdekt heb dat Lara niet echt een zwever is, haast zou zeggen dat je ook een gewone prop kan nemen... in de praktijk zal je het gas zelden dicht hebben.)

Wel moet je tzt even kijken of op de ESC de rem is ingeschakeld. Als die uitstaat en je doet, vliegend, het gas dicht, dan plijft de prop "windmillen" en vouwt niet dicht; dit geeft pas écht een boel weerstand!
De rem is meestal de eenvoudigste functie om met een ESC in te stellen: ontvanger aanzetten, gasknuppel op volgas, zender aanzetten. De ESC laat piepjes horen. (Hier zitten verschilletjes tussen de verschillende merken...) na de eerste piepjes zet je de gasknuppel dicht. De ESC zal nu een of andere bevestiging laten horen. Nou ga je vliegen en je checkt of de prop wél dichtgaat als het gas dicht is. (Je kan het ook voelen aan de prop; als de ontvanger en ESC aanstaan en de rem is ingesteld, dan is het merkbaasr zwaarder om de motor rond te draaien).
 
Hoi Bart,

Super uitleg.
Je moet het maar een keer mee gemaakt hebben.
De rem zal ik ook nakijken goeie tip.
Ik neem aan dat jullie ook loc tite gebruiken of nyloc moertjes.
Voorlopig zijn we nog niet zo ver, ik zet de resultaten hier wel neer.
Ik hoop wel dat ze beter verlopen als die van jou.
Ik zal ook nog even gaan lezen bij die MP Xeno.
Bedankt
Ton
 
@ tony, neem maar een klapschroef..

bart heeft gelijk, dat een klapschroef niet voordelig is aangezien je nooit echt gas toe vliegt...
MAAR, een gewone schroef vouwt niet dicht, en dus als je land , kan deze recht naar de grond steken, en dus breken bij de landing.
daarom kan je dus beter een klapschroef nemen...

alleen om het breken bij de landing te voorkomen
 
@ tony, neem maar een klapschroef..

bart heeft gelijk, dat een klapschroef niet voordelig is aangezien je nooit echt gas toe vliegt...
MAAR, een gewone schroef vouwt niet dicht, en dus als je land , kan deze recht naar de grond steken, en dus breken bij de landing.
daarom kan je dus beter een klapschroef nemen...

alleen om het breken bij de landing te voorkomen

Beste firefox.
Ja ja Bart heeft gelijk ik snap het.
Kijk even naar de foto's, gelukkig heb ik een foldingprop zoals op de foto's en dat is volgens mij hetzelfde als een klapschroef.
Dus geen probleem toch.
Ton
 
ja maar de klapschroef die je liet zien heeft het knikje naar voor... ik dacht dat daar je probleem bij zat :)
de gewone scharnieren aan het middenstuk en zijn gewoon recht.
deze heeft een knikje er in om volgens mij ook op een betere neus toe te kunnen klappen.
 
Back
Top