VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo
Ik heb de topics van Piet goed gevolgd en denk dat ik zijn "geheim" van solderen weet . In een van zijn topics noemt hij het vloeimiddel S39 , ik heb dat toen gekocht en inderdaad , het solderen gaat hier veel beter mee
MVG Fred
 
ziet er goed uit piet :wink:

maar hebben tanks niet altijd een ronding in de hoeken zitten? (waarom eigenlijk?, ik gok erop dat zo de brandstof altijd in beweging blijft en het vuil niet in de hoeken blijft liggen)

Maar dat mag verder de bouwpret niet bederven


Hallo Alwin,

Normaal gesproken zijn de rondingen van van de nieuwe brandstoftanks iets ronder, maar ik heb de brandstoftank gemaakt naar het 1:1 model, deze brandstoftank had ook geen grotere rondingen.

In grote brandstoftanks zitten slingerschotten om het slingeren van de brandstof te voorkomen, dat is echt noodzakelijk in het bochtenwerk en bij het remmen.
Waarom men tegenwoordig de de zijkanten iets rond laat staan, is volgens mij voor de sier en heeft verder geen functie.

Hmmm, vuil in de Brandstoftank !!!, dat mag ik toch niet hopen zeg !!

Bovendien zit er in de branstoftank tegenwoordig ook al een brandstoffilter !!
 
Laatst bewerkt:
Hallo
Ik heb de topics van Piet goed gevolgd en denk dat ik zijn "geheim" van solderen weet . In een van zijn topics noemt hij het vloeimiddel S39 , ik heb dat toen gekocht en inderdaad , het solderen gaat hier veel beter mee
MVG Fred


Hallo Fred,

Ja, S39 is een must bij het solderen van messing, betere hechting krijg je niet dan met S39.

Alhoewel de S39 van tegenwoordig minder agressief is dan de oude S39, dit i.v.m. het milieu !!

Maar ik heb nog voldoende S39 op voorraad van de oude kwaliteit, ik kan nog tientallen jaren vooruit !!

Maar Fred, na het scolderen de soldeerverbinding wel goed schoonmaken en afspoelen met (lauw)water, anders gaat het messing oxideren, dit proces gaat gewoon door, ook als je het messing hebt gespoten/glakt, dat komt de oxidatie dwars door de lak heen !!
 
Zo Piet,
wat een pracht stukje instrument makers werk heb je weer geleverd. :thumbsup:

Heb je bij het solderen nou geen last dat de boutjes zich verplaatsen tijdens het aanbrengen.
Het is allemaal zo klein dat je zou verwachten dat de vlam de boutjes constant zouden weg blazen ?

Of klem je de spullen in tijdens het solderen?


Hallo Ruud,


Ik soldeer niets wat los ligt, want dat verschuift altijd bij het solderen door het vlammetje.

Ik klem als altijd vast met kleine klemmetjes, kleine griptangetjes, kleine lijnklemmetjes, eigenlijk alles wat maar klemt en het best bij het te solderen werkstuk past !!
Soms gebruik ik dun ijzerdraad om het te solderen werkstuk bij elkaar te klemmen.
Kijk maar eens op de foto's in dit topic !!
 
@Ruud

Misschien eens vragen of we op cursus kunnen komen bij Piet en Opa Wil.
Daar het messing solderen me ook nog niet echt goed afgaat.

@Piet

Knap werk meer kan ik er niet op zeggen.

Jimmy

Hallo Jimmy,


Tja, ze hebben bij de MBVP club als eens gevraagd of ik niet een keertje op een avond de basisbegrippen van het solderen wilde uitleggen en wilde voordoen, zodat anderen het dan ook konden uitproberen.

Het is hierbij gebleven, het is er nooit van gekomen !!

Eigenlijk zou het wel een goed idee zijn om dit een keertje te organiseren in den lande !!
 
Update : 0085



Hallo allemaal,


Allereerst allemaal hartelijk bedankt voor jullie complimenten !!


Weer even een update van 4 assige Volvo F16 Zwaartransportrekker :

Verder gegaan met de brandstoftank, want die is nog lang niet klaar, alle details moeten er nog op komen.

Begonnen met het maken van de brandstof-tankdop.
De tankdop gedraaid op de draaibank uit 10mm messing rond.
De grip op de tankdop gestoken met een draaibeiteltje. (handwerk)

Opa wil weet misschien wel wat ik bedoel, vroeger werden spiebanen ook in assen gestoken met den draaibeitel, bij gebrek aan een freesbank.
Ook dit was handwerk !!

full


Daarna de gestoken rondingen iets afgerond met een klein rond vijltje.
(zie foto)

Het gat voor de vulopening in de brandstoftank geboord en op maat gevijld, zodat het pijpje vor de vulopening er precies in past.

full


full



full


Daarna het pijpje in de brandstoftank gesoldeerd.
Iets te veel tin gebruikt, dit gebeurd soms weleens dat je iets te veel tin gebruikt, het staafje iets te lang tegen het te solderen werkstuk houden en er vloeit iets te veel tin op de soldeerverbinding.
Ik probeer altijd zo min mogelijk, niet te veel tin te gebruiken, want dit moet je allemaal weer netjes wegvijlen met een kleinn vijltje, bovendien veel extra werk en dat is niet de bedoeling.

Maar het is toch weer gelukt om de de tankdop vulopening mooi af te werken.

full


Zie de tankdop in de vulopening, helaas iets minder scherpe foto's, maar dat komt later nog wel goed met betere detailfoto's

full



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Piet

Nou het steken op de draaibank was niet alleen vroeger hoor. Wij hebben regelmatig nog buizen van aluminium van 600 m/m lang met een gat van 20 m/m waar wij spiebanen in steken.Op de draaibank natuurlijk.Handwerk gaat nooit verloren en blijft mooi.Kijk maar wat jij hier laat zien.

Mvg Opa Wil
 
hallo
de ronde hoeken van een tank is toch ivm het zetten van een tank,
de kopse kanten worden erop gelast,
vulpijpje erop lassen(solderen als het een schaalmodel is...)
icon7.gif
icon7.gif

mvg markioo
 
hallo
de ronde hoeken van een tank is toch ivm het zetten van een tank,
de kopse kanten worden erop gelast,
vulpijpje erop lassen(solderen als het een schaalmodel is...)
icon7.gif
icon7.gif

mvg markioo


Marco,

Alwin bedoelt de grotere ronde hoeken en de bollende voor en achterkant !!

Zie de brandstoftank op deze MB Actros
Titan.jpg
 
hallo
de grote rondingen op de grote vlakken das voor het uitzetten ivm het gewicht/druk van de vloeistof,
tankwagens zijn toch ook rond ipv 4-kant,
blaas maar eens een leeg kartonnen pak melk vol met lucht,
gewoon met je mond op de opening,
je kan ook zo een drinkpakje waar zo n rietje bij zit leegdrinken en dan het pakje vol blazen door t rietje,
zie wat er gebeurd met de zijkanten van t pakkie,
dat zou dan ook met de tank kunnen gebeuren en dat wil je niet hebben,
kijk maar naar een metalen archiefkast die vlakke delen als je een scheet in die kast zou laten beweegt de wand al(bij wijze van spreken,of je moet te veel chinees hebben gegeten)
je wilt geen kondtant een in/uitdeukende tank hebben,en er kan wat meer vloeistof in op de plaats van de ronding,elke liter in de tank is mooi meegenomen,
mvg markioo
 
met een ronde tank kan er juist minder in.

Echter denk ik dat ik een beetje een idee krijg waarom het gedaan is.

Bij de oude vrachtwagens speelde het gewicht nog niet zo mee en werd vermoedelijk dikker materiaal gebruikt.

Nu is gewicht belangrijker *elke kg meer laadvermogen is er een*. Dus zal er gekozen worden voor dunner plaat materiaal en hierdoor moet er beter op de spanningen in het materiaal gelet worden. Rond is ook sterker als vierkant uiteindelijk.
 
met een ronde tank kan er juist minder in.

Echter denk ik dat ik een beetje een idee krijg waarom het gedaan is.

Bij de oude vrachtwagens speelde het gewicht nog niet zo mee en werd vermoedelijk dikker materiaal gebruikt.

Nu is gewicht belangrijker *elke kg meer laadvermogen is er een*. Dus zal er gekozen worden voor dunner plaat materiaal en hierdoor moet er beter op de spanningen in het materiaal gelet worden. Rond is ook sterker als vierkant uiteindelijk.


Hallo Alwin en Marco,

De bolling in de Alu. tanks is inderdaad gedaan omdat ze dan sterker zijn.
De bolling zorgt voor extra sterkte in de plaat.
Hiierdoor wordt de tank stijver en mooi strak !!

Maar de tank die ik heb gebouwd naar het 1:1 model, is een stalen tank met daarin 2 slingerschotten, dit geeft extra stijfheid aan de brandstoftank.
In de jaren 70, 80 en 90 werden er nog nauwelijks alu, brandstofstanks gebruikt vanaf fabriek, later is men begonnen bij de Volvo FH serie 1e generatie met ronde Alu. brandstofstanks.
En inderdaad lette men vroeger minder op het ledig gewicht van het voertuig, nu telt elke kg !!

Alwin, helaas was ik dit vergeten te melden in mijn berichtje op jou vraag over de vierkante bolle brandstoftank !!
 
Update : 0086


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met de (af)bouw van de brandstoftank.

Begonnen met het maken van de brandstofleidingen op de brandstoftank.
Tevens en kabeltje tussen de 2 brandstofleidingen gemaakt voor de brandstofmeter.

full


full


full



full


De branstofleidingen met de brandstofmeterkabeltje op en ronde plaat gemonteerd.
Onder plaat zit bij de 1:1 de brandstofmeter + een brandstoffilter.

Deze plaat met de brandstofleidingen en het brandstofmeter kabeltje met 4 M1 boutjes vastgeschroefd op de brandstof tank.
Het geheel is démontabel en dat blijft ook zo.

full


Ja, de brandstof vuldop kan er echt af en er ook echt op het vulgat in de brandstoftank.
Want er moet regelmatig getankt worden met zo'n zware transporttrekker.
Even gekeken hoe het staat met de brandstofleidingen.

full


De brandstof vuldop zit nu op het vulgat van de brandstoftank.
De brandstofleidingen omgezet naar het model van de brandstoftank en aan de achterkant van de brandstoftank vast gezet met een beugeltje met 2 M1,4 boutjes.

full


full


full


full


full


full


full


Even de brandsroftank gepast op de zwaartransprtmodule.
Nou, ik vind het wel mooi staan, ook de brandstof -vuldop staat ook wel stoer.
En ja, van de mooie detaillering van de brandstofleidingen zie je niets meer !!
Nu zullen jullie zeggen, waarom heb je ze dan gemaakt, als je er toch niets van ziet !!
Maar ik ben de man van de details en het moet wel zo veel mogelijk op het origineel lijken van de 1:1 !!

Nu moet ik de steun gaan maken waar de brandstoftank aan moet worden opgehangen aan de zwaartransportmodule.


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo piet
gaaf hoor piet,
wat komt er in de tank te zitten???!!!
elec vaartregelaar ofzo,
kan je dan ipv de leiding electra draad nemen dan heeft u gelijk
de bedrading mooi weggewerkt,
of is dit een stomme opmerking van mij(zo als gewoonlijk)
mvg markioo
 
hallo piet
gaaf hoor piet,
wat komt er in de tank te zitten???!!!
elec vaartregelaar ofzo,
kan je dan ipv de leiding electra draad nemen dan heeft u gelijk
de bedrading mooi weggewerkt,
of is dit een stomme opmerking van mij(zo als gewoonlijk)
mvg markioo


Hallo Marko,

De snelheidsregelaar komt in de brandstoftank.

Er komt nog rechthoekig gat onderin de brandstoftank, waar de bedrading doorheen komt, maar dit komt later, omdat ik eerst de snelheidsregelaar moet hebben om te kijken waar het gat precies moet komen.
Door het afneembaar linkerdeksel kan in de snelheidsregelaar plaatsen, maar ook de plaat aan de onderkant van de brandstoftank kan er uit gehaald worden.
 
hee piet

goh , wat weer een mooi maatwerk.
dat ziet dr weer prachtig uit.

groetjes erik:cool:
 
Update : 0087



Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 zwaartransporttrekker :


Begonnen met het maken van de brandstofplaat voor de opghanging van de branfdstoftank in de zwaartransportmodule.

Weer veel foto's.

full


full



full


full



full



full



full

Zie de grote steeksleutel

full


full


full



De tankbeugels vastgeschroefd op de achterplaat, deze achterplaat wordt weer gemonreerd/vastgeschroefd aan het frame van de zwaartransportmodule.
full


De brandstoftank met de achterplaat gemonteerd/vastgeschroefd aan het frame en aan de bovenkant van de kast boven de brandstoftank.

full


full


full


full



De zwaartransportmodule even gepast op het chassis van de Volvo F16

full


Nou ik vind het wel goed staan, het wordt best een dikke zwaartransportmodule, maar hij is nog lang niet af hoor, er moet nog heel veel aan gebeuren/gebouwd worden.


Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top