Motordomp en zijwaartsstelling
Hallo,
Het is alweer heel erg lang geleden dat ik met charters vloog (heb er in 84 mee leren vliegen en zeker tot 91 mee doorgevlogen)
Wat ik me ervan herinner, waren de oorspronkelijke motordomp 3 graden en de zijwaartsstelling bijna 5 (dat laatste weet ik niet meer zeker, maar je kon van een afstand de motor scheef zien zitten) en deze waardes zaten destijds in de constructie van de motordrager "ingebakken". Of je werkelijk zoveel zijwaartsstelling nodig hebt, zou ik niet weten, ik heb ze altijd zo gevlogen zonder wezenlijke problemen.
Wat wij bij ons op de club (toenmalige modelvliegclub Heerenveen, bestaat al jaren niet meer helaas) destijds eigenlijk allemaal deden, was de achterkant van de vleugeldrager 1 cm ophogen. Want de Charter is feitelijk ontworpen om met een 3.5 cc min of meer te vliegen en heeft dus erg veel instelhoekverschil om met weinig snelheid nog voldoende lift te genereren (1.5 graad gemeten op de onderkant van de vleugel, maar over de koorde gemeten kom je op bijna 5 graden uit). Die instelhoek is voor alles boven de 3.5 cc veel te veel, en met 3.5 cc is het toestel feitelijk zwaar ondergemotoriseerd.
Die centimeter onder de achterkant van de vleugel maakt het toestel veel neutraler wanneer je van minimum gas naar volgas gaat.
De meeste charters vlogen bij ons met 5 tot 6.5 cc tweetakt, maar 6.5 viertakt kwam ook voor en is ruim voldoende.
Wie weet heeft iemand hier iets aan....
Groet, Bert