Crouze knutselt weer een Charter

Zo knutselvrienden,

Wederom een avondje Charter'en achter de kiezen, om te beginnen met een flinke sessie van ieders favoriete bezigheid: schuren! Oké het levert je een paar stoflongen op maar na afloop heb je wel resultaat. Op de neus na is de romp nu grotendeels geschuurd.

Ondertussen ben ik terug gekomen op het voornemen om de hoofdwielpoot OP de beplanking te plaatsen in plaats van verzonken (zoals in de originele positie). Dus de vingers gekruist, de zaag en het mes in de romp gezet en een mooie nieuwe gleuf gemaakt. Is beter zo.

full

Links de originele gleuf die al met een latje balsa gedicht was, in het midden de gleuf voor de schuine wielpoot, rechts de nieuwe gleuf voor de hoofdwielpoot.

In een ander draadje werd kort het bevestigen van de staartvleugel besproken, oftewel dat er daarvoor een beetje weinig hout was om deze te bevestigen. Onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" heb ik zelf ook maar even twee balkjes geplaatst die dit "probleem" op lossen.

full

De neus...dat wordt de volgende klus. Een hoop passen en meten, ik kan mij er nu al op verheugen! ;)

Groeten,
Marco
:bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Knutselaars,

En wederom een weekend voorbij. Behalve feestje bij vrienden zaterdagavond is er ook aandacht besteed aan de Charter. Geen grote vooruitgangen deze keer maar detailwerk. Na enig passen en meten werd al snel duidelijk dat er aardig wat aan de neus verbouwd moet worden om zowel de motor als het neuswiel netjes gemonteerd te krijgen. Dat dit extra werk met zich mee brengt is geen probleem, dat het tot mooie resultaten kán leiden (ik moet er nog aan beginnen, dus het kan nog alle kanten op) heeft Johan al laten zien in het andere Charter draadje.

Een plaatje zegt meer dan een waterval aan woorden. The nosejob so far:

full

Nog in prille staat inderdaad. Links de romp met een ietwat gemodificeerd voorschot: de originele gaten voor de motorsteun zijn gedicht met rondhout, mijn steun is beduidend groter en dus komen er andere gaten in. Eveneens toegedekt is het kleine ovale gat, hier valt straks de bevestiging van het neuswiel gedeeltelijk overheen.

In het midden het triplex skelet van de neus. Deze is al aangepast met méér open ruimte in de onderkant en voorkant (dat laatste is op deze foto helaas slecht te zien, maar geloof mij maar: van het voorschot is niet echt veel over...). De uiteindelijke bedoeling is om de vorm van de neus mooi over te laten lopen in de propeller spinner. Hoe dat precies gaat worden...moet ik nog even over piekeren! ;)

Tenslotte rechts de motorsteun. Die zat danig in de weg met het neuswiel, of omgekeerd als je het graag van de andere kant wilt bekijken. Gelukkig blijkt het geen probleem om deze twee te combineren, zo krijgen we uiteindelijk een motorsteun én neuswiel in één. Wordt oersterk (behalve gezamenlijk 6 bouten ook nog eens tegen elkaar geplakt met 2 componenten kleefspul) en lekker compact. Enige wat tegenviel was om beide passend te maken, je hebt kunststof en kunststof, maar deze beide jongens waren wel héél erg hard. Heeft mij dus een paar uurtjes zagen, hakken en snijden gekost. Uiteindelijk eer van je werk krijgen maakt echter veel goed.

De bedoeling is dat komende week de neus vorm gaat krijgen. Ik ben zelf al reuze benieuwd hoe dat gaat worden!

Groeten,
Marco

hoi crouze ik zie dat je de moter rechtop wilt zetten niets mis mee.,TIP, maar is het geen optie de motor op zn kant te plaatsen, dan kom je met je uitlaat mooier uit en je houd alle vuiligheid van je uitlaat onder het toestel en niet over de zijkant van je mooie chartertje., en je kunt er n nog mooier neusje van maken .,mooi verslagje crouze ik blijf je zeker volgen :mrgreen:

mvgr johan snijders

Hoi Johan,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens overwogen heb om de motor op z'n kant te plaatsen, maar het is natuurlijk zoals je zelf al zegt een mogelijkheid met zo z'n eigen voordelen. Had ik het wel overwogen dan had ik hoogstwaarschijnlijk toch gekozen voor de positie rechtop, want:

• Het is mijn eerste bouw, dus alles een beetje overzichtelijk en volgens tekening houden, en de kans op fouten beperkt houden.

• Met de motorsteun 90 graden gedraaid had ik alsnog problemen gehad met de bevestiging van de neuspoot. Nu kan ik de twee makkelijk combineren, dat was anders niet mogelijk geweest.

• Geen echt argument, maar ik hou van symmetrie, en met de motor aan één zijkant uit de romp stekend is die symmetrie ver(der) te zoeken...

• Alhoewel de motor straks een aardig eind boven de neus uit zal steken, verwacht ik zo toch een fraai neusprofiel te kunnen maken.

• Vervuiling door de uitlaat is inderdaad een dingetje, maar met een stukje siliconen slang op de uitlaat kan ik hopelijk de vervuiling toch tot de onderste helft van de romp beperken (de tijd zal het leren).

• Bij de FS-40S zit (van boven af gezien) de afstelling van de sproeinaald rechts, en de choke links. Zijdelings gemonteerd zit dus altijd één van de twee op een lastig te bereiken plaats.
Bedankt voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd! ;)

Groeten,
Marco

Daar zijn we weer!

De afgelopen dagen hebben qua Charter in het teken gestaan van de neus, inclusief motorsteun. In vergelijk met de afgelopen twee weken lijkt vooruitgang bijna stil te staan, maar niets is minder waar, het is momenteel gewoon meer detail werk.

Vanavond was het zover dat er een keertje een proef passing met de motor moest gebeuren, dit om te controleren of er wel genoeg ruimte was voor de nogal forse motor en motorsteun, en om alvast een idee te krijgen hoe de definitieve vorm van de neus gestalte moet gaan krijgen.

full

De prop is een 11x7, volgens de verkoper een goede match met de motor. Mijn eerste indruk nu is dat het een nogal forse prop is, maar waarschijnlijk is dit nu slechts een vertekende indruk.

De neus komt zo'n 2,5 cm naar voren, 3 mm achter de achterkant van de spinner. Dit gestalte gaan geven wordt de volgende klus!

Gemodificeerde motorsteun:

full

Hier is de geïntegreerde bevestiging van de neuswielpoot nog eens goed te zien. Verder is de motorsteun ingekort en voorzien van houten klosjes om de motor met bouten te kunnen bevestigen. Ik geef de voorkeur aan boutjes en moertjes in plaats van schroefgaten tappen en schroeven. Kwestie van gevoel...

Dat was het weer, we gaan vol goede moed verder!

Groeten,
Marco

ik heb ook wel ns de orgionele neuspootbevestiging weg gelaten :yes: en zon zelvde motersteun als jij geplaatst., daar heb ik vervolgens n gat in geboort van 4mm asdikte !! toen de poot erdoorheen geduwd en vervolgens boven en onder bevestigt met 4mm stelringen en aansturings hevel., dan kun je mooi de aansturing die onzichtbaar aan de buitenkant is wegwerken aan de binnenkant werkte voortreffelijk :wink:

mvgr johan snijders

Goedemorgen,

ik heb ook wel ns de orgionele neuspootbevestiging weg gelaten :yes: en zon zelvde motersteun als jij geplaatst., daar heb ik vervolgens n gat in geboort van 4mm asdikte !! toen de poot erdoorheen geduwd en vervolgens boven en onder bevestigt met 4mm stelringen en aansturings hevel., dan kun je mooi de aansturing die onzichtbaar aan de buitenkant is wegwerken aan de binnenkant werkte voortreffelijk :wink:

Een gat boren in de motorsteun en daar de wielpoot doorheen steken heb ik ook heel even overwogen, maar heb er van af gezien omdat ik er niet van overtuigd was dat dit sterk genoeg zou zijn. Door (gebrek aan) ervaring bouw ik liever qua stevigheid ietwat aan de veiligere kant, en bovendien verwacht ik met deze kist wel wat stuiterlandingen te gaan maken in de hoop dat ik daarvoor stevig genoeg gebouwd heb... ;)

Hetzelfde verhaal met de aansturing van de neuswielpoot, die in combinatie met de gebruikte motorsteun intern maken (zou absoluut mooier zijn!) zie ik voor nu even niet zitten, naar mijn gevoel zou ik daarvoor nog meer in de motorsteun moeten gaan hakken en zagen om genoeg vrije ruimte te creëren, en dus de steun onnodig gaan verzwakken. De hevel komt dus gewoon aan de buitenkant, zo dicht mogelijk tegen de romp aan.

Gisterenavond op de valreep de motorsteun aan de romp bevestigd, om even te controleren of de gaten wel op de juiste plek zaten. Eén ding is zeker: die motor valt (straks) niet zomaar uit het vliegtuig! :D

full

De hevel van de carburateur zit op een beetje lastige plek, niet allen nogal ver naar achteren maar ook nog eens niet ver genoeg naar buiten zodat de horizontale drager van de motorsteun in de weg zit. Ik heb inmiddels al een manier uitgedokterd om dit probleempje met een tweede hevel op of onder de motorsteun te verhelpen. Wordt vervolgd...

full

Na gedane (betaalde) arbeid knutselen we later weer vrolijk verder, als straks de neus zijn definitieve vorm gaat krijgen, krijgt de Charter ook meteen een beetje "smoel"!:yes:

Groeten,
Marco

Dat mag uiteraard! Chagrijnig mee gaan lezen was een heel ander verhaal geweest... :rolling:

Groeten,
Marco

gebruik een ball-link op gas, dan komt je aansturing vanzelf wat naar buiten, eventueel nog met een vulstukje tussen de kogel en gashevel.

Ik lees dit verslag ook met veel plezier mee, leuk geschreven, met de nodige humor en zelfspot, prachtig!
Ga zo verder!
(ik zou zelfborgende moertjes gebruiken op de motorsteun, i.p.v. dubbele moeren)

groeten, Nico

Nico,

gebruik een ball-link op gas, dan komt je aansturing vanzelf wat naar buiten, eventueel nog met een vulstukje tussen de kogel en gashevel.
Goeie tip (denk ik), alleen heb ik er nu nog even geen beeld bij. Misschien dat iemand even een fotootje kan plaatsen als voorbeeld?

(ik zou zelfborgende moertjes gebruiken op de motorsteun, i.p.v. dubbele moeren)
De huidige moertjes zitten er slechts voorlopig op. Zelfborgende moertjes heb ik momenteel niet, in tegenstelling tot een overvloed aan gewone moertjes. Dus de keuze was even niet moeilijk.

Ik lees dit verslag ook met veel plezier mee, leuk geschreven, met de nodige humor en zelfspot, prachtig!
Ik schrijf met plezier, alleen maar des te leuker als het ook gewaardeerd wordt! :worship:

Groeten,
Marco

je verslag word in ieder geval door mij zeeeeeeeeer gewardeert:worship: en dat zeg ik voor ik denk veel mede modelvliegers die dit lezen .,je kan het in ieder geval mooier en leuker brengen als ik maar ja we zijn gelukkig niet allemaal hetzelvde toch zo nu weer :ontopic:

mvgr johan snijders

Idd Marco, mooi en duidelijk bouwverslag, en leuk geschreven, ik volg het al vanaf je eerste post.

Ik heb zelf ook nog een originele Charter bouwdoos op zolder liggen, waarvan ik de romp ooit al eens half gebouwd heb. Die moet ik eigenlijk ook maar eens een keertje afbouwen. :D

Knutselvrienden,

Nu weer even genoeg veren in mijn achterwerk gekregen, straks ga ik nog naast mijn schoenen lopen (of beter gezegd: naast het vliegveld vliegen)! :-D

Dit weekend stond onder andere een bezoek aan de schoonouders op het programma, dus er is relatief weinig aan de Charter gewerkt. Ik ben begonnen aan het vormen van de neus...stukje bij beetje. Daarnaast nog eens na gaan denken over het aansturen van het neuswiel. Ik neig nu toch naar het inwendig aanbrengen, maar gezien de beperkte ruimte: hoe?!

Als een echte Archimedes viel het "Eureka!" moment tijdens een mijmer sessie in bad. Ik heb er echter geen helder idee van hoe groot de uitslag van het neuswiel maximaal mag zijn, dus vandaar even de vraag aan de deskundigen (komt 'ie):

Hoe groot mag/moet de uitslag van het neuswiel redelijkerwijs maximaal zijn?

"Niet te veel en niet te weinig" lijkt mij ook een passend antwoord, maar ik wil het graag in graden weten. ;)

En nu: op de bank en voor de tv, voor wat smeuïge laat-middeleeuwse seks en intriges. Nee...niet op de bank...maar op tv!

Groeten.
Marco

Bij mijn vliegtuigen met neuswiel had het neuswiel altijd dezelfde uitslag als het richtingsroer, en dat werkte prima.

Richard,

Bedankt, ik ben weer wat wijzer. Het vermoeden was er al, maar ik maakte mij een klein beetje zorgen dat het toestel tijdens de start en landing misschien een beetje té wild zou gaan reageren op stuur-correcties. Ongegronde zorg dus!

Groeten,
Marco

Back