Crouze knutselt weer een Charter

Correct,
Het hoofd landingsgestel anders om monteren is geloof ik voldoende.
De vertikale poot achter en de schuine naar voor.
De wielen moeten net iets achter het zwaartepunt uitkomen. +/- 3 cm.

Groet Arthur

Euh...

De wielen moeten net iets achter het zwaartepunt uitkomen. +/- 3 cm.
Dat had ik mij ook zo bedacht, een beetje logisch nagedacht. Dus ik kom uit op de wielen recht onder de spant R5.

Het hoofd landingsgestel anders om monteren is geloof ik voldoende.
Nope, als je dat doet zitten de wielen nog steeds vóór het zwaartepunt, het geheel moet dus echt een stukje naar achteren verplaatst worden:

full

Groeten,
Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
het is heel simpel, je zet het landingsgestel acherstevoren onder de romp, de hoofdpoot komt dan achter spant R5, de dunnere poot laat je gewoon in de daarvoor bestemde gleuf vallen waar die dus ook zou komen als je de charter volgens tekening bouwt, even binnenin een versteviging lijmen voor de schroeven en de charter staat perfect op z'n pootjes.
het is dan vergelijkbaar met de "oude"charter

Bedankt Gerard,

De versteviging voor de hoofdpoot is binnenin reeds aangebracht, de rest wijst zich tzt wel.

Groeten,
Marco

Ha,

De laatste knutselklus voor vandaag zit er weer op, het geheel mag nu weer fijn een nachtje drogen. De bovenkant van de neus zit er op (minus de al eerder uitgesneden deksel), eveneens de omlijsting van de voorruit. Laatstgenoemde lijkt zoals het uit de doos komt afkomstig te zijn van een antieke onderzeeboot, met een belachelijk kleine ruit voor meneer de (denkbeeldige) piloot, dus die hebben we maar eens even esthetisch onder handen genomen (het glasoppervlak, niet de vliegenier). De ruit naar beneden toe een 8-tal mm groter maken is al een wereld van verschil, en dat zonder nadelige bijwerkingen. Het eindresultaat zal er straks weer nèt een stukje beter uit zien ;)

full

Slapen en morgen is er weer een dag.

Groeten,
Marco

Marco,

Geweldig jouw oplossing betreffende de omlijsting van de voorruit. Eindelijk iemand die na zijn gevoel luistert en het lef heeft, om de zaag erin te zetten.
Ik stond ook met dat onderdeel in mijn handen, maar wist niet wat ik me aan moest.
Super oplossing.
Voor mijn Charter helaas te laat.

Johannes

Tsja,

Geweldig jouw oplossing betreffende de omlijsting van de voorruit. Eindelijk iemand die na zijn gevoel luistert en het lef heeft, om de zaag erin te zetten.
Zoals al sinds heugenis in de luchtvaart gezegd wordt: "if it looks good, it flies good!". Nu zullen we dáár maar niet teveel op gaan bouwen, maar inderdaad: het gevoel moet wel kloppen. Dat betekend niet dat er zomaar uit estetisch oogpunt gehakt en gezaagd mag worden, want qua sterkte en gedegen constructie moet het ook kloppen, met andere woorden in dat opzicht moet het gevoel óók goed zijn!

Groeten,
Marco

Nou Johan,

als je zo door bouwd staat ie zo in elkaar en haal je mij zo in :mrgreen:
Waarschijnlijk niet hoor, ik heb nu toevallig een paar dagen meer tijd om te knutselen, maar dat gaat ook wel weer over, haha.

Bouwen is geen wedstrijd, en ik heb alle tijd en geen deadline voor de eerste vlucht. Op een goede morgen sta ik op met het besef "verrek, hij is klaar!?". Maar dat duurt nog wel even... ;)

Groeten,
Marco

De update van vandaag...

Weer druk bezig geweest met de Charter, in het kader van "profiteren van de tijd die je hebt!". Volgende week zal het ongetwijfeld vooral avond-knutselen worden.

Affijn knutselvrienden, wat is er sinds de vorige update allemaal weer gebeurd? Ten eerste is de binnenkant voorzien van een licht (letterlijk en figuurlijk) sausje. Het was even een overweging om dit wel of niet te doen, het zijn toch weer een paar grammetjes extra, maar ik kon het niet laten. Het beschermt het hout een beetje en ziet er uiteraard stukken netter uit. En ik heb me in weten te houden: het is een dun (grond) sausje geworden. 8)

full

Dusssss...kom maar op met de "wel doen / niet doen" discussie! :teacher: :D

Omdat het landingsgestel naar achteren verplaatst wordt (gezien het neuswiel) klopt de door meneer Robbe bedachte versteviging van de bodemplaat niet helemaal meer. Nieuwe versteviging achter rompspant R5 had ik gisteren al geknutseld (rechts op de foto), vandaag heb ik ter compensatie van het extra gewicht de dubbele bodemplaat R13a/b voorzien van wat gaten. Het merendeel van de krachten door het landingsgestel komen nu toch niet meer hier terecht, dus moet kunnen! Op de foto liggen de twee onderdelen ze nog los, ze worden pas verlijmd nadat de bodemplaat is bevestigd.

full

En die bodemplaat zit er inmiddels op. Kritische kijkers die niet bekend zijn met de Charter-bouw valt misschien de gapende kier aan de voorzijde op. Geen paniek, dat hoort zo, komt later allemaal nog goed! ;)

full

Voor wie zich mee laat slepen in het feestgedruis dit weekend...veel plezier! :celebrate:

Groeten,
Marco
:bye:

Oh ja, onder de rivieren .... dat wordt volgende week niet bouwen, of het zit scheef in elkaar.

Veel plezier met Carnaval !!

@Dat betekend niet dat er zomaar uit estetisch oogpunt gehakt en gezaagd mag worden.
Inderdaad. Ieder modelbouwer die met toewijding en liefde aan het bouwen is, zal automatisch de goede volgorde aanhouden. Eerst het idee uitwerken, controleren of de constructie niet gevaarlijk zwak wordt. Pas daarna volgt de uitvoering.

Een opmerking over het sausje.
Weet je al met welke lijm je de ruitjes gat vastlijmen?
Ga je eerst wat proefjes doen met reststukken?
Het impregneren van het hout maakt de constructie zeker duurzaam.

Laatst bewerkt:
Weet je al met welke lijm je de ruitjes gat vastlijmen?
Ga je eerst wat proefjes doen met reststukken?
Nou, daar heb ik al wel een idee over, maar of dat ook gaat werken moet ik eerst inderdaad nog even op de proef gaan nemen.

Ik las onlangs in een ander draadje dat iemand de mantel van elektriciteitsdraad gebruikte om de rand rondom de ramen weg te werken. Of deze persoon daarmee hetzelfde voorhad als ik nu weet ik niet, maar dit is mijn plan:

Soepel elektriciteitsdraad van plusminus 3mm diameter wordt ingesneden en de kern(en) verwijderd. De ramen worden iets kleiner dan de raamopeningen op maat gesneden, en daarna rondom in een stuk draadmantel geschoven en verlijmd (met CA lijm?). Als alles goed uitgemeten is, moeten de ramen mét de draadmantel eromheen precies in de raamopeningen passen, een beetje klemmen maar zonder dat de ramen bol komen te staan. Deze kunnen nu met een vullende lijm verlijmd worden (2-componenten lijm). Snel tekeningetje met doorsneden erbij:

full

Dit is mijn idee tot nu toe, goed mogelijk dat ik hiermee het wiel opnieuw heb uitgevonden, of dat dit al eerder zonder succes geprobeerd is.... Oftewel: wat vinden jullie er van? ;)

Groeten,
Marco

Mijn advies is, altijd eerst en proefje doen als je iets moet lijmen. Zeker als je niet weet welk materiaal je in handen hebt. Bijna alle verkrijgbare lijmen voldoen aan hun gestelde eisen. Als je niet weet welk materiaal je in handen hebt gaat het bijna altijd fout.

Het zal niet eenvoudig worden om de raampjes op die manier te verlijmen. Is wel een uitdaging. Als beloning krijg je een mooi ogend toestel.
Nadeel van deze oplossing is, dat het geheel minder sterk is ten opzichte van de meneer robbe oplossing. Dat heeft vooral me de maken dat een lijmverbinding gevoelig is voor belastingen in de verschillende richtingen.
Een lijmverbinding kan zeer slecht tegen afpelkrachten en tegen trekbelasting.
Maar door het beschikbare lijmoppervlak optimaal te benutten, verwacht ik tijdens het vliegen geen problemen. Zelf heb ik nog geen ervaring met het door robbe gebruikte waaiboomhout.

Johannes

Aloha,

De allerhoogste tijd voor een nieuwe aflevering van "knutselen met waaibomenhout"!

De afgelopen dagen viel er niet al te schokkend veel te vertellen, ondanks dat er stug door geknutseld is. De bodemplaat ging er op, daarna was het een kwestie van goed drogen en de onoverkomelijke naadjes en randjes waar mogelijk alvast wat bijwerken.

Aangezien we een andere opstelling van het landingsgestel toe gaan passen, komen de gleuven in de bodemplaat niet meer met de werkelijkheid overeen. De voorste is meteen chique opgevuld met balsa, de achterste is voorzien van een subtiel dun en hol geschuurd latje balsa om straks een betere aansluiting te krijgen tussen bodemplaat en wielpoot. Dat laatste was misschien niet 100% noodzakelijk maar ziet er wel weer wat beter uit. De hoofdpoot van het landingsgestel wordt trouwens niet verzonken maar wordt gewoon OP de bodemplaat bevestigd.

full

Het interieur is voor zover het nu mogelijk is afgewerkt, mooi maagdelijk wit! ;) Ongetwijfeld zal er uiteindelijk bij de inbouw van servo's en dergelijke nog wat gehakt en gezaagd moeten worden, maar dat zien we dan wel weer.

full

De verticale rompspanten in de staart zitten er ondertussen ook in, en dus begint de staart ook vorm te krijgen. Het eerdere goed uitlijnen heeft zijn vruchten afgeworpen want ik hoefde niks te wrikken en buigen om de staartpunt mooi gelijk samen te laten vallen. Zucht van verlichting (of gewoon vakmanschap? :cool: ).

full

Als laatste het klusje van gisterenavond. Vier M3 boutjes verzonken en met 2C verlijmt. Als dit goed droog is kan ik eens na gaan denken hoe ik de afdekplaat ga fabriceren...

full

Gisteren ook materiaal verzameld om een proefstukje te maken van het eerder geopperde idee om straks de ruiten te bevestigen. Komende week eens gaan experimenteren, als het lukt volgt vanzelf een fotoverslag. Daarentegen als het een totale mislukking wordt horen jullie er uiteraard helemaal niets meer van... :D

Groeten,
Marco

Tsja,

Gisterenavond ben ik er eens (met een smakelijk biertje erbij) goed voor gaan zitten en heb mij op de proefopstelling gestort om eens te kijken of ik straks de ramen zoals eerder geopperd kan gaan bevestigen.

Het resultaat?

Mwoah, het was niet denderend, om maar eens een understatement te gebruiken. Na een dik uur priegelen en een half doosje aspirines verder tóch tot de conclusie gekomen dat in ieder geval de gebruikte elektro draad te stug was, en misschien het hele idee wel in de categorie "leuk geprobeerd" gaat vallen. Als ik in de tussentijd beter geschikt materiaal vind om mee te werken dan wil ik nog wel een tweede poging gaan wagen, en anders zullen de raampjes gewoon op de conventionele manier in de Charter geknutseld worden... :hammer:

Het was niet alleen maar slecht nieuws gisterenavond: de verzonken boutjes in de neus zijn geslaagd en het achterste deel van de romp begint steeds meer de definitieve vorm aan te nemen. Vanavond weer met frisse moed verder!

Groeten,
Marco

Back