Een goed 1:10, F1 reglement??

Er zijn genoeg voorbeelden waarin modellen “gediscrimineerd” worden door een technische verandering van een reglement. Om maar even een “actuele discriminatie” aan te halen, is het toelaten/toestaan van de hardcase LiPo Cell bij de TC, veel modellen kunnen de standaard afmetingen van een hardcase LiPo Cell, niet goed herbergen binnen hun chassis, waardoor de eigenaar wel genoodzaakt is om een ander chassis aan te schaffen, waarin dit wel mogelijk is. Vreemd genoeg hebben diezelfde personen (ook eigenaar van een Corally F1) daar dan weer net geen problemen mee, om mee te gaan in deze “huidige trend”???

…….En hier in groningen zijn er genoeg rijders met een corally f1,die gaan echt niet hun banden staan te slopen om ze op 37mm te krijgen. Want dan klopt je wielbasis achter ook niet meer nmlk, die is achter dan maar +/- 170mm…….

De Tamiya F104 Pro: foam/rubber: 180mm, Ferrari F60 rubber: 187mm, F103 foam: 200mm, HPI Formula Ten rubber: 180mm.

Nog niemand zegt dat dit zo strak gaat gebeuren, vandaar mijn vraag wat wel acceptabel is voor jou of andere die dit onzinnig vinden. Daar gaat nu juist dit topic over, hoever kunnen we het kader van de huidige F1 zo opruimen, dat de oude F1 modellen hierin mee kunnen doen, zonder dat ze uit de toon vallen qua prestatie, uiterlijk of competitie ongelijkheid. 29mm contact verschil is ook gewoon onzinnig, dus doe maar een zinnig voorstel hoeveel je wel verantwoord vindt dat alle modellen bij elkaar kunnen komen.

Nogmaals nu is de tijd om te middelen, hier wil ik best mijzelf voor inzetten anders had ik dit topic niet geopend, maar ik vraag hetzelfde van jullie wbt inzet om de 37mm bandbreedte tegemoet te komen, 50mm of meer is gewoon te veel, en niet meer van deze tijd.

Grote kans dat de totale autobreedte op ongv 190/195mm of iets daarboven wordt gesteld, dus er moet misschien toch al iets van het foam verwijderd worden aan de buitenkant van de velg, liever ook van de velg af.

Meer standaardisering dan nu het geval is, daar draait het om!!!!
 
binnenzijde van de velg kun je idd nog wat inkorten,is een mogelijkheid die ik ff over het hoofd had gezien.
Als je vanaf de buitenkant je band gaat verkleinen,word je wielbasis(in de breedte,of ik had beter spoorbreedte kunnen schrijven ;) )smaller.

scrt je schreef:
Nu geef je eigenlijk precies de reden op waarom de Corally achterwielen smaller moeten. Anders overklassen ze per definitie de rest en heb je geen competitie maar een optocht. Wel schaal trouwens .

ik gaf aan dat richard met een standaard f1 bijna net zo snel is als mijn zogenaamde uber corally met verschrikkelijk breede banden.

ligt het dan toch aan de rijder??????????????????????????????????????
mischien.
Ik ben ook wel eens verschrikkelijk om mijn oren gereden door een tamiya style proten met smalle banden,die gozer werd dan ook 12e meende ik bij het wk in duitsland in 94(?).En ik reed met een uber corally met ongeloofelijk breede banden.

Je kunt beter in het eerste seizoen kijken hoe de verhoudingen liggen,en evt wat aanpassen gedurende het seizoen.
Mocht het heel erg uitvallen in het voordeel van de corally.

Je jaagd nu al mensen weg die een corally hebben,en die best wel willen rijden.Zonder hun voorraad banden teverslijpen op 37mm.
Oftewel,je kunt eerst beter er voor zorgen dat je rijders hebt.En op basis van wat je hebt er een invulling aan geven.
En niet bijvoorbaat mensen gaan uitsluiten.Vooral niet bij een nieuwe klasse waar het nivo meestal toch is van meedoen is belangrijker als winnen(blijft toch deels een hobbie).
 
@per

ik heb mijn banden al smaller gemaakt,meende dat ik nu op 47mm zit.Ook om aan de eis tevoldoen van 200mm.En dit komt toch aardig in de buurt van de f103 als ik het goed heb.37mm gaat mij net ff te ver.

Opzich is dit voor mijn geen probleem,dit zijn nmlk andere banden dan die ik in het buiten seizoen onder mijn proten steek.
 
37mm vindt ik zelf ook niet wenselijk/verstandig, aangezien er ook nog iets is zoals de Tamiya Cup, die waarschijnlijk op max 200mm of iets minder gaan zitten, met Tamiya F103 foamvelgen van 43 0f 45mm bandbreedte, dus de gedachten gingen ook meer in die richting. Een millimeter meer of minder gaan we ook niet op kijken maar ergens moet een grens gesteld worden. Die 3mm of zoiets moet voor jou ook wel overbrugbaar zijn in alle redelijkheid, dan heb je waarschijnlijk de grootste groep rijders al te pakken. Jammer voor mij met mijn HPI, smalle banden en autobreedte + waarschijnlijk 300gr overgewicht, en voorlopig geen kans op breed foam, zo heeft iedereen wel een beetje zijn nadelen. Als de rest daar mee kan leven, dan ik dat ook.
 
Beetje een schot voor de boeg:

F1: 1:10 2wd (4wd nog onder voorbehoud?)
Maximale autobreedte: “minder” dan 200mm
Maximale bandbreedte: Foam/Rubber 43/44mm
Minimaal gewicht: waarschijnlijk 1000gr
Accu: LiPo 7,4V, 6 Cellen sub C
Motor: club handout (voor de HFCC waarschijnlijk een brushed silvercan model)
Body: realistic

Nog iets vergeten????
 
Laatst bewerkt:
Beetje een schot voor de boeg:

F1: 1:10 2wd (4wd nog onder voorbehoud?)
Maximale autobreedte: “minder” dan 200mm
Maximale bandbreedte: Foam/Rubber 43/44mm
Minimaal gewicht: waarschijnlijk 1000gr
Accu: LiPo 7,4V, 6 Cellen sub C
Motor: club handout (voor de HFCC waarschijnlijk een brushed silvercan model)
Body: realistic

Nog iets vergeten????

mag ik nu bijvoorbeeld wel met deze meeerijden?

 
Wanneer ik alle specs bekijk dan is het gemakkelijkst voor bv een wedstrijdcontrole om een bakje van 200mm breed te maken waar het model in moet passen. Het voordeel hiervan is dat ook bij bijvoorbeeld in 1 oog opslag gezien kan worden of de banden maat correct is want dan zou er aan de binnenzijkant van de velg x mm foam verwijderd moeten zijn bij de Corally. Bij de F103 (+/- 45mm) mag dan het foam niet gelijk of buiten de velg komen, zo ook bij alle andere modellen, makkelijker kan niet volgens mij.

De sixwheeler is normaal met rubber uitgerust toch (?), Reartire 67mm breed en de totale breedte is 204mm, niet echt conform dus. Ik zie dat jij foam heb, maar ik kan niet zien op welke velg en hoe breed deze is (info aub). Bij rubber moet er even naar gekeken worden of er geen andere rubberband past (ik heb begrepen dat de standaard banden toch niet meer te koop zijn) Bij foam geldt eigenlijk hetzelfde als voor de Corally en is gemakkelijk reglementair te maken door wat foam af te draaien.

In praktijk is dit model zo uitzonderlijk dat ik hem eerst in full specs wil zien rondrijden, alvorens “de zaag er in te zetten”, mocht hij de concurrentie afslachten, dan gelden ook de regels gelijk aan de andere, sorry!!!
 
Wanneer ik alle specs bekijk dan is het gemakkelijkst voor bv een wedstrijdcontrole om een bakje van 200mm breed te maken waar het model in moet passen. Het voordeel hiervan is dat ook bij bijvoorbeeld in 1 oog opslag gezien kan worden of de banden maat correct is want dan zou er aan de binnenzijkant van de velg x mm foam verwijderd moeten zijn bij de Corally. Bij de F103 (+/- 45mm) mag dan het foam niet gelijk of buiten de velg komen, zo ook bij alle andere modellen, makkelijker kan niet volgens mij.

De sixwheeler is normaal met rubber uitgerust toch (?), Reartire 67mm breed en de totale breedte is 204mm, niet echt conform dus. Ik zie dat jij foam heb, maar ik kan niet zien op welke velg en hoe breed deze is (info aub). Bij rubber moet er even naar gekeken worden of er geen andere rubberband past (ik heb begrepen dat de standaard banden toch niet meer te koop zijn) Bij foam geldt eigenlijk hetzelfde als voor de Corally en is gemakkelijk reglementair te maken door wat foam af te draaien.

In praktijk is dit model zo uitzonderlijk dat ik hem eerst in full specs wil zien rondrijden, alvorens “de zaag er in te zetten”, mocht hij de concurrentie afslachten, dan gelden ook de regels gelijk aan de andere, sorry!!!

Misschien, als de eigenaar ermee kan leven, door de heren van de wedstrijdleiding laten rijden samen (achter elkaar) met een Corally, Tamiya, HPI. Dan kunnen een paar man de performance tov de andere modellen vergelijken en beslissen. Dan heb je een beter vergelijk dan wanneer "Piet" en "Jan" beiden een verschillende auto rijden en elkaar (niet) kunnen bijhouden. Humeur, vorm en omstandigheden zijn dan zo gelijk mogelijk.
 
Misschien, als de eigenaar ermee kan leven, door de heren van de wedstrijdleiding laten rijden samen (achter elkaar) met een Corally, Tamiya, HPI. Dan kunnen een paar man de performance tov de andere modellen vergelijken en beslissen. Dan heb je een beter vergelijk dan wanneer "Piet" en "Jan" beiden een verschillende auto rijden en elkaar (niet) kunnen bijhouden. Humeur, vorm en omstandigheden zijn dan zo gelijk mogelijk.

Zoals als eerder is vermeld, teveel variabelen, en niets zeggend. Dan biedt ik mij HPI aan zonder een mm wegligging met als gevolg dat de rest er de zaag in moet zetten. Er is altijd een minder model, en een beter model dan de ander daar ontkom je niet aan, en ik begin er niet aan, veel te omslachtig. Wanneer je de test uitvoerd in het voorjaar dan heeft het ene model misschien meer grip dan het ander, foam doet het bv niet echt lekker op een iets vochtige track, rubber dan iets beter, in de zomer is het waarschijnlijk anders om, foam beter dan rubber.
 
Hoeveel daadwerkelijk ingeschreven rijders heb je nu al? Het buitenseizoen begint bijna hè?

Het is nog geen bestaande klasse, dus de daadwerkelijke inschrijvingen zijn “0”, dat is in ieder geval zeker, een stuk of 5 rijders hebben daadwerkelijk een F1 op de plank staan, hoeveel er hiervan daadwerkelijk inschrijven, blijft ook altijd giswerk, toezeggingen zijn er wel, mits we van start gaan (en daar ligt het probleem, niet in een evt reglement). Volgende week is er de Algemene Leden Vergadering op de HFCC (3mrt aanvang 20:00 uur) daar zal moeten blijken wie er daadwerkelijk wil gaan rijden, tijdens de stemming of er wel überhaupt een F1 klasse komt. Dus als er al niet genoeg F1 kandidaten komen stemmen, komt er sowieso geen F1 op de HFCC. Daarna komen meestal de voorstellen pas aan de orde, over een evt reglement wat hieraan verbonden zou zijn, of waar we naar toe gaan/willen groeien, meestal gaat zo de procedure.

Ik loop al lang genoeg mee om te weten, dat als er van een model veel op de plank staan, of animo voor is, dat dit nog niet wil zeggen dat je hiermee een klasse kan starten, of een heat kan vullen.

Een eerlijker antwoord kan ik niet geven, omdat ik dat zelf ook niet weet, 1 ding is wel zeker als men achter de pc blijft zitten en niet komt stemmen, dan is de kans groot dat er geen F1 gaat komen, omdat de groep voor een dergelijke klasse in het begin meestal niet groot is, en moet groeien, zoals al door andere is vermeld.
 
Het concept wedstrijdreglement welke wordt voorgesteld bij de ALV van de HFCC as woensdag, hierin vindt U (in onderstaande link), de voorstellen voor alle klassen (mini, F1, Stock, Superstock). Regels mbt club(handout)motoren, accu’s, banden enz. Daarnaast zullen er nog wel voorstellen komen op eigen titel van diverse clubleden. hfccracing.nl - Stukken voor de vergadering

Alvast een glimp van mijn F1

F1024a.jpg


F1023a.jpg


F1021a.jpg
 
Back
Top