Hoi,
even het verslage bijwerken, er zijn weer vorderingen gemaakt

Jaja, vooral doorgaan, het is natuurlijk zo april
Goed, vandaag weer even met de IBIS bezig geweest, na een nachtje drogen was de epoxy wel uitgehard.
Bij de vorige eigenaar was het complete kielvlak met stabilo er dus afgekomen. Het was op diverse plaatsen goed te zien dat, ondanks het gebruik van enorme hoeveelheden epoxy, er geen verbinding tot stand was gekomen. Simpelweg omdat de zaak niet goed in elkaar paste.
Ik heb de sleuf voor het kielvlak gerepareerd door er een latje in te lijmen, hierdoor heb ik gelijk een goede passing van de verschillende delen. Daarna twee kleine strookjes oracover erover zodat de beschadigde folie niet meer zichtbaar is.
Op deze foto is goed te zien dat het kielvlak het stabilo niet eens raakte, zit wel 2-3 mm speling tussen :OMG:
Inmiddels is dat pas gemaakt ...
Ik heb het kielvlak er nu ook op gelijmd met 30 minuten epoxy. Daarna de hele boel haaks gezet en gefixeerd. Zo, dat kan een tijdje uitharden.
Ik had nog een paar JR NES-507 servo's in een doos liggen, die zullen zeker voldoen. De twee met de grote hevels komen op het hoogte- en richtingsroer. De servo met de wat kleinere hevel gaat dienen als gas-servo.
De gaatjes in het servo plankje heb ik al gehard met wat CA, dat laat ik even uitdampen en dan kunnen de servo's er in worden gemonteerd
Inmiddels heb ik ook de tekeningen van de drijvers uitgeprint, tjonge ... dat is een stapel papier :roll: Wordt nog ff plakken ...
De servo's zitten inmiddels op hun plek. Ook heb ik inmiddels een stuurstang gemaakt voor het gas, daarvoor heb ik een kunststof Sullivan binnenkabel op maat gemaakt, daar twee draadeindjes in gedraaid en aan beide zijden een quick-link er op.
In de zijkant zat al een gaatje voor een schakelaartje, dat blijkt precies met de mijne te passen

, dus die zit er inmiddels ook in (nog niet te zien op de foto).
Dan maar eens aan de gang met de stuurstangen. 1,5 mm veerstaal genomen, de uiteinden even opgeruwd met schuurpapier, daarna hulzen met 2 mm draad er op gesoldeerd.
Toen maar eens gekeken hoe het met het tankje zat, die bleek helemaal nieuw te zijn. Nooit een druppel brandstof gezien ... Er zitten ook maar twee pijpjes aan (derde ontbreekt) en er was maar een slang aangesloten.
Het is ook maar een heel klein tankje, 190cc om precies te zijn. Daar zal de Irvine 8,5 cc niet al te lang mee kunnen vliegen vrees ik :? Punt is dat een grotere tank er niet in zal passen.
We zien wel ...
De vorige eigenaar heeft ruimte gemaakt voor een motor, die vervolgens nooit is gemonteerd, denk ik zo ...
Nu komt mijn vraag: deze kist is oorspronkelijk bedoeld voor een .40 (6,5cc) motor. Maar zoals jullie weten wil ik ermee gaan watervliegen. Nou heb ik de keuze uit een nieuwe OS MAX .40 FX en een gebruikte Irvine 8,5cc.
Wat is nou wijsheid, de OS is wellicht wat te krap ivm watervliegen, de Irvine wellicht wat te groot ? Om de Irvine te kunnen monteren moet ik de ruimte voor de motor wat aanpassen, maar dat gaat uiteindelijk wel lukken.
Eerstvolgende klusjes:
- stuurstangen aansluiten
- motor monteren (OS MAX .40FX of Irvine 8,5 cc 2-takt)
- gas-stuurstang monteren
- tank & slangen monteren
- accu-vak voorbereiden
- wielen & staartwieltje monteren
- invliegen (gewoon op het veld)
- drijvers bouwen (of bestellen)
- en natuurlijk watervliegen !!!
Dus wat te doen, de OS 6,5 of de Irvine 8,5

Graag hoor ik jullie mening hierover ...
Morgen verder.
Grtz,
Menno