Bouwverslag 2 x ziroli 1/5 JU-87 B1 stuka

Ju 87 Sirene

full
paul-stalenberg-albums-junkers-87-picture22985-lj22042.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DSC00188.JPG


Heb gisteren en vandaag de hulsen voor de vleugels gelamineerd.
We maken de vleugels deelbaar(op de tekening wordt aangeven om de vleugel in zijn geheel te bouwen............doen wij dus niet:mrgreen:)
Eerst een hoesje van plastic folie om een gordijnroede(deze dient voor om de vleugel helft te verbinden met het middenstuk van de romp) van de Gamma gedaan en de uiteinden vastgeplakt met crapetape om verschuiven te voorkomen.
En daarna twee lagen droge glasdoek aangebracht met 24uurs epoxy.
Als alles is uitgehard,schuif je de epoxy buis van de alu gordijnroede...............en voila je hebt een goedkope en sterke oplossing om je vleugels deelbaar te maken.
je moet natuurlijk we alles op maat zagen voor de gewenste lengtes.
Let op wel de speciale gordijnroede(legering) kopen(kost ongeveer 11euro) en geen normale alu buis(slappe hap als het op krachten aankomt) gebruiken!!!!!!!!!!
DSC00189.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dank je Jasper. Nou vandaag weer verder met het midden van de vleugel. Jaspers buizen passend gemaakt 24 uurs epoxy met balloons aangemaakt en ze vast gelijmd.
Ook een begin met de vleugel gemaakt. Omdat ik alleen ribben heb moest ik de neutraallijn op de ribben aangeven. Door de ribben nu met een waterpas recht te zetten en d.m.v. een drupje sec. lijm een dun balsa latje aan de rib te lijmen was het mogelijk alle ribben in eerste instantie op 1 lijn te krijgen. Ik heb de laatste 6 ribben daarna stapsgewijs 1 mm hoger geplaatst waardoor de tipverdraaiing ontstaat in de vleugel. Misschien niet de snelste methode maar hetr werkt wel. Ik heb nu de ribben op de onderste ligger vastegelijmd met bruislijm (PU contructielijm). Als morgen de lijm is uitgehard ga ik de bovenste ligger verlijmen. De foto's:
19012010_001.JPG


19012010_002.JPG


19012010_015.JPG


19012010_016.JPG


19012010_017.JPG


19012010_018.JPG


19012010_019.JPG


20012010_001.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nog wat foto's van de vleugels. Hoek ingesteld en W6 vastgelijmd aan de rest van de vleugel. Ook de tipverdraaiing gecontroleerd door de vleugels met de achterkant van de ribben op een vlakke ondergrond naast elkaar te leggen.

25012010_001.JPG


25012010_002.JPG


25012010_003.JPG


25012010_004.JPG


25012010_005.JPG


25012010_006.JPG


25012010_007.JPG


25012010_008.JPG
 
Vandaag beide vleugels aan de bovenkant beplankt. Ik heb het met constructielijm gedaan. Fantastisch spul en schuimt mooi in de naden op zodat alles lekker stevig vast komt. Je hebt voldoende tijd om het hele vleugeloppervlak vast te zetten met kopspelden en een paar uur later zit alles al vast.

30012010_003.JPG


30012010_004.JPG


30012010_005.JPG

30012010_006.JPG


30012010_007.JPG
 
Ja sorry Marcel we hebben een klein dipje gehad :) Hierbij nog wat foto's van gisteren. Vleugels aan de onderkant ingedekt.
18022010_001.JPG


18022010_002.JPG


18022010_003.JPG


18022010_004.JPG


18022010_005.JPG


18022010_006.JPG
 
Verder met de ailerons en de flaps. ik gebruik 2mm staal en messing buisjes voor de scharnieren. Ik heb eerst de messing buisjes op de ailerons en flaps gelijmd en daarna drie lagen 3mm balsa eroverheen aangebracht. Op deze manier kun je een goed scharnierend roer krijgen zonder dat het te zwaar wordt. Plastic buis had natuurlijk ook gekund alleen had ik dat niet liggen. Daarna teken je de plek af waar de voorlijst moet worden doorgezaagd. Dit gaat prima met een schijfje op de dremel. Je zaagt dan meteen de messing buis door op het scharnierpunt. Dit zorgt ervoor dat de buisjes mooi zijn uitgelijnd. Ook de flap servo bevestiging in het middenstuk van de vleugel gelijmd. Omdat ik de vleugels afneembaar maak heb ik ervoor gekozen de flap servo's in het middenstuk te plaatsen. Het is dan de bedoeling dat er een constructie komt die ervoor zorgt dat de splitflap de hoofdflap zal meenemen. Dit kan met een buisje/satéprikker of binnenkabel van de fietsrem.
Maar nu de foto's:
23022010_001.JPG

23022010_002.JPG

23022010_003.JPG

23022010_004.JPG

23022010_005.JPG

23022010_006.JPG

23022010_006.JPG

23022010_007.JPG

23022010_008.JPG

23022010_009.JPG

23022010_010.JPG

23022010_011.JPG

23022010_012.JPG

23022010_013.JPG
 
Vandaag heeft Razor voor mij het landingsgestel gelast. Vier plankdragers van de Gamma (5,-), twee gasveren van de sloop (5,-), 4 moertjes en een stukje 6mm verenstaal is alles wat je nodig bent. de bevestiging op de W5 rib ga ik waarschijnlijk met een u-profiel doen. Gewicht per poot zo'n 245gr.
27022010_005.JPG

27022010_006.JPG

27022010_007.JPG

27022010_008.JPG
 
MMMMMM ik haal mestal gewoon stale stip das nog goedkoper dan 4 gamma beugols verzagen per set
en ik gebruik voor een vrij dragende poot nooit de orginele binenstaf van de gasveer
dees gaan naar verloop van tijd buigen
ik draai altijd een nieuw sluitstuk en monteer een binnenbuis rond 14
 
Back
Top