welke lipo voor t-rex 500

hoi
met welke lipo vliegen jullie
ik bedoel hoeveel cellen ,mha en hoeveel C .
ik zelf weet het niet zo goed meer had al eens de verkeerde bestelt.
gr pierre
 
even googelen en je hebt je antwoord.

Let me google that for you
hey bedank voor de link alleen via googelen krijg je allenmaar dit te zien b.v. 2 6s 2500 maar er staat bijna nooit bij hoeveel c het is. dit laats vindt ik best belangrijk ivm het gewicht en prijs.
en ik ben ook benieuwt voor jullie mee vliegen, en wat de ervaringen zijn.
alnig zelf adviseert zelf met 6s 2200/2650mah lipo. maar er zijn mensen bij die met 5s vliegen en zelfs met 4s. misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld dat kan.kijk ik had zelf 6s 4000mah 40c die is echter te zwaar. ivm balans.
 
Laatst bewerkt:
kijk hier heb ik iets aan .
via googelen krijg je allenmaar dit tezien 2 6s 2500 maar er staat bijna nooit bij hoeveel c het is. dit laats vindt ik best belangrijk ivm het gewicht en prijs.

Dat kan je simpel uitrekenen door naar de ESC te kijken.

Als de ESC 60ampere is.. dan moet je accu minstens 60ampere continue kunnen leveren.

Voorbeeld Accu: 30C 6s 3000mah
30x 3000mah = 90000mah oftewel 90ampere.
De accu kan dus maximaal 90ampere continue leveren.
Voldoende voor de 60ampere ESC.

20C 6s 3000mah = 20x 3000 = 60000mah = 60ampere
Net aan voldoende.

Je zult dus minimaal een 20C 3000mah accu nodig hebben voor de ESC.
 
Nee, dat is niet waar. Je regelaar heeft er vrij weinig mee te maken. Het enige wat die 60A van de regelaar zegt, is dat dat de maximale continustroom is.

Het formaat van je accu hangt af van je heli. In dit geval is de Trex 500 ontworpen voor 6s. Voor vliegtijden van rond de 5 minuten zou je een accu van ongeveer 2500 mah moeten hebben. De C waarde van een accu zegt iets over hoeveel ampere die accu continue kan leveren. Ook word er een korte piekwaarde opgegeven. Een accu met een hogere C waarde heeft minder moeite een hoge stroom te leveren. Hierdoor zal hij langer leven.
 
Nee, dat is niet waar. Je regelaar heeft er vrij weinig mee te maken. Het enige wat die 60A van de regelaar zegt, is dat dat de maximale continustroom is.

Het formaat van je accu hangt af van je heli. In dit geval is de Trex 500 ontworpen voor 6s. Voor vliegtijden van rond de 5 minuten zou je een accu van ongeveer 2500 mah moeten hebben. De C waarde van een accu zegt iets over hoeveel ampere die accu continue kan leveren. Ook word er een korte piekwaarde opgegeven. Een accu met een hogere C waarde heeft minder moeite een hoge stroom te leveren. Hierdoor zal hij langer leven.

lees nog eens goed.

Ik hang in mijn 450 ook wel eens een 3s 1300mah ipv 2200mah.. alleen moet ik dan wat doen aan de COG.. en ik vlieg minder lang.. maar het werkt gewoon.
Meer niet.

Je kan ook inderdaad een 2500 6s nemen, vliegt minder lang.

Een 30c accu weegt iets meer dan een 20c accu.. dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden ivm COG.

Je hebt gelijk als je het hebt over dat de 500 is ontworpen voor een 6s accu... maar daar gaan mijn rekenvoorbeelden ook over ;)

Het is alleen maar wiskunde meer niet..
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk dat je een 6s3000 kan gebruiken, maar die keuze heeft niets te maken met de specificaties van je regelaar. De motor is degene die de stroom vraagt, niet de regelaar.

Je kan zomaar een regelaar nemen die minder continu aankan dan wat je als piekstroom kan vragen. Of een zwaar overgedimensioneerde regelaar, maar dan gaat je motor niet meer vermogen vragen.
 
Volgens mij sla je de naagle op de kop met je laatste zin Laurens.

Het is volgens mij niet wat de ESC aankan maar wat die de motor kan geven, in dit geval MAX 60 amp. Alhoewel ik betwijfel of veel mensen die niet het harde 3d vliegen hier aan komen.

Ik heb 3 verschillende accu`s op mijn 500 geprobeerd.

Een 6-cell 3300mah 20c-30c Zippy-h van Hobbyking.
Een 6-cell 3000mah 25c-50c van Outrage en
Een 6-cell 3300mah 25c-50c van Outrage.

Ik vlieg 5 minuten best wel hard met funnels tic-toc`s loopings enz en heb dan nog rond de 17 procent over in die Zippy.

Ongeveer 23-25 % in de outrage`s.

Persoonlijk vind ik de 20c-30c van de zippy niet genoeg voor mijn vliegstijl
Ik kan hem absoluut aanraden voor iemand die een rustiger vliegstijl heeft.

De outrage 3300 vind ik het allerbest, ding heeft meer dan genoeg power.

Helemaal nu ik er een kontronik esc en scorpion motor op heb zitten.

Heli hangt iets voorover maar dit is minimaal.

Overigens past die zippy net niet mooi genoeg onder de canopy.
de andere twee wel.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Remon
 
Je regelaar bepaald niet hoeveel stroom je accu's moeten leveren, dat bepaald de motor icm de gearing en de aandrijftrein. Je regelaar kan alleen maximaal de stroom leveren die er op staat zonder dat hij plof doet. Als je wil weten hoeveel c je accu's moeten zijn, kan je ongeveer zo rekenen:

Als je vliegtijd 5 minuten is, is de gemiddelde stroom 60 minuten in een uur gedeeld door 5 minuten vliegtijd is 12c. Omdat je nog wel eens meer doet als alleen maar vooruit vliegen, mag je daar een marge in bouwen door de eerstvolgende stap te pakken (20C). Dan kun je even 20-25c trekken zonder dat je accu's gelijk van je kist af fikken ;)

Andere manier van rekenen: Je motor is 700 watt maximaal, met 85% efficientie. De gearing is zo geregeld dat je motor maximaal presteert. Je maximale stroom (Vol in de pitch, 100% curve) is dan bij 6s 700 watt / 0.85 efficientie / 22 volt = 37,4 Ampere. Met 20c cellen mag je dan 37,4Ampere / 20c = 1870mAh cellen nemen.

Als je dus accu's hebt van 2500mAh, en je vliegt daarmee 5 minuten, trek je gemiddeld 12c = 12x2500=30 Ampere. Piek reken je echter naar 20C toe, dus je regelaar moet dan 20x2500=50 Ampere kunnen verstouwen. Meer mag, minder niet.

Zoals je ziet word er nergens een regelaar meegenomen in de berekeningen, domweg omdat deze er geen invloed op heeft. De echte vonkpurist houd wel rekening met de schakelverliezen en schijnbare weerstanden van de regelaar, maar die verminderen het stroomverbruik alleen maar...

En zo krijg je op een simpele vraag een mooie off-topic discussie ;)

Mijn 2 cent: Als je de Align 500l motor draait, die is ontworpen voor 35 ampere continu met 45 ampere piekbelasting. Je kan het dan dus af met 6s2500 20C, 6s3000 15C, etc.

Groetjes,

Ton.
 
Je regelaar bepaald niet hoeveel stroom je accu's moeten leveren, dat bepaald de motor icm de gearing en de aandrijftrein. Je regelaar kan alleen maximaal de stroom leveren die er op staat zonder dat hij plof doet. Als je wil weten hoeveel c je accu's moeten zijn, kan je ongeveer zo rekenen:

Als je vliegtijd 5 minuten is, is de gemiddelde stroom 60 minuten in een uur gedeeld door 5 minuten vliegtijd is 12c. Omdat je nog wel eens meer doet als alleen maar vooruit vliegen, mag je daar een marge in bouwen door de eerstvolgende stap te pakken (20C). Dan kun je even 20-25c trekken zonder dat je accu's gelijk van je kist af fikken ;)

Andere manier van rekenen: Je motor is 700 watt maximaal, met 85% efficientie. De gearing is zo geregeld dat je motor maximaal presteert. Je maximale stroom (Vol in de pitch, 100% curve) is dan bij 6s 700 watt / 0.85 efficientie / 22 volt = 37,4 Ampere. Met 20c cellen mag je dan 37,4Ampere / 20c = 1870mAh cellen nemen.

Als je dus accu's hebt van 2500mAh, en je vliegt daarmee 5 minuten, trek je gemiddeld 12c = 12x2500=30 Ampere. Piek reken je echter naar 20C toe, dus je regelaar moet dan 20x2500=50 Ampere kunnen verstouwen. Meer mag, minder niet.

Zoals je ziet word er nergens een regelaar meegenomen in de berekeningen, domweg omdat deze er geen invloed op heeft. De echte vonkpurist houd wel rekening met de schakelverliezen en schijnbare weerstanden van de regelaar, maar die verminderen het stroomverbruik alleen maar...

En zo krijg je op een simpele vraag een mooie off-topic discussie ;)

Mijn 2 cent: Als je de Align 500l motor draait, die is ontworpen voor 35 ampere continu met 45 ampere piekbelasting. Je kan het dan dus af met 6s2500 20C, 6s3000 15C, etc.

Groetjes,

Ton.
off topic of niet dit is wel interessant zo leer ik ook nog eens wat.
ga maar lekker door.:mrgreen:
 
Back
Top