Je regelaar bepaald niet hoeveel stroom je accu's moeten leveren, dat bepaald de motor icm de gearing en de aandrijftrein. Je regelaar kan alleen maximaal de stroom leveren die er op staat zonder dat hij plof doet. Als je wil weten hoeveel c je accu's moeten zijn, kan je ongeveer zo rekenen:
Als je vliegtijd 5 minuten is, is de gemiddelde stroom 60 minuten in een uur gedeeld door 5 minuten vliegtijd is 12c. Omdat je nog wel eens meer doet als alleen maar vooruit vliegen, mag je daar een marge in bouwen door de eerstvolgende stap te pakken (20C). Dan kun je even 20-25c trekken zonder dat je accu's gelijk van je kist af fikken
Andere manier van rekenen: Je motor is 700 watt maximaal, met 85% efficientie. De gearing is zo geregeld dat je motor maximaal presteert. Je maximale stroom (Vol in de pitch, 100% curve) is dan bij 6s 700 watt / 0.85 efficientie / 22 volt = 37,4 Ampere. Met 20c cellen mag je dan 37,4Ampere / 20c = 1870mAh cellen nemen.
Als je dus accu's hebt van 2500mAh, en je vliegt daarmee 5 minuten, trek je gemiddeld 12c = 12x2500=30 Ampere. Piek reken je echter naar 20C toe, dus je regelaar moet dan 20x2500=50 Ampere kunnen verstouwen. Meer mag, minder niet.
Zoals je ziet word er nergens een regelaar meegenomen in de berekeningen, domweg omdat deze er geen invloed op heeft. De echte vonkpurist houd wel rekening met de schakelverliezen en schijnbare weerstanden van de regelaar, maar die verminderen het stroomverbruik alleen maar...
En zo krijg je op een simpele vraag een mooie off-topic discussie
Mijn 2 cent: Als je de Align 500l motor draait, die is ontworpen voor 35 ampere continu met 45 ampere piekbelasting. Je kan het dan dus af met 6s2500 20C, 6s3000 15C, etc.
Groetjes,
Ton.