AA en AAA vs batterij pack

Voor een projectje waarvoor ik een gewone mabuchi automotor gebruik, wil ik batterij die wat licht te houden is. En bij gewone NiCad of NiMH te blijven.
Ik was gewoon aan het vergelijken: een batterij pack van 7,2V NiCad, dus de klassieke batterij zet ik tegenover 6 AAA's in serie en 6 AA's in serie.
Naar mijn idee zou dat vergelijkbaar moeten zijn, behalve dat de capaciteit lager ligt.
Het voltage zakt in elkar van de AAA's meteen na aansluiten tot 3V of zo en zakkend. Batterijpack blijft, zoals verwacht, zo op 4-5V hangen, AA's er zowat tussenin.
De AAA's hebben een capaciteit van 1000Mah, dat zou toch even mogen mee gaan? De kracht is gewoon heel wat lager van in het begin bij de AAA's.
Is dat omdat ze gewoon de nodige stroom niet kunnen leveren?
De draaitijd is niet zo van belang (5 minuutjes is al ok), maar ik wil gewicht lager houden dus door geen batterijpack te gebruiken. lipo's even niet in beschouwing genomen. Ik experimenteer wat en probeer te begrijpen.
 
hoi

he tgaat erom dat de accu's de hoge stroom kunnen leveren voor de mabushi motor.
type 500 trekt vlug 10amp en dan kan je niet uit aaa of aa trekken dan zakt de spanning in en kunnen zelfs de cellen kapot gaan.

je zou nog voor 2/3 cellen kunnen gaan maar gaan ook snel leeg.

mvg Hans
 
AA of AAA zijn idd niet geschikt voor dit soort toepassingen , de AA's zijn in het beste geval geschikt voor een paar ampére maar niet wat een standaard 540 silvercan trekt. De opbouw van de cellen is (zeker in het geval van de AAA's) totaal niet geschikt voor zwaardere stromen.

2/3 cellen is nog te proberen , die kunnen een amp. of 20~25 leveren wat waarschijnlijk net genoeg is maar hebben een beperkte capaciteit van ongeveer 1600mAh...
 
Idd, de aaa's kunnen nauwelijks stroom leveren, de aa's ook niet echt.
Ik dacht dat de sanyo Eneloop cellen wel iets konden leveren, nooit echt naar gekeken omdat ik overal lipo's in gooi. Maar genoeg voor de pieken van fotocamera's.
Die zijn er ook in aaa, Ik zou het in ieder geval ff uitzoeken als ik jou was.

Waarom jullie hier trouwens over stromen hebben?, er is nauwelijks wat gezegd over de motor, en niks over de toepassing.
Mss maakt hij wel een extreem grote buzzer voor de telefoon en hoeft hij alleen een gewichtje rond te slingeren, stromen kunnen dan heel er meevallen. En is een normale aa wel voldoende.


Edit: Kon het niet laten, ff gegoogled, helehoop cellen belast tot 10A, wie weet wat ze nog meer kunnen, ook de eneloops, CandlePowerForums - View Single Post - NiMh Battery Shoot Out
En eneloop alleen, ook de aaa, Eneloop Self Discharge study - CandlePowerForums (niet de eerste keer dat ik op dat forum erg nuttige info tegen kom)
 
Laatst bewerkt:
Ok, bevestigt zo een beetje wat ik veronderstelde en kon aflezen op mijn aldi multimetertje
De motor is voor in een hovercraft, dus logisch dat ik gewicht wil besparen.
Maar omdat het een vergelijkende test is met anderen, wilde ik aantonen dat met gewone huis en tuin batterijen ook al wat kan gedaan worden.

Ik bezie al de info even.
Veel dank!
 
En 2 zo'n motoren op een batterij pack? Zal dat te veel stroom trekken (met gewone tamiya connector)?
Ik zou het ook gewoon eens proberen, maar wil natuurlijk wat zuinig zijn met de batterijen ook...
De 2 motoren zouden in dit geval in de hovercraft dienen voor lift en stuwing.
 
En 2 zo'n motoren op een batterij pack? Zal dat te veel stroom trekken (met gewone tamiya connector)?

De 2 motoren zouden in dit geval in de hovercraft dienen voor lift en stuwing.
Als op de motoren een gelijke prop zit is de stroom 2x zo groot bij twee motoren.
De vraag is alleen 2x hoeveel.:confused:
Wat is veel stroom.:confused:
En hoe groot is de hoovercraft.:confused:
En hoe veel gewicht kan hij hebben.:confused:
Het is maar voor een expirimentje maar je geeft wel erg weinig info.:(
 
2x een 540 silvercan gaan AA's echt niet lekker vinden :!:

In m'n Kyosho mini inferno werden de AA's al heet van één speed 400 , een enkele silvercan gaat al snel richting de 10~15 amp. minimaal.
 
Kan er nog niet veel info over geven, work in progress.
De gebruikte prop is een 3D print, dus kan daar alle kanten mee uit. Voorlopig heb ik getest met eenzelfde type wiek op een prop met 2 en 3 wieken, diameter 200mm.
Ik denk er eentje te maken van 4 wieken ter controle.
Vandaag eens gemeten en dat trekt 13A bij 1 motor. Wil ik dus nog een motor, dan zal ik een extra batterij nodig hebben. Voorlopig lijk ik lift genoeg te hebben, eerst de vorm en rok wat optimaliseren.
Ik heb een bouwverslagje geopend, maar moet nog aangevuld worden met deze experimenten. Alvast bedankt allen, ik heb weer bijgeleerd.
 
Ik zou veel kleinere props toepassen.
Ik heb de indruk dat je de motoren flink over belast dus gelukkig dat de accus het niet trekken.
Met welke AAAs trekt dat nog 13A vraag ik mij af.:confused:
 
De silvercan's zullen niet overbelast worden , in een auto trekken ze nog meer stroom.

Bij het gebruik van AA's of AAA's worden de cellen de beperkende factor , daar krijg je gewoon niet genoeg stroom uit voor een silvercan motor die moet draaien onder belasting.
 
Back
Top