123" Extreme Flight Extra 300

Voor het zwart zou ik mij geen zorgen maken, mijn yak had ook veel zwart, nooit problemen mee gehad...
 
Gisteren heb ik nog 4 vluchten gemaakt. En de uitslagen al wat beter kunnen bijstellen...
Ik heb echt het gevoel dat hij elke vlucht beter vliegt. Er was wat minder wind dus ik kon een beter beeld vormen van de vliegeigenschappen. De motor begint stilaan ook beter en beter te lopen. Het zwaartepunt mag misschien nog iets meer naar voor (voorlopig vlieg ik met lipo's met lange kabels aan zodat ik deze kan verleggen tussen de vluchten). Ik ga het CG nog iets veranderen en dan kan ik de F3M uitslagen perfect afstellen en kijken of er eventueel mixers nodig zijn...

Ik heb reeds 1 vlucht wat 3d gevlogen, harriers zijn super stabiel, en het hoogteroer is heel effectief (zelfs met deze lange romp). Ook de rudder is heel effectief. En er zijn makkelijk high alpha KE's mee te doen.

De power zit goed, ik vlieg nu met de 29*12N 3blad maar ga binnenkort eens testen met de gewone 29*12. De 29*12N zal zoiezo te klein zijn voor het vliegen in België/Nederland...

Het komende weekend ga ik een vaste plaats voorzien voor de lipo's en de motor voorzien van onboard test materiaal... o.a temp en rpm sensors van Eagle tree.

Ik ga nog een 10tal liter door de motor jagen en dan maak ik wel eens een eerste video...

23463_1375272414886_1024098461_31171897_7121379_n.jpg


23463_1375272454887_1024098461_31171898_523268_n.jpg
 
Donkere wolken boven Belgie zie ik:)

Ik ben benieuwd naar het toerental met de gewone 29*12 Mejzlik, dat gaat ook mijn wedstrijdprop worden op de 3W157 met MTW reso's. (anders meten we hem wel op de fly in, toerenteller heb ik altijd bij me)
 
@Alexzzz, komt goed... normaal kan ik wel eens van iemand een 29*12 lenen... zou ook wel eens die nieuwe 2blad EVO props willen testen... ik heb nu die mooie tru turn spinner voor een 2 blad :-)

Ja inderdaad heel donker, het leek of het elk moment ging regenen. Maar het deed het niet dus ideaal :-)
 
Laatst bewerkt:
Druk, druk, druk! Maar ik zal dit weekend proberen de laatste foto's van het bouwproces te posten!

Intussen ligt de mezjlik 29*12 3blad klaar om te testen. De 29*12N bleek toch wat te luid te gaan worden (al is ze goed te vliegen met goed gas management!).
Op 17April ga ik verschillende 2 blades testen...
 
heb je hem al gewogen

< 17kg

Bart,

ZEKER niet! Dit is een zeer grote kist.
Je mag op 19kg rekenen. Wolfgang Krahofer kwam met ongeveer dezelfde setup als mij maar MET smoke op 19.2kg.

Om onder 17kg te blijven moet je echt een SUPER lichte kist vinden hoor en ook geen 3m span, meer iets zoals 2.8-2.9.
Er zijn kist van 17kg (o.a de votec waar Wolfgang Krahofer mee vloog op EXFC) maar daar vliegen de vleugels dan af ...
Als je hem ziet, zul je zien dat hij erg licht gemaakt is, maar toch zeer sterk.
Hij vliegt zalig met dit gewicht (en als een pluimpje).
 
ZEKER niet! Dit is een zeer grote kist.
Je mag op 19kg rekenen.

Dat denk ik ook, mijn 3.2m Extra (de gele) zit ook op ruim 19kg, dat geeft ook helemaal niks, de vleugeloppervlakte is ook enorm, dus vliegt 'ie alsnog superlicht:D
 
Ik vond die 17kg eigenlijk niet zo raar:(, als je ziet dat de Yak 110 ( 2,8m ) voor 12.3-13.6 kg staat. Deze extra heeft 33cm extra, dat is 12% meer. Blijkbaar gaat het in een keer heel hard met het gewicht.
Dan zal de volgende toch echt rond de de 110" zijn had wel weer een extra gewild. Hoe vliegt dit ten opzichte van de Yak 54 110". Ik vind bijvoorbeeld de Yak 74" moeilijker te vliegen als de 58" extra.

Bart,
 
@XYZ; de 74" is niet meer te vergelijken met de moderne kisten van EF...
EF zit nu op een veel hoger niveau qua bouwen en design. De 58" is niet te vergelijken met de 74" qua vliegeigenschappen. Net zoals de nieuwe 48" series weer een stapje verder gaan.

Wat nu beter is hangt af van wat je wil... Maar voor F3M is een 3m de optimale maat. Maar de yak is ZEKER niet slecht. Ik heb er dit jaar inter mee gevlogen en verschillende 3m'ers achter mij kunnen laten in de loop van het seizoen. Heb er ook bijna alle wedstrijden waar ik vloog in de nationale klasse mee gewonnen.

Je mag hier niet rekenen op vleugellengte hoor. Als je deze 2 kisten "in het echt" ziet dan is er een mega verschil. Alles is PAKKEN groter ook in de lengte zit er een super groot verschil. De extra kan maar net in mijn aanhanger van 3m07 met de rudder schuin (met spinner).

Zoals Alexz al zei vliegt een grote extra zoals deze ef of een pl ofzo super licht op dit gewicht.
Het is moeilijk te vergelijken met een 58" extra ofzo. De 123" extra voelt alvast zeker 3maal zo licht...
Iedereen met een big scale kist kan eigenlijk niet vliegen, het is gewoon zo simpel :-)

Ik zal eens wat vergelijkende lengtes posten ...

Ps: Als je het verschil eens wil voelen kan je altijd eens contact opnemen om mijn EF Yak of Extra te testen...
Ps2: EF komt met een 100cc extra maar dat is niet voor direct. Reken maar op een jaar of meer.

Grz Jens
 
Laatst bewerkt:
> EF komt met een 100cc extra maar dat is niet voor direct. Reken maar op
> een jaar of meer.

Dit is leuk om te horen, was zo ie zo voor de bouw van volgende winter, maar als het iets langer duurt heb ik er niet zo'n probleem mee ( Misschien dat dan scorpion of Hyperion dan nog met een 8 kW motor uit komt, nu zou het de hacker A100 196kv zijn )

Mijn 88,5 met nog net geen 7.5 kg, is al een veertje. Eerst dan maar eens dit jaar met mijn 88,5 zien door te komen. :-D

Bart,
 
Ah nu weet ik vanwaar F3M komt, das gewoon F3Meter ;)
Kzen es benieft..

Lollll :-)
Ik zeg zeker niet dat het echt nodig is om F3M te doen.
Zeker niet in novice of nationaal, waar de scores meestal meerdere procenten van elkaar liggen en het redelijk duidelijk is wie echt beter vliegt.
In Inter/A (en dan zeker op internationale wedstrijden) valt de top 5 of zelf top 10 binnen enkele procenten van elkaar. Dan maakt een 3m soms wel dat verschil.

@XYZ;
Over de extra, om discussies te voorkomen (zoals de vanquish) wil ik melden dat dit nog niet officieel door ef is aangegeven.
Deze zomer zal er wel al een prototype vliegen, natuurlijk zegt dat niets. Zo hebben ze ruim 2 jaar gewerkt aan de 123" Extra.
Ik meld alleen even dat je hem op termijn ook wel kan verwachten. Na Joe Nall zal ik waarschijnlijk wel wat meer weten.

Inderdaad met een A100 moet het lukken. Er zijn wel bouwverslagen van te vinden op het internet.
Voor de extra zou het toch zeker een A150 moeten zijn.

Setups voor de yak:
10S Setup

* A100-8
* MasterSPIN 220 OPTO
* Mejzlik Prop 26x12
* 4x 4500mAh 5S

12S Setup

* A150-8
* MasterSPIN 220 OPTO
* Mejzlik Prop 27x12 TH
* 4x 4500mAh 6S
 
Laatst bewerkt:
> Over de extra, om discussies te voorkomen

Die discussie heb ij nooit begrepen, beter wachten op een goed vliegende kist, dan een slecht vliegende kist op een gecommuniceerde datum. Ik heb blijkbaar meer geduld dan andere. Die grote scorpions en hyperions zijn ook pas 2 jaar geleden aan gekondigd :-)

11s2p 5Ah ga ik op vliegen, is compatibel met de 88"

slaap ze, Bart
 
Mijn 88,5 met nog net geen 7.5 kg, is al een veertje. Eerst dan maar eens dit jaar met mijn 88,5 zien door te komen. :-D
Beetje offtopic, maar... Heb jij jou extra echt op >7,5Kg gewogen totaal? (das dus inc accu)
Dat zou ik nogal licht vinden, en was mijn doel met een lichtere setup... en een kilo lichter dan extra's van anderen met gelijke inhoud.
 
Back
Top