Aanschaf eerste CP-heli

Dit kan misschien kloppen.
Ik ben het daar echt wel mee eens.

Maar dankzij copterX (KDS, ...) kan ik het mij ook permiteren om met een alu/carbon cp heli te vliegen.
Een align ligt spijtig genoeg buiten mijn budget.

Al diegene die de duurdere (lees te dure want ook gefabriceerd in china... en ter plaatse aan hongerloontjes)merken willen steunen mogen dit van mij echt wel doen.


Blijkbaar zijn er geen patenten meer lopend op de oudere align modellen.
 
Dit kan misschien kloppen.
Ik ben het daar echt wel mee eens.

Maar dankzij copterX (KDS, ...) kan ik het mij ook permiteren om met een alu/carbon cp heli te vliegen.
Een align ligt spijtig genoeg buiten mijn budget.

Al diegene die de duurdere (lees te dure want ook gefabriceerd in china... en ter plaatse aan hongerloontjes)merken willen steunen mogen dit van mij echt wel doen.


Blijkbaar zijn er geen patenten meer lopend op de oudere align modellen.

je kunt een algemeen iets als een heli, net zo min patenteren als een fluitketel. Is gewoon een algemeen aanvaard stuk techniek. Dit soort rechten zijn erg moeilijk te beschermen.

Overigens: dat iets gefabriceerd word in China, wil niet zeggen dat het te duur is. Ook daar geldt dat kwaliteit centen kost. Mischien niet zoveel als hier, maar kwaliteit in china is toch echt duurder dan niet-kwaliteit. Verplaats de productie van Align maar eens 1 op 1 (zelfde kwaliteit, zelfde eisen, maar europees loon) naar Europa, dan zul je zien dat Align helemaal zo duur nog niet was....

Maar als jij iets ontwerpt, en je besteed de productie uit aan china, wil jij nog steeds geld zien voor je ontwerpwerk. Liefst een vast bedrag per verkocht exemplaar. Maakt de chinese buurman van "jouw" fabrikant, jouw ontwerp voor de helft van de prijs na, dan vind jij dat waarschijnlijk niet zo heel erg leuk. En als er dan ook nog een (Nederlandse/Belgische) consument van jouw product komt en die verwijt jou dat jouw product te duur is want "die andere chinees maakt precies hetzelfde voor de helft van de prijs", dan denk ik écht dat het je rood voor ogen word.

Maar als je zelf die consument bent......

Ik weet 't, het leven is hard, concurentie is moordend, maar om een of andere reden voel ik mij toch nooit zo senang met die goedkope gekopieëerde producten....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Dat is je goed recht...
waarschijnlijk is er iets heel hard mis met mijn moraal...

Geen zin in dit soort gesprek... jij zal wel gelijk hebben -> afgelopen!
 
Dat zegt niemand ;)
En is zo ook niet bedoeld volgens mij.
Maar om een rechtstreeks antwoord te geven op je vraag:
Wat zouden jullie doen? en waarom?

Dan zeg ik..
Je wilt naar buiten, oftewel een stapje groter en de ruimte opzoeken.
Geweldig, want dat vind ik ook het allerleukste om te doen.
Waarom dan een 450, ik zou kijken naar een gebruikte 50 size brandstof helie.
Een clubje zoeken en liters nitro gaan verstoken en lekker vliegen.
Kan je in de tussentijd sparen voor een mooie buitenheli op elektro of Nitro.
Of voor een goede indoor elektro.
S'winters binnen vliegen, en de rest van het jaar lekker buiten.
 
Ik ben blij met mijn aankoop.
Voor mij het ideale toestel.
Met mijn heli's vlieg ik overwegend binnen. Heel soms eens buiten.
Ik ben ook in een club.

En nee, geen nitro meer voor mij.
Ik heb bijna al mijn nitro verkocht (in vliegtuigen dan).
Nog eentje heb ik er staan omdat het een te gek toestelletje is.

Voor de rest heb ik intussen ook ervaring met een raptor e620se (zie andere threads)
(bouwen + afstellen -> vliegen volgt nog)
Uiteraard vind ik dat een fantastisch toestel. De prijs is dit spijtig genoeg ook.
Niet iedereen beschikt over de nodige budgetten he. Daar wringt het schoentje meestal.
 
Laatst bewerkt:
enkele fotootjes van gisterenavond...
Kwestie van de boel hier wat op te leuken...

Helicopters%20013.jpg


Helicopters%20009.jpg


Helicopters%20014.jpg


Helicopters%20023.jpg


Helicopters%20025.jpg


Helicopters%20030.jpg
 
Dat is je goed recht...
waarschijnlijk is er iets heel hard mis met mijn moraal...

Geen zin in dit soort gesprek... jij zal wel gelijk hebben -> afgelopen!


Vergis je niet,je hebt gewoon een mooie heli. Dat is ook wat de anderen zeggen (zij het met niet zoveel woorden)
En wat je zegt klopt gewoon, ieder wil binnen zijn budget zoveel mogelijk waar voor zn geld, en bij een 2e hands moet je altijd maar hopen dat de verkoper alles netjes gedaan heeft...

De discussie die gevoerd wordt slaat niet op jouw keuze, meer op de keuze van de fabrikanten..
Want zeg zelf, eigenlijk is het gewoon schaamteloos wat die chinezen doen..

Maar je houd het toch niet tegen, (kijk naar kopieren van dvd's etc), de maatschappij gaat tegenwoordig steeds eerder eerst voor het geld, daarna pas voor kwaliteit. Het probleem wat neergezet wordt is naar mijn idee gewoon een maatschappelijk probleem, wat gezien het succes van klonen erg grote proporties aanneemt.

Maar als we naar de andere kant kijken..
Instromers in de hobby hebben vaak geen idee of ze het leuk vinden. Of een beginner wil overstappen maar vind de sprong van 500 tot 800 eur in totaal gewoon een beetje groot (kan ik inkomen :rolleyes:)
Deze mensen kunnen dankzij de klonen voor een (te) laag bedrag vliegen, en de eerste stappen in de heliwereld zetten.
Deze mensen weten doorgaans ook wel dat het geen align kwaliteit zal zijn (wat zich uit na vlieguren en crashes), maar willen gewoon leren vliegen.
Als ze zeker zijn van hun zaak, zullen ze alsnog merkspullen gaan kopen..

Vroeger was dit toch niet anders denk ik?
Toen waren er minder vliegers, die af en toe eens een heli aanschaften..
Nu zijn er horden mensen die willen vliegen (250 en 450 hype), waarbij align eigenlijk puur de beginnend vlieger met budget misloopt..
De iets gevorderde piloot komt toch vanzelf...

Maar lang verhaal over iets waar we geen #### aan kunnen doen.

@GFTbaksken:
Je hebt gewoon een mooie heli.
Wat voor electronica doe je erin?
Let wel op met de gyro, dat je daar een goed exemplaar van gebruikt. Niets is zo vervelend als een zwabberende staart door een technisch probleem (kan dagen testen schelen)
 
Wat voor electronica doe je erin?
Let wel op met de gyro, dat je daar een goed exemplaar van gebruikt. Niets is zo vervelend als een zwabberende staart door een technisch probleem (kan dagen testen schelen)

De motor en ESC worden deze van copterX zelf. (zijn besteld en onderweg CX430L motor + 50A esc)
Op de swash komen voorlopig 3 towerpro sg90 servo's. (heb ik hier nog liggen)
Gyro en staart-servo zijn nog niet beslist.
Hiervoor ga ik morgen langs bij de modelbouwshop.
Ik zou graag een HH-gyro met digitale servo hebben.
De GY401 van robbe (zoals op de raptor) zou ideaal zijn. Maar waarschijnlijk zal het een goedkoper exemplaar worden.
 
Vergis je niet,je hebt gewoon een mooie heli. Dat is ook wat de anderen zeggen (zij het met niet zoveel woorden)

....(ingekort)....

Maar lang verhaal over iets waar we geen #### aan kunnen doen.

@ Student: je brengt het beter onder woorden dan ik... Thanx!
Of er niks is wat we er aan kunnen doen? Ik weet niet: er zelf niet aan meedoen mischien?

@GFTbaksken: Zie boven, sorry als je je persoonlijk aangevallen bedoelde, was niet mijn bedoeling.... Het heeft niks met jouw of mijn moraal te maken, maar gewoon met het feit dat niet alles zo vrijblijvend is als het lijkt....

Groet, Bert
 
@GFTbaksken: Zie boven, sorry als je je persoonlijk aangevallen bedoelde, was niet mijn bedoeling.... Het heeft niks met jouw of mijn moraal te maken, maar gewoon met het feit dat niet alles zo vrijblijvend is als het lijkt....

Groet, Bert

Ik begrijp je punt wel hoor. Echt wel.
Ik weet dat het geen persoonlijke aanval betrof. Excuses aanvaard hoor...
Uiteindelijk zijn we allen met dezelfde hobby bezig en proberen we er het beste van te maken.
Het kloon-aanbod is er nu eenmaal en heel soms is het echt wel verleidelijk.
Dat we hiermee misschien wel in ons eigen vel snijden is iets waar we op dat ogenblik geen aandacht voor hebben. Ik denk ook niet dat het een recent probleem is... het is vandaag gewoon uitgebreider door de enorme mogelijkheden van het internet.
Ik blijf ook wel trouw aan enkele gevestigde waarden... (dit gaat van futaba/robbe, over graupner en kyosho tot multiplex/hitec)
Alleen breid ik mijn assortiment soms wel een beetje uit met goedkopere "nep-produkten" omdat dit me budgetair af en toe beter uitkomt. Dingen die ik normaal nooit zou kopen, maar die nu voor een prikje verkrijgbaar zijn belanden al eens sneller in mijn bus.
 
ik zie daar een GWS mini dragonfly staan, super fp'tje om het heli vliegen mee te leren.
Daar heb ik het vliegen mee geleerd.
Mooie line up ;-)
 
idd, zelfs Esky komt er niet bij in de buurt.
ik had hem vroeger met brushless setup en alles van carbon, ging er als een speer vandoor.
toendertijd heb ik hem meer gecrashed dan gevlogen maar zo heb ik het wel geleerd.
Nadien heb ik 6 maand niet meer gevlogen, enkel op de sim me rot geoefend, toen een nieuwe heli gekocht en ik was ermee vertrokken.
Het is vooral de schrik die ons doet verstijven om met een heli als beginner net een stapje verder te gaan ;-)
 
Mijne staat ook brushless (althans op de hoofdrotor).
Vanaf dan kan je er al eens buiten mee vliegen.
Dit was voor mij de grootste reden om brushless te gaan.
 
Back
Top