Nu de zijkanten lekker doorgedroogt zijn over nacht kunnen we eens kijken of de spanten allemaal passen.
Alle uitsparingen worden nagekeken of er een stukje (afval)hout van 3mm (of 2x 3) inpast.
Dit mag niet te strak gaan.
Gaat het te strak worden ze met een sleutelvijltje iets breder gemaakt zodat er makkelijk een houtje in gaat .
Gaat het te strak krijg je spanningen in je romp die niet nodig zijn , ook de spanten willen dan niet makkelijk onder een 90° hoek blijven zitten.
Ook zien we vaak al gaatjes in de spanten waar de stuurkabels later door gaan.
In mijn geval is er ook aangedacht om er een buisje voor de antenne (35mHz) in te doen.
Spanten moeten dus vaak op een bepaalde manier verlijmt zijn.
Te zien aan de rode buis die ik er even in gedaan heb.
Al we alle spanten een keer in bijde rompkanten gehat hebben zijn we er ook achter gekomen of alles past .
Bij mijn voorbeeld zit een fout in 1 spant ,er is een deel te breedt gefreest.
Oplossen kan je dit heel makkelijk door er een stukje hout langs te leggen en aan bijde kanten van het hout het af te tekenen (je tekent dus 4 keer).
Dan kan je met een balsa mes en een liniaal het wegsnijden (ply altijd aan bijde kanten van het hout eerst voor de helft insnijden.
Er schuurt zo niks uit .
Na het wegsnijden kontroleren of hij nu wel past .
Eventueel met de schuurlat nog iets nabewerken.
Nu gaan we kijken hoeveel spanten van de romp dezelfde breedte hebben.
Deze spanten worden straks als eerste gelijmt om de zogenaamde doos konstruktie te maken.
We zetten nu alle gelijke spanten (in mijn geval 4) tussen de 2 rompdelen , ook bij mij moet het dubbele plankje waar later de slagmoeren inkomen er mee in . (eerst in de spant zetten en dan met de spant in een zijkant plaatsen)
We hebben nu een rechthoekige vorm (doos) van het voorste rompgedeelte.
Voor we gaan lijmen kijken we of er hout van de 4 spanten door de zijkanten kijkt .
Is dit de val dan moeten we het teveel even weg schuren met het schuurlatje
Schuren doen we altijd in lengte richting van de houtnerv van het grootste stuk waar het schuurlatje over beweegt word .
Je schuurt meestal wel niet veel weg maar zou je dwars gaan schuren krijg je strepen in je hout te zien die je heel schlecht weer weg krijgt .
Na het schuren van de overstand ( bij mij alleen van het motorspant) kunnen we straks gaan lijmen
Word vervolgt ....
Mvg Johan