Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

het lijkt me handiger om het dan in een PDF te zetten in de beginpost, anders duurt het veel te lang voor de eerste pagina geladen is.

anderzijds: laat een gemotiveerde beginner de hele draad doornemen, dan komt hij hier en daar zinnige op- of aanmerkingen tegen en leert er nog meer van.
 
Nu de zijkanten lekker doorgedroogt zijn over nacht kunnen we eens kijken of de spanten allemaal passen.

Alle uitsparingen worden nagekeken of er een stukje (afval)hout van 3mm (of 2x 3) inpast.

full


Dit mag niet te strak gaan.

Gaat het te strak worden ze met een sleutelvijltje iets breder gemaakt zodat er makkelijk een houtje in gaat .

full


Gaat het te strak krijg je spanningen in je romp die niet nodig zijn , ook de spanten willen dan niet makkelijk onder een 90° hoek blijven zitten.

Ook zien we vaak al gaatjes in de spanten waar de stuurkabels later door gaan.
In mijn geval is er ook aangedacht om er een buisje voor de antenne (35mHz) in te doen.
Spanten moeten dus vaak op een bepaalde manier verlijmt zijn.;)

Te zien aan de rode buis die ik er even in gedaan heb.

full


Al we alle spanten een keer in bijde rompkanten gehat hebben zijn we er ook achter gekomen of alles past .

Bij mijn voorbeeld zit een fout in 1 spant ,er is een deel te breedt gefreest.

full


Oplossen kan je dit heel makkelijk door er een stukje hout langs te leggen en aan bijde kanten van het hout het af te tekenen (je tekent dus 4 keer).

full


Dan kan je met een balsa mes en een liniaal het wegsnijden (ply altijd aan bijde kanten van het hout eerst voor de helft insnijden.
Er schuurt zo niks uit .

full


Na het wegsnijden kontroleren of hij nu wel past .
Eventueel met de schuurlat nog iets nabewerken.

full


Nu gaan we kijken hoeveel spanten van de romp dezelfde breedte hebben.

Deze spanten worden straks als eerste gelijmt om de zogenaamde doos konstruktie te maken.

We zetten nu alle gelijke spanten (in mijn geval 4) tussen de 2 rompdelen , ook bij mij moet het dubbele plankje waar later de slagmoeren inkomen er mee in . (eerst in de spant zetten en dan met de spant in een zijkant plaatsen)

We hebben nu een rechthoekige vorm (doos) van het voorste rompgedeelte.

Voor we gaan lijmen kijken we of er hout van de 4 spanten door de zijkanten kijkt .

full


Is dit de val dan moeten we het teveel even weg schuren met het schuurlatje

Schuren doen we altijd in lengte richting van de houtnerv van het grootste stuk waar het schuurlatje over beweegt word .

full


Je schuurt meestal wel niet veel weg maar zou je dwars gaan schuren krijg je strepen in je hout te zien die je heel schlecht weer weg krijgt .

full


Na het schuren van de overstand ( bij mij alleen van het motorspant) kunnen we straks gaan lijmen

full


Word vervolgt ....

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WOW plotterwelt (Johan),

Dit is super voor een leek zoals ik, ga ik helemaal volgen, dit geeft mij goede duidelijke uitleg en een goed overzicht. Ook al goede instructies gehad van Japioooo maar dit is altijd makkelijk. SUPER ik neem hier een abbootje

GrtZ Roland
 
We kunnen nu de eerste 4 spanten van gelijke breedte op een rompzijkant gaan lijmen.

Ik teken de plaats van de spanten even af met een dunne potlood om precies te kunnen lijmen.

full


Alles wat er anders naast de verbinding aan lijm zit is overbodig en brengt alleen maar gewicht .

Hier is nog een keer duidelijk hoe weinig PU-lijm je maar nodig hebt.

full


Werk je met een tube van de bouwmarkt (altijd de kleinste pot halen) kan je ook een drup op een stuk afval hout doen en dan met een sateprikker de lijm op zijn plaats brengen .

We zetten de delen met de driehoek haaks op de zijkant en brengen ook weer gewichten in het spel .

full


Is een spant iets krom (wat normaal bij hout is) kun je hem ook even met een spelt op zijn plaats houden.

full


Dit moet natuurlijk ook even goed drogen.

full


Word vervolgt .......

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja zo zie je maar weer, Japiooo is overal. Dit zijn mensen waar je wat aan hebt net zoals dit draadje v an jouw Johan. Alle2 Super en zo door gaan.

GrtZ Roland
 
Omdat Belizell een kleinere open tijd heeft (maar wel 24 uur nodig heeft om uit te harden) heb ik het geheel nu op de andere zijkant gelijmt.

Ook eerst weer lijntjes gemaakt om niet te veel lijm er naast te smeren. ;)

Dit met gewichten belegt en nagemeten met de driehoek op haaksheid laat ik ook nu over nacht drogen .

full

Word vervolgt .....

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuk verslagje, die belizell is dat hetzelfde als die bison constructielijm?

en waar haal je die? lijkt me handiger dan die kleine flesjes, handiger om in nog kleinere hoeveelheid te stockeren en makkelijker op de verbindingen te spuiten denk ik toch....

succes met het verdere verslag:)
 
Belizell is een PU-Lijm met een veel kleinere open tijd .

In de tube heb je dat in 10 en 20 min .

Je kan bij de 10 min. versie na een kwartier de knijpers er af halen en verder bouwen .

Normale PU-lijm heeft vaak 2-3 uur nodig om aante trekken .

Belezell krijg je in de modelbouwwinkel .
Als het goed is heeft iedere winkel in de BeNeLux een mail gehat van Belizell de laatste paar dagen.
Het word nu direkt vermarkt door Belizell omdat het via een groot handelaar niet werkte.

Mvg Johan
 
ik heb idd in nederland de lijm zien staan op een webshop, alleen geen prijs...
modelbouwwinkel in de buurt, dan bestel ik beter via het net, want de eerstkomende modelbouwwinkel is hier een klein uurtje van rijden dusja...
 
Nu de lijm naden mooi door gedroogd zijn gaan we eerst het extra plankje voor het landings gestel verlijmen .
Deze lijmklemmen liggen vaak in de grabbelton van de bouwmarkt . ;)

full


En ook de versteveging voor de spant waar de vleugel duvels in gaan .
Met de 2 gaten over elkaar verlijmen.

full


Als volgende is de " voorruit " aan de beurt.
Eerst word het spantje boven de ruit passend gemaakt en verlijmt .

full


Kleine hoekjes kunnen vaak niet goed mee gefreest worden , en kan de frees ook niet schuin frezen tussendoor .

full


Daarom zijn delen die aangepast moeten worden iets groter uitgefreest zodat na het drogen deze kunnen worden aangepast voor het volgende deel (hier de ruit)

Missende hoekjes kunnen voor de optik gevult worden met afval stukjes die je iets groter laat en met een speld even op zijn plaats houd.;)

full

Tip : als je plankjes zo moet klemmen zet de klemmen dan iets scheef , deze klemvoetjes zijn draaiend gelagerd en vliegen er anders wel eens af .

Word vervolgt ......

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi
Super bouwverslag, als ik dit zo zie beginnen mijn handen te jeuken om ook zoiets te maken. Wellicht de bedoeling van dit topic;-) Ik heb nog heel weinig bouwervaring (alleen DLG mimi gebouwd en nog niet durven vliegen...) dus advies van mij kant zul je niet snel krijgen.

1 dingetje, ik mis in je gereedschapoverzichtfoto de folie waar je bouwt/lijmt. Is dit gewoon huishoudfolie?

Groeten en succes
Jeroen
 
Staat in post 12 Jeroen.

Ik neem afvalzakken van een grote pedaalemmer (van de aldi of zo)

Is goedkoop en er plakt niks aan.

Er komen tussendoor altijd nog tips van gereedschap of andere hulpmiddelen.

Als iemand vaker wil gaan bouwen is het makkelijk te weten maar voor 1 keer bouwen vaak niet noodzakelijk.

Mvg Johan
 
je kan ook altijd spanschroeven gebruiken ;).
Zorg wel dat je goede klemmen hebt want ze kunnen nog wel eens los komen ;)
en daar heb ik ervaring mee.
groetjes
 
1 dingetje, ik mis in je gereedschapoverzichtfoto de folie waar je bouwt/lijmt. Is dit gewoon huishoudfolie?
Hoi,

Wat ook goed werkt: transparante kado folie (worden bloemen ook mee ingepakt), dat is op rol verkrijgbaar bij de Action. Ik geloof voor 1,50 per rol :)

Grtz,
Menno
 
je kan ook altijd spanschroeven gebruiken ;).

Lijmtangen die je bedoelt (denk ik) heb ik ook .
Gebruik ze nooit voor de modellen , meer om iets vast te zetten bij het zagen of boren.

Ze zijn te zwaar voor de modelbouw en vastzetten moet je ze met 2 handen terwijl je het te klemmende stuk ook moet vast houden.
En je moet er niet teveel kracht me moeten zetten.
We willen niet elke tang straks in het model terug vinden. :nooo:

De klemmen van Wolfcraft is wel het beste maar die kosten ook iets.

Mvg Johan
 
Ik gebruik Frencken "K100 Snel" witte PU lijm met 15 minuten klemtijd (vaak al eerder vast) ... kost ca. € 20,-- voor een 750 cc flacon (ook verkrijgbaar in 250cc flacons en 5 Ltr bussen), en ook de Hema constructie lijm, dikvloeibare witte PU lijm in tubes, klemtijd 30 minuten, € 3,95 per 100 cc tube ...

Frencken koop je bij de "profesionele" bouwmarkt of gereedschapshandel ... HEMA lijm bij elke HEMA met een verfafdeling ...
 
Dirk het grote voordeel van belizell is dat het in een tube zit met een kanule opening van ongeveer 0,5 mm .

De klemtijd heb je in 10 of 20 min (Frenken snel is 1 uur klemtijd)

Andere Pu-lijmen lijmen ook goed maar de flacons zijn niet echt iets voor een modelbouwer , is ook gemaakt voor de bouw van huizen . :D

En bij grote potten de nadeel als je weinig bouw of niet veel tijd hebt om te bouwen dat de lijm in de pot stijf of hard word .

Mvg Johan
 
Back
Top