Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Discussie in 'Beginners' gestart door plotterwelt, 29 mrt 2010.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Spanwijdte 1,6 meter

    Mijn setup gaat worden :

    Motor Turnigy 4260-500
    Regelaar 60A
    Prop 12/13 x 6/8
    Lipo 4S4000 (15C)

    Met deze setup gewicht onder de 2000 gram

    Deze setup is gekozen om het goedkoop te houden (onder 100€) en voor lange vliegtijden.
    En ik heb deze setup (maar dan met 5S) op mijn Fourstar 60
    Gewicht hier 3045 gram .

    Ik hoop hem op de Meeting in boskoop (1 mei) te kunnen vliegen.:cool:

    Mvg Johan
     
  2. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    beste Johan,
    Ik ga er vanuit dat ik dit ook moet hebben dan.. Waar kan ik het het beste kopen?
    Ik heb er geen verstand van dus. Wanneer komen de vleugels?:D
     
  3. RoJo

    RoJo

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    182
    @Japiooo,

    De MX12 ligt aan de lader hoor, daarna de lipo's volgooien. En van de week een prop-ruimer kopen die heb ik nog steeds niet :oops: maar de gamma, karwei en praxis in Zutphen en Apeldoorn kennen dit niet.

    @ Johan,

    Bedankt, mooie afmetingen voor volgende kist ga vast sparen voor deze setup. komt deze uit hongkong of gewoon ergens uit NL.

    GrtZ Roland
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  5. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
  6. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    dit draadje gaat over een ander toestel dus die setup is niet van toepassing. en meestal wil de beginner goedkoop klaar zijn en dan moet je naar hongkong. paypal is zo aangemaakt en bij hobbycity kost het geen drol, een beginner moet immers ook nog een lader, voeding, goldconnectors etc. noem maar op dan scheelt het wel degelijk om in hongkong te bestellen....

    Justus
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik heb ook geschreven wat mijn setup is en waarom.

    Iedereen kan natuurlijk iets kopen waar hij wil.;)

    Alleen bij HC ben je het goedkoopst en dat is vaak voor de beginner belangrijk.

    En je moet nooit het ene model met het andere gaan vergelijken
    Een magister is heel wat anders en de regelaar naar mijn mening te klein voor een motor die wel 40A kan hebben .

    Mvg Johan
     
  8. RoJo

    RoJo

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    182
    Zo hopelijk binnenkort goed vliegweer en dan lessen volgen, en dan sparen voor deze kist en setup, Johan bedankt voor je info zover.

    GrtZ Roland
     
  9. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Ronald


    Volgens mij zitten die lipo's nu wel vol !!!!!!!!

    en het wordt mooi weer de komende dagen.

    Gr Japiooooooooo
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Het cafe is ergens anders Japioooooo

    Mvg Johan
     
  11. RoJo

    RoJo

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    182
    Johan, sorry voor de vervuiling.

    Maar even een vraag wat is een goede ESC van Hobbyking, ik ken de Mystery die heb ik ook in mijn EZ maar misschien kan ik beter voor ander merk gaan zoals de Turnigyof de Hobbyking SS.
     
  12. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Hey Johan,

    Die motor (4260 - 500) is dezelfde die op mijn Protech Skystar zat. Dit was behoorlijk overgemotoriseerd. Nu zit er een 4250 - 650 op, die is beter aan de maat. Is er een specifieke reden waarom jij kiest voor de 500 kV? Zeker met een 4S lijkt het me beter om ietsje meer kV te nemen, dus past die 650kV er misschien beter bij? Ook is hij een stuk lichter.

    Groeten,
    Ton

    Wat regelaars betreft, ik gebruik de Turnigy Plush en die werkt prima. Een goede montageplek of voldoende ventilatie is ook belangrijk om zo'n regelaar lekker koel te houden, maar daar komt Johan vast later op terug.
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik ook de Turnigy Plush , en in de regel 1/3 hoger als de motor aankan volgens de gegevens .


    De motor is overgemotoriseerd als je de power er uit gaat halen, maar dat is niet de bedoeling van mij.

    Het meer gewicht is voor het model niet verkeert , hij is zo wie zo al licht.

    Door het iets meer aan gewicht van de motor kan je veel gemakkelijker je CG voor mekaar krijgen met de lipo.
    (Calmato-E probleem)

    En door de kleinere prop te nemen met 4S lipo (12 x 6 is genoeg voor deze trainer) gaat je amperage ook drastisch terug wat natuurlijk een langere vliegtijd betekent .

    En dat is belangrijk voor een trainer .;)

    Mvg Johan
     
  14. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Dank voor je uitleg!

    Klopt inderdaad, nu ik er een lichtere motor op heb gezet moest die flink naar voren, (2 cm ofzo) en de lipo moest ook een paar cm naar voren om het cg goed te kunnen krijgen.

    Groeten,
    Ton
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nu de rest weer mooi is gedroogt moeten we alleen nog de 2 bovenste rompdelen aanpassen en inlijmen.

    [​IMG]

    Omdat deze delen schlecht op maat te frezen zijn om de scheve hoeken en bij iedereen iets anders aan maat nodig is zijn deze iets groter gefreest.

    Dit is in 10 min met een balsa mesje aan te passen .

    We beginnen met het lange deel op de knik.
    En tekenen weer met een potlood waar iets weg moet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit snijden we mes een balsames weg en proberen met klemmen of bijde delen passen .

    [​IMG]

    Het eerste aanpassen altijd zonder lijm doen.

    En er aan denken dat de gleuf waar de aansturing voor het zijroer door heen gaat aan de goede kant zit.

    [​IMG]

    Als alles naar wens past kunnen we de delen gaan inlijmen en goed laten drogen.

    Kunnen we dan met de vleugels beginnen.

    Hiervoor heb ik de schaaflat 4 x 9 en 9 plankjes 1,5 mm balsa en 2 lijsten 10 x 10 mm balsa voor de neuslijst en een 5 mm plank balsa voor de rolroeren bezorgt.

    Word vervolgt ....

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Na de romp nog geschuurd te hebben beginnen we aan een vleugel .

    Na de ribben ook licht geschuurd te hebben leggen we die eerst maar eens op de tekening om een indruk te krijgen.

    Er zijn vaak ribben met een bepaalde extra funktie.

    [​IMG]

    De eerste 4 hebben een rechthoekige gat tussen de ligger uitsparingen voor de verbinder. (rib 3 en 4 hebben ook het rolroergat wat niet nodig was)
    De 2de rib neemt ook nog de duvel voor de bevesteging op.
    Dan zijn er 2 ribben die dichter bij elkaar geplaatst zijn en die hebben een extra uitsparing voor een servo plankje.

    En dan hebben de ribben waar de rolroer zit een uitsparing waar later de plankjes aan gelijmt worden na het uitsnijden van de rolroer.

    [​IMG]

    Even de plaats aangetekent waar de hulprib verlijmt word van de rolroer (groen)
    Er zit 2 mm tussen bijde ribben .
    En ertussen word een streepje gezet op de beplanking gezet aan de buitenkant (rood) om later het weer terug te vinden .

    [​IMG]

    Als we een recht stuk alu tegen de onderkant van een rib houden zien we dat de rib niet op de tekening ligt waar de ligger komt (rode pijlen)

    [​IMG]

    Daarom leggen we onder de folie op de plaats van de ligger een 1 of 1,5 mm strookje balsa.

    Hierop leggen we de onderste ligger en lijmen de eerste 4 ribben op de ligger.
    De eerste rib maakt ik altijd recht door er een stuk alu of hout tegen te klemmen , deze word dan haaks op de ligger uitgericht.

    De andere ribben worden alleen op het oog aan de ligger positie uitgericht.
    Ook als ze krom zijn maakt dat helemaal niks.

    We leggen er een gewicht op zodat de ribben mooi op de tekening opliggen.
    [​IMG]

    Als de eerste 4 gelijmt zijn snijden we de lengtes af voor de versteveging tussen de ribben en lijmen dan om en om.

    Deze kunnen we vast zetten met spelden en af en toe een gewicht.

    [​IMG]

    Zo gaan we verder tot alle ribben er op gelijmt zijn.

    Dan dit laten drogen met een paar gewichten er nog op .

    [​IMG]

    Zoals al gezegt kunnen de ribben rustig krom zijn als ze maar bij de liggers onder een 90 graad hoek gelijmt zijn.

    [​IMG]

    Word vervolgt ....

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er zeeer licht uit, maar wel doordacht:)
    mooi
     
  18. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Gaaf topic Johan,

    Ik ben even weggeweest van het modelbouwforum (wegens zoontje/slapeloze nachten eventjes andere prioriteiten). Maar dit is weer een heel inspirerend draadje.

    Maarten
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nadat het is gedroogd kunnen we de bovenste ligger inlijmen.

    Eerst droog proberen of hij past .

    [​IMG]

    Hier zien we ook nog de balsa hulp lijst onder de ligger liggen.

    [​IMG]
    Op dit hoekje lijmen we later nog een stuk tussen.

    Als alles vast ligt met de gewichten kunnen we de 10 x 10 balsa neuslijst er ook aan lijmen.
    Op de lijst tekenen we eerst de plaatsen waar de ribben horen te zitten van de tekening af.
    En daar doen we ook de lijm heen.

    Dan brengen we de lijst er tegen en beginnen liks hem vast te zetten met een klem of speld.
    Zo richten we alle ribben uit op de limplaats en beginnen met de rib die het minst daarnaast ligt , zo verder tot alle ribben ongeveer recht zijn en vast zitten aan de neus lijst.

    [​IMG]

    Dit geheel weer laten drogen.

    [​IMG]

    Word vervolgt ........

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    niet helemaal gevolgt, lijm je de ribben en ligger nu met ca of dat belizel spul??
     

Deel Deze Pagina