Bouwverslag van de Fly Baby

Wat vindt u van dit bouwverslag?

  • Kan beter; geef een reactie........

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .
Plopperde plop....Bert nu ben ik ondertussen toch wel nieuwsgierig hoor!

Ja dat van die motor vroeg ik mij ook af. Kun je geen kleine gaatjes in die bovenste dummy boren tussen de koelribben? Of geeft dat weer aftrek?
 
Hi scalefans,

Gerald, bedankt. Ik zag dat Polen al zo goed als doorgekrast is op jouw agenda, jammer :sad:

Alex en Robke,

De koeling is inderdaad een zorg. Toch heb ik de Fly Baby vorig jaar gevlogen met deze koeling. De motor was steeds wel behoorlijk warm, maar dat was ie in de Piper ook al. In de Piper was heel weinig doorstroming voor koellucht. Wat ik nu al gedaan heb is een gat maken in het motorschot, direct achter de cilinder. De warme lucht moet er op z'n minst uit, dus zo'n gat extra levert een goede verbetering. Extra wil ik nog twee schotjes maken die de lucht directer op de cilinder stuurt. Daarmee hoop ik weer op een stuk verbetering.

Bert
 
Hi sacalefans,

Weer een stapje verder. Op de carburateur na is de dummy motor zo goed als klaar. Nog wat
lakwerk en dan stoppen.
Hij moet eerdaags ook de lucht in om te kijken of de Baby het nog doet.

2010-04-05_191910.jpg

Het begint al aardig te lijken.

De bougies en andere zaken hebben nu wat meer aandacht gekregen en het resultaat is dan ook
weer wat beter. In het brandschot maak ik nog een extra doorstroomopening voor
de afvoer van warme lucht. Dit gat komt op de plaats waar eerder een klomp lood zat. ;)

2010-04-05_192002.jpg

In elkaar en klaar voor de weegschaal.

De dummy motor is deze keer niet met lood gevuld en een blok lood van 460 gram is verwijderd. :grin:
Daarbij opgeteld dat het staartstuk lichter is ben ik nu heel nieuwsgierig naar het gewicht. Met
een unster kom is aardig uit, maar dit weeginstrument is uiterst onbetrouwbaar. Toch
maar een digitale schaal aanschaffen. :cool:

Wordt vervolgd,

Bert
 
Laatst bewerkt:
Het is weer een plaatje geworden Bert :worship:

Ook weer schitterend gedaan met de dummy, heel mooi resultaat. Ben ook zoals iedereen zeer benieuwd hoeveel gewichtsverlies je hebt gewonnen met deze rebuild.

gr. Teus
 
Het is weer een plaatje geworden Bert :worship:
Ben ook zoals iedereen zeer benieuwd hoeveel gewichtsverlies je hebt gewonnen met deze rebuild.

gr. Teus

Hoi Teus en natuurlijk de andere belangstellenden,

Ook ik was natuurlijk steeds benieuwd. Heb de digitale personen weegschaal van mijn buren opgehaald, want wijzelf hebben nog zo'n oude met veren en dat soort van analoog materiaal :rolleyes:. De eerste weging levert een totaal gewicht op (onofficieel dus) van 8200 gram. Dus een winst van 1400 gram :cool: waarbij ik nog een kleine slag om de arm houd. Het balanspunt is al wel op zijn plaats. Morgen zullen we kijken naar twee kleine digitale weegschaaltjes en doen de de officiële weging. Natuurlijk ben ik al lichtelijk blij.:banana:
Hopelijk is het zaterdag goed weer en dan wordt de maiden een feit ligt in de planning.

Wordt vervolgd,

Bert
 
Hey Bert,
Dat klinkt idd erg goed, dat is een behoorlijke gewichts besparing Proficiat !!! dat zul je wel merken bij het vliegen.
Succes met de re-maiden
 
Dat is een mooie besparing, die 15% ga je zeker merken.

Het was een hele exercitie, maar je hebt er wel een heel mooi resultaat mee behaald. Nu maar hopen dat je er lang van kunt genieten.
 
Hi scalefans,

Vandaag maar even twee goeie weegschaaltjes gekocht. Ook ik was erg benieuwd natuurlijk.
Het nu gemeten gewicht is helaas ietsje meer, maar de doelstellingen van 1 kilo besparen is ruim gehaald.
Jammer dat ik niet gelijk meer op het gewicht ben gaan zitten. :sad:

Het totaal (zonder brandstof) gewicht is nu 8395 gram, een gewichtsbesparing van 1,2 kilogram!! :D
Dat moet dan inderdaad te merken zijn bij het vliegen.

Wordt vervolgd,

Bert
 
Hallo Bert,

Complimenten voor je behaalde resultaat!
Prestatie van TOP niveau! :worship:

Moet eerlijk zeggen dat ik de hele operatie met lede ogen aangezien heb, immers je gaat toch niet de zaag in een goed vliegend toestel zetten :confused:
En dat alleen maar voor een paar jury-leden of regeltjes...

Gelukkig ziet de kist er weer prachtig uit

Ik ben trots op je :D

Groeten en succes met de eerste vluchten

Ralf
 
Dat is een hele mooie besparing Bert. Hopelijk geeft het het resultaat wat je er van verwacht.

Succes met de re-maiden en op de westrijden.

Gr. Teus
 
Ralf
Moet eerlijk zeggen dat ik de hele operatie met lede ogen aangezien heb, immers je gaat toch niet de zaag in een goed vliegend toestel zetten :confused:
En dat alleen maar voor een paar jury-leden of regeltjes...
Nee hoor je doet helemaal niets voor de Juryleden, je doet het alleen maar voor je zelf en om je schaalmodel een echt schaalmodel te maken.

Moet ook eerlijk bekennen dat ik als jurylid er naar uit kijk om dit model te mogen beoordelen.
In de hoop dat alles klopt met de documentatie en wij alleen maar tienen mogen geven.

Bert de besparing is super zul je zeker voordeel bij hebben hoop je Fly Baby veel te mogen beoordelen en zien stijgen naar de top.

Ton
 
Mooi werk Bert!
Hoewel er regelmatig geluiden te horen zijn dat een schaalmodel niet te licht moet zijn, ben ik het eens met de stelling dat lichter (in principe) beter is.

Maar als je nu pas een goede weegschaal hebt, was het oude model dan ook niet zwaarder dan dat je dacht?
 
Mooi werk Bert!
Hoewel er regelmatig geluiden te horen zijn dat een schaalmodel niet te licht moet zijn, ben ik het eens met de stelling dat lichter (in principe) beter is.

Maar als je nu pas een goede weegschaal hebt, was het oude model dan ook niet zwaarder dan dat je dacht?


Bedankt mensen voor jullie positieve geluiden.

Wat de weging van de vorige keer betreft ging het om de weging op de EK in Noorwegen. Natuurlijk is het daar digitaal en geijkt.
Zelf had ik geen weging gedaan vanwege het ontbreken van de vereiste weeginstrumenten. Maar, ... meten is weten !!

Bert
 
Hi scalefans,

Voor de 2e maiden flight werden twee luchtgeleiders op de dummymotor gemonteerd met de bedoeling
om de lucht naar de clinder van de motor te sturen.

2010-04-09_152131.jpg

Twee kunststof geleiders geplaatst.

2010-04-09_152049.jpg

Met extra gaten in het brandschot moet nu beter gekoeld worden.

Van de 2e maiden gemaakt en alles ging goed, hoewel de eerste landing een dubbele was. Het waaide stevig
dus kon goed worden vastgesteld dat het resultaat goed was.
Met minder kramp in de duimen kon ik na twee vluchten weer tevreden naar huis.

Wel was er schade :sad: er waren namelijk twee cilinders van de dummymotor afgebroken. Te licht gebouwd dus.

2010-04-10_190319.jpg

Twee ontbrekende cilinders.

De oorzaak moet worden gezocht in de trillingen van de luchtgeleiders, die vervolgens tot afbreken van het
onderste deel van twee cilinders heeft geleid. Jammer, dus zullen twee cilinders moeten worden verstevigd.

2010-04-10_190434.jpg

De schade valt mee en zal worden hersteld.

Voor de rest is alles goed gegaan en heerst er vooral vreugde. :grin:

Het verder testen moet bij minder wind gebeuren, maar nu lijkt het erop dat het balanspunt best wel voorlijk
ligt. Wel ontbrak de piloot nog, maar dat scheelt maar zeer weinig omdat ie bijna op het balanspunt zit.
De enige trim die versteld moest worden was die van het hoogteroer, omdat de kist klom. Dat heeft dus
met het gewicht te maken zullen we maar zeggen.

Wordt vervolgd,

Bert
 
Laatst bewerkt:
hey Bert,
Fijn te horen dat het werk niet voor niets is geweest.
Proficiat met de geslaagde RE-maiden :banana:

ps bij mij werken de foto's hellaas niet
 
Back
Top