Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

  • Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
om te beginnen hoort het al niet samen. Het is een zeer agressief goedje ( de echte S-39 ) en is echt alleen maar bedoeld voor water en gasleidingen ( wat tegenwoordig al niet meer mag vanwege de giftige werking ervan. Zelfs als je het gebruikt voor waar je het moet gebruiken moet je het residu meten verwijderen anders vret het zo door je leidingen heen, laat staan dat je het in je electronica gaat gebruiken.
 
Ah ja en harder dan 120 op de snelweg mag je ook niet rijden.. :confused:

Sorry hoor, maar een argument als: Het is er niet voor bedoeld, dus mag je het ook niet gebruiken is klinkklare onzin.

Zoals ik al zei, ik gebruik het al jaren en er is in al die jaren nooit wat mis gegaan.. Maar goed Savage, gezien hier meer mensen zijn die het je afraden, zal ik de laatste zijn die het je zal aanraden bij deze...
 
lul niet zo slap ik zeg niet dat je het er niet voor mag gebruiken. Ik zeg dat het er niet voor bedoeld is en het je het dus beter niet kan gebruiken. Los daarvan heb je het niet eens nodig:) Gewoon zoals Sleur zegt, werkt het uitstekend.
 
Ik lul altijd slap, weet je toch? :mrgreen:

@Siggery: Laat je zwager maar contact opnemen met die gast van dit goedje:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

De haast die erbij geboden is en het gedwing om mij per direct een antwoord te geven op zijn verzoeken per pm slaan mij een beetje in het verkeerde keelgat.

Ik heb inmiddels een mooie FF7 gezien op MP, welke ik ga ophalen / laten versturen binnenkort voor nog geen 100 pleuro's. Ook een prima zender om om te bouwen en oke, 1 kanaal minder, so what!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het wordt tijd dat we Spijker van de zomer op het veld leggen met aan iedere ledemaat een paaltje dat in de grond is geslagen en dan lekker laag over vliegen enzo :)
 
Toch fijn zo'n cursus solderen. :agrue:
Verbaasde mij alleen dat met 15w bout die dunne draadjes niet los gaan... Straks dus de volle 40 W erop...
 
Wel hoor, gaat prima samen :yes:

Alleen, je moet het niet gebruiken bij solderen op printplaat. Wel prima te gebruiken om draden aan elkaar te solderen, of dikke draden op pluggen te solderen.

Dat S-39 niet bedoeld is voor electronica solderen, betekent niet per definitie dat je het niet moet gebruiken. Ik soldeer al jaren met S-39 en heb nog nooit iets stuk zien gaan of naar beneden zien komen daardoor..

Voordeel van S-39 is dat het sneller je onderdeel "verhit" doordat het spul aggresiever reageert om het te voorziene onderdeel van tin.
Eigenwijs!!!!
Het is levensgevaarlijk om S39 te gebruiken. Waarom? Omdat de S39 de eventueel aanwezige oxidelaag van het koper wegvreet zodat je soldeer makkelijker vloeit. Als jij mooi schoon koper hebt, heb je ook geen S39 nodig! :teacher: Als je S39 gebruik om draden en connectoren te solderen, dan blijft het S39 in het koper doorvreten. Uiteindelijk zal je draadbreuk krijgen en je mooie Sukhoi in de klei verdwijnen.

Je spreekt jezelf al tegen door te zeggen dat je het niet op printplaat moet gebruiken maar wel draden ermee soldeert. :hammer: Maar blijf het vooral gebruiken omdat het lekker snel verhit (ook kolder, maar goed).

Voor alle anderen, gebruik gewoon harskern soldeer in de verhouding 60/40, bijvoorbeeld deze. En gebruik ook NOOIT een schuurpapiertje om je punt schoon te maken want daarmee schuur je de legering van de punt weg en kun je je soldeerbout ook weggooien (de warmte wordt dan niet meer goed overgedragen van het verwarmingselement naar je te solderen object en de soldeer vloeit kl0te). Gewoon even afvegen aan een vochtige spons.

/35 jaar soldeerervaring
 
Toch fijn zo'n cursus solderen. :agrue:
Verbaasde mij alleen dat met 15w bout die dunne draadjes niet los gaan... Straks dus de volle 40 W erop...
15W is leuk om zogenaamd apenhaar te solderen (hersteldraad) en voor SMD/SMT onderdelen. Niet voor regulier soldeerwerk en zeker niet voor dikkere draden en oud/bestaand soldeerwerk. Om goed te solderen heb je nu eenmaal warmte nodig (ca. 400-450°C op de punt).
 
/35 jaar soldeerervaring

Dus?

Sorry, ik ga hier geen woorden verder meer vuil aan maken, maar wat zou het dat je 35 jaar ervaring hebt? Ik tel de leeftijd van 35 nog geen eens, dus wat wil je ermee zeggen?

*gaat zijn bedje opzoeken*
 
Laatst bewerkt:
Draadjes zijn los met 40W. De nieuwe moeten er weer aan zonder grote klodders :D

Zorg er voor dat je de draden eerst vertint met 60/40 tin. Vertin altijd eerst alle onderdelen die je wil solderen. Je hoeft het dan alleen nog maar bij elkaar te houden en met de soldeerbout te verwarmen.
Alles vloeit dan mooi in elkaar. Hoef je namelijk geen tin meer toe te voegen. Het is best lastig om drie dingen vast te houden en dan nog eens tin toevoegen. Let er ook op dat als de soldering gemaakt is deze mooi glimt. Als deze dof wordt dan is hij te heet geweest.
Het tin heeft dan vaak kleine schuurtjes. Dat willen we natuurlijk niet.
Een mooie soldering glimt altijd.

**(30 jaar soldeerervaring)**


GrTz Jasper
 
Dus?

Sorry, ik ga hier geen woorden verder meer vuil aan maken, maar wat zou het dat je 35 jaar ervaring hebt? Ik tel de leeftijd van 35 nog geen eens, dus wat wil je ermee zeggen?
Ik ben opgegroeid in de elektronica. De ene hand een rammelaar en de andere een soldeerbout. Ik alle jaren dat ik "zelf nagekeken" elektronica voorbij heb zien komen, heb ik echt veel ellende als gevolg van S39 en soldeervet gezien (tot uitgefikte apparatuur aan toe!). Maar als jij van mening bent dat het zo'n vaart niet loopt, prima. :thumbsup: Plaats ik je in het vakje technieten: Mensen die vinden dat ze op een bepaald vakgebied technisch zijn maar het dus niet zijn. Kun je als reparateur veel geld aan verdienen. :yes: Dat in tegenstellingen tot gebruikers en techneuten die resp. dingen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn en problemen oplossen voor gebruikers. ;)

En dat van die 120 km/u is onzin. Iets wat daar meer betrekking op heeft is dat je ook diesel tankt i.p.v. benzine en ook slaolie in plaats van motorolie in je auto giet. :yes: Gewoon, omdat het best wel werkt en goedkoper is. :hammer:
 
Let er ook op dat als de soldering gemaakt is deze mooi glimt. Als deze dof wordt dan is hij te heet geweest.
Het tin heeft dan vaak kleine schuurtjes. Dat willen we natuurlijk niet.
Een mooie soldering glimt altijd.

**(30 jaar soldeerervaring)**
Correctie: Als je verbinding dof wordt, is het te snel afgekoeld waardoor luchtbellen zijn ontstaan of je hebt tijdens het stollen het te solderen object bewogen. :teacher:

*iets voor de evenementencommissie: cursus solderen*

Tis hier weer reuze gezellig mannen :-(
Heerlijk genieten onder het genot van een zak chips en een biertje.

Ga doooooorrrr :-)
Bij deze.... :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top