Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

  • Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als er één vlieger per keer of gegarandeerd een halve zaal per vlieger is, dan doe ik mee. In ieder geval de Elipsia en misschien de Zicral. :yes:



Zoal Phils zegt, 3,7V per cel is het minimum. Als het mijn Graupner ook betreft dan die graag terug voor de Monsun. ;) Ik leg mijn LiPo's gewoon vol de hele winter weg. Nooit problemen mee gehad. En als ze wel moeilijk doen na verloop van tijd, gewoon weggooien want dan zijn ze gaar.

;)

betreft indoor , als we met 4 man gaan kunnen we bijvoorbeeld 1 uur om en om solo vliegen ,en het 2e uurtje om beurten met 2 man tegelijk ;)

dus nette vliegers mee , en een minder kistje voor duo vliegen .
al denk ik niet dat die elkaar raken ,omdat er rustig gevlogen word ;)

mijn lader heb ik idd op 3,7 V gezet .

jouw graupner is vol ,en die laat ik ook vol , krijg je retour bij 1ste weerzien ;)
ik heb inmiddels 3 dikke 4s lipo 3500 mah , das wel genoeg .

net nog 2 vette opdrachten besproken met de klanten ,en hop, allebei akkoord :banana: , en dat op een zondag :p , zo graag willen ze mij als schilder ;)

vntm
 
Sleur 3.7 per cel is het minimum?? Ik dacht altijd dat jij zei dat 3.2 zelfs nog wel kon?
Het betreft hier opslag, geen normaal gebruik. :teacher:

Ik lach me rot om punt 2 en 4 :rolling:

Met vrieskou vliegen mag niet meer :mrgreen: en snel laden ook niet :sleeping: :rolleyes:
Nee, punt 6 dan. Crash, verkreukelde LiPo? Als de LiPo nog warm is even plat stampen/weer in vorm brengen en rustig een paar keer laden en ontladen. Klaar voor misbruik in een nieuwe ronde. :mrgreen: ;)
 
klopt allebei gewon hoor :)

Ik zeg ook niet dat het niet klopt :nooo: Het is alleen zo dat je tegenwoordig 'weggooi-lipo's' hebt, Turnigy, Zippy, etc.
Dan kun je al deze punten lekker achterwege laten :yes:

Toen dat verhaal over die lipo's geschreven werd had je alleen lipo-accu's die meer kostte dan € 150,- (voor een 2S) ;)
 
@sleur: wat voor soldeer gebruiken die HK knakkers? Wil niet vloeien met hete soldeerbout :confused:

Tracht de (te) dunne draadjes van de 3A ubec te vervangen voor zwaarder, folie voorzichtig geopend en "lijmlaag" verwijderd.

Vervolgens de soldeerbout in de operatie opening en nix...:nooo:

Pls advise :worship:
 
Soldeervet of S39. :? :hammer: Wel zeggen wanneer je gaat vliegen, zorg ik dat ik ergens anders ben. ;)

Nee, zo der gekke geit. Soldeervet en S39 zijn no-go. Gewoon een 50W soldeerbout en 60/40 harskern soldeer. Nooit problemen mee gehad. :nooo:
 
Zal straks de steekwagen pakken voor de zware bout. 15w niet voldoende voor die haardraadjes? Harskern altijd paraat.

@phil, zaten er bij jou geen draadjes los in de copterx ;)

Veiligheidshelmen op als de testvlucht gemaakt wordt :mrgreen:
 
Die zaten los ja, zijn weer vakkundig gesoldeerd door Jasper en Knaller... dat werk is echt te klein voor mij, ik zie dat niet :nooo: komt nog eens bij dat ik last heb van trilhanden bij klein priegelwerk (voel alweer reacties aankomen :mrgreen:) Mij werd vroeger al verteld dat ik nooit horlogemaker zou worden ;)

Testvlucht is inmiddels gemaakt (ATV-vliegen) Er was zelfs gefilmd door Sleur maar het filmpje ben ik nog niet tegengekomen :(
 
Ik gebruik altijd S39 soldeer vet en soldeertin dun van de Gamma. Werkt prima.
Wel je bout heet genoeg stoken (en niet te heet, anders smelten je draden weer weg).
 
Elektra en S-39 gaan niet samen :nooo:

Bekend verhaal van ome Sleur:

Elektronica moet je niet met S39 of welk ander vloeimiddel dan kunsthars gebruiken. Gebruik daarom altijd soldeer(tin) dat bedoeld is voor elektronica, daar zit automatisch als een harskern in dat in prima verhouding staat met de tin/lood-verhouding van de soldeer. Het is ook vreselijk belangrijk dat je een soldeerbout hebt die voldoende warmteafgifte heeft voor het doel waarvoor je het gebruikt. Als je niet ervaren bent met solderen (twee draden, soldeer en je soldeerbout gelijktijdig zonder hulpmiddelen gebruiken is ervaren :wink:) bedenk dan goed dat teveel warmte ook schade toe kan brengen aan de rest van de elektronica, SMD onderdelen kunnen van de printplaat afvallen bijvoorbeeld. Als je te weinig warmte gebruikt, of je soldeerbout kan niet snel genoeg op temperatuur komen, bijvoorbeeld omdat je een lip aan de accu wilt solderen en daarmee ineens een groot oppervlak wilt verwarmen, dan krijg je een koude las. Een koude las kan eveneens ontstaan als de te solderen oppervlaktes bewogen worden tijdens het hard worden van het soldeer. Dit kun je herkennen aan een dof oppervlak van de soldeer, een goede las glimt.

Het solderen van draden door deze op een plaatje (tafel :???:) te leggen is ook niet goed. Door het grote warmteverschil kan aan de kant van het plaatje een gedeeltelijk koude las ontstaan. Koude lassen scheuren makkelijk af (of trillen gewoon los) en maken slecht contact. Met als gevolg "onverklaarbare" storingen.

Ook is het van belang om niet teveel maar ook niet te weinig soldere te gebruiken. Beetje oefenen met twee stukjes draad kan geen kwaad. De las moet zodanig zijn dat tussen alle individuele draadjes wel voldoende tin zit, maar je moet aan de buitenkan nog wel de draadjes kunnen zien zitten (waarbij dus de soldeer goed gevloeid is). Het vloeien kun je oefenen door een draadje 1cm. af te strippen, vast te pakken tussen duim en wijsvinger zodat je vanaf het einde van de draad zo'n 4 à 5 cm. hebt. Tussen pink en ringvinger het soldeer en dan het soldeer te laten vloeien. Breng het soldeer aan door deze op de punt van de soldeerbout te smelten, vanaf dit punt vloeit het soldeer beter (meer warmte, anders moet je eerst je draad heel veel verwarmen). Blijf soldeer toevoegen tot het net onder de isolatie van de draad gevloeid is. Haal dan de soldeerbout van de draad. Als je alles goed gedaan hebt met de juiste spullen, zal de draad tussen je vingers wel warm worden, maar je zult zeker niet je vingers verbranden. Is dit wel het geval, dan is de temperatuur van de soldeerbout te laag of heb je te lang de soldeerbout op de draad gehouden.

S39 gebruik je om de leidingen van de CV, gas of water in je huis te solderen, of hobbywerkjes met koperstaaf. Voor alle andere dingen: NOOIT S39 of soldeerpasta's gebruiken. Alleen solder met kunsthars is goed. Lood soldeer je zonder vloeimiddel door te zorgen dat je voldoende warmte hebt en houdt in je soldeerbout. Blik kun je ook beter solderen met kunsthars als vloeimiddel.

Soldeer met kunsthars en vaak ook losse kunstharspulver is te krijgen bij de elektronicawinkels (voorzover die nog bestaan :sad:). Conrad heeft dit in ieder geval. Goede soldeer heeft een lood/tin-verhouding van 30/70 of als je echt priegelwerk (bijv. SMD) doet 40/60. Meer lood betekent een lagere smelttemperatuur, maar minder sterke verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Elektra en S-39 gaan niet samen :nooo:

Wel hoor, gaat prima samen :yes:

Alleen, je moet het niet gebruiken bij solderen op printplaat. Wel prima te gebruiken om draden aan elkaar te solderen, of dikke draden op pluggen te solderen.

Dat S-39 niet bedoeld is voor electronica solderen, betekent niet per definitie dat je het niet moet gebruiken. Ik soldeer al jaren met S-39 en heb nog nooit iets stuk zien gaan of naar beneden zien komen daardoor..

Voordeel van S-39 is dat het sneller je onderdeel "verhit" doordat het spul aggresiever reageert om het te voorziene onderdeel van tin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top