Watervliegmeeting "de Natte Vleugels" Zeumeren, 17 april 2010

Zuchhhhhhhhhhhhhhhhhht steun pppppppfffffffffffffff ja het is altijd weer afkikken na zo'n fantastische dag!!!!!

Organisatie en iedereeen die dit mogelijk heeft gemaakt ,weer petje af heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel dank!!!

Erg mooie Foto's en filmpjes van iedereen ook daarvoor bedankt!!

En natuurlijk......... ZON bedankt, onvoorstelbaar dat dit altijd meezit.

Eeeen op naar de volgende meeting:yes:
 
Hoi,

Een paar korte filmpjes.

Als je een zwak hart hebt moet je het eerste filmpje niet bekijken ;)




 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de organisatie een grote pluim, we hebben dan wel niet gevlogen maar wel ontzettend genoten van een mooie dag aan de Zeumerense plas. In september hopen wij weer van de partij te zijn.

GrtZ Roland en Stan
 
He, he, net thuis ( ik had een verkeerde afrit genomen!)
MAAR WAT EEN SUPER DAG, IEDEREEN BEDANKT!!!
Nu eerst foto,s en filmpjes gaan bekijken.

Gr Pascal

en ,heeft de kelly nu al met zijn drijvers gevlogen? ik lees,hoor en zie er nergens foto's of filmpjes van..:o
(ik dacht dat berto hem in de lucht zou knallen)
 
En ik heb hem de lucht in geknald :yes:

En heb hem na 1 rondje gelukkig weer netjes op zijn drijvers kunnen landen, pffff.

Daar was niet normaal mee te vliegen :nooo:
Het zwaartepunt zou wat naar voren mogen maar daar zou de kist niet veel beter mee zijn gaan vliegen was mijn mening.

De drijvers zijn mijn inziens in verhouding te groot en werken zo negatief op de eigenschappen van de Kelly dat het niet verantwoord was om nog een vlucht te maken.


Het lag dus echt niet aan Pascal z`n vliegkwaliteiten maar aan de kist in combinatie met de drijvers :-(
 
jups. We hebben nog een tijdje daarover staan discussieren en kwamen tot het volgende:
Wat je bij de 1:1 toestellen ziet is dat ze een extra verticaal vlak krijgen aan de staart. De geldt voor bijna alle kisten zoals de Porter, Beaver (ook 'schaal' uitgevoerd door Richard B), Otter. Enige uitzondering zijn een paar tweemotorige kisten (twin otter bijv).
Dit extra verticale vlak is nodig omdat de kist instabiel word om de top-as. De drijvers steken ver naar voren uit en het toestel wil als het ware gaan zoeken naar zn richting.

Dit vertalend naar de Kelly: zeer grote brede klompen eronder in combinatie met een zeer klein verticaal vlakje = een instabiel toestel. Wellicht als Pascall een 5x zo lang rudder erop monteerd met zeer kleine uitslag dat het al een stuk beter gaat.
 
Dit vertalend naar de Kelly: zeer grote brede klompen eronder in combinatie met een zeer klein verticaal vlakje = een instabiel toestel. Wellicht als Pascall een 5x zo lang rudder erop monteerd met zeer kleine uitslag dat het al een stuk beter gaat.

wellicht is niet ieder toestel geschikt om met drijvers te vliegen?
 
wellicht is niet ieder toestel geschikt om met drijvers te vliegen?
even de vraag anders stellen: om welke redenen zou een toestel niet geschikt zijn om met drijvers te vliegen?


Mogelijke redenen:
- er word een moment voorover geintroduceerd door de luchtweerstand van de drijvers. Dit effect zou echter het grootst moeten zijn bij hoogdekkers, en 1x raden wat de meeste waterkisten zijn... ofwel: om deze reden kan het niet zijn.
- te hoge minimale vliegsnelheid. Is niet het geval. Volgens Pascall kan het toestel heel langzaam vliegen op land.
- te weinig kielvlak. Zorgt voor de eerder uitgelegde instabiliteit. Bingo: dit kan zeer goed kloppen voor de Kelly, niet alleen vanwege het erg kleine kielvlak maar zeker ook vanwege de veel te brede drijvers.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat niet elke kist geschikt is voor het watervliegen maar het maakt het natuurlijk ook wel weer een uitdaging om te kijken hoeve rje kan gaan.

Al die piepschuimkissies zijn natuurlijk leuk en dat doen het altijd (mits op de neus in het water dan sneuvelt er nog wel eens een regelaar, wij brandstoffers draaien de motor droog en gaan weer :cool: ) maar daar zie je er zoveel van dat het niet leuk meer is (vindt ik dan althans).

Qua opmerking kielvlak zal dat zeker wel kunnen bijdragen aan de stabiliteit maar ook het formaat drijver sis van invloed.
De huidige drijvers zijn echt log onder de Kelly, de kist lag ook errug hoog in het water en als de drijver een sluk kleiner en slanker zullen zijn dan zal het misschien wel of in ieder geval beter werken.

De kist vloog erg trikkie met weinig snelheid maar iets meer gas en de kist werd onbestuurbaar, door de grote drijvers/klein keilvlak.

Het zou dus wel kunnen maar dan moet er wel wat gesleuteld worden.



Nou ik heb 1 nee zelfs 2 vervangers voor onze Sportster.

Naast de [107690] hegi-skylab-bosmodelair die vrijwel zeker ook als drijver versie uitgevoerd zal worden krijg ik van Gijs in bruikleen een Big Stick waar de drijvers van de Sportster wel onder zullen passen.

Heb voorlopig dus wel weer wat werk te verzetten en wat kissies voor in September (als ze het tot die tijd uithouden althans :roll: ).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even de vraag anders stellen: om welke redenen zou een toestel niet geschikt zijn om met drijvers te vliegen?


Mogelijke redenen:
- er word een moment voorover geintroduceerd door de luchtweerstand van de drijvers. Dit effect zou echter het grootst moeten zijn bij hoogdekkers, en 1x raden wat de meeste waterkisten zijn... ofwel: om deze reden kan het niet zijn.
- te hoge minimale vliegsnelheid. Is niet het geval. Volgens Pascall kan het toestel heel langzaam vliegen op land.
- te weinig kielvlak. Zorgt voor de eerder uitgelegde instabiliteit. Bingo: dit kan zeer goed kloppen voor de Kelly, niet alleen vanwege het erg kleine kielvlak maar zeker ook vanwege de veel te brede drijvers.

het vliegtuig behoeft dus de nodige aanpassingen,drijvers aerodynamischer maken,maar bv de drijvers slanker maken betekend weer minder draagvermogen.ik weet niet precies hoeveel het vliegtuig weegt maar pascall moet maar zien wat hij er mee kan.
 
Nou qua drijfvermogen kon de kist wel 2x zwaardser zijn, de Kelly lag hoog in het water dus drijfvermogen was er in overvloed.


Tja, ik snap er ook helemaal niets van :roll:
 
Nou qua drijfvermogen kon de kist wel 2x zwaardser zijn, de Kelly lag hoog in het water dus drijfvermogen was er in overvloed.

dan zou pascall nog eens kunnen proberen met een slanker wind geleidend setje drijvers en ze wat korter bij de romp te monteren.
 
Na een paar zeer interessante gesprekken, met onderanderen Berto, Ton van Munsteren en Jitse is het voor mij zeker dat voor Kelly geen toekomst als watervliegtuig is weg gelegd.
Dat is ook weer het mooie van een dergelijke vliegmeting, de enorme kennis die je kunt delen.
Het is precies het forum, maar dan live.

En wat super piloot Berto betreft, die ging toch nog te water, tot over zijn knietjes.
Dit was denk ik om af te koelen na zijn vlucht met Kelly, had het er toch iets te warm van gekregen!
Ja ja, kelly laat een mans hart sneller kloppen!!! :mrgreen:

Mvg Pascal.
 
ach ja pascall, gewoon lekker zo mee gaan vliegen, maar alleen waar? je zei daarnet op het veld in ossenisse dat de graauw al te ruw terrein was voor kelly.ja we hebben hard een vliegveld nodig met kort gras en vlak terrein.
ik hoop dat die boer nog iets kan vinden.en je porche accelereerde wel lekker snel over het landweggetje:mrgreen: (mooi geluid ook:cool:)

Mvg Pascal.[/QUOTE]
 
Zo op eens is het hier stil iedereen is natuurlijk volop aan het bouwen voor de volgende meeting, niet vergeten een verslag te maken :mrgreen:.

De teller staat nu op meer dan 20.700+ keer moet dus wel populair zijn dat watervliegen, gaat dus nog drukker worden op de volgende meeting.

Misschien een beetje laat maar heren bedankt voor het organiseren van de meeting en dat ook ik zo af en toe in een orange vest mocht rondlopen , heb niet veel hoeven te doen alles liep eigenlijk op rolletjes.

Mijn complimenten dan ook aan alle vliegers want het is wel gebleken dat iedereen aardig op de hoogte was van de richtlijnen en zich daar ook goed aan hield.

Leuk om iedereen weer te zien en ook nieuwe gezichten achter de forumnamen te ontmoeten, helemaal super om de eerste twee Wave's te zien vliegen:D ze vlogen zo flitsend de rook kwam eraf.

Heligek heeft zelfs bewezen dat ondanks de vastgelijmde scharnieren , zwaarlopende kabels en een afgefikte regelaar de Wave toch super vliegt en jawel hij gaat nu in het vervolg zelf bouwen en geen ARF meer kopen.

Heb niet veel plaatjes geschoten maar zet ze er toch maar effe bij altijd leuk om effe te kijken.

zeumeren2010.jpg


zeumeren20101.jpg


zeumeren20102.jpg


zeumeren20103.jpg


zeumeren20104.jpg


zeumeren20105.jpg


zeumeren20106.jpg


zeumeren20107.jpg


zeumeren20108.jpg


zeumeren20109.jpg


zeumeren201010.jpg


zeumeren201011.jpg


En tot slot maar zeker niet als laatste Japio bedankt voor de gehaktballen:mrgreen:.

Ton
 
Het was zeker een super watervliegmeeting ik heb 3x gevlogen jaja en 2x plons, de 1ste x brak mijn kielvlak af op 2mtr boven het water, de zooi geplakt en laten drogen en weer vliegen.

De 2e plons kwam doordat men drijvers zich verhapte in de enorme golven zie foto hieronder
zeumeren20106.jpg


De 3e vlucht ging helemaal goed, ik heb zelfs een clublid die een beginnende vlieger is laten vliegen en zelfs zijn vader die modelvliegen heeft gedaan en wel 30 j geleden ook laten vliegen en die was het nog niet verleerd nou leuk toch.

Verder ben ik druk geweest met kippepootjes uitdelen
zeumeren201011.jpg


en het bekenden domme kletsen, dat laatste ging me enorm goed af trouwens.

Ik kijk alweer uit naar de volgende meeting.



GEHAKTBALLEN GEHAKTBALLEN ????????? Ton ???

080.gif


Gr Japioooooooooo
 
mooi man

PRIMA naar m'n zin gehad in Zeumeren, prachtige en perfecte lokatie.
Aan allen die zich ingezet hebben om dit te organiseren BEDANKT :wink:
Enne lekker druk dat het was, waren konstant kisten in de lucht, enne weet je nog wie het eerste in de lucht was om 09.05, geloof dat tie met een roodwitte Calmato vloog :mrgreen:
Dacht tegen 18.00 ik ga maar inpakken, waren er nog een paar in de lucht na 18.00, sh... te vroeg ingepakt.
Heel vreemd dat ik geen midairs heb gezien, zat er eigenlijk op te wachten met zoveel kisten tegelijk in de lucht, gelukkig niet gebeurd dus.
Enne heel netjes gevlogen door iedereen, maar heel weinig gevaarlijke acties gezien, niet noemenswaardig eigenlijk.
M'n maat z'n rechter drijver vloog tijdens het opstijgen van de bevestiging, stond best wel snel stil :mrgreen: na dit gefixt te hebben vloog de Goldberg Piper weer als vanouds.
Alleen had ik na de laatste vlucht met de Northstar een misrekening gemaakt met terugtaxieën, raakte een styro cessna van een jonge piloot, alleen van 1 drijver het bevestigings plaatje los, alleen lijmen gelukkig, heb mij verontschudigd :oops:
Teller met de Calmato staat op 10 vluchten en tevens voor de Northstar ook 10 vluchten.
Enne de JetStar oftewel de Sharky ligt weer op de bouwtafel en ga m'n best doen om de volgende watermeeting een ietjes anders motor geluid te laten horen :mrgreen:

Effe wat plaatjes gepikt van modelbouwonline.nl

img_1467.jpg


p1080771.jpg



Mensen het was perfect!!!!!!!!!!!!!!!

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En tot slot maar zeker niet als laatste Japio bedankt voor de gehaktballen:mrgreen:.

Ton

Gehakballen is mij nieuw .

Maar wel kwam Japio met heerlijke (kip)salade in de namiddag .
Nog bedankt ervoor Jaap .:thumbsup:

En zoals al berichtet een zeer geslaagde meeting.

Op naar de volgende in September waar een clublid van the wings ook mee gaat en nu drijvers aan het bouwen is.

Mvg Johan
 
Back
Top