Gloster Meteor: één van de P80's start niet door...

Vandaag tijdens de oefendag van PH in Blue op Deelen het plan om de beide Jetcats voor het eerst te starten en daarna de remmen eens te te testen,
éen motor starte gelijk de eerste keer en de tweede heeft me de rest van de dag gekost met helaas geen resultaat.
De uitlezing gaf elke keer "Low acc."

Na het uitgebreid doorlezen van de handleiding geprobeerd de pompspanning stapsgewijs te verhogen tot boven de 0.3 V zonder resultaat.
Met de test functie de pomp getest en die lijkt prima te draaien, gas fles van iemand anders gepakt: geen verschil

Bij het starten komt de motor mooi op toeren, gas ontbrand, toeren lopen netjes op tot boven de 30.000 en op het moment dat het gas uitgeschakeld wordt start hij niet door en slaat vervolgens af op "low acc"

wie weet raad?

DSCF0081.JPG


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Brandstofklep gaat wel open? Is in het testscherm te proberen. Werk je met lipo's of met nicad accu's? Als dit niet goed staat ingesteld meet hij een te lage spanning en start hij niet door.
 
low acc wil zeggen trage acceleratie. Dus dat de turbine niet optoert. Als dit voorkomt nadat het gas dichtgezet wordt lijkt dit toch een gebrekkige kerostroom. Gaat de turbine ook uit als het gas dichtgaat ?

Je kan de kero stroom als volgt testen :
Trek de kero leiding uit de turbine en hang ze in een flesje.
Ga in de gsu naar het testmenu (select menu ingedrukt houden en dan op pijltjes drukken tot testmenu verschijnt)
Als je de knoppen dan loslaat verschijnt "pump voltage" = 0.500V
Als je op "change value" drukt begint de pomp te lopen op 0.5V en zou je kero moeten zien in ht flesje lopen. Door change value ingedrukt te houden en op de pijltjes te drukken kan je de pomp sneller of trager laten lopen.
 
Je kan de kero stroom als volgt testen :

dank voor je bijdrage maar zoals vermeld heb ik de testfunktie van de pomp inderdaad gebruikt; de leiding bij de motor losgenomen, de pomp zo een tijdje 'rond' laten pompen, lijkt prima te draaien bij verschillende voltages, je hoort ook het ventiel klikken,

daarna een aantal startpogingen gedaan waarbij ik het voltage vanaf 0,2V (de default waarde) stapsgewijs verhoogd heb tot 0.35V zonder enige verbetering.

(ik ben natuurlijk enorm verwend met AMT motoren, maar met een gloednieuwe JetCat een hele dag verspeeld zonder 'm aan de gang te krijgen is wel wat teleurstellend
en onverwacht moet ik zeggen ;) )


gr.

Frank
 
Oja misschien wel belangrijk,
als tijdens het opstarten (ook bij de andere motor) de gasbus geschud werd ging het optoeren sneller, weet niet of dit normaal is ...?

Frank
 
Oja misschien wel belangrijk,
als tijdens het opstarten (ook bij de andere motor) de gasbus geschud werd ging het optoeren sneller, weet niet of dit normaal is ...?

Frank

waarschijnlijk is de aanloop spanning voor de acc 1 en 2 wat te laag.
dit kan je makkelijk zelf doen , maar als je me morgen even belt op de zaak praat ik je daar even doorheen 045-4059000 tussen 9 en 12.
daar ik die codes niet graag doe posten.
mocht het een ecu probleem worden wat ik niet denk kunnen we die zelf repareren en of vervangen onder garantie.
daar we een stuk service overgenomen hebben.
truuk met de gasbus werkt averechts bij jetcat ecu,s
trouwens op zo een mooie schaal kist hoort eigenlijk kerostart toch :-)


Sandor kruise
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waarschijnlijk is de aanloop spanning voor de acc 1 en 2 wat te laag.
Dat lijkt me toch voor een nieuwe Jetcat toch niet gebruikelijk :roll:

Lijkt mij toch dat dit voor alle Jetcats vanuit de fabriek hetzelfde is ingesteld en dus ook hetzelfde zou moeten werken.
En lijkt het mij niet direct de oplossing om de codes te gaan veranderen, zeker niet daar ze toch als 2 dezelfde turbines moeten gaan functioneren in 1 kist (mits de codes vanuit de fabriek van deze 2 verschillend zijn, maar dat lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk (maar alles kan natuurlijk)).

Vraagje Frank, ik weet niet hoe ze gekoppeld zijn aan elkaar maar heb je hem ook eens als "stand alone" op proberen te starten?


trouwens op zo een mooie schaal kist hoort eigenlijk kerostart toch
Haha, Frank zoekt misschien nog wel een sponsor hiervoor ;-)
 
Dat lijkt me toch voor een nieuwe Jetcat toch niet gebruikelijk :roll:

Lijkt mij toch dat dit voor alle Jetcats vanuit de fabriek hetzelfde is ingesteld en dus ook hetzelfde zou moeten werken.
En lijkt het mij niet direct de oplossing om de codes te gaan veranderen, zeker niet daar ze toch als 2 dezelfde turbines moeten gaan functioneren in 1 kist (mits de codes vanuit de fabriek van deze 2 verschillend zijn, maar dat lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk (maar alles kan natuurlijk)).

Vraagje Frank, ik weet niet hoe ze gekoppeld zijn aan elkaar maar heb je hem ook eens als "stand alone" op proberen te starten?

mmm nee Berto elke pomp is anders , dit vraagt dan ook om een aparte afstelling .
dit is maar een punt
er zijn jetcats die perfect opstarten er zijn er ook die met vlammen opstarten
juist deze kleine problemen kunnen zeer snel opgelost worden , zodat je ook nog kan vliegen.
in principe zijn alle afstellingen gelijk , maar door gebruik te maken van verschillende slangen en inbouw wijze verander je altijd iets aan je opstart cyclus.
wij doen het op dezelfde manier als van de fabriek het je kunnen vertellen.
 
Dat lijkt me toch voor een nieuwe Jetcat toch niet gebruikelijk :roll:

Lijkt mij toch dat dit voor alle Jetcats vanuit de fabriek hetzelfde is ingesteld en dus ook hetzelfde zou moeten werken.
En lijkt het mij niet direct de oplossing om de codes te gaan veranderen, zeker niet daar ze toch als 2 dezelfde turbines moeten gaan functioneren in 1 kist (mits de codes vanuit de fabriek van deze 2 verschillend zijn, maar dat lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk (maar alles kan natuurlijk)).

Vraagje Frank, ik weet niet hoe ze gekoppeld zijn aan elkaar maar heb je hem ook eens als "stand alone" op proberen te starten?


Haha, Frank zoekt misschien nog wel een sponsor hiervoor ;-)

na ja als fabrikant van de kerostarters voor jetcat kunnen we wel iets doen aan de prijs..
maar dan moet het natuurlijk wel om een klant van ons gaan :-)
service en tips en garantie wil ik best bij helpen...
 
low acc wil zeggen trage acceleratie. Dus dat de turbine niet optoert. Als dit voorkomt nadat het gas dichtgezet wordt lijkt dit toch een gebrekkige kerostroom. Gaat de turbine ook uit als het gas dichtgaat ?

Je kan de kero stroom als volgt testen :
Trek de kero leiding uit de turbine en hang ze in een flesje.
Ga in de gsu naar het testmenu (select menu ingedrukt houden en dan op pijltjes drukken tot testmenu verschijnt)
Als je de knoppen dan loslaat verschijnt "pump voltage" = 0.500V
Als je op "change value" drukt begint de pomp te lopen op 0.5V en zou je kero moeten zien in ht flesje lopen. Door change value ingedrukt te houden en op de pijltjes te drukken kan je de pomp sneller of trager laten lopen.

klopt maar probleem van de pomp kan zijn dat hij niet draait bij lage voltages 0.2-0.350.
dit is wel op te lossen trouwens
 
oplossing?

Zo, na flink speuren op rc universe denk ik nagenoeg zeker te zijn dat ik het heb gevonden wat het probleem is. P70, shutting down on startup.

Er blijken nl. twee instellingen voor de pomp te zijn: 'u accel1' en 'u accel2'
ik heb alleen de voltages voor 'u accel1' gewijzigd terwijl eigenlijk 'u accel2' (default 0.75V) gewijzigd had moeten worden.

Punt is dat nergens in de handleiding die ik bij de motor kreeg staat dat die waarde 'u accel2' bestaat/gewijzigd kan worden, :sad: , tja als je het gewoonweg niet weet kan je het ook niet wijzigen; zonde kost je toch een dag op het veld.

Pas toen ik de amerikaanse versie voor V6 gedownload had zag ik dat die waarde ook gewijzigd kon worden, slordig: ik moet er toch op kunnen vertrouwen dat een handleiding klopt én up to date is? :teacher:
Affijn as weekend gelijk proberen maar...... (als het tenminste droog is....:mrgreen: )

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Zo, na flink speuren op rc universe denk ik nagenoeg zeker te zijn dat ik het heb gevonden wat het probleem is. P70, shutting down on startup.

Er blijken nl. twee instellingen voor de pomp te zijn: 'u accel1' en 'u accel2'
ik heb alleen de voltages voor 'u accel1' gewijzigd terwijl eigenlijk 'u accel2' (default 0.75V) gewijzigd had moeten worden.

Punt is dat nergens in de handleiding die ik bij de motor kreeg staat dat die waarde 'u accel2' bestaat/gewijzigd kan worden, :sad: , tja als je het gewoonweg niet weet kan je het ook niet wijzigen; zonde kost je toch een dag op het veld.

Pas toen ik de amerikaanse versie voor V6 gedownload had zag ik dat die waarde ook gewijzigd kon worden, slordig: ik moet er toch op kunnen vertrouwen dat een handleiding klopt én up to date is? :teacher:
Affijn as weekend gelijk proberen maar...... (als het tenminste doog is....:mrgreen: )

gr.

Frank

Dat is wat Sandor toch al zei eerder in dit onderwerp.

gr .

Peterjan
 
Geef mij maar een AMT:):):):):). Vanaf fabriek hoef je niets in te stellen als je alles op een redelijke normale manier inbouwt.

Ray
 
Oh ja, als je de 'F' manual gewoon leest, voor sommige mensen bijzonder moeilijk, dan weet je ook dat als een bepaalde waarschuwing krijgt in je EDT wat je dan moet doen. Het moet dan natuurlijk wel goed beschreven staat en dat is blijkbaar ook moeilijk voor sommige mensen.

Ray
 
Hoi Frank.
Na flink speuren op RCUniverse heb je gevonden wat het is???
Hier stond in je zelf geopende draadje allang het antwoord van iemand die notabene deze motoren veel verkoopt. ;-)
Je hebt wel een punt dat JetCat af-fabriek nooit geupdate manual bijvoegd.
 
Hoi Frank.
Na flink speuren op RCUniverse heb je gevonden wat het is???
Hier stond in je zelf geopende draadje allang het antwoord van iemand die notabene deze motoren veel verkoopt. ;-)
Je hebt wel een punt dat JetCat af-fabriek nooit geupdate manual bijvoegd.

Ja dat begrijp ik nu ook, Sandor noemde voor de pomp al de spanningen U1 en U2, dus ik in mijn manual op zoek: U1 kende ik dus al wel maar 'U2' kon ik nergens vinden,
dus aan de hand daarvan op zoek gegaan en het antwoord gevonden, JetCat is écht helemaal nieuw voor mij... (nou ja nu niet meer dus ;) ) dus die (verouderde) handleiding was mijn enige houvast,

fijn dat er zoiets als een forum bestaat waardoor je lekker snel tot een oplossing komt; heb best vertrouwen in JetCat hoor dus binnenkort de eerste vlucht met de Gloster Meteor :D

gr.

Frank
 
de nieuwe manual staat al een tijdje online bij jetcat.de.
hier staan de laatste nieuwe ontwikkelingen.
mocht er toch iets zijn kun je me bellen zoals ik je al vermelde in de pb
 
Ja dat begrijp ik nu ook, Sandor noemde voor de pomp al de spanningen U1 en U2, dus ik in mijn manual op zoek: U1 kende ik dus al wel maar 'U2' kon ik nergens vinden,
dus aan de hand daarvan op zoek gegaan en het antwoord gevonden, JetCat is écht helemaal nieuw voor mij... (nou ja nu niet meer dus ;) ) dus die (verouderde) handleiding was mijn enige houvast,

fijn dat er zoiets als een forum bestaat waardoor je lekker snel tot een oplossing komt; heb best vertrouwen in JetCat hoor dus binnenkort de eerste vlucht met de Gloster Meteor :D

gr.

Frank

soms kom je in forums ook een hoop onzin tegen en dan telt weer de ervaring..
 
Back
Top