Gloster Meteor: één van de P80's start niet door...

Geef mij maar een AMT:):):):):). Vanaf fabriek hoef je niets in te stellen als je alles op een redelijke normale manier inbouwt.

Ray

:sleepy::sleepy::sleeping::sleeping:
Bij een Jetcat ook niks in stellen, alleen inbouwen en vliegen.
Trouwens na 7 jaar jetvliegen nog nooit problemen gehad met een turbine (jetcat, Jetsmunt Merlin serie, Simjet)
Heb echt geen AMT nodig:sleeping:

Maar zoals altijd kan er wel eens ergens een probleem ontstaan, zelfs bij een AMT.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg.......

Vandaag opnieuw geprobeerd de motoren te starten.

GroteFoto-VVTWMQII.jpg

GroteFoto-D7QM38AX.jpg

Het resultaat was dat een eerste instantie geen van beiden motoren wilde starten, beide gaven het inmiddels bekende : "acc slow".
Beide motoren een keer of 5 geprobeerd en elke keer het zelfde resultaat.:evil:

De spanning U1 en U2 bij elke poging hoger gezet, bij motor één: U1 op 0.3V (default 0.2) en U2 op 1.0V (default 0.75V).
Bij motor twee zijn deze waarden niet gewijzigd omdat de motor de vorige keer wél wilde starten.

Voordat ik de boel in wilde pakken nog één poging gedaan: tijdens het opstarten de gas bus op en neer geschud, hierbij
hoorde je bij het opstarten gelijk de toeren flink omhoog gaan en waarempel motor no1 liep!
gelijk motor twee gestart en flink geschud met de gasbus en no2 liep nu ook!

Eindelijk kan ik een paar keer de startbaanop en neer en de remmen testen :cool:

Daarna de boel uitgezet en weer geprobeerd beide motoren één voor één te starten, zelfs met schudden van de gasbus waren er
een paar pogingen nodig om ze eindelijk beiden aan de gang te krijgen,
dit brengt me bij de volgende vragen:

Motor één heeft een gemiddeld 30gr. hogere EGT dan de ander: kan dat kwaad?

Doe ik iets niet goed met het gas, (zie foto)gebruik ik het verkeerde gas? , kan het kwaad als ik het op gewone propaan probeer?

GroteFoto-6OIPCGVV.jpg

of gebruik ik de verkeerde afsluiter en is wellicht daardoor de gasdruk te laag?
Zijn de afsluiters verkeerd geplaatst, de toevoer leidingen te lang?
elke idee is welkom, ik kan niet geloven dat ik twee verkeerde motoren heb,
dus ik ga ervan uit dat ik zelf gewoon iets niet goed doe, wil alleen nog weten wat, :mrgreen:

gr.

Frank

temperatuur

Misschien is de temperatuur te hoog ingesteld dat wil zeggen dat de pomp dan niet gaat draaien omdat de temperatuur nog niet berijkt is
mocht je deze niet kunnen verlagen moet je de temperatuur verhogen door de gas druk te verhogen. en kijk even hoe de voeler geplaats is . gr Gerrit Jan

HE Frank,

Toch ff een krabbeltje. Je had toch eenmaal geprobeerd om op propaan te starter (motor 1) ?. Ik kan niet geloven dat je de spullen verkeerd heb ingebouwd. Misschien door de lange gasleidingen is de druk wat laag maar volgens mij niet van die aard dat het problemen zou kunnen opleveren.

Misschien een proefje waard om je gas ventiel via een kort stukje direct aan de motor te zetten en dan te starten. Als dan de handel wel goed start je slangen en koppelingen naar een grotere maat ombouwen.

Wat Gerrit-Jan zegt kan ook waar zijn. Een te hoog temperatuur setting voor pomp start kan een oorzaak zijn. Echter ik ben van mening dat je te weinig energie hebt om die Jetcat's naar het punt voorbij Idle te krijgen.

Gr. Ray

als het goed pulsseert de gas klep van jetcat bij het starten
deze kan je sneller of langsamer laten pulseren kan je in stellen in je ecu
sneller is meer gas
gr Limme

Is deze instelling niet alleen voor het ontsteek moment. Ik heb bij de AMT ECU software het zo geprogrammeerd dat we pulsen tot dat temperatuur wordt gedetecteerd. Als dat zo is, meer dan 25 graden boven de omgevings temperature, dan gaat de de klep volledig open.

Als we te veel gas geven tijdens het ontsteken dan krijg je een plof.

Ray

Ik wil graag proberen iets verder te komen met deze motoren, mijn ervaringen en vertrouwen met
de twee nieuwe JetCat motoren zijn op dit moment treurig en dat zou ik graag veranderen in 'betrouwbaar startende prima motoren'

Logisch nadenkend : als beide motoren eenmaal lopen is er geen probleem, van stationair tot volgas
is alles prima (alleen een EGT verschil van 30gr is dat accetabel?)
Dus met de pomp(en)/ brandstof toevoer is dus eigenlijk niets aand hand?

Ik heb eerder het idee dat de gas druk tijdens opstarten te laag is
(bus schudden, vloeibaar gas in de leiding= gelijk toerental verhoging!)

Vandaar de volgende vragen:

Foto-6OIPCGVV.jpg

Gebruik ik een verkeerde afsluiter?(of is de restrictie van die afsluiter gewoon te groot?)
Zijn de afsluiters verkeerd geplaatst, de toevoer leidingen te lang?
Is het nuttig/kan het kwaad om een start met propaan proberen?

elke idee is welkom, ik doe iets niet goed maar wat?
wat is de beste volgende stap is om te proberen?

gr.

Frank

Laatst bewerkt:
Hoi Frank.
Zoals je weet ben ik een uiterst tevreden Jetcat gebruiker en herken de problemen niet, behalve die keren dat de spanning van de accu te laag was. Ik heb bvb destijds NiMh's uitgeprobeerd en die zakten weg met opstarten dus no go.
Ook de Lipo op mijn P160 trekt meer dan 3 X starten met de kerostart niet.
Heb je de accu's nog ramvol geladen vlak voor het starten?
Omdat het 2 katjes betreft, zoek naar de gemeenschappelijke deler.
Dat is:

• Jij (programmering, toch iets fout aangesloten, verkeerde componenten gebruikt.)
  • Het gas (mja je hebt al een andere fles geprobeerd)
  • De fuel (je zal de eerste niet zijn die probeert te starten op smoke oil...)
  • De kist. Misschien is de vorm van de intake van de motorgondels wel verkeerd. (kan me bijna niet voorstellen...)
Ik zou er zelf bijna voor mee naar JC rijden...dit soort frustrerend werk, daar slaap ik ook slecht van!
Bouw ze uit en start ze eens op een basic proefbankje zonder verdere frutsels, zet alles weer terug in de default waarde, pak een testtank, pak nieuwe brandstof, nieuwe gasfles.
Die dingen zijn proefgedraaid bij JC, het kán toch niet zijn dat je één, laat staan twéé defecte turbines hebt......
Hasta luego.

@Frank.

Mijn ervaring is de volgende, helaas alleen maar met de ProJET ECU.
Maar dat maakt voor de werking niet uit.

Ik heb altijd mijn gasklep 100% open staan in opstart en stuur dan gedoseerd gas naar de motor, hoeveelheid is proefondervindelijk vastgelegd.
Je kan gaan 'drosselen' maar ben hier zelf geen voorstander van.
De motor moet minimaal 100 graden temp 'zien' voordat de brandstofklep open gaat en de pomp met een start 'losspring' spanning van 2 volt, heel kort moment, aanloopt en dan met +/- 0.25 tot 0.35 volt opwarmt en optoert naar z'n idle en gemiddeld op 0.75 volt terechtkomt bij 35K.
Helaas werkt de Jetcat ECU met code's die ik niet weet maar een en ander zou toch heel simpel op te lossen moeten zijn volgens mij.

Sandor heeft dit volgens mij in een paar minuutjes gefixt, kwestie van wat instellingen aanpassen volgens mij.

Als je PJ kan contacten dan weet ik zeker dat hij je verder kan helpen.
Hij weet volgens mij alles af van de Jetcat ECU. (code's e.d.)

Heb je de motoren zelf (laten) aangeschaft, helemaal nieuw bedoel ik? garantie of service telt dan toch ook mee.

@Maikel, goed onderbouwd verhaal man :yes:

Groet Ger.

Oke Maikel jij je binnenpretje :wink:

Feit blijft dat Frank nog niet zo thuis is in de turbine zooi, vaak is het zo opgelost, b.v. op het veld met een paar vraagbaken erbij zoals PJ, Didier, Dick v d Vecht en nog wat mensen.

Maar kan me zijn eventuele frustratie best voorstellen, 2 spikkie splinter de nieuwe P80ers, die altijd perfect lopen, en dan overkomt hem dit.

Heb afgelopen zaterdag bij o.a. Japie z'n kissie gestaan waar de P80er inzit, loopt zo perfect en zuinig, starten als een zonnetje en een verbruik van 1,5 liter in 10 minuten.
De P160er van Dick v d P in de F9F Panther, enz, enz, enz.
En van lange Ger en Patrick, lopen allemaal perfect............... behalve die van Frank.

Er zijn er meer die hem gePBt hebben maar het blijft 'schriftelijk' op die manier.

Frank zou eens een paar turbine jongens , die gemiddeld wat meer turbine uren maken, moeten uitnodigen op Deelen :wink: is de Gloster zo flügfertig (geintje Frank :wink: )

Ger.

@Richard, Kan een oplossing zijn of meer frustratie. Heb zelf meegemaakt met John Greenfield met zijn ME262 en twee olympus(sen). Gondel los, met aparte tank, geen probleem. Echter in de totale setup was er steeds één en het zelfde probleem. We kwamen er achter dat de slangen van tank (midden in de romp) tot aan de gondels te dun waren en invloed hadden bij het regelgedrag van de ECU. Andere slangen en het probleem was opgelost.

Zelf heb ik er overnagedacht van wat ik gezien heb tijdens de start fase. Ik denk dat het toch ligt aan de gas flow. Door de gebruikte leidingen is er teveel ristriktie in de gas flow waardoor er te weinig energie is om de motoren binnen de gestelde tijd op te laten starten. Een voorbeeld is dat bij het schudden, vloeibaar gas in de leidingen, de hoeveelheid genoeg is om wel een goede start te maken en als we dit niet doen er een mislukt start volgt. Natuurlijk kan het ook de gebruikte gas soort zijn. Propaan heeft een hogere gasdruk dan Propaan/Butaan of alleen Butaan.

Mijn advies aan Frank zou dan ook zijn door alle leidingen qua lengte uit te voeren in een grotere diameter maar nog niet in te bouwen in de kist. Dan maar weer eens proberen.

Frank geeft tenslote zelf aan dat als de motoren lopen er geen problemen zijn dus denk ik dat we on kunnen concentreren op de opstart fase en de benodigde componten daarvoor.

Gr. Ray

Zoals Maikel al aangeeft heeft Sandor me (via pb) prima geholpen en aangegeven dat de aanloopspanningen
van de pomp gewijzigd kunnen worden; heb ik gedaan en afgelopen zaterdag getest

Resultaat was dus nog niet helemaal goed: zoeken we toch gewoon verder :p

Ik heb de totale gasleiding naar een motor eens opgemeten: die is meer dan 70cm lang, erg lang ,veel weerstand en dus drukval?

ik denk dat ik als eerste proef de gasklep bij de motor in de gondel plaats evenals de gasaansluiting,
net als Ray al zegt is er door de leidinglengte een flinke drukval!
en dan de leiding zo kort mogelijk hou en de beide motoren weer op default waarden zet.

en dan proberen we het gewoon weer, ik leer er zelf ook van natuurlijk, komt best goed!

gr.

Frank

Laatst bewerkt:
ik denk dat ik als eerste proef de gasklep bij de motor in de gondel plaats evenals de gasaansluiting,
net als Ray al zegt is er door de leidinglengte een flinke drukval!
en dan de leiding zo kort mogelijk hou en de beide motoren weer op default waarden zet.

en dan proberen we het gewoon weer, ik leer er zelf ook van natuurlijk, komt best goed!

gr.

Frank

als ik het goed heb( hang mij er niet aan op) heeft Dolf zijn aansluitingen ook in de gondels zitten.
volgens mij zag ik hem starten met de kleppen boven op de gondels open.
is het proberen waard.

gr Maikel

en P.s. neem hem zondag 6 juni eens mee naar Rozenburg op de Jetmeeting.
Daar tref je iedereen die het wel weet zoals Ger beschrijft.

Zo,
morgen maar weer eens proberen,
de beide afsluiters verplaatst van op de vleugel naar de beide pods:

GroteFoto-M8BTOWES.jpg

GroteFoto-YZMMYL4Z.jpg

de totale lengte van de gasleiding was meer dan 80cm (3mm leiding) ik denk dat dat gewoon veel te lang is geweest,
morgen eerste de turbine parameters weer terug zetten op hun default waarden en dan gewoon weer proberen!,

Frank

Back