Kleine update:
Heb afgelopen vrijdag al de vliegerstokken ontvangen. Veel eerder dan verwacht, dus dat was een prettige verrassing.
Naast die stokken had ik natuurlijk ook nog verenstaal oid nodig. Ik dacht dat "even" te halen bij een grote ijzerwaren leverancier op het industrie terrein. Die heeft bijna alles, dus dat zou geen probleem moeten zijn. ZOU. Ik kwam daar dus zaterdag middag.
[wimg] Goedemiddag, heeft u ook verenstaal?
[winkelier] Verenstaal, wat is dat?
[wimg] (even sprakeloos)
Nou ja, je snapt het al, ze hadden het dus niet en ze kenden het niet.
Dan maar even naar de buurman, de Gamma.
Daar hadden ze het ook niet.
Dan maar weer terug. Misschien hebben ze een alternatief wat past.
Heb dus lasdraad meegenomen voor het kapitale bedrag van 1 Euro voor 2 stukken van een meter.
De auto moest even door de wasstraat dus via een andere weg terug.
Hengelo in vanaf de Oldenzaalse kant. Stoplichten linksaf en ik bedenk me dat de modelbouwwinkel van Chris Heller daar om de hoek zit.
Toch maar even langs bij Chris.
[wimg] Heb je ook verenstaal?
[Chris] Ja natuurlijk. Welke dikte? Ik heb ook RVS hoor.
[wimg] (slaakt een klein vreugdekreetje)!
Ben ik dus op zoek gegaan naar verenstaal wat achteraf op nog geen kilometer van mijn huis gewoon op voorraad ligt.
Zaterdag snel even de staafjes carbon op lengte gezaagd en de "Z" van het verenstaal gebogen.
Omdat carbon op de uiteinden kan gaan splinteren zijn die omwikkeld met naaigaren en is dat met secondenlijm geimpregneerd.
Ik hoop vanavond nog even verder te kunnen met het frame voor het tuig. De stap daarna zal het maken van het zeil zijn.
Naast het maken van de onderdelen voor het tuig had ik ook nog even de mastdoorvoer op deknivo gemaakt. Deze wilde ik vastlijmen in de romp. Was nodig om de mast straks te kunnen proberen.
Helaas had ik eerst de mastvoet gelijmd. Deze is een klein beetje uit positie gekomen. De mastvoet op deknivo moet hierdoor verder naar voren dan volgens het plan om de mast rechtop te krijgen.
Gevolg is dat het zeilpunt van plaats veranderd.
Gelukkig had ik al voorzien in 3 mastposities: 1 op de originele plaats en 1 op 1cm ervoor en 1 op 1cm er achter. Ik kan dus uitwijken naar de achterste mastvoet als het moet.
Om het zeilpunt weer terug naar achteren te brengen zal ik nu een klein bovenlijk maken en de boog in het achterlijk aanbrengen.
Wordt wederom vervolgd.
Wim
Heb afgelopen vrijdag al de vliegerstokken ontvangen. Veel eerder dan verwacht, dus dat was een prettige verrassing.
Naast die stokken had ik natuurlijk ook nog verenstaal oid nodig. Ik dacht dat "even" te halen bij een grote ijzerwaren leverancier op het industrie terrein. Die heeft bijna alles, dus dat zou geen probleem moeten zijn. ZOU. Ik kwam daar dus zaterdag middag.
[wimg] Goedemiddag, heeft u ook verenstaal?
[winkelier] Verenstaal, wat is dat?
[wimg] (even sprakeloos)
Nou ja, je snapt het al, ze hadden het dus niet en ze kenden het niet.
Dan maar even naar de buurman, de Gamma.
Daar hadden ze het ook niet.
Dan maar weer terug. Misschien hebben ze een alternatief wat past.
Heb dus lasdraad meegenomen voor het kapitale bedrag van 1 Euro voor 2 stukken van een meter.
De auto moest even door de wasstraat dus via een andere weg terug.
Hengelo in vanaf de Oldenzaalse kant. Stoplichten linksaf en ik bedenk me dat de modelbouwwinkel van Chris Heller daar om de hoek zit.
Toch maar even langs bij Chris.
[wimg] Heb je ook verenstaal?
[Chris] Ja natuurlijk. Welke dikte? Ik heb ook RVS hoor.
[wimg] (slaakt een klein vreugdekreetje)!
Ben ik dus op zoek gegaan naar verenstaal wat achteraf op nog geen kilometer van mijn huis gewoon op voorraad ligt.
Zaterdag snel even de staafjes carbon op lengte gezaagd en de "Z" van het verenstaal gebogen.
Omdat carbon op de uiteinden kan gaan splinteren zijn die omwikkeld met naaigaren en is dat met secondenlijm geimpregneerd.
Ik hoop vanavond nog even verder te kunnen met het frame voor het tuig. De stap daarna zal het maken van het zeil zijn.
Naast het maken van de onderdelen voor het tuig had ik ook nog even de mastdoorvoer op deknivo gemaakt. Deze wilde ik vastlijmen in de romp. Was nodig om de mast straks te kunnen proberen.
Helaas had ik eerst de mastvoet gelijmd. Deze is een klein beetje uit positie gekomen. De mastvoet op deknivo moet hierdoor verder naar voren dan volgens het plan om de mast rechtop te krijgen.
Gevolg is dat het zeilpunt van plaats veranderd.
Gelukkig had ik al voorzien in 3 mastposities: 1 op de originele plaats en 1 op 1cm ervoor en 1 op 1cm er achter. Ik kan dus uitwijken naar de achterste mastvoet als het moet.
Om het zeilpunt weer terug naar achteren te brengen zal ik nu een klein bovenlijk maken en de boog in het achterlijk aanbrengen.
Wordt wederom vervolgd.
Wim