Footy

Wim,

Ik wil hier nog even over nadenken. In het zeilforum heb ik al eens wat geopperd, wat ik door mijn onervarenheid dan later weer moest herzien. Maar als ik denk iets verstandigs hierover te kunnen zeggen kom ik er nog op terug.

Groet,

Ad

(Daar hoopte ik al een beetje op Ad.) ;)

Voorlopig houd ik me bij mijn rudimentaire berekening en neem ik de gok.
Ook bij storm kun je zeilen, als je het zeil maar niet te veel dicht trekt. :)

(Alleen bij windstil weer heb je een probleem. Maar daar kun jij van meepraten Ad!)

Wim

(Daar hoopte ik al een beetje op Ad.) ;)

Wim,

De zaken liggen inderdaad wat ingewikkelder. De wind geeft een horizontale kracht die een moment op de boot uitvoert. Dat moet tegengewerkt worden door het moment uitgeoefend door kielgewicht. Omdat de kiel een vertikale kracht geeft, kan dat alleen een moment uitoefenen als de boot schuin gaat. Met jouw gegevens (3 m/sec) kom ik op een schuinstand van bijna 13 graden. Het is wat gecompliceerd om dat zo uit te leggen, maar ik stuur je binnenkort wel een documentje waarin dat uitgelegd wordt.
Het gaat wel hard met die hellingshoek, want zoals ik het kan beredeneren neemt de tangens van de hoek toe met het kwadraat van de windsnelheid. Voor 4 m/sec zou dit al 22 graden worden, voor 5 m/sec iets meer dan 32 graden.

Uitleg volgt nog.

Groet,

Ad

PS
Footy is vannacht wat (niet veel, maar toch) stabieler geworden. Uitleg volgt.

Laatst bewerkt:
Ik waardeer je moeite Ad!

Volgens mij gaat het (als input) om de volgende parameters:
- Zeiloppervlak
- Drukkingspunt(en) van het zeil (plaats ten opzichte van een nulpunt)
- Windsnelheid (in mijn sheet had ik een rijtje opgenomen van 1 tot 15 m/s)
- Kielgewicht
- Plaats van het kielgewicht (wederom ten opzichte van het nulpunt)

Output is dan de hoek die het geheel gaat maken.

Hierbij ga je dan uit van het volledige zeiloppervlak.
Bij hardere wind laat je vaak de schoten wat vieren, waarmee je een deel van de kracht van de wind verminderd (oppervlak wordt kleiner)
Volgens mij is het niet nodig dit nog in een berekening mee te nemen. De uitkomst zal het maximale zijn, bij dichtgetrokken zeil. De werkelijkheid is alleen maar gunstiger.

Ik wacht je resultaten af Ad!

Wim

slagzij berekening

Wim,

Klopt wat je opnoemt. Het is wel belangrijk dat het nulpunt gekozen wordt op de waterlijn, en dus de zwaartepuntsafstanden van zeilen en kielgewicht tot de waterlijn. Er vanuit gaand dat je dat bij de eerder gegeven data hebt gedaan kom ik op:

windsnelheid (m/sec) slagzij (graden)
1_____________________1.5
2_____________________5.8
3____________________12.6
4____________________20.8
5____________________29.0
6____________________36.3
7____________________42.5
8____________________47.6
9____________________51.8
10___________________55.3
11___________________58.2
12___________________60.7
13___________________62.9
14___________________64.8
15___________________66.4

Dit is inderdaad voor de aanname dat de zeilen parallel aan de lengte-as van de boot staan. Voor de fok geldt dit al niet natuurlijk, en voor het grootzeil (geheel aangehaald) eigenlijk ook niet helemaal. In principe is dat ook nog wel toe te voegen (hoeken die fok en grootzeil met lengte-as maken).

Het is achteraf toch nog wat ingewikkelder geworden dan ik oorspronkelijk dacht. Op het gevaar af dat je het wel een beetje te vindt gaan (ik herinner me nog je reactie helemaal aan het begin van de bouw van de ss Rotterdam, toen ik de zwei in de spanten wiskundig bepaald had) schrijf ik het nog wel op. Ik zie wel hoe ik het bij je krijg, want ik begreep dat je problemen had met Word. Maar ik vind wel een alternatief (ik kan altijd nog screenshotjes maken).
Laat even weten of je de zwaartepuntsafstanden ten opzichte van de waterlijn hebt gegeven, anders kan ik dat even aanpassen.
Kan Calc overigens wel Excel bestanden lezen? Zo ja, dan kan ik je ook mijn sheet opsturen.

Groet,

Ad

Klopt Ad, plaats van het nulpunt zit op de waterlijn.

Ik zit net te bedenken dat de invalshoek van de wind ook nog een factor is. Haaks op de wind is 100%, tegen de wind in is 0%. (Hoewel tegen de wind in zeilen erg moeilijk is ;) )

Ik vind dik 60 graden helling niet veel bij volledig aangehaalde zeilen bij 15m/s. Dat is 6Bf!
Bij 6Bf kan ik dus nog met volledig aangehaalde zeilen haaks op de wind varen zonder dat ze op 1 oor gaat liggen.
Zeiltje is dus inderdaad aan de kleine kant!
Daarnaast kan de kiel nog dieper worden uitgevoerd. De Footy past nu ruim in de meet-box. Er blijft nog ruimte over om de kiel te verlengen. Ook heb ik nog ruimte vanaf de waterlijn tot het dek, dus door ook nog een zwaarder kielgewicht te gebruiken kunnen de waarden nog meer verbeteren!

Kijk, en met een sheet waar je diverse parameters in kunt voeren kom je aan dit soort waarden! Leuk, zo'n resultaat!

Gelukkig kan ik met OOo (zoals Open Office blijkbaar afgekort wordt) Word en Excel files lezen. Word wordt nu al standaard herkend door OOo. Kan met Excel files ook.

Ik wacht op je bericht!

Wim

Zoals gezegd wilde ik in het weekend proefvaren.
Gisteren dus de batterijen in de zender en ontvanger verwisseld.
Zeilservo even een beetje versteld (via de zender) om wat meer plaats te krijgen om de batterijen terug te plaatsen. Batterijen verder het rompje in geduwd en KLAAR!

Naar beneden, fototoestel gepakt, de zoon (die van het ontwerp) gewaarsachuwd. Hij mee, om te filmen.
Het geheel moet natuurlijk officieel vereeuwigd worden.
"Pap, als jij een foto maakt, ga ik wel sturen" ;) OK

Aan het water gekomen, dakje d'r af, zender aan, ontvanger aan.....

......

.....

Inderdaad:

NIETS!

Ontvanger helemaal dood!
Alles nog eens langs gelopen, niets te vinden.

Onverrichter zaken huiswaarts.
(Nu is dat maar een paar meter, dus verder niets aan de hand ;) )

Thuis het geheel op de keukentafel uitgebreid bekeken, alle soldeerpunten nagelopen, opnieuw geisoleerd. Nog steeds NIETS!

Etenstijd, dus de spullen naar boven gebracht en 's avonds niets aan gedaan.
Lag er vanacht toch over te denken.
Wellicht is de binding tussen zender en ontvanger weg?
(Het is een 2.4 GHz set, die moet je "binden".)
Straks maar eens even testen.
Als dit niet werkt moet ik m'n 30MHz set maar uit de kast halen, accus laden en die even gebruiken.

Wordt vervolgd.

(Nu eerst croissantjes en koffie)

Wim

Na de koffie alle accus van m'n 30MHz set aan de lader geprikt.
Ik was d'r toch niet helemaal zeker van.
Dus: de multimeter gepakt en alle draden van het accu pak doorgemeten.
Zitter er 2 slechte aansluitingen in de batterij vakjes. De aansluiting van de veer aan het contact is niet geweldig. En dat bij beide batterij bakjes.
Aansluiting gemaakt rechtstreeks van de veer naar de aansluitdraad.
Testen: HOERA!! Het werkt.
Waarom het eerst wel heeft gewerkt weet ik niet. Nu is de aansluiting in ieder geval goed.
Alles dus maar weer terug gestopt in de romp en op naar het water.
Ook de zoon, het fototoestel en de camera mee natuurlijk.
De wind bij onze vijver is erg draaierig en veel zwakker dan op de straat. (De vijver ligt behoorlijk dieper. Het wordt onder andere gebruikt als berging van regenwater, en dat loopt nu eenmaal beter omlaag dan omhoog ;)

Toch de NED61 - Team Duff Beer in het water gezet:

DSCF8350.jpg

DSCF8351.jpg

En Geoffrey aan de knuppels:

DSCF8352.jpg

DSCF8353.jpg

Omdat ze nogal wat loefgierig was het kielgewicht wat verschoven:

DSCF8362.jpg

(Die grijze, dat ben ik ;) )

Daarna ging het wat beter, maar bij weinig wind is het slecht varen.

DSCF8374.jpg

Wat voorlopige conclusies:

- Dit is een hartstikke leuke klasse. Handzaam en niet kostbaar
- Snel te bouwen (ik heb nog nooit zo snel een varend scheepje gemaakt)
- Schuim is een leuk bouwmateriaal (maar ik denk niet dat ik het weer gebruik. Het is behoorlijk kwetsbaar en je moet allerlei "truuks" uithalen om het te kunnen lakken en dergelijke.)
- Mijn rc setje werkt leuk in dit scheepje
- Het kombineren van verschillende ontwerpen wil
- De romp ligt iets dieper dan ik aanvankelijk had bedacht
- Het zeil is aan de kleine kant (maar dat hadden we al gezien)
- Het zeil is niet erg strak, het rendement is daardoor laag.
- Alle verbindingen van lier naar zeilen zijn vaste verbindingen, dus niet nastelbaar. Bij een volgend scheepje moet dat veranderen
- Principe van de zeillier (een arm op de servo) werkt goed.
- Roer is aan de kleine kant: ze reageert niet echt vlot op roercommando's (Maar dat zou ook kunnen komen door de dwarrelige lichte wind)
- Trimmen in lengte richting (loef / lij gierigheid) moet beter.

Dan, voor de liefhebbers, nog twee filmpjes:
(Ondanks de geringe wind toch behoorlijk windgeruis. Volume niet te hoog zetten dus.)

Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Wim,

Ziet er puik uit, ondanks het feit dat de trapeze niet gebruikt kon worden. Ik ben benieuwd wat het wat meer wind gaat doen, want dan worden een aantal zaken toch wel wat kritischer. Maar, langzaam opbouwen hè, dat is meestal het beste.
Ik stuur je nog een PB of mailtje over de "berekeningen"

Groet,

Ad

Inderdaad, bij meer wind wordt ook de lengte richting kritischer. Vooral de juiste bepaling van de plaats van het kielgewicht (en ook de plaats van het gewicht in de romp)
Ik zal daarmee moeten spelen zodra er meer wind is. De vijver bij ons is dan even geen optie; de wind is daarvoor veel te grillig. Een strakke wind is dan veel beter om te expirimenteren.

(Wellicht eerst nog even het roertje vergroten? Een groter roer heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de vaareigenschappen: het drukpunt (dwars, dus tegen verlijeren) verplaatst bij het groter maken van het roer)

Het blijft een leuk "speel" projectje.

Heb je ook nog een paar zaken via mail gestuurd.)

Wim

Dat jullie niet van me hebben gehoord betekend niet dat er niets is gebeurd. Integendeel! Ik heb met Ad uitgebreid overlegd over de berekening van het zwaartepunt van het zeil. Nu niet om de slagzij te berekenen, maar om de lengte stabiliteit te verzekeren. (Nog bedankt Ad!)
Ik ben namelijk bezig met een nieuw tuig. Het tuig is afgeleid van het B-rigg zoals het beschreven staat op de Duitse Footy sitre
Het pdf document kun je hier vinden.
Ik heb het het recept (natuurlijk ;) ) niet klakkeloos opgevolgd. Ten eerste omdat ik niet alle materialen had zoals voorgesteld en als tweede omdat ik vermoedde dat het zwaartepunt van het zeil te veel naar achteren zat.
Met hulp van Ad en wat gonio heb ik een sheet in elkaar gestoken waarmee ik het zwaartepunt van diverse uitvoeringen kon berekenen.
Varaibelen in het zeil waren de hoek van het voorlijk en de breedte van het bovenlijk.
Oorspronkelijk had ik de hoek van het voorlijk op 63 graden en het bovenlijk op 7 cm. Het zwaartepunt kwam daarmee erg ver naar achteren. Zover zelfs dat ik de kiel aan zou moeten passen want het gewicht kon er zo niet meer onder hangen.
Ik heb de hoek van het voorlijk vergroot naar 70 graden en het bovenlijk verkleind naar 1 cm. De afronding van het achterlijk heb ik achterwege gelaten. Dit brengt het zwaartepunt alleen maar naar achteren. De afmetingen van het onderlijk (30cm) en het voorlijk (51 cm) bleven ongewijzigd. Dit was al een vaste constructie.
Het zeiloppervlak is daarmee van 830 cm2 naar 1000 cm2 vergroot, terwijl het zwaartepunt van 19 naar 18 cm ging. (Gemeten vanaf de voorste punt van het zeil.) Het originele zeil heeft een oppervlak van ongeveer 500 cm2, dus dat is behoorlijk vergroot!
Het draaipunt van de mast ligt op 14 cm vanaf de voorkant van het zeil. Het zwaartepunt van het zeil ligt dus 4 cm na de mastvoet. Deze plaats is te meten op het scheepje. Onder dit punt moet dus het gewicht komen.

Nadat ik de berekeningen heb uitgevoerd heb ik met behulp van wat aanwezige materialen (een glasvezelstok uit een vlieger, een paar stukjes lasdraad, een paar baleinen uit een oude paraplu, wat secondelijm en garen) het geraamte gemaakt.
Nu nog een zeiltje!
Vliegerdoek is niet in de buurt te krijgen, dus er moest een alternatief komen. Mijn vrouw dacht aan een douche gordijn; watervast en winddicht. Dus gezocht naar een douchegordijn. Zijn natuurlijk makkelijk te krijgen, maar waren me te duur. Toevallig liep ik tegen dunne doorzichtige folie op. Het lijkt wat op de folie waar bloemen in verpakt worden. 89 Cent voor een rolletje. Da's niet te veel, dus die is meegenomen. Dubbelzijdig tape gekocht en een zeiltje in elkaar geplakt. Helaas was de folie te dun en daarmee te zwak. Ik trok het stuk bij het lostrekken van het tape waarmee ik het tijdelijk had vastgezet op tafel. Er moest dus een alternatief komen.
In Enschede is een winkel die aan vliegers doet. Deze dus bezocht. Helaas hebben die alleen doek op bestelling. Tevergeefse reis dus. Op advies van m'n vrouw nog even langs de meubelboulevard (dan hoeven we 2e paasdag niet ;) ). Bij de Leen Bakker een effen wit douchegordijn gekocht. Heb ik meteen voldoende "stof" voor mijn volgende zeil projecten.

Met dit materiaal ben ik nu een zeiltje aan het maken. Dit zeiltje is nu klaar, ook het geraamte is gereed. Alleen nog een kleine aanpassing aan het scheepje: de originele mast is dikker dan de nieuwe, er zal dus een verloopbusje gemaakt moeten worden. Dan zal de lijn van de servo naar het zeil nog veranderd moeten worden. Hoop dit morgen te kunnen doen.

Zodra dit gereed is zal ik jullie de vorderingen showen.

Wordt dus vervolgd!

Wim

Nou Christian,

foto's maken en varen tegelijkertijd is lastig hoor!
Hoe houdt jij je fototoestel normaal vast? Juist, met twee handen.
En je zender? Juist, ook met twee handen.
Op deze manier kom IK d'r 2 tekort. Daarom heb ik bij de proefvaart m'n zoon ook meegenomen. Of hij vaart en ik maak foto's, of ik vaar en hij filmt.

Dat foto's maken en filmen gaat morgen hopelijk weer gebeuren.
Heb vandaag m'n B-rigg afgemaakt:

Het maken van de zeilen leek aanvankelijk goed te gaan, maar vanmiddag, toen ik verder wilde met het bouwen van m'n rigg zag ik dat de lijm naden deels los waren. De tape had het dus niet voldoende gehouden. Dat betekende dat ik de naden toch af moest stikken.
De naaimachine dus maar weer op tafel ik ik d'r achter.
Zig-zag steek ingesteld en begonnen.
Keer op keer liet de draad los. Het leek wel of de draad niet goed door wilde steken. M'n vrouw d'r bij. Zij achter de machine en aan diverse knoppen draaien.
Wat blijkt: de dubbelzijdige tape, die in de zoom zit, laat een laagje lijm achter op de naald. Hierdoor gaat het stikken steeds slechter.
Het is m'n vrouw toch gelukt er een acceptabel geheel van te maken. (Tjeempie, wat is zo'n naaimachine een complexe machine. Knap dat die al zolang gelden is ontwikkeld!)

Nadat het zeil dus (uiteindelijk) toch gereed was, is de rest in elkaar gestoken. Zeil en frame zijn tot elkaar gekomen.
Nu is een en ander WEL verstelbaar.

En zo ziet het er dus uit:

DSCF8378.jpg

Omdat ik hiervoor al had berekend dat het zwaartepunt behoorlijk achter de mast moet zitten heb ik het kiel gewicht naar achteren gebracht. Het uiteindelijke resultaat is hier te zien:

DSCF8379.jpg

Het zwaartepunt van de romp zit enkele centimeters achter de mast.

Hopelijk regent het morgen wat minder dan vandaag. Dan zal ik haar nogmaals te water laten.
Foto's (en misschien filmpjes) volgen daarna.

Wim

Ja nouja ik heb wel 2 handen nodig om foto´s te maken.. Jou lukt het nog met 1 :P! De foto's zijn in ieder geval net zo mooi als het bootje:cool:

Daarom heb ik bij de proefvaart m'n zoon ook meegenomen. Of hij vaart en ik maak foto's, of ik vaar en hij filmt.................
M'n vrouw d'r bij. Zij achter de machine en aan diverse knoppen draaien.................
Het is m'n vrouw toch gelukt er een acceptabel geheel van te maken................

Wim,

Jij weet je hulptroepen wel te mobiliseren zeg. Volgens mij ben je een generaalscarriëre misgelopen. Ik roep mijn vrouw er wel eens bij als het om kleuren gaat, en dan worden we het nooit eens (behalve over het feit dat we het niet eens zijn, en we een andere "kleurenvisie" hebben).

De bouw gaat trouwens nog steeds supersnel, ondanks de tussentijdse ontwerpaanpassingen. Uitkijken dat het bootje niet zo snel gaat, en niet in plané komt, want dan gaat ie volgens mij over de kop.

De weersvoorspellingen voor de komende 2 tot 3 dagen zijn niet verkeerd. Dus ik hoop voor je dat je ruim de tijd hebt voor de volgende proefvaart(en). Jammer dat dat niet op de Maashaven is, want dan zou ik het misschien vanaf het Lido terras van de ss Rotterdam kunnen volgen. Als het goed weer is ga ik dinsdag nog een keertje voor wat foto's.

Veel succes.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
** TREURMUZIEK **

Helaas,

Ik heb vanmiddag besloten een punt te zetten achter de ontwikkeling van de NED61-Team Duff Beer.

Reden:
Ze wil niet wat ik wil: rechtuit varen.

Wat is d'r aan de hand:
Vanmiddag het geheel naar het water gesleept (nou ja, met die paar honderd gram valt het slepen wel mee.)
Alles getest (wil niet weer voor dezelfde verassing komen te staan) en Duff in het water gezet. Wind iets meer dan de vorige keer, dus er was hoop.
Verbazing: Duff vaart zijwaarts!
Dus niet vooruit, niet achteruit maar echt zijwaarts!
Ik had het kiel gewicht naar achter gebracht, dus dat eerst maar eens hersteld. Daarnaast viel me op dat het zeil niet om ging. Bij het vieren van de lijn gebeurde er niets. Het leek wel of de wind onvoldoende in staat was het gewicht van het frame om te duwen. Waarschijnlijk was het gewicht van het frame te veel aan de voorkant van het draaipunt geconcentreerd. Het dus bij het wijzigen van het kielgewicht ook maar een beetje lood aan het einde van de giek gehangen. Dit om het teveel aan gewicht aan de voorkant weg te werken.
Terug naar het water.
Nu wil het scheepje niet anders dan met d'r kop tegen de wind in.
Bij stevige windvlagen werd het geheel redelijk vlak gedrukt, maar nooit zodanig dat ze op een oor ging. Ondanks het grotere zeiloppervlak dus geen vrees aan mijn kant dat ze ten onder zou gaan.
Wel vrees dat ze niet meer aan de kant kwam. Alles wat ik deed met het roer of de zeilservo: geen effect.
Heb al met al een behoorlijke tijd aan het water gestaan in de hoop dat de Duff weer naar me toe kwam. Is uiteindelijk gelukt: in een wat minder winderig stukje heb ik haar al wrikkend naar de kant weten te krijgen.

Er zijn bij de Duff teveel parameters die ik onvoldoende in de hand heb. Het concept is te weinig "proven".
Ik ga nu op zoek naar een concept wat proven is. Dus een combinatie van romp, kiel, roer en tuig die "out of the box" een goed varend resultaat oplevert.
Er zal ongetwijfeld een configuratie zijn van de Duff die een varend resultaat oplevert. Voor mij, met mijn huidige kennis van zeilen in het algemeen en Footys in het bijzonder, is het echter een te grote uitdaging. Ondanks alle berekeningen die er aan vooraf gegaan zijn.

Nu dus op zoek naar een ontwerp wat resultaat oplevert. Want een zeilende Footy wil ik!

Toch nog een fototje van Duff met haar B-rigg in het water. Koester dit moment, want het komt niet meer!

DSCF8392.jpg

De RC is uit de romp gehaald en de Duff heeft nu een plaatsje op de slaapkamer van de bedenker van het kleurenschema en de sponsor.

Wim

Helaas,

Ik heb vanmiddag besloten een punt te zetten achter de ontwikkeling van de NED61-Team Duff Beer.

Wim,

Gun me even de tijd dit droeve nieuws te verwerken. Ik ben al nooit zo goed in begrafenisspeeches geweest, en als het gebeurde had ik daar veel voorbereiding en verzamelen van de nodige moed voor nodig (geloof me of niet, maar ik ken mensen die groeien in dat soor omstandigheden, ik ga me alleen maar héél klein voelen).

Wat betreft de zeilcapaciteiten is het jammer dat niemand met ervaring zich in het veloop van deze discussie heeft laten horen, want ik ben ook een absolute leek. Het enige wat ik kan bedenken bij zo'n enkelvoudig zeil dat om de mast draait, het gedeelte voor de mast (je mag het geen fok meer noemen, en het werk nu ook anders) te groot is t.o.v. het zeilgedeelte erachter, waardoor het draaimoment dat nodig is om het zeil te laten draaien te klein wordt. Ik begrijp dat het nu geen zin meer heeft om daaraan nog wat te rekenen, maar mijn eerste gedachte zou zijn: draaipunt verder naar voren brengen.
Ik hoop, en ben ervan overtuigd dat een volgend project het verder zal brengen.

Groet,

Ad

Ik heb mijn bevindingen inmiddels ook op een Engelstalige Footy site geplaatst. Er zijn inderdaad een behoorlijk aantal parameters waar ik nog geen rekening mee heb gehouden.
Kwam er op die site achter dat er een bepaalde verhouding moet zijn tussen voorzijde en achterzijde van het draaipunt van het rigg. Het moet op zo'n 1/3e liggen en niet (zoals bij mij) bijna op de helft. (14 cm van voor op een totale lengte van 30 cm). Het Duitse ontwerp is hier dus niet erg juist.

Hoop in de komende tijd nog veel te leren over Footys. Heb ook advies gevraagd over een ontwerp wat WEL wil varen. Maar, door de kleine afmetingen van dit scheepje is alles wel erg kritisch.
Duff is niet m'n laatste Footy. Er komen er nog meer!

Wim

zo te lezen heb je ook niet al te veel rekening met het zeilpunt/lateraalpunt gehouden.
Het zeilpunt ligt nu te ver achter het lateraalpunt, waardoor de kop in de wind gedrukt wordt.
Deze horen zo'n 6-12 %(lengte waterlijn) uit elkaar te liggen geloof ik, afhankelijk van onderwaterschip vorm. Met dan het zeilpunt achter het lateraal punt.
Het is dat hier meedere projecten liggen, anders had ik er ook een gebouwd( van koolstof uiteraard ;) )

Susho,

dat is nu juist waar ik naar op zoek ben!
Ik kan het zwaartepunt van het zeil berekenen, maar weet niet waar dit moet liggen ten opzichte van de overige punten (en welke punten er nog meer zijn)
Ik ken van het RC Sailing forum inmiddels het CE (Center of Effort?) maar alle andere heb ik nog niet ontdekt, ook niet hun onderlinge verhoudingen.

Heb jij een plaats waar deze info te vinden is?
Ben wel benieuwd daarnaar.

Wim

hoewel erg moeilijk te vinden, is er op het forum van boatdesign.net erg veel info. Ik heb hier ook nog ergens een boek over het ontwerp van modelschepen. ik heb helaas nog niet de rekenmethodes kunnen vinden om de exacte locatie van de punten t.o.v. elkaar en de romp te kunnen berekenen helaas, dus dat blijft wat experimenteren voorlopig :P

Ik gebruik het programma delftship om rompen te tekenen. Hierin kun je o.a. het lateraal punt zien. Met de momentenstelling is het vrij simpel om een zeilpunt van de zeilen te verkrijgen, dit teken ik gewoon uit de hand.
Hieronder een zij-aanzicht van de romp die bedoelt was voor de microtransat. Hierin zie je:
LCF: punt van drijfvermogen
Disp: waterverplaatsing
lateraal punt, en oppervlak(belangrijk voor o.a. opp van kiel en roer: teveel is weerstand, teweinig is drift)
KM: metracentrische hoogte geloof ik. De stabiliteit dus, van de romp zelf(geen ballast e.d. doorgerekend)
daarnaast een kromme voor het oppervlak.

lat-1.png

Daarnaast kun je het gewicht van de beplating uitrekenen. Ook handig!

ik zal het boek eens even opzoeken( heb inmiddels ook het boek Principles of Yacht Design besteld. Staat waarschijnlijk meer in ;) )

Laatst bewerkt:
Back