Footy

Kleine update:

Heb afgelopen vrijdag al de vliegerstokken ontvangen. Veel eerder dan verwacht, dus dat was een prettige verrassing.
Naast die stokken had ik natuurlijk ook nog verenstaal oid nodig. Ik dacht dat "even" te halen bij een grote ijzerwaren leverancier op het industrie terrein. Die heeft bijna alles, dus dat zou geen probleem moeten zijn. ZOU. Ik kwam daar dus zaterdag middag.
[wimg] Goedemiddag, heeft u ook verenstaal?
[winkelier] Verenstaal, wat is dat?
[wimg] (even sprakeloos)

Nou ja, je snapt het al, ze hadden het dus niet en ze kenden het niet.
Dan maar even naar de buurman, de Gamma.
Daar hadden ze het ook niet.

Dan maar weer terug. Misschien hebben ze een alternatief wat past.
Heb dus lasdraad meegenomen voor het kapitale bedrag van 1 Euro voor 2 stukken van een meter.
De auto moest even door de wasstraat dus via een andere weg terug.
Hengelo in vanaf de Oldenzaalse kant. Stoplichten linksaf en ik bedenk me dat de modelbouwwinkel van Chris Heller daar om de hoek zit.
Toch maar even langs bij Chris.
[wimg] Heb je ook verenstaal?
[Chris] Ja natuurlijk. Welke dikte? Ik heb ook RVS hoor.
[wimg] (slaakt een klein vreugdekreetje)!

Ben ik dus op zoek gegaan naar verenstaal wat achteraf op nog geen kilometer van mijn huis gewoon op voorraad ligt.

Zaterdag snel even de staafjes carbon op lengte gezaagd en de "Z" van het verenstaal gebogen.
Omdat carbon op de uiteinden kan gaan splinteren zijn die omwikkeld met naaigaren en is dat met secondenlijm geimpregneerd.

Ik hoop vanavond nog even verder te kunnen met het frame voor het tuig. De stap daarna zal het maken van het zeil zijn.

Naast het maken van de onderdelen voor het tuig had ik ook nog even de mastdoorvoer op deknivo gemaakt. Deze wilde ik vastlijmen in de romp. Was nodig om de mast straks te kunnen proberen.
Helaas had ik eerst de mastvoet gelijmd. Deze is een klein beetje uit positie gekomen. De mastvoet op deknivo moet hierdoor verder naar voren dan volgens het plan om de mast rechtop te krijgen.
Gevolg is dat het zeilpunt van plaats veranderd.
Gelukkig had ik al voorzien in 3 mastposities: 1 op de originele plaats en 1 op 1cm ervoor en 1 op 1cm er achter. Ik kan dus uitwijken naar de achterste mastvoet als het moet.
Om het zeilpunt weer terug naar achteren te brengen zal ik nu een klein bovenlijk maken en de boog in het achterlijk aanbrengen.

Wordt wederom vervolgd.

Wim

Kleine update:

Heb het dek op de romp gelijmd. Om goed in d'r binnenste te kunnen ook nog een dekluikje gemaakt:

romp3.jpg

Daarna het geheel een paar keer in de blanke lak gezet.
Met deze basis kon ik voor het eerst wat kleur opbrengen:
Deze wordt blauw!

romp4.jpg

Hier hangt ze te drogen na de spuitbeurt van gisteravond.
(Die witte vlek komt van de flitser, zit dus niet in de lak)

De eerste 2 keren in de wind gespoten. Moest daarom wat dichtbij met de spuitbus en de lak kwam er daardoor wat te dik op. Resultaat: natuurlijk lopers.
Deze licht geschuurd en gisteravond met aanmerkelijk minder wind een dunne laag opgezet.

Speciaal voor JP nog een close upje van het loodje onder de kiel:

romp5.jpg

Ben afgelopen woensdag met de soldeerbout in de weer geweest om het zeil te "snijden". De rechte randen heb ik langs een houten plank gedaan, het gebogen achterlijk uit de losse hand. Dat was dus niet zo'n succes; ik zal de randen moeten bijwerken. Ik denk dat ik dit in korte rechte stukjes langs een plankje ga doen.
Na het snijden heb ik me achter de naaimachine gezet en heb de mastslurf genaaid.
De vorige keer heb ik met een zig-zag steek door de tape genaaid. Dit was geen succes omdat de lijm aan de naald kleefde met een belabberd resultaat.
Nu dus met een rechte steek links en rechts van de tape een naad gemaakt. Succes!
Zeil over de mast geschoven en het resultaat bekeken. Helaas is de hoek mast / onderlijk niet helemaal juist geworden. Ik zal de "V" tussen mast en giek wat verbuigen tot het zeil lekker past.
Zeiloogjes moeten d'r nog in, dan kan het zeil werkelijk in het tuig gehangen worden.

Dan nog het onderwaterschip een kleurtje geven en d'r ingewanden er in stoppen.
Bijna klaar dus!

Wim

Wim

Hoi Wim,

Eindelijk heb ik je bouwverslag gevonden. Echt leuk om te lezen en het ziet er allemaal 'kei' goed uit. oo

Wat betreft het sneiden van de zeiltjes . . . . ik heb bij de doe-het-zelf zaak ooit eens z'n lange aluminium meetlat gekocht (1,5 m) .. . . .ideaal en was niet duur.

Verders maak ik bijna altijd een mal van karton van het betreffende zeil. Dan plak je het zeilmateriaal op je werktafel en legt je mal er boven op........dan kan je dus mooi langs je mal snijden.

Ik heb nu voor twee footy's zeilen gemaakt en opzettelijk niks met de naaimachine gedaan. Alles geplakt met tweezijdig plakband (5 mm), ook bij de vliegerwinkel te verkrijgen. De spanningen die op een footy-zeil komen zijn niet zo groot . . . . moet die dus wel houden zonder 'genaaid naadje'

Groet
JP

Helaas heeft de vliegerwinkel bij ons helemaal niets op voorraad. Levert alles wat je per internet besteld. Dan kun je het dus net zo snel naar huis laten sturen.
Ik gebruik dus dubbelzijdige tape die officieel bedoelt is om tapijt aan de vloer te plakken. Is de dunste die ik kon vinden. Nadeel: laat na verloop van tijd (een dag ongeveer) een beetje los. Ik gebruik de tape dus om het zeil (in dit geval alleen de mastslurf) op de juiste plaats te plakken en daarna heb ik dus langs de tape genaaid.

JP, nog een vraagje aan jou:
hoe heb je de zeillatten gemaakt en waarvan?
Ik had ze eerst van het dunste hout wat ik had, maar dat was veel te zwaar.

Weer een update!

Het zwart zit op de romp. Deze is dus eigenlijk klaar!
Ik heb zojuist de oogjes voor de grootschoot in de romp gelijmd en dit zit nu te drogen. Morgen kan ik de schoot aanbrengen en dan is ze volgens mij vaarklaar!
Zoals ze er nu uit ziet:

bijnaklaar.jpg

Twee dingen staan er nu nog op mijn lijstje. Het eerste is wat belangrijker dan het tweede:
1: Een andere standaard. Wanneer ik de Footy in deze standaard heb staan en ik beweeg het roer, komt deze klem te zitten. Het roer valt namelijk in de uitsparing in het achterste verticale blok.
2: Een logo op het zeil.
Ik wil in navolging op de Duff ook hier een "team" boot van maken. Mijn zoon had de Volvo Ocean Puma al eens op zijn lijstje gezet. Ik wil dus het Puma logo op het zeil zetten:

alt_puma72981.jpg

Mijn zeil laat ik daarbij wit en het logo wordt dan als de kleur van de romp.

Bijna klaar voor de maiden!

Wim

Ik gebruik dus dubbelzijdige tape die officieel bedoelt is om tapijt aan de vloer te plakken. Is de dunste die ik kon vinden. Nadeel: laat na verloop van tijd (een dag ongeveer) een beetje los.

Wim,

Ik zou het eens proberen bij een handwerk/creatief shop, waar ze bijv. macramé spullen vekopen. Ik heb daar eens tweezijdig plakband gekocht dat heel dun is en heel goed hecht. Daarbij hadden ze dat toen ook in een vrij smalle uitvoering (ik dacht zo'n 5 mm), wat ook wel handig is. Toen ik dat weer wilde hebben was het natuurlijk weer uitverkocht, en sindsdien niet meer geprobeerd. Binnenkort weer proberen, want mijn eerste rolletje is nu echt op.

Succes verder,

Ad

Dank voor de tip Ad.

Ik ga d'r eens om zoeken.
Hoewel het nu geen urgent probleem is, ik kan het oplossen zoals het nu gaat.
Mijn vrouw vertelde me zelfs dat de tape niet eens nodig zou zijn, zij kon dat wel naaien zonder de tape (en dan zou het resultaat gelijk (of misschien wel beter ;) ) zijn.

Wim

Mijn vrouw vertelde me zelfs dat de tape niet eens nodig zou zijn, zij kon dat wel naaien zonder de tape (en dan zou het resultaat gelijk (of misschien wel beter ;) ) zijn.

Wim, ik begrijp het. Jij hebt hulptroepen die je kan inzetten, en zelfs meedenkt. Maar het oorspronkelijke door JP geöpperde idee was dat je met (goed) dubbelzijdig plakband helemaal geen naaiatelier meer nodig hebt. Dat is dus een oplossing voor een ZZP'er die niet met de naaimachine overweg kan.

Groet,

Ad

(Even een klein tijdje niet kunnen werken ivm een virusje. Da's gelukkig opgelost.)

Hoera!

Maiden!!!

Gisteren (1e pinksterdag) heeft mijn Razor voor het eerst in het water gelegen.

Er is een filmpje van gemaakt:

Een paar opmerkingen:
De mast buigt nogal uit. Het verenstaal is meer veer dan staal.
Ik heb dit inmiddels veranderd. Nu is de voorste "V" gemaakt van 2mm lasdraad.
Het zeil waait nogal uit. Er zullen, voor een beter rendement zeillatten in kunnen.
Sturen doet ze op het spreekwoordelijke dubbeltje, maar het zou nog meer kunnen. Gaatje toevoegen halverwege de stuurhendel op het roer. (optie)
Zeiluitslag is ruim voldoende. Teveel zelfs. Zou minder mogen. Extra oogje op de servo hendel (optie)
Stuurhendel (op zender) werkt precies verkeerd om dan wat ik wil: naar voor is schoot aangetrokken, naar me toe is schoot vieren.
Omdraaien kan alleen via de computer, maar niet via m'n vaste pc. Om de instellingen te wijzigen moet ik even een laptopje mee nemen van mijn werk.
Ze ligt nogal ver met d'r neus in het water. Ze wordt in ieder geval nogal met d'r neus naar onder gedrukt. Gewicht dus naar achter verplaatsen.

Verder nog het logo op het zeil, een andere standaard.

Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
De mast buigt nogal uit. Het verenstaal is meer veer dan staal.

Wim,

Gefeliciteerd, het gaat nu echt de goede kant uit.

Even een misverstand rechtzetten. Verenstaal is even buigzaam (elastisch) als welke andere staalsoort dan ook. De elasticiteit van alle staalsoorten is binnen een vrij smalle marge gelijk. Wat verenstaal speciaal maakt is zijn (relatief) hoge rekgrens. Dat is de grens tot waaraan je het kunt belasten zonder dat het blijvend vervormt, en dus bij ontlasten in percies dezelfde vorm terugkomt/veert. Als je stijver wilt zal je met staal naar een grotere diameter moeten, en als dat te zwaar wordt pijp gebruiken. Op (koolstof)composiet materialen na zijn er niet of nauwelijks materialen die veel stijver zijn dan staal.

Succes met je verdere perfectionering(en).

Groet,

Ad

Ad,

dank voor je toelichting. Materialenkennis is een lange tijd geleden voor mij.
Het zeil met de nieuwe "V" is nog niet getest.
Voor mijn gevoel is het beter nu, maar dat kan ook liggen aan het volgende:
ik denk dat de voorste "V" wat minder verlijmd was dan gewenst. Verenstaal is bij levering wat vettig en dat heb ik waarschijnlijk onvoldoende verwijderd. Nou ja, kennis achteraf.
Leermomentje, zullen we maar zeggen.

Inmiddels is er een puma gevonden. Nee, geen bezoek gebracht aan de dierentuin; stond gewoon op een schoenendoos.
Logo was precies op maat!
Overgetrokken op dun papier, dat uitgeknipt en die vorm op karton overgenomen. Die vorm weer uitgesneden en gebruikt als mal bij het spuiten.
Gekozen kleur is, net als de romp, blauw.

Fototje:

zeil.jpg

(Achtergrond lijkt misschien wat raar, maar het zeil hing hier op z'n kop te drogen. Ik heb het plaatje omgekeerd voor een beter beeld.

Harm,

inderdaad jammer van de draaiwind. Je kon bij wijze van spreken alle kanten op varen met het zeil over dezelfde boeg. Beetje lastig zeilen oefenen. Opkruisen is dan ook een lastige opgave.

Gelukkig kon ik uiteindelijk overal komen waar ik wilde, dus dat is al een behoorlijk stuk beter dan bij Duff!

Wim

Bedrijfsongevalletje

Oei!

Bedrijfsongevalletje:
mijn vrouw heeft, bij het pakken van de stofzuiger, de romp van de standaard gestoten.
H-vormige scheur in de boeg. Ongeveer 3,5 x 5 cm. Romp is van balsa en dat is natuurlijk erg kwetsbaar. Repareren leek me mogelijk, dus daar aan begonnen:
Gisteravond een rechthoekje balsa gesneden en een zelfde grootte rechthoek uit de romp gesneden.
2 randjes hout aan de lange kanten in de romp gelijmd. Vanavond de 2 korte kanten voorzien van een vergelijkbaar randje. Ik heb dan een rand waar het nieuwe rompdeel op kan liggen.
Dan het geheel behandelen met lak en verf. Misschien is ze rond het weekend weer vaarklaar.

(Misschien een goed argument om d'r nog eentje te maken? ;) )

Wim

Gisteravond de twee korte latjes in de romp geplakt.
(Had niet meer tijd; moest de belastingpapieren voor mijn onlangs overleden schoonmoder nog invullen. Een echte "ouderwetse" papieren uitvoering. Nou, de belasting heeft het inderdaad makkelijker gemaakt hoor, met de electronische aangifte :) )

Ik moet 's ochtends mijn oudste zoon nogal vroeg zijn bed uit jagen (hij moet vroeg naar z'n werk) en heb aansluitend snel de rechthoek in de romp gelijmd.
Romp is dus dicht. Nu nog lakken, lakken, kleur en kleur d'r op (en tussentijds schuren natuurlijk)
Dan is ze weer helemaal ok!

Wim

Nou,

de romp zit weer dicht en de kleur zit er ook weer op.

Omdat de puma niet echt goed zichtbaar was, is de omtrek met een zwarte lijn aangezet.
Ik heb nog het Footy logo en een zeilnummer (mijn NED 61) op het zeil gezet. Helaas is zijn deze een beetje uitgelopen. Ligt wat aan de structuur van de stof. Nou ja, van afstand zie je het niet denk ik :)
Moest ook nog even het bevestigings oogje van de schootlijn aan de servo hendel herlijmen. Was ook tijdens de val losgeschoten.
Morgen is ze weer vaarklaar. Hopelijk zijn d'r dan weinig vissers, kan ik nog even zeilen.

Wim

Kleine aanvulling:

Zo ziet ze d'r dus op dit moment uit:

Footy Team Puma!

puma.jpg

(Dit is overigens haar onbeschadigde ("mooie" ;) ) kant)

Wim

Ziet er mooi uit Wom,
Vaart niet alleen een heel stuk beter zo te zien, maar ziet er ook nog eens een heel stuk beter uit zo dan met die vage plaatjes van je vorige sponsor ... :mrgreen:

Zo,

vanmiddag even een klein tijdje gevaren met de opgelapte Razor.

Draaiwind als vorige week en net zo vlagerig. Wel wat krachtiger dit keer.
Tijdens een rak is de schoot blijkbaar losgeschoten. Toch terug kunnen komen en weer vastgeprikt.
Razor dook nogal vooruit met d'r neus in het water.
Ik heb daarom de mast in de achterste positie geplaats en dat verbeterde in mijn ogen wel.

Ik was alleen en heb geprobeerd een filmpje te maken.
Is niet te makkelijk: filmen en varen tegelijk. Voor beiden heb je twee handen nodig. Dus bij voorbaat mijn excuses voor zowel het varen als het filmwerk.
(Foto toestel (met filmfunctie) in de linkerhand, zender in de rechterhand; schoot met de linker elleboog proberen te verstellen. Voor iedereen die dit ook wil proberen: ik wil wel een filmpje van je zien als je dit probeert :) )

Zowel jitter in de servos (lege batterijen denk ik) als regen hebben me na korte tijd alweer naar binnen gekregen.

@Richard,

wat vindt je van mijn huidige sponsor?
Past wel bij de Hengelose sfeer van vandaaag toch?

(Voor de niet sporters onder jullie: vandaag vinden hier in Hengelo de FBK games plaats.)

Wachten op beter weer!

Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Beter Wim, die nieuwe sponsor, in elk geval een heel stuk beter dan die vorige (grr).
Persoonlijk had ik liever de UCI kleuren gezien, maar dat zal wel een beroepsmatige afwijking van me zijn, aangezien wij bovenaan het lijstje staat als sponsor voor het goud. :)

Puma gaat een zusje krijgen :)

Hoe ze gaat heten hou ik nog even voor me.
Wel alvast wat plaatjes van de jonge spruit:

romp1-2.jpg

romp2-2.jpg

Een kleine toelichting op de foto's:
Zoals jullie nog wel zullen weten had ik nogal moeite de rompdelen juist in elkaar te zetten. De hoeken die de delen onderling maakten na het verlijmen waren niet juist. Ik heb ze na het lijmen uit elkaar moeten halen en opnieuw moeten lijmen. Tijdens die 2e lijmactie is de romp getordeerd.

Ik heb daarvan geleerd en heb voor deze Razor dus een hulpstukje gemaakt waarin ik de delen kon steunen tijdens het lijmen.
Het is een plankje hout met daarop een tweede plankje gelijmd. In dat tweede plankje is een uitsparing gemaakt die precies zo groot is dat de 4 rompdelen er op de juiste positie in passen. (Er is dus een "gleuf" in het bovenste plankje gemaakt. Dat is wat lastig: het zijn dus twee delen: een binnenste en een buitenste deel.)
Ik heb de 4 delen dus in de uitsparing gezet en gefixeerd met schilderstape.
De delen zijn alleen in de eerste 10 cm aaneengesloten.
Deze naden heb ik gelijmd en laten drogen.
Na het drogen heb ik de romp uit de mal genomen en de spiegel in de romp gelijmd. Nadat dat droog was heb ik de rest van de naden gelijmd. Pas daarna heb ik de neus in de romp gelijmd. Nu heb ik dus een rechte romp.
Inmiddels is er een plankje in (ongeveer) het midden van de romp gelijmd. Deze zorgt ervoor dat de romp haar juiste breedte krijgt. (De zijden staan wat onder spanning.) In deze plank gaat straks de buis komen waar de schoot door heen gevoerd wordt. Moet wat sterkte hebben, dus er is hier 3mm triplex gebruikt. (Net als bij de Puma)
Op het achterste randje komt straks ook het dekluik.

Nog geen foto van deze situatie: de lijm ligt nog te drogen.

Wederom geldt:

Wordt vervolgt!

Wim

Back