Aso baitboat -> FILMPJE!!

Bij deze vast 'n kort verslagje van de bouw van 'n redelijk asociale baitboat :)

Vorig jaar 'n Orca/Pondskater gekocht, vond t wel handig, maar man, wat ging dat ding LANGZAAM!!! Vissen is om te relaxen, maar om nou 'n uur te wachten voor je je aas 100 meter verderop heb liggen, weer 'n uur terug te varen.. Nee dank je :)

Dus... Dan maar zelf aan de knutsel!
Men neme:
1 maal Carp Madness XXL romp (ok, de mijne is carbon look ;))
1134_1.jpg

2 maal jetpomp 33mm
cdfccffcb77739c869ba9c500d9c909c.jpg


2 maal Graupner Genius 70 regelaar

2897.G35.jpg


2 Robbe Roxxy 3656-06 Brushless motors
P1001_1-4786.jpg


1 Humminbird smartcast RF fishfinder
eb8d312dff511469627d3bb84b350fc6.jpg


Verdere benodigdheden:
Zender, ontvanger, bier, en veel geduld en tijd. (sommige delen laten errrrrg lang op zich wachten helaas!)

Inbouwen van de jetpumps.. Even goed meten ;) En met speciale 2k lijm vastgelijmd. Met houten blokken en gewichten aangedrukt en nachtje laten staan.


Foto-KXSEZ4S7.jpg


'Eitje' van de fishfinder open gezaagd, antenne verlengd en ook in de romp verlijmd. Ook hier uiteraard weer 'n gewicht erop om het netjes aan te blijven drukken.
Foto-Y3ZRIWRI.jpg


Genoeg gewichten op de gelijmde delen gezet? Wachten maar tot de lijm hard is :)
Foto-MDF8QG3E.jpg


Dit is momenteel even alles, zal vanavond of morgen even meer foto's maken. Ben inmiddels wel al wat verder, 1 motor zit al op z'n plek, de regelaars zijn binnen. Maar bij het testen bleek de 2e motor al na enkele seconden verschrikkelijk heet te worden! Die gaat dus terug en word omgeruild. Deze haalde ook bij lange na niet het toerental dat het andere motortje haalde.

M'n zender is 'n Spektrum DX7, met AR6110 ontvanger. Voor de baitboat voorzie ik niet echt problemen met veel spray.
Momenteel heb ik het varen in z'n geheel op de rechter stick gezet, via de elevon/aileron, was wat makkelijk in te stellen zodat ik kan sturen met de 2 jets zonder 'n roer of stuureenheid nodig te hebben.
De 2 boilie bakken worden bediend met de linker stick, wat normaal gas is.
Dus:
Elevon: linker motor
Aileron: Rechter motor
Throttle +: Voorste boiliebak
Throttle -: Achterste boiliebak
Rudder L: Linker vislijn lossen
Rudder R: Rechter vislijn lossen
AUX: Komen 2 led zaklampen bovenop, die worden hiermee geschakeld.
Gear: Weet ik nog niet, even kijken of ik nog wat nuttigs kan verzinnen. Evt. later nog aan te passen natuurlijk :)

Qua accu's wilde ik oorspronkelijk naar 3s lipo gaan. (2x 3s 5000mah oid.)
Heb echter besloten voor wat meer te gaan :twisted:
Aangezien er normaal zware loodgel accu's ingaan, en lipo's ontzettend veel lichter zijn:
4x 4s 5400mah accu. Dus 21.6 ah op 14.8v :D
Dus denk dat deze baitboat wel thuishoort in de speedboten categorie hehe :twisted:

Ideeën, kritiek, gedachtenspuisels? Laat maar horen :D
 
Laatst bewerkt:
En wat denk je dat vis doet als ze dat monster horen aankomen ?

Maak er beter meteen een vliegboot van !
 
Geinig, heel erg geinig, ik ga dit draadje toch even volgen, ik wil wel eens zien hoe dat vaart. :twisted:
 
Hoi,

leuk project, maar als je die jets gaat gebruiken zou ik zorgen dat je niet boven de genoemde 20000 rpm komt, anders draai je alles kapot.je 3656-06 draait 1800rpm per volt dus als je 3 lipo cellen gebruikt heb je 11,1 x1800 = 19980 toeren precies goed.
4 cell 14,8 x 1800 = 26640 gaat kapot.
ik zou dan voor de 3656-09 gaan met 1230 rpm per volt 14,8 x 1230 = 18204
de 3656-09 trekt ook veeeel minder stroom scheelt zo'n 23 ampere

ik neem aan dat je de karper wel op de stek wilt houden en niet wilt laten schrikken.

mvg Hans
 
@rhelie>
Zal wel meevallen denk ik zelf hoor ;) Word 'n vlotte baitboat zodat ik gewoon t eerste stuk snel kan overbruggen, laatste stukje weer op normale vaart :)

@hanskez>
Die motoren had ik gekozen omdat ik in 1e instantie op 3s wilde gaan varen :)
Wat je over de toerentallen zegt klopt, daarop had ik dus ook deze motoren berekend, en idd op 4s word t iets te gortig voor de jets. MAAARRR....
Op die regelaars kan ik t toerental begrenzen, dus daar zit eigenlijk geen probleem in. De 4s is dus vooral om lang te kunnen varen en altijd genoeg stroom te hebben.
 
cellen maken niet uit, gaat om de capaciteit van de accu, die andere motor trekt veel minder stroom als die je nu hebt.
als je niet de toerental benut van de motor mis je de efficiëntie ervan.

ik bouw zelf ook voerboten, dus heb ervaring

mvg Hans
 
Dus toch gewoon op 3s gaan varen is dan het devies... Nahjah, ook niet zo'n probleem.. Die accu's zijn ook weer wat voordeliger :)

Maareh toch voor de zekerheid, ook volgens 'n maatje van me die, hoe zal ik t zeggen.. Wel verstand heeft van elektro ;)
Die regelaar begrensd het toerental, waardoor dus niet volledige 4s benut word, maar ik wel een langere vaarduur zal hebben.
Er zit nu eenmaal meer stroom in 'n 4s pakket dan 'n 3s.

4s pakket: 14.8v*5.4Ah= 79.92w/u
3s pakket: 11.1v*5.4Ah= 59.94w/u
 
Laatst bewerkt:
dat zie je toch echt verkeerd, is en blijft 5400mah

als je op 4 cell vaar trekt hij meer stroom waardoor je accu sneller leeg is
bij 3 cell minder stroom en dus vaar je langer. het gaat om het vrebruik van je motor.
als je cellen parrallel gaat zetten verdubbeld je accu capaciteit.
in serie verdubbelt je voltage spanning.

mvg Hans
 
Zal hem ff vragen er even op te reageren, al die berekeningen weet hij 'n stuk beter als mij :P Maar als elektrotechnisch ingenieur ga ik er vanuit dat ie weet wat wel en niet kan :P


PS;
Mocht je verder tips hebben voor op/afbouw hoor ik dat graag natuurlijk! Neem sowieso alles in overweging!!

PS2;
Deze link zou het volgens hem uitleggen/verklaren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

kort gezegd komt t erop neer dat 't geen lineaire regelaar zou zijn maar 'n geschakelde, en dus de extra stroom niet omzet in warmte maar deze gewoon 'bewaard' word en later gebruikt kan worden, terwijl de 3s dan dus al leeg zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo mijn examens bachelor elektromechanica zijn vandaag afgerond, maar nu toch even antwoorden over elektro :D

Je zegt zelf, als je op 4S vaart begrensd de regelaar de spanning van 14.8 naar 11.1V bijvoorbeeld als jij wat minder gas geeft met een 4S op je motor. Nu is het gewoon alsof jij met een 3S pakket vaart voor je motor, en hij blijft evenveel stroom trekken, echter word er nu wel een deel van het vermogen verstookt in je regelaar omdat je niet alles door laat wat de accu wil leveren aan de motor (er blijft 3.7V over de regelaar staan, en hier gaat de stroom door voor de motor = verliesvermogen). Hoe minder gas je geeft, hoe lager het rendement en hoe warmer je regelaar word, tot deze zijn maximum bereikt en weer rook word.

Als je dus continu op 75% moet gaan varen omdat je anders je jets kapot draait, kun je net zo goed 3S gebruiken want je vaart er evenlang mee als ze beide zelfde capaciteit hebben (maar de lipo is wel 25% lichter En goedkoper!)

Oja, en die link van wikipedia snap ik niet wat dat er mee te maken heeft, dat gaat over wissel naar gelijkspanning en je hebt alleen gelijkspanning in je boot neem ik aan (of je hebt er 100m kabel aanhangen en stopt 'm in 't stopcontact aan de oever? :D )
Ook is je regelaar geen transfo.

Greetz Jos
 
Laatst bewerkt:
Zo mijn examens bachelor elektromechanica zijn vandaag afgerond, maar nu toch even antwoorden over elektro :D

Je zegt zelf, als je op 4S vaart begrensd de regelaar de spanning van 14.8 naar 11.1V bijvoorbeeld als jij wat minder gas geeft met een 4S op je motor. Nu is het gewoon alsof jij met een 3S pakket vaart voor je motor, en hij blijft evenveel stroom trekken, echter word er nu wel een deel van het vermogen verstookt in je regelaar omdat je niet alles door laat wat de accu wil leveren aan de motor (er blijft 3.7V over de regelaar staan, en hier gaat de stroom door voor de motor = verliesvermogen). Hoe minder gas je geeft, hoe lager het rendement en hoe warmer je regelaar word, tot deze zijn maximum bereikt en weer rook word.

Als je dus continu op 75% moet gaan varen omdat je anders je jets kapot draait, kun je net zo goed 3S gebruiken want je vaart er evenlang mee als ze beide zelfde capaciteit hebben (maar de lipo is wel 25% lichter En goedkoper!)

Greetz Jos
Precies, maar omdat t geen lineaire regelaar is zou die het dus niet in warmte omgezet worden... En dus als extra energie in de accu blijven, totdat het nodig is.
 
Dus toch gewoon op 3s gaan varen is dan het devies... Nahjah, ook niet zo'n probleem.. Die accu's zijn ook weer wat voordeliger :)

Maareh toch voor de zekerheid, ook volgens 'n maatje van me die, hoe zal ik t zeggen.. Wel verstand heeft van elektro ;)
Die regelaar begrensd het toerental, waardoor dus niet volledige 4s benut word, maar ik wel een langere vaarduur zal hebben.
Er zit nu eenmaal meer stroom in 'n 4s pakket dan 'n 3s.

4s pakket: 14.8v*5.4Ah= 79.92w/u
3s pakket: 11.1v*5.4Ah= 59.94w/u

Onzin.
5,4 Ah blijft 5,4Ah hoe je het ook wendt of keert.
Het wattage is in dit geval niet ter zake doende.
Als dat het geval was rustte ik al mijn schepen uit met 29,6V en regelde mijn motoren tot minimaal.
Kon ik waarschijnlijk twee dagen achter elkaar varen...
 
okeeej want abs kan je volgens mij alleen met stabilit express goed lijmen.

mvg Hans
Hij was iig 100% zeker dat het kon, gebruikten het zelf ook bij ABS delen als bumpers/spoilers, en ook bij de raceboten die ze bouwen werd t gebruikt omdat t verschrikkelijk sterk+goed bestand tegen wat was.

Alles iig goed dicht in de baitboat ;)
 
dan is het goed, vraag voor mij eens welk met en type 2k het is.
dan kan ik dat ook gebruiken en wellicht is het goedkoper

mvg Hans

ps heb je de standaard rf15?
 
dan is het goed, vraag voor mij eens welk met en type 2k het is.
dan kan ik dat ook gebruiken en wellicht is het goedkoper

mvg Hans

ps heb je de standaard rf15?
Zal t morgen ff vragen als ik dit weer lees ;)

Het is 'n standaard RF15 ja, maar zelf antenne verlengd. Eventueel doen we dat ook nog bij de ontvanger. In t ergste geval maakt die techneut voor mij 'n booster :) (Vandaar dat ik ook wel redelijk vertrouwen in hem heb, hij ontwerpt en maakt zelf printplaten, cnc machines, van tekening tot bouw tot soft/firmware, alles doet ie :P)
 
En wat denk je dat vis doet als ze dat monster horen aankomen ?

Maak er beter meteen een vliegboot van !

visen horen niks die voelen
maar als ik je vertel dat ik 10 meter uit de kant op karpervis met een busje met 2subwoofers 500 watt rms en een hele set er omheen
behoorlijk hard aan heb en nog steeds het zelfde resultaat behaal qua vangst
dit het zelfde alsik ga slepen met kunst aas grote stereo op me boot
ook vol aan en heb nog nooit ernorme verschillen gezien quavangst

grtz lip
 
Back
Top